ירידות בחוזים על וול סטריט; פדקס נופלת ב-7.5%
אי הוודאות סביב מדיניות טראמפ, דוחות מאכזבים, ותנודות למטה במניות מובילות מעיבים על וול סטריט; וגם - המניות החמות של היום
המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח בירידות, על רקע חוסר הוודאות המתמשך סביב מדיניות הסחר של הנשיא דונלד טראמפ. כמו כן, חברות מובילות דיווחו על תוצאות רבעוניות מעורבות, חלקן עם תחזיות מאכזבות, והשוק מגיב בהתאם – ירידות בטרום פתיחה במדדים המובילים עד 0.4%.
פדקס נחלשת, UPS בעקבותיה
חברת השילוח הענקית פדקס (FDX) צונחת בטרום מסחר ב-7.5% לאחר שדיווחה על רווח מותאם ברבעון השלישי של השנה הפיסקאלית שנפל מהציפיות של האנליסטים. החברה גם קיצצה את תחזית הרווח השנתית שלה לטווח של 18 עד 18.60 דולר למניה, לעומת 19 עד 20 דולר שצפו קודם לכן. פדקס מייחסת את החולשה ל"חוסר ודאות מתמשך בכלכלה התעשייתית בארה"ב", שפוגע בביקוש. בנוסף, היא צופה ירידה קלה בהכנסות לעומת השנה שעברה, בניגוד לתחזית קודמת להכנסות יציבות. המתחרה יונייטד פרסל סרוויס (UPS) מושפעת גם היא, ויורדת בטרום ב-1.5%.
מיקרון מפתיעה לטובה, אבל השוק לא קונה
יצרנית השבבים מיקרון טכנולוגי (MU) מדווחת על רווח והכנסות מותאמים ברבעון השני שעלו על תחזיות וול סטריט, כולל הכנסות ממרכזי נתונים ששילשו את עצמם בהשוואה לשנה שעברה. החברה אף סיפקה תחזית אופטימית לרבעון השלישי – 8.8 מיליארד דולר, פלוס-מינוס 200 מיליון, לעומת צפי של 8.48 מיליארד. ובכל זאת, המניה יורדת בטרום ב-3%. המשקיעים, כנראה, ממתינים לראות אם הצמיחה הזו תמשיך להתממש על פני מספר גדול יותר של רבעונים
נייקי נופלת: ירידה צפויה בהכנסות
חברת ההלבשה הספורטיבית נייקי (NKE) צונחת ב-6.1% לאחר שדיווחה על רווח מותאם ברבעון השלישי שעלה על הציפיות, אך הזהירה השדרוג של הרשת לצד הליך הבנייה מחדש של המותג יפגעו בצמיחת ההכנסות והרווחיות. לרבעון הרביעי הנוכחי, נייקי צופה ירידה של אחוזים דו-ספרתיים נמוכים בהכנסות – חמור יותר מהירידה של 12% שצפו האנליסטים – ושולי רווח גולמי שצפויים לרדת ב-4 עד 5 נקודות אחוז. השוק לא אוהב את החדשות.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לנאר: שוק הדיור מוריד את המניה
חברת הבנייה לנאר מדווחת על רווח מותאם ברבעון הראשון שגבר על התחזיות, אך המניה יורדת ב-2.8% במסחר המוקדם. הסיבה? אזהרה על שוק דיור חלש שגרם לירידה במחירי המכירה של בתים ברבעון, כפי שהדגיש יו"ר החברה ומנכ"ל משותף, סטיוארט מילר.
מניות הקוונטום בנפילה: אכזבה בכנס אנבידיה
מניות חברות הקוונטום D-Wave Quantum, Rigetti Computing ו-IonQ ממשיכות לרדת במסחר המוקדם לאחר צניחה ביום חמישי, בעקבות "יום הקוונטום" הראשון בכנס GTC השנתי של אנבידיה. D-Wave הובילה את הירידות ביום חמישי עם נפילה של 18%, וכעת היא ממשיכה לרדת ב-4.1%. החברות זכו לחשיפה גדולה באירוע, אך אכזבו את המשקיעים כשלא סיפקו לוחות זמנים ברורים ליישומים עתידיים או הכרזות משמעותיות. גם Quantum Computing, שלא השתתפה בכנס, צונחת ב-9.9% לאחר דוח רבעוני חלש – הכנסות של 62 אלף דולר בלבד לעומת 75 אלף בשנה שעברה, עלייה בהוצאות תפעול ל-8.9 מיליון דולר, והפסד של 47 סנט למניה לעומת 9 סנט בשנה קודם.
אנבידיה וסופר מיקרו: כיוונים מנוגדים
אנבידיה (NVDA), שמארחת את הכנס, יורדת ב-1% במסחר המוקדם לאחר עלייה של 0.9% ביום חמישי. לעומת זאת, סופר מיקרו קומפיוטר עולה ב-1% לאחר ש-J.P. Morgan שדרגה את המניה ל"נייטרל" מ"תת משקל" והעלתה את יעד המחיר ל-45 דולר. האנליסטים צופים שהחברה תרוויח בקרוב מהגידול במשלוחי שרתי Blackwell של אנבידיה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
תעשיית הפלדה נחלשת
ניוקור יורדת ב-2.9% לאחר שהזהירה כי רווחי הרבעון הראשון ינועו בין 50 ל-60 סנט למניה – הרבה מתחת לצפי של 1.05 דולר. החברה צופה רווחים יציבים במגזר מפעלי הפלדה, אך ירידה במגזר מוצרי הפלדה עקב מחירי מכירה נמוכים יותר. גם יונייטד סטיל מראה חולשה, עם ירידה של 0.9% למרות תחזית EBITDA של 125 מיליון דולר לרבעון הראשון, מעט מעל צפי האנליסטים של 119 מיליון.
אירועים ותנודות נוספים
לומינר טכנולוגיות מזנקת ב-8% לאחר דוח רבעוני שהראה הפסד נמוך מהצפוי, הכנסות של 22.5 מיליון דולר (מעל צפי של 17.8 מיליון) ורווח גולמי מותאם של 14 מיליון לעומת הפסד צפוי של 12 מיליון. לעומת זאת, יצרנית הרכב החשמלי הסינית NIO יורדת ב-3.8% לאחר שפספסה את תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי וסיפקה תחזית עתידית חלשה.
- 1.אנונימי 21/03/2025 15:36הגב לתגובה זוהבועה באינטליגנציה המלאכותית.בצורך בדאטה סנטרים .ההאטה ברכב בטריות ונדלן.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
