אנבידיה ירידות1
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

למה מניית אנבידיה יורדת במסחר המוקדם?

ענקית הטכנולוגיה מבקרת את ממשל ביידן על החמרת ההגבלות בתחום הבינה המלאכותית, בטענה שהצעדים יפגעו בתחרותיות הגלובלית של ארה"ב; המניה יורדת ב-3%

אביחי טדסה | (4)

אנבידיה NVIDIA Corp. -3.15%   אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, יצאה בהצהרה חריפה נגד הצעדים החדשים שמובילה ממשל ביידן בנושא הרגולציה על יצוא שבבים בתחום הבינה המלאכותית. החברה טוענת כי החמרת המגבלות על יצוא השבבים תסכן את הובלתה של ארה"ב בתחום החדשנות הטכנולוגית ותפגע ביכולת התחרות שלה בשוק הגלובלי. הביקורת הועלתה על ידי נד פינקל, סגן נשיא לעניינים ממשלתיים בחברת אנבידיה, שביקר את הצעדים החדשים והאשים את הממשל האמריקאי בהובלת רפורמות שלא תואמות את האינטרסים האמריקאיים בטווח הארוך.


רגולציה חדשה – השלכות גלובליות על יצוא השבבים 


לפי הדיווחים, הרגולציה החדשה צפויה להחמיר את המגבלות על יצוא טכנולוגיית שבבי הבינה המלאכותית, ותחולק לשלושה שלבים, כאשר המדינות בעלות הקשרים החזקים ביותר עם ארה"ב יקבלו גישה חופשית לטכנולוגיות הללו, בעוד שמדינות רבות אחרות ייתקלו במגבלות משמעותיות על גישה לשבבים מתקדמים. על פי הדיווחים, המטרה העיקרית של הרגולציה היא למנוע ממדינות כמו סין, המתחרה המרכזית של ארה"ב, לגשת לטכנולוגיות שיכולות לשפר את יכולות הצבאיות והחכמות שלה. 



אנבידיה הצהירה כי למרות שהרגולציה החדשה לא תיכנס לתוקף באופן מיידי, היא כבר פוגעת בטובת ארה"ב על ידי שמירה על רגולציות נוקשות מדי. החברה מדגישה כי ארצות הברית שמרה על מעמדה כמובילה עולמית בתחום הטכנולוגיה, ובעיקר בתחום השבבים, בזכות התמקדות בתחרות וחדשנות. לפי נד פינקל, אחת הסיבות להצלחה זו הייתה שיתוף הפעולה של ארצות הברית עם מדינות אחרות והפצת טכנולוגיות מתקדמות ברחבי העולם, ולא על ידי בידול או התנתקות טכנולוגית. אנבידיה גם התייחסה להיבט הכלכלי של הצעד, וטענה כי המגבלות החדשות יכולות לפגוע בצמיחה הכלכלית של ארה"ב, שכן השפעתן על שוק השבבים הגלובלי תורגש לא רק בתוך המדינה, אלא גם בשווקים בינלאומיים. החברה טוענת כי אם לא ייבחרו צעדים מדודים ומדויקים יותר, ארה"ב עלולה להפסיד את יתרונה בשוק הגלובלי לטובת מדינות אחרות שמפתחות טכנולוגיות חדשות. 


טראמפ וההמתנה לממשל הבא 


אנבידיה מצפה כי ממשל טראמפ עשוי למנוע את ההחמרה של הרגולציה, ובכך להחזיר את המדיניות שמקדמת את היתרון האמריקאי בשדה הבינה המלאכותית והטכנולוגיה. פינקל הוסיף כי הממשל הקודם, תחת נשיאות טראמפ, הדגים כיצד ארה"ב יכולה להוביל בשוק הגלובלי דרך תחרות, חדשנות ושיתוף פעולה עם מדינות אחרות, ולא דרך נסיגה מאחורי חומות רגולטוריות. במקביל, אנבידיה יורדת ב-3% במסחר המוקדם, לאחר שבחמשת ימי המסחר האחרונים המניה ירדה בכ-9%. ירידה זו משקפת את החששות הגוברים בשוק הטכנולוגיה בנוגע להשפעת הרגולציות החדשות וההשלכות האפשריות על הביצועים של החברות הגדולות בתחום.


התקנות, שייכנסו לתוקף בתוך 120 יום, ישאירו לממשל טראמפ הנכנס את ההחלטה כיצד ליישמן. בעוד שממשל ביידן חיזק את הפיקוח על סין לאורך ארבע שנות כהונתו, שתי הממשלות חולקות דאגה משותפת מפני האיום התחרותי שמציבה סין. עם כניסת התקנות החדשות לתוקף, עתיד השפעתן על הכלכלה האמריקאית והתחרות הגלובלית ייבחן בקפידה, אך המסר הברור מהממשל הנוכחי הוא שאמריקה נחושה לשמור על מעמדה כמעצמה מובילה בתחום הבינה המלאכותית.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גם בגלל תשואת האגחים שעולים ל4.8..רע מאוד לשוק כולו (ל"ת)
    שי.ע 13/01/2025 18:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רוב ההחלטות שמקבל ממשל יוצא מתבטלות מיד עם כניסת הנשיא החדש כולן תתבטלנה (ל"ת)
    Dudu 13/01/2025 16:19
    הגב לתגובה זו
  • רק מראה את פניו של הממשל היוצא (ל"ת)
    ... 13/01/2025 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עם כאלה חברים ... 13/01/2025 15:43
    הגב לתגובה זו
    יצא המרצע מהשק מי זה ביידן
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.