עובדים בהייטק ערב
צילום: דאלי

סיעור המוחות הגדול בתולדות ההייטק הישראלי - איך המלחמה מייצרת צמיחה טכנולוגית?

ממלחמת העולם השנייה ועד מלחמת חרבות ברזל, הטכנולוגיה הצבאית משנה את חוקי המשחק ומשאירה חותם גם בתחום האזרחי; כיצד ישראל הפכה למעצמת דיפנסטק ולמה המלחמות האחרונות פתחו דלתות חדשות להייטק המקומי?
ד"ר אדם רויטר | (11)

היסטוריונים רבים טוענים שחלק מהקפיצות הטכנולוגיות הגדולות בהיסטוריה האנושית נעשו בעת מלחמות או בעקבותיהן.

הזרז הטוב ביותר לטכנולוגיה - הצבא

הקטליזטור הגדול היה היקף המו"פ הצבאי, שלא היה לו אח ורע בתולדות האנושות, והוביל לפיתוח

מואץ של טכנולוגיות שונות במהלך מלחמת העולם השנייה. בהמשך, הבנת פוטנציאל הרווח המדעי והאזרחי האיץ עוד יותר את פיתוח המחשבים, הרדיו, המכ"ם והקלטות השמע כאשר טכנולוגיות פורצות דרך אלו הובילו בהמשך לפיתוח הטלפון הנייד, מכונת הפקס, מכשיר המיקרוגל, מכ"מי חיזוי מז"א

ומדיה מגנטית לאחסון נתונים. התייעלות פסי ייצור צבאיים הובילה בהמשך להטמעת השיטות גם במפעלים אזרחיים. שינוע לוגיסטי יעיל ומהיר יותר, שהיה נחוץ בזמן המלחמה יושם לאחר מכן גם באזרחות. פיתוחים ברפואת חירום מצילת חיים יושמו לאחר מכן בבתי חולים. במהלך המלחמה הואצו

טכנולוגיות מנועי הסילון במטוסי קרב ולקראת סופה נכנסו לשימוש. לאחר המלחמה הוסבו הטכנולוגיות גם למטוסים במגזר האזרחי. ההצפנה הצבאית שהואצה מאד בזמן המלחמה הוטמעה אחריה גם במערכות הבנקאות. כורים גרעיניים ליצירת חשמל היו המשך לטכנולוגיית ביקוע האטום ואפילו בטפלון

נעשה שימוש ראשון רק במסגרת "פרויקט מנהטן". בתקופת "המלחמה הקרה", עם תחילת "המרוץ לחלל" להצבת לוויינים והנחתת אדם על הירח, נערך מרוץ צבאי/ביטחוני בין ארה"ב לברה"מ בו נוצרו שוב פיתוחים רבים. התוצר החשוב ביותר של המרוץ היה מזעור רכיבים אלקטרוניים, שהיה קריטי

לצורך העלאת חלליות אפולו מחוץ לכדור הארץ. אפילו האינטרנט פותח בתחילה כמערכת צבאית בדמות רשתות ליבה שהומצאו בסוף שנות ה-60 על ידי DARPA - הסוכנות לפרויקטי מחקר מתקדמים במשרד ההגנה של ארה"ב. פעמים רבות אפילו המפתחים עצמם אינם יודעים לאן הפיתוח הצבאי יוביל -

בעולם האזרחי והמדעי.  

"מהומה" בעולמות הדיפנסטק

אין להתפלא אם כן ביחס ל"מהומה" שמתרחשת בעולמות הדיפנסטק ולסכומי הכסף העצומים המגויסים כעת בעולם ע"י קרנות הון סיכון וגופי השקעה. ההתעניינות החלה בעקבות התפתחויות טכנולוגיות מהירות בשדה

קיראו עוד ב"בארץ"

הקרב במלחמת רוסיה אוקראינה, בדגש על רחפנים ורובוטיקה, אך כעת גם בעקבות תובנות ישראליות ובינלאומיות על רקע מלחמת חרבות ברזל, בדגש על הגנה אקטיבית מפני טילים, הגנה אקטיבית על רק"מ, סייבר ובינה מלאכותית. הקליינטיות הגדולות עומדות להיות הממשלות האירופאיות המאוימות

ע"י פוטין, שהחלו להסיט תקציבי עתק לחימוש צבאותיהן. עליית טראמפ והבטחתו שלא יממן ואולי אפילו לא יגן עליהן האיצו את המגמה עוד יותר. ברור שרוב הכסף הזה יגיע לחברות הנשק הגדולות בעולם, אך סכומי כסף גדולים מוזרמים ויוזרמו גם לחברות הייטק. במובן זה ישראל מצויה בפירוש

בראש החץ והכסף זורם. לאחרונה, משרד הביטחון דיווח על גידול משמעותי בהתקשרויות עם 86 סטארטאפים וחברות קטנות ׳כחול לבן׳, בהיקף של כ-600 מיליון שקל בין אוקטובר 2023 לספטמבר 2024 - פי 5 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אלה מצטרפים לעוד כ-200 סטארטאפים שכבר פועלים עם

מפא״ת. בעולם טרום מלחמת רוסיה אוקראינה כמעט אף חברת הון סיכון לא הסכימה (או העזה) להשקיע בדיפנסטק, כי זה "מחרחר מלחמות ומעודד את תעשיית הנשק הבינלאומית" (בטח, רק לציר הרשע מותר להזרים כסף ולהתחמש, ברור). אך קרנות הון סיכון בינלאומיות הממוקדות בדיפנסטק נפתחות

כעת כפטריות אחרי הגשם. מסתבר שזה כבר "מותר" כאשר סכין רוסית חדה ו/או סכין סינית חדה מונחות על צוואר העולם המערבי.  

מבצע הביפרים

לעיתים תמונה שווה אלף מילים. במאי 2021, בעת מתקפת הטילים הנרחבת מעזה על ישראל במבצע שומר חומות (מי זוכר...),

העולם הביט בהשתאות בתמונות של מטח השיגורים מרצועת עזה מחד, כאשר טילי חמאס מסמנים באוויר מסלולי שיגור ליניאריים ו"משעממים" ומולם טילי היירוט של כיפת ברזל בעלי המסלול החכם, הלא ליניארי, שנראים בשמי הלילה כתמנון הבא להגן על ערי ישראל, תמונה שכאילו לקוחה מסרטי

מדע בדיוני. זו היתה תמונה שעוררה הדים רבים והוכיחה עליונות טכנולוגית יוצאת דופן של ישראל במערכות ההגנה מפני טילים. אין פלא לפיכך שמערכות אלו (על שכבותיהן השונות) מהוות כבר כ-40% מהיצוא הביטחוני של ישראל:

style="border-width1: 2px; border-style: solid; margin: 2px;" /> המקור: AFP   אם קיים אלמנט חיובי אחד בכל המלחמה הנוראית הזו, מדובר בשמה של ישראל כמדינה בעלת פתרונות טכנולוגיים צבאיים יוצאי דופן,

שמדינות ברחבי העולם עומדות כעת בתור כדי לרכוש אותם. ישראל קפצה למקום ה-8 בעולם ביצוא ביטחוני ונוצר צבר הזמנות אדיר לתעשיות הביטחוניות שהגיע ל-70 מיליארד דולר, והיקף מכירות שנתי שהגיע ל-18.9 מיליארד דולרים.

style="border-width1: 2px; border-style: solid; margin: 2px;" /> המקור: עיבודי חיסונים פיננסים   ישראל כנראה לא היתה זקוקה לחיזוק המותג הנקרא סטארטאפ ניישן (וודאי לא במחיר של מלחמה) אך הוא קיבל

חיזוק משמעותי בכל זאת. דחיפה דרמטית היה מבצע הביפרים שהותיר את כל העולם פעור פה. התועלות בתחום המוניטין הביטחוני והטכנולוגי שישראל גרפה בעקבות האירוע ששינה את מסלולה של המלחמה בלבנון, יחזיקו עשרות רבות של שנים.  בכנס בינלאומי בנושא דיפנסטק שנערך לאחרונה, מנכ"ל

משרד הביטחון האלוף במיל' אייל זמיר התייחס להתפתחויות הביטחוניות והסביר: "בינה מלאכותית היא לא עוד מהפכה טכנולוגית, היא תשנה לחלוטין את עתיד הלוחמה". יו"ר הכנס אלוף במיל' פרופ' יצחק בן ישראל שהוא גם יו"ר המרכז למחקר סייבר באוניברסיטת ת"א אמר: ״המלחמה אליה נגררנו

בשנה האחרונה האירה באור חיובי את טכנולוגיית ההגנה שפותחה בישראל. איראן משגרת מאות טילים בליסטיים, כטב״מים וטילי שיוט לעברנו, התוצאה בשורה התחתונה, ללא שום נזק ממשי".  

מלחמת חרבות ברזל והתוצר הבלתי צפוי

מלחמת חרבות ברזל יצרה תוצר

מפתיע ובלתי צפוי. במהלך ימי המילואים הארוכים מילואימניקים פגשו מקבילים שלהם מחברות אחרות, שלא היו נפגשים עימם בשום סיטואציה אחרת. לובנו בעיות טכנולוגיות, תפעוליות, שיווקיות, אפילו בעיות של גיוסי כספים ובעיות משפטיות שחברות נתקלות בהן. הוחלפו אינספור הצעות

לפתרון, הועלו רעיונות חדשים, נוצרו חברויות חדשות, קשרים חדשים. למעשה, נוצר סיעור המוחות הגדול ביותר שההייטק הישראלי חווה מימיו והסיטואציה הולידה וממשיכה להוליד מאות סטארטאפים חדשים בתחומי הדיפנסטק וגם בתחומים אחרים. הקשרים שנוצרים בזמן מלחמה, וודאי כאלו הנרקמים

בזמן השתתפות בקרבות הם קשרים מהחזקים ביותר שניתן להעלות על הדעת. אנשים הגנו אחד על השני בגופם וסיכנו את חייהם. הקשרים האלו הביאו ויביאו לא רק להחלפת רעיונות ושיתופי פעולה, אלא גם לכך שמילואימניקים מבוגרים יותר ובעלי תפקידים בכירים באזרחות, עזרו לפתוח דלתות

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שחרזדה 03/01/2025 09:30
    הגב לתגובה זו
    אבל זו הגישה וזו הרוח .
  • 6.
    מלחמה זה עדיין חרא (ל"ת)
    ועם כל זאת 01/01/2025 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חזקיה 30/12/2024 21:34
    הגב לתגובה זו
    א נצליח לעצור את הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה
  • 4.
    מציאות 30/12/2024 18:22
    הגב לתגובה זו
    אנחנו יוצאי מהמלחמה הזו חזקי הרבה יותר צבאית מדינית וכ...ג כלכלית. הש יתבר לצדינו ויראו שונאינו ויבושו.
  • 3.
    מלחמה נהדרת על פי הכותב, הזוי (ל"ת)
    קלבסיאלה 29/12/2024 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 29/12/2024 10:13
    הגב לתגובה זו
    מלחמה "נוראה",בואו נוסיף כמה נוראות יותר רצח בכל המגזרים,נפילה מבנינים מתהוים באתרי בנייה,תאונות דרכים "בזכות" הסלולרי וכן הלאה,אולי איזשהי מדיה תציין פעם את הקורבנות באירועים שציינתי? נדה!
  • 1.
    כתמיד - מעניין ונותן זוית שונה מרוב התקשורת החמוצה שלנו (ל"ת)
    ישראל 29/12/2024 10:05
    הגב לתגובה זו
  • עוד קישקוש ביביסטי 29/12/2024 13:48
    הגב לתגובה זו
    יש חרם של מדינות אירופה על התעשיות הבטחוניות
  • יהודה 30/12/2024 21:37
    לא צרי התנחלויות מיותרות
  • סת אחד 30/12/2024 07:44
    מדינות אירופה כבר לא יכולות להיות ליברליות לעק את הא ולא לרכוש נשק ישראלי. פוטי דופק בשער. ה קונות ועוד אי. עובדתית צבר ההזמנות בשיא
  • גדי 29/12/2024 18:18
    כדי לבטל החרם
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.