מטוס בשדה תעופה בסין
צילום: טוויטר

המועצה לצרכנות: חברות תעופה מנצלות את המצב ומעלות מחירים

פנתה למשרד התחבורה בעניין: "לאור חשש לניצול המצב הביטחוני לצורך עשיית רווחים על גבי ציבור הצרכנים מצד חברות תעבורה בין יבשתיות, יש לעצור את התופעה"
איציק יצחקי | (4)

אחרי שהתברר כי חלק מהרשתות הקמעונאיות העלו מחירים בימים האחרונים, מיד לאחר ההמלצה של פיקוד העורף להצטייד במוצרים מסוימים, במועצה לצרכנות מזהים מגמה. מוקד החירום של המועצה לצרכנות קיבל בימים האחרונים תלונות רבות של צרכנים המבקשים לבטל טיסה או לדחותה, ונתקלים בסירוב או בדרישה לדמי ביטול מלאים. לדברי המועצה, מתקבלות תלונות קרובי משפחה של צרכנים שמבקשים לחזור לארץ ונדרשים למחירים גבוהים במיוחד. "המועצה מביעה דאגה העמוקה בנוגע להסלמה במחירי הטיסות ו/או השייט בצל המצב הביטחוני. מחירי הטיסות ו/או השייט לכיוון אחד הביתה, האמירו למחירי כרטיסי 'הלוך חזור'. לעמדתנו עלייה משמעותית במחירי הכרטיסים מחייבת התייחסות מיידית", לשון ההודעה. "המועצה מבינה כי ביטול טיסה/שייט ברגע האחרון לא עומד בתנאי החוק, וכי כוחות השוק ממלאים תפקיד בקביעת מחירי הכרטיסים, אולם, במצב של שגרה לצרכן יש את יכולת הבחירה", המשיכו. "בתקופות משבר כמו השבר העמוק בו המדינה מצויה, במקרה בו חברות תעופה רבות ביטלו את טיסותיהן לישראל, וצרכנים מבקשים לקצר את הטיול ולחזור מיידית לישראל להתגייס או להתאחד עם משפחתם, מצופה מחברות התעבורה הבין יבשתיות (טיסות ושיט), במיוחד אלו הישראליות - שלא לנצל את מעמדם בפני ציבור צרכנים הנקראים לשרת את מדינתם ורוצים לחזק את משפחתם, ולגבות מחיר רגיל בטנה שלא מדובר בחילוץ". במועצה לצרכנות מניחים כי בתום המלחמה יוקצו פיצויים לחברות הישראליות שנפגעו בשל המצב הביטחוני. "פיצויים אלה יסייעו לחברות ולפיכך אין כל הצדקה לניצול המצוקה וגביית הסכומים הגבוהים מציבור הצרכנים", סיכמו. בפניה למשרד התחבורה כתבה המועצה: "אנו עדים למספר רב של מעשי צדקה ויוזמות פרטיות, המועצה אינה דורשת כי חברות אלה יזמו או יממנו בעצמן נסיעות חינם עבור ציבור הצרכנים, אלא שהמחיר הנדרש יהיה הוגן, ויכלול תום לב מצד חברות אלה". המועצה דורשת כעת כי משרד התחבורה "יאותת" לחברות התעבורה הבין יבשתיות שלא לעלות את מחירי הכרטיסים למי שמבקש לשוב לביתו הן לשירות מילואים, הן לניחום אבלים, והן להיות עם העם בימים קשים אלה.

בעקבות הכתבה, בחברת אל על ציינו כי החליטו לאחרונה שלאור המצב הביטחוני, תהיה מדיניות מקלה המאפשרת גמישות בשינוי ובביטול, וכן מחירון מיוחד ובו מחירים קבועים: ביעדים עד לשעתיים טיסה - עד 299 דולר לכיוון; ביעדים מעל שעתיים טיסה ועד לשש שעות טיסה - עד 499 דולר לכיוון; ביעדים מעל שש שעות טיסה - עד 899 דולר לכיוון.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחד! וגם אחד! 13/10/2023 11:27
    הגב לתגובה זו
    בושה!
  • 3.
    אנונימוס 12/10/2023 12:44
    הגב לתגובה זו
    איפה המועצה לצרכנות לגבי העלאות המחירים ברשתות המזון
  • 2.
    שוקי מהשוק 12/10/2023 11:56
    הגב לתגובה זו
    הרי למועצה יש את כל המחירים באתר המערכת היתה אמורה להתריע על העלאת המחירים בזמן אמת ולא לחכות שהאזרחים יתלוננו על זה ואז הם יתנו את האישור . בשביל זה לא צריך אתכם . תתחילו להיות מובילים ולא מובלים . אין מחירים בשווקים . בסופר חצי יש וחצי אין . האתר לא מעודכן העיקר קיבלו תקציבים ואת העיקר לא עושים למען הציבור חבל שכך .
  • 1.
    ניקו 12/10/2023 10:37
    הגב לתגובה זו
    בושה שחברות ישראליות מנצלות את המצב. פח אשפה של התמהלות ואפס ערבות הדדית. ל
בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

"לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"

שר האוצר מציג את מתווה התקציב - הוא רומז להעלות את המסים על הבנקים או להפחית את הרווחים שלהם לטובת רווחת הציבור:  "בנק ישראל גרם לעלית רווחי הבנקים מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה. זה לא ייתכן" 

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר וצוות המשרד, לצד מנהל רשות המסים, הכלכן הראשי ובכירי המשרד מציגים כעת את מתווה התקציב לשנה הבאה. זה עדיין לא המספרים (נעדכן בהמשך), אבל המסר ברור - המילואימניקים במרכז, המסים לציבור צפויים לרדת; הבנקים על הכוונת. "מי שמשרת מקבל הרבה יותר וזה הכי צודק", אומר בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, "אנחנו נוריד מסים לאדם העובד. אנחנו נעשה את זה תוך שמירת המסגרות התקציביות, תוך הטלת מס רכוש ומסים נוספים שצריך להעלותם". 

"הורדת מס הכנסה מעודדת צמיחה. יש תוכנית מפורטת של הורדת מסים. 20% מאוכלוסיית ישראל משלמת 80% מנטל המס. אנחנו נוריד את  נטל המסים ונגדיל צמיחה. זה יהיה במיליארדים גדולים זה לא יהיה בשוליים".

סמוטריץ' סימן כאמור את הבנקים ובצדק -  "ההתנהלות של הבנקים היא שערורייה. אי אפשר לתפוס שהרווח גדל מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה רק כי הנגיד מחליט להעלות ריבית. לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור".

"במקום שהבנקים יוציאו הרבה כסף על פרסום בכל מקום שיחזירו את הכסף לציבור הלקוחות שלהם. מדברים על גימיקים שהם נותנים לציבור, זה גימיקים. שולי הרווח של הבנקים חסרי פרופורציות. אין שום סיבה למספרים האלו. 

"בקשר ליוקר המחיה, אנחנו באוצר ובממשלה נחושים להוביל רפורמה משמעותית מאוד במשק החלב. אנחנו נשמור על החקלאים. נשמור על החקלאות. נשמור על החקלאות שלנו, נשמור על הנכסים שלנו, אבל נדאג שהמחירים לצרכן ירדו. גם התקציב הביטחוני צריך לעבור חשיבה מחדש וצריך להיות הרבה יותר יעיל. יש הרבה מה לקצץ בתקציב הביטחון".