עובדי קבלן - הצד שלא מראים במלחמה על זכויות העובדים
המאבק בין ההסתדרות לבין האוצר הגיע השבוע לשיא כאשר המשק הישראלי הושבת רוחבית ל-4 שעות תמימות. עבור ההסתדרות מדובר בתרומתה הישירה המשמעותית למאבק להגברת הצדק חברתי. עבור עובדי הקבלן, מדובר בהזדמנות יוצאת דופן לשיפור בתנאי העסקתם. כ-13% מכוח העבודה במשק (כ-400,000 איש) מוגדרים כעובדי קבלן.
ההסתדרות מכנה עובדים אלו כעובדים "שקופים" הנעשקים על ידי מעסיקיהם. היא שמה בחזית הדיון הציבורי את עובדי הניקיון ועובדי האבטחה כדוגמא לטענותיה. אולם עובדי הקבלן במשק אינם רק עובדי ניקיון ואבטחה, קיימים עובדי קבלן רבים לאורכו ורוחבו של המשק הישראלי.
ניקח לדוגמא את ענף הטכנולוגיה המקומי. דווקא בענף זה תופעת עובדי הקבלן פועלת מזה שנים, וברוב המקרים בהצלחה לא מבוטלת, תוך שמירה על כבוד וגאוות העובד ויצירת מנגנון WIN - WIN במשולש קבלן - מעסיק - עובד.
האם חברות הפרוייקטים הטכנולוגיים הגדולות דוגמת, מטריקס, נס, מלם ועוד, המשבצות כוח אדם טכנולוגי בגופים מרכזיים במשק, הם קבלני כוח אדם מגונים? אם כן, מדוע? אם לא, מה מבדיל בינם לקבלן כוח אדם בתעשייה המסורתית?
התשובה ככל הנראה נעוצה בשכר העבודה בענף הטכנולוגיה, לאופי העבודה בענף ולחתך האוכלוסייה העובד בענף. היא אינה קשורה למנגנון העסקה באמצעות קבלן חיצוני או כפי שמכבסים זאת בהיי-טק - מיקור חוץ.
מיקור חוץ הינו החלטה עסקית לגיטימית בעולם כולו, במהלכו מוותר המעסיק על בניית יכולות מסוימות בתוך כותלי הארגון, אשר לרוב אינן יכולות ליבה, ובוחר להשתמש בקבלן חיצוני בעל כישורים הולמים. בדומה לדיון הציבורי שנערך בישראל במהלכו מותגו הטייקונים כעוכרי ישראל ובעלי התמחות "בתספורות", כך גם במקרה הנוכחי ממותגים קבלני כוח האדם כגזלנים בני גזלנים ועובדיהם כמסכנים בני מסכנים.
הנוהג המגונה לבצע הכללה לשם קיום דיון פשטני מקובל במקומותינו בתחומים רבים. כך גם במקרה דנן העולם, שוב מחולק לטובים ורעים ובכך אנו חוטאים הן לדיון והן לאנשים אשר עומדים מאחורי הדיון.
לתפישתנו, מעסיק בכלל וכנגזר מכך קבלן כוח אדם אשר אינו מעניק לעובדו את מלוא הזכויות המוענקות לו בחוק, ראוי לקנסות כבדים. במידה ומדובר במקפח כרוני, הרי יש להכלילו "ברשימה שחורה" של מעסיקים אשר בין שאר הסנקציות שיופעלו עליו, לא יוכל לגשת למכרזים ממשלתיים. במקרי קיצון יישלל רישיונו של הקבלן להעסיק עובדים.
בכל האמור בזכויות העובד ובשל האנומליה במאזן הכוחות בין העובד למעסיק, ראוי להקפיד על קוצו של יוד בחוקי העבודה. המדינה צריכה להקים "קו לעובד" אשר יאפשר הגשת תלונות אנונימיות אודות מעסיק עבריין במידה והעובד חושש לפרנסתו, או תלונות גלויות במידה והעובד אינו חושש מלהיחשף. יש להקים ולממן מנגנון ייעוץ והגנה משפטית לעובדים במידת וטיעונם המשפטי יימצא ראוי.
לדעתי, אין לבצע דה-לגיטימציה למנגנון מיקור החוץ התעסוקתי התורם להגברת היעילות והתחרותיות של הפירמה בעולם של תחרות גלובלית תובענית. יש צורך לבנות מעטפת מוצקה של "הגנה עם שיניים" לעובד, לשכלל ולהעמיק את חוקי העבודה תוך דגש על זכויות סוציאליות מלאות לכל עובד. לדאוג לעדכון שוטף של שכר המינימום במשק על מנת לאפשר לכלל עובדי ישראל להתקיים בכבוד.
- 13.קשקשוים חסרי מעוף ואינטליגנציה בסיסית (ל"ת)אלי 13/11/2011 07:26הגב לתגובה זו
- 12.דן 12/11/2011 22:39הגב לתגובה זויש חברות בהן המעביד לא רוצה לתת תנאים לעובדי המחשוב, ולכן הוא מאים על עובדי החברה בעזרת עובדי מיקור חוץ ובכך מונע מעובדי החברה את האפשרות להתאגד ולהשיג תנאים מינימליים ובעלי ההון יכולים להמשיך ולעשוק את החברה.
- 11.שהן 11/11/2011 19:33הגב לתגובה זוהעניין מסוכן יהיה כאן מלחמת אחים גנבים נגד עבדים!
- 10.שהן 11/11/2011 19:31הגב לתגובה זובשביל שכר מיליונים למנהלים הקמו ח" כא ק' סלקציה
- 9.מיכאל ב 11/11/2011 08:47הגב לתגובה זוישנו חלק מעובדי הקבלן שהם מקופחים ובזה צריך לטפל, חלק גדול מעובדי הקבלן הם עובדי חברות הייטק ותחומים הדורשים התמחות. כמי שעבד בחברות עם ועד חזק ועובדים קבועים ראיתי את ניוון המערכת. ראיתי עובדים לא יעילים שמחפשים איך להעביר את היום וועד שדואג רק לעצמ ו.
- גיא 11/11/2011 17:35הגב לתגובה זוכן לאפשר לפטרעובדים קבועים בטלנים. לא לעובדי קבלן מכול סוג שהוא וכן לעובדים קבועים עים זכיות סוציאליות שאפשר לפטר אותם גם אים הם קבועים ולא ממליאים את עבודתם כיאות. הצעה ברוח זו חייבת להגיע לדיון בכנסת כאשר חברות כוח אדם יהיו מחוץ לחוק כימעט כמו הזנות למעט עבודות מומחה בשכר של פי 2 מהממוצע בענף שלו מול חוזה שיעבור בקרה עיי מישרד העבודה..
- קליפת השום 11/11/2011 15:55הגב לתגובה זו" הפשע המאורגן" אז איך זה שהם מושכים על כל שנה 6 (שישה)אחוזי פנסייה?למה חברות כח גולגולת בבעלותם?לך טוב כעובד קבלן?ספר ממה אתה נהנה?
- 8.הכותב מדבר שטויות 10/11/2011 23:30הגב לתגובה זוהחברות שהוזכרו בכתבה אין בינן לבין טכנולוגיה דבר וחצי דבר. הן סוחרי גולגלות שמטילים מס על העובד בנוסף למדינה. שיטת מיקור החוץ לא תורמת להגברת היעילות והתחרותיות. ההיפך נכון. ראה מסקנות ועדת ניסמיאן. גם לגבי פעולות הליבה של הארגון הכתב טועה. מערכות מידע ומחשבים הן ליבת העסקים של ארגונים בעולם המודרני (גם ארגוני שירות וגם ארגונים יצרניים).
- 7.קליפת השום 10/11/2011 21:24הגב לתגובה זוהסבר:חסרי זכויות.נועדו לשרת את האדם הלבן.נטולי פנסייה.רובם עדיין בגדר זוחלים! ה" פקיד השמן" כותב המאמר ההזוי:מאחל לך שכל מישפחתך,ילדיך אלפי דורות תהיו" מיקור חוץ עבדי קבלן" כדי ש-120 ח" כ יגזרו שכר הוגן לגולגולת עובדת.אחים אנחנו!מה?לא?ואהבת את עבדיך כמוך!!
- 6.קליפת שום 10/11/2011 20:05הגב לתגובה זוהם אים אזרחים.בניהם צריכים לא לשרת .זו לא ארצם.יש כושים שיהיו מיקור צה"ל.כך מדינת היהודים תושמד.ובא לערבים גואל
- 5.יוסי גלברט 10/11/2011 13:40הגב לתגובה זועובדי קבלן בהיי-טק מעוכבים בקידום ומרגישים בחברה עובדים מוכשרים ביותר - לא נותנים להם עבודות עם אחריות והם מרגישים שהם פוטנציאל מבוזבז כמו כן - יש מצבים רבים לא נעימים בין עובדים באותו חדר עובדי קבלן זוהי תופעה מבוזה
- 4.מורים עובדי קבלן 10/11/2011 12:48הגב לתגובה זואופק חדש למעשה זה דופק חדש שדופקים בו את המורים הטיפשים שהסכימו שיהפכו אותם לעבדים. בית הספר מקבל עובדים מורים ומפנה אותם לקבל חלק מהמשכרת מיובל חינוך וכד' זה אומר שבחופש הם לא מקבלים שכר וזה אומר שהם צריכים לרוץ לעששות תיאום מס וזה אומר שזה זכויות שלא נצברות לפנסיה לקופות גמל ועוד . אז תתבייש והגיע הזמן שהמורים לא יסכימו לעבוד כך . אלא אם כן הם מטומטמים והמערכת נשארת מטומטמת המורים חסרי מוטיבציה שחוקים כבר בהתחלה וזה פוגע בתלמידים
- 3.דניאל 10/11/2011 10:36הגב לתגובה זואדוני מבלבל בין מיקור חוץ כשמדובר בעיסוקים הדורשים התמחות מיוחדת כמו לשכור שרותי תוכנה או שרותי יועץ לענייני ביטחון וכיו" ב, לבין " עובדי קבלן" במשכורות מינימום המועסקים בשמירה וניקיון. האחרונים מרומים פעמיים, פעם אחת הם עובדים בשכר חרפה ופעם שניה אין להם שום תנאים וניתן לפטרם מהיום למחר. אדרבא, שלם למסכנים משכורת ראויה כפיצוי על זה שאתה שולל מהם זכויות. אבל לא, במדינה שלנו שם המשחק הוא מכבסת מילים.
- 2.יבגני 10/11/2011 10:23הגב לתגובה זומניסיון חברות מיקור החוץ הם חברות קבלן מדושנות שמרוויחות סכומי עתק תוך כדי תשלום זעום לעובדים שכמובן עובדים עם יותר ידע מאשר עובדי ניקיון או שמירה אבל התמורה שהחברות הטכנולוגיות גוזרות על כל עובד היא כפולה ומכופלת והתמורה לעובדים מעט טובה יותר מעובדי הניקיון! יניב פגוט נותן להן לגיטימציה כאילו החברות האלה ממש נכס לעובדיו אז לא יניב תבדוק מה תנאי העסקת עובדי מיקור החוץ ברוב המקרים העובדים מנוצלים בצורה מחפירה וחברות כמו הזכרת חוגגות ע" י שכר מנופח למנכלים ומנגנון מנופח שמחפשים איך לגזול עוד ועוד מהעובדים!!!
- 1.שגיא 10/11/2011 10:21הגב לתגובה זוהאיש השמן קרי הכותב אל לו ליכתוב דברים שאינו חבה רק הכללה של כול עובדי הקבלן שבחטא נצקו יסודות העוול בגינם מצבם כפי שהוא יגרמו לכוח שיעזור לפרק את ציר הרשע שגורם למקורבים להשיג מיכרזים כיביכול בצורה לגיטמית מבחינת המחוקק. מיקור חוץ יכול להיתקיים רק במשכורות גבוהות לימשרות של פרוייקטים מיוחדים בהיטק ולהם צריכים כן לתת אישור מיוחד רק למהנדסים ומתכנתים בעלי משכורות של לפחות פי אחד וחצי מהממוצע בענף...בדיוק כמו שעשו עכשיו בעניין השפים של מיסעדות אסיתיות עתניות ..אישור מול משכורות גבוהות בילבד לתפקיד יחודי בילבד.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".
