דעה

סטיב ג'ובס ולוגו התפוח

"אל תעשה אותו חמוד", ביקש ג'ובס בשנות ה-70 ממעצב הלוגו של אפל רוב ג'אנוף. כשחזר בשנות ה-90, עודכן הלוגו והחברה הפכה למעצמה טכנולוגית
עטרה בילר | (4)

חברת אפל היא דוגמא ניצחת לכך שחזונה השיווקי, מוצריה ומותגה = חד המה. כאשר עוצב הלוגו הראשון של אפל, היה הבריף של סטיב ג'ובס למעצב האגדי רוב ג'אנוף - "רק אל תעשה אותו חמוד". ברור שהערה זו הייתה מיותרת. הבריף שלא נאמר היה - "סטיב ג'ובס, אישיותו והשקפת עולמו". אפל נבראה בצלמו ובדמותו, והושתתה על השקפת עולם וגישה לחיים של אדם אחד.

ג'ובס ביטא תשוקה לתבונה, כזו שמפקפקת בקיים ולא כזו שצועדת בתלמיו של האחר. הוא סגד לפשטות ותיעב את מי שסיבך את העניינים. הפשטות הפכה ל'דת' שלמענה הוקרבו אפשרויות ואפליקציות רבות - ובלבד שהממשק יהיה נקי, נהיר וידידותי למשתמש.

ג'ובס ראה לנגד עיניו עולם שמתפקח מהסיזיפיות המתנשאת של המחשב, אל אנחת רווחה אחת גדולה שכולה אומרת "וואו - זה קל ואני יכול להשתמש בזה".

סטיב היה היפי שאהב את החיפושיות, שעזב את הקולג' אחרי חצי שנה כשבאמתחתו רק התקווה לעשות משהו חשוב שרק הוא יכול ורוצה.

לוגו התפוח שיצר ג'אנוף לא היה יכול ליפול מהעץ. בכל תא של אפל - עסקיה, המבנה הארגוני, מוצריה והמיתוג שלה - אפשר היה לאבחן את ה DNA של סטיב ג'ובס.

סמל התפוח קיפל בתוכו את הראשוניות והנאיביות (בניגוד למחשבים תואמי IBM שביטאו קידמה ומורכבות), כפרי פשוט נגיש לכל אדם, וגם את פרי עץ הדעת שננגס בעקבות פיתוי ותאוותנות.

ג'ובס חשק בדעת בתיאבון אינסופי והחדיר מומנט זה לתוך החברה. התפוח היה כנראה גם מחווה לתפוח הירוק (apple corp) שעיטר את תקליטי החיפושיות. הקשת שצבעה את התפוח סימלה את התקווה, אבל גם מראת האנארכיה - בכך שסדר הצבעים היה הפוך לסדר צבעי הקשת בטבע. בנוסף, מול שאר חברות המחשבים והטכנולוגיה, היה שילוב הצבעים חצוף וחורג מהתלם.

בסך הכל, כשמסתכלים על הבשורה של חברת אפל, כל מה שג'ובס חזה זהה לכל מה שהלוגו סימל, שווה לחידוש שכל מוצר ומוצר, בתורו ובתקופתו, הביא לעולם.

המרדנות והאלטרנטיביות של אפל ביחס לנורמה חזרו על עצמן שוב ושוב משנות ה-70 ועד היום. בכל פעם שאחרים חיקו את ממשקי אפל (מקינטוש בזמנו) - יצרה אפל אג'נדה חדשה בחזית אחרת - תמיד כפוף למשנה הסדורה של החברה, אותה ביטא תפוח אחד קטן וצבעוני. אפל מעולם לא עשתה צעד צפוי, היא תמיד עשתה קפיצה לקראת המשתמש תוך הכבדה על עצמה (למשל ויתורים על אפליקציות ואפשרויות מפתות ליצרן אך לא לצרכן). באופן פרדוקסאלי, אפל עקבית בלא להיות צפויה.

כשג'ובס לקח מחדש את מושכות החברה ב-1997, הוא הבין שאפל תקועה בסבנטיז, ושהוא מוקף במיליון "אפלים" מהמזרח הרחוק ועד קליפורניה. הוא הכריז על עידן חדש באפל - יותר רציני, יותר בוגר, פחות מצחיק. למרות האייקוניות של התפוח, הוחלט להיפרד לשלום מההיפיות הנאיבית בדמות צבעי הקשת, כשצדודית התפוח נשמרה.

המסר היה ברור: אנחנו אותה חברה עם אותם עקרונות ואותה דת, אבל ממרדנות רומנטית אנחנו עוברים לתנופה של לוחמה מתכתית. התפוח החדש נצבע בצבע כספיתי מטאלי - סמל הקדמה, ההצלחה והשפע. במלים אחרות: אנחנו אותה אפל חדשנית ובועטת, אבל נפרדנו מההבעה החולמנית.

המחשבים הדקים כביסקוויט, האייפודים וכמובן השיא (שנחשב שיא רק כי מלים אלו נכתבות ב-2011 וראייתן אל עבר האופק מוגבלת) - האייפון והאייפד. כל אלה נראים שונה ממחשבי אפל הקודמים, הם שונים מכל טלפון, מחשב או נגן שאנחנו מכירים, הם מיועדים לשימושים שונים ובכל זאת כולם שייכים לריבונות הענק של אפל ומתכתבים זה עם זה, עם האייטיונז ועם האפס-סטור, במהירות, בחלקלקות ובשבטיות מעוררת הערצה (וגם ביקורת כמובן).

תפוח אפל, כמו אייקוני תרבות אלמותיים אחרים, הוא נחלת ההמונים, ולצד המצאת ה-i בשמות המוצרים, מהווה נכס שקשה לאמוד בכסף.

לא סתם הפך ההספד לסטיב ג'ובס ביום מותו, למגה-התכתבות ברשתות החברתיות סביב וריאציות על לוגו אפל. הנפוץ בהם מראה את התפוח כאשר הביס מעוצב בדמות הפרופיל המאד מזוהה של ג'ובס.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מאיר כהן 07/08/2014 02:33
    הגב לתגובה זו
    Fuck you all
  • 3.
    כל יום דבר חדש 30/10/2011 21:30
    הגב לתגובה זו
    אף פעם לא חשבתי שיש משמעות כה רבה לסמל. אם הייתי מעמיק הייתי מגלה רבד או שניים אבל כל כך הרבה מחשבה שנובעת מההיסטוריה האישית ומפרטים שלא ידעתי. מאוד מעניין. ולגבי רק סמל.. בכל מקום בכל תחום הסמל הוא כבר לא רק סמל זה סטטוס האם סמל של יגואר שווה לסמל של רנו? תודה רבה מאוד מעניין העלת לי את הנושא לתודעה.
  • 2.
    נער 25/10/2011 11:23
    הגב לתגובה זו
    צ"ל מתפכח ולא מתפקח. חוץ מזה, מעניין.
  • 1.
    איזה היסחפות. כולה לוגו. לא בגללו קונים אפל. (ל"ת)
    קונים בגלל החדשנות 25/10/2011 00:16
    הגב לתגובה זו
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח

"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי

רן קידר |

הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.    

וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים.  "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב.  אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"

"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'". 

"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.  

 המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו. 

ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו 

 

כרטיס אשראי חיוב כסף קניות הוצאות
צילום: Pixabay

נתוני שב״א: ירידה מתונה של 5.1% בהוצאות בכרטיסי אשראי ביום השביתה

למרות הקריאה לשביתה כהזדהות עם משפחות החטופים, היקף העסקאות בכרטיסי אשראי הבוקר הסתכם ב-584.26 מיליון שקל בלבד פחות מהשבוע שעבר; במקביל - נתוני הלמ״ס מצביעים על התכווצות של 3.5% בתוצר ברבעון השני בעקבות מבצע "עם כלביא"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שב"א

נתוני שב״א מספקים אינדיקציה עד כמה המשק ממשיך לתפקד גם בימים של מחאה ושביתה. בין השעות 8:00 ל-12:00 היום נרשמו במערכת התשלומים הלאומית הוצאות בכרטיסי אשראי בהיקף כולל של 584.26 מיליון שקל. זו ירידה מתונה של 5.1% בלבד לעומת יום ראשון שעבר, אז הסתכמו ההוצאות ב-615.87 מיליון שקל. במילים אחרות, על אף הקריאה לשביתה וההזדהות עם משפחות החטופים, דפוסי הצריכה כמעט שלא השתנו, והיקף העסקאות נותר קרוב לרמות השגרה.

המספרים של שב״א מגיעים על רקע נתוני מאקרו שמצביעים על חולשה משמעותית יותר בפעילות הכלכלית ברמה רבעונית. לפי פרסום הלמ״ס, התוצר המקומי הגולמי של ישראל התכווץ ב-3.5% ברבעון השני של 2025 בחישוב שנתי, כאשר התוצר העסקי ירד ב-6.2% והתוצר לנפש ירד ב-4.4%. עיקר הפגיעה נרשמה בצריכה הפרטית, שירדה ב-4.1%, ובהשקעות בנכסים קבועים שצנחו ב-12.3%. בלמ״ס מייחסים את עיקר ההשפעה למבצע "עם כלביא", שהוביל לירידה בהוצאות משקי הבית ובפעילות ההשקעות, ופחות לנתונים מבניים שמעידים על שינוי מגמה ארוך טווח.

עם זאת, בהסתכלות שנתית רחבה יותר, התמונה רגועה יותר - בהשוואה לרבעון השני של 2024, נרשמת עלייה של 1.6% בתוצר הכולל, 1.1% בתוצר העסקי, ו-6.9% בהשקעות בנכסים קבועים. גם בחישוב מחצית השנה, התוצר במחצית הראשונה של 2025 גבוה ב-1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המשמעות היא שלמרות החולשה ברבעון השני, המשק עדיין מצוי במסלול של צמיחה חיובית לעומת השנה שעברה, אך רחוק מהתחזית השנתית של הכלכלן הראשי באוצר שעומדת על 3.1% לשנה כולה. כדי לעמוד בתחזית, המשק יידרש להתאוששות חזקה במחצית השנייה, אך ההערכות כי הלחימה תימשך מקשות על התרחיש הזה.

פילוח הצריכה לנפש מצביע על ירידה חדה במיוחד בצריכה השוטפת: מזון, דיור והוצאות יומיומיות שנחתכה ב-9.5%, וכן בצריכת מוצרים בני קיימה למחצה כמו נעליים, בגדים ומוצרי חשמל קטנים שירדה ב-34.6%. במקביל, נרשמה ירידה של 10.1% בהוצאה למוצרים בני קיימה לנפש. מנגד, רכישת כלי רכב לשימוש פרטי זינקה ב-68.7%, מה שמרמז על רכישות חד-פעמיות שמיתנו את עוצמת הירידה הכללית בתוצר.