דעה

סטיב ג'ובס ולוגו התפוח

"אל תעשה אותו חמוד", ביקש ג'ובס בשנות ה-70 ממעצב הלוגו של אפל רוב ג'אנוף. כשחזר בשנות ה-90, עודכן הלוגו והחברה הפכה למעצמה טכנולוגית
עטרה בילר | (4)

חברת אפל היא דוגמא ניצחת לכך שחזונה השיווקי, מוצריה ומותגה = חד המה. כאשר עוצב הלוגו הראשון של אפל, היה הבריף של סטיב ג'ובס למעצב האגדי רוב ג'אנוף - "רק אל תעשה אותו חמוד". ברור שהערה זו הייתה מיותרת. הבריף שלא נאמר היה - "סטיב ג'ובס, אישיותו והשקפת עולמו". אפל נבראה בצלמו ובדמותו, והושתתה על השקפת עולם וגישה לחיים של אדם אחד.

ג'ובס ביטא תשוקה לתבונה, כזו שמפקפקת בקיים ולא כזו שצועדת בתלמיו של האחר. הוא סגד לפשטות ותיעב את מי שסיבך את העניינים. הפשטות הפכה ל'דת' שלמענה הוקרבו אפשרויות ואפליקציות רבות - ובלבד שהממשק יהיה נקי, נהיר וידידותי למשתמש.

ג'ובס ראה לנגד עיניו עולם שמתפקח מהסיזיפיות המתנשאת של המחשב, אל אנחת רווחה אחת גדולה שכולה אומרת "וואו - זה קל ואני יכול להשתמש בזה".

סטיב היה היפי שאהב את החיפושיות, שעזב את הקולג' אחרי חצי שנה כשבאמתחתו רק התקווה לעשות משהו חשוב שרק הוא יכול ורוצה.

לוגו התפוח שיצר ג'אנוף לא היה יכול ליפול מהעץ. בכל תא של אפל - עסקיה, המבנה הארגוני, מוצריה והמיתוג שלה - אפשר היה לאבחן את ה DNA של סטיב ג'ובס.

סמל התפוח קיפל בתוכו את הראשוניות והנאיביות (בניגוד למחשבים תואמי IBM שביטאו קידמה ומורכבות), כפרי פשוט נגיש לכל אדם, וגם את פרי עץ הדעת שננגס בעקבות פיתוי ותאוותנות.

ג'ובס חשק בדעת בתיאבון אינסופי והחדיר מומנט זה לתוך החברה. התפוח היה כנראה גם מחווה לתפוח הירוק (apple corp) שעיטר את תקליטי החיפושיות. הקשת שצבעה את התפוח סימלה את התקווה, אבל גם מראת האנארכיה - בכך שסדר הצבעים היה הפוך לסדר צבעי הקשת בטבע. בנוסף, מול שאר חברות המחשבים והטכנולוגיה, היה שילוב הצבעים חצוף וחורג מהתלם.

בסך הכל, כשמסתכלים על הבשורה של חברת אפל, כל מה שג'ובס חזה זהה לכל מה שהלוגו סימל, שווה לחידוש שכל מוצר ומוצר, בתורו ובתקופתו, הביא לעולם.

המרדנות והאלטרנטיביות של אפל ביחס לנורמה חזרו על עצמן שוב ושוב משנות ה-70 ועד היום. בכל פעם שאחרים חיקו את ממשקי אפל (מקינטוש בזמנו) - יצרה אפל אג'נדה חדשה בחזית אחרת - תמיד כפוף למשנה הסדורה של החברה, אותה ביטא תפוח אחד קטן וצבעוני. אפל מעולם לא עשתה צעד צפוי, היא תמיד עשתה קפיצה לקראת המשתמש תוך הכבדה על עצמה (למשל ויתורים על אפליקציות ואפשרויות מפתות ליצרן אך לא לצרכן). באופן פרדוקסאלי, אפל עקבית בלא להיות צפויה.

כשג'ובס לקח מחדש את מושכות החברה ב-1997, הוא הבין שאפל תקועה בסבנטיז, ושהוא מוקף במיליון "אפלים" מהמזרח הרחוק ועד קליפורניה. הוא הכריז על עידן חדש באפל - יותר רציני, יותר בוגר, פחות מצחיק. למרות האייקוניות של התפוח, הוחלט להיפרד לשלום מההיפיות הנאיבית בדמות צבעי הקשת, כשצדודית התפוח נשמרה.

המסר היה ברור: אנחנו אותה חברה עם אותם עקרונות ואותה דת, אבל ממרדנות רומנטית אנחנו עוברים לתנופה של לוחמה מתכתית. התפוח החדש נצבע בצבע כספיתי מטאלי - סמל הקדמה, ההצלחה והשפע. במלים אחרות: אנחנו אותה אפל חדשנית ובועטת, אבל נפרדנו מההבעה החולמנית.

המחשבים הדקים כביסקוויט, האייפודים וכמובן השיא (שנחשב שיא רק כי מלים אלו נכתבות ב-2011 וראייתן אל עבר האופק מוגבלת) - האייפון והאייפד. כל אלה נראים שונה ממחשבי אפל הקודמים, הם שונים מכל טלפון, מחשב או נגן שאנחנו מכירים, הם מיועדים לשימושים שונים ובכל זאת כולם שייכים לריבונות הענק של אפל ומתכתבים זה עם זה, עם האייטיונז ועם האפס-סטור, במהירות, בחלקלקות ובשבטיות מעוררת הערצה (וגם ביקורת כמובן).

תפוח אפל, כמו אייקוני תרבות אלמותיים אחרים, הוא נחלת ההמונים, ולצד המצאת ה-i בשמות המוצרים, מהווה נכס שקשה לאמוד בכסף.

לא סתם הפך ההספד לסטיב ג'ובס ביום מותו, למגה-התכתבות ברשתות החברתיות סביב וריאציות על לוגו אפל. הנפוץ בהם מראה את התפוח כאשר הביס מעוצב בדמות הפרופיל המאד מזוהה של ג'ובס.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מאיר כהן 07/08/2014 02:33
    הגב לתגובה זו
    Fuck you all
  • 3.
    כל יום דבר חדש 30/10/2011 21:30
    הגב לתגובה זו
    אף פעם לא חשבתי שיש משמעות כה רבה לסמל. אם הייתי מעמיק הייתי מגלה רבד או שניים אבל כל כך הרבה מחשבה שנובעת מההיסטוריה האישית ומפרטים שלא ידעתי. מאוד מעניין. ולגבי רק סמל.. בכל מקום בכל תחום הסמל הוא כבר לא רק סמל זה סטטוס האם סמל של יגואר שווה לסמל של רנו? תודה רבה מאוד מעניין העלת לי את הנושא לתודעה.
  • 2.
    נער 25/10/2011 11:23
    הגב לתגובה זו
    צ"ל מתפכח ולא מתפקח. חוץ מזה, מעניין.
  • 1.
    איזה היסחפות. כולה לוגו. לא בגללו קונים אפל. (ל"ת)
    קונים בגלל החדשנות 25/10/2011 00:16
    הגב לתגובה זו
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: