עובדת, שמעסיקה סירב לשלם שכרה תוך איום במגב עד בריחתה מבלי שוב לעבודתה, זכאית לפיצויי פיטורים
העובדות
-------------
בונן תמי (להלן: "העובדת") עבדה כקופאית בסופר. הצדדים חלוקים באשר למועד תחילת עבודתה. העובדת עבדה לפי שעות ושכרה היה שכר מינימום. בחודשים יוני דצמבר 2000 על תלושי השכר שקיבלה העובדת הייתה רשומה חברת ספיד האצטדיון בע"מ. בחודשים ינואר 2001 עד אוקטובר 2005 על תלושי השכר שקיבלה העובדת הייתה רשומה חברת מ.ד. ספיד בע"מ שבעל המניות בה הינו מר מאיר דהן (להלן: "המעסיק").
על תלושי שכרה החל מנובמבר 2005 ועד לסיום עבודתה ביום 13.9.06, מועד בו התפטרה, הייתה רשומה ספיד בראשית בע"מ (להלן: "החברה") בה לא רשומים בעלי מניות אולם המעסיק ניהל את החברה לבדו.
העובדת הגישה תביעתה נגד החברה ונגד המעסיק. בהעדר התייצבות של החברה ניתן כנגדה פסק דין. העובדת טענה, כי המעסיק הוא המעסיק שלה ולא החברה ולכן היא תובעת ממנו בגין תקופת עבודתה וסיומה פיצויי פיטורים, פיצויי הלנת פיצויי פיטורים, שכר עבודה ופיצויי הלנת שכר, דמי חגים, פדיון חופשה ודמי הבראה.
פסק הדין
--------------
בית הדין האזורי לעבודה קיבל את התביעה בעיקרה וקבע, כי באשר לשאלה האם יש לראות במעסיק כמעסיק ? של העובדת, המעסיק לא היה בעל מניות בחברה.
לפיכך, לא קמה לעובדת עילת תביעה מכוח דוקטרינת הרמת המסך. הרמת מסך יוחדה לבעלי המניות בחברה ואין להרים את מסך ההתאגדות כלפי נושאי משרה. עם זאת, התקיימו יחסי עובד מעביד בין העובדת למעסיק ולכן יש לנתבע אחריות אישית כלפי העובדת. אין מחלוקת, כי המעסיק פיקח על עבודת העובדת ונתן לה הוראות.
מדובר במעסיק בפועל, שהיה מעורב בכל פרטי ההעסקה של העובדת, ובכלל זה קביעת תנאי העבודה והשכר. המעסיק נהג בסופר מנהג בעלים, הוא ניהל אותו, שלט בכל מה שקשור אליו והיה המושך בחוטים. בנסיבות אלה יש לקבוע, כי המעסיק היה מעסיקה האמיתי של העובדת.
לעניין נסיבות סיום העסקתה של העובדת, סעיף 11 (א) לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג 1963, (להלן: "חוק פיצויי פיטורים") קובע "התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי עבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו עובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לעניין חוק זה כפיטורים".
לפי הפסיקה, סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים יחול במקרים הנובעים ו/או הקשורים להתנהגות המעביד או מי מעובדיו כלפי העובד- התובע, ורובם של המקרים מעידים על התנהגות שלילית, כגון יחס משפיל, העלבה, הגשת תלונה למשטרה או עבודה בתנאים הירודים מהתנאים שבחוקי המגן ו/או צו ההרחבה.
העובדת העידה, כי נאלצה להתפטר מעבודתה עקב כך שביקשה מהמעסיק את שכר עבודתה לחודשים יולי ואוגוסט 2006 והמעסיק סירב לכך ואיים עליה במגב. העובדת נבהלה, פחדה וברחה מהמקום ולא שבה לעבודתה.
נוכח התנהגותו המאיימת של המעסיק, יש לקבוע, כי העובדת התפטרה בנסיבות שביחסי עבודה, שלא ניתן לדרוש ממנה להמשיך בעבודתה, ולפיכך התפטרותה מעבודתה היא כדין מפוטרת והעובדת זכאית לפיצויי פיטורים.
אשר לתביעה לשכר עבודה, העובדת זכאית לתשלום שכר עבור חודשים יולי, אוגוסט וספטמבר 2006 אשר לא שולם לה. העובדת, הגם שלא עבדה בשבועיים האחרונים של חודש יולי ובשבועיים ראשונים של חודש אוגוסט, עקב מלחמת לבנון השנייה, זכאית לשכר עבודה מלא בגין חודשים אלו לאור סעיף 18ב. לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, תשס"ו-2006.
כמו כן הוכח, כי העובדת זכאית לתשלום בגין ימי חג ודמי הבראה בגין השנתיים האחרונות לעבודתה מאחר שהתביעה הוגשה לאחר סיום יחסי העבודה. בנוסף, העובדת זכאית לפדיון חופשה שנתית, לעובדת שולמו תשלומים בגין "חופש" שהתווספו לשכרה החודשי. ואולם המעסיק לא הוכיח, כי העובדת ניצלה ימי חופשה אלה בפועל. אין לשלם לעובד סכום בגין ימי חופשה כתחליף לחופשה בפועל, לה זכאי העובד מכוח החוק. אף אין לקזז סכומים ששולמו לעובד במהלך תקופת עבודתו, מ"פדיון ימי החופשה" לו הוא זכאי לאחר סיום יחסי העבודה. בנסיבות אלו, הגם שמדי חודש שולם לעובדת בגין חופש, העובדת זכאית לפדיון חופשה בגין תקופת עבודתה ואין לקזז מפדיון החופשה את הסכומים ששולמו לה לאורך תקופת עבודתה בגין חופשה, מן הטעם שהעובדת לא יצאה בפועל לחופשה.
נפסק, כי המעסיק ישלם לעובדת את הסכומים כדלקמן: פיצויי פיטורים בסך 16,069 ש"ח. שכר עבודה לחודשים יולי, אוגוסט וספטמבר 2006 בסך 4,060 ש"ח. דמי חגים בסל 675 ש"ח. דמי הבראה בסך 3,282 ש"ח. פדיון חופשה בסך 6,208 ש"ח. לסכומים הללו יתווספו הפרשי הצמדה וריבית כחוק החל מיום 1/10/2006 ועד ליום התשלום המלא בפועל.
(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים
בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה
בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".
בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.
בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.
בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.
- כל השמות בפרשת "יד לוחצת יד"
- אף אחד לא הופתע כשסוכן הביטוח המוכר נחשד בשוחד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.
