אמנות מס בין ישראל לפנמה ובין ישראל למלטה

רו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ורו"ח (עו"ד) גדי אלימי

בימים אלו הודיע משרד האוצר על חתימה בראשי תיבות על אמנה כאמור.
עו"ד לילך דניאל |

בהמשך להודעת משרד האוצר מחודש ספטמבר 2010 בדבר כוונתו לקיים משא ומתן לכריתת אמנה למניעת כפל מס עם פנמה, בימים אלו הודיע משרד האוצר על חתימה בראשי תיבות על אמנה כאמור. לפנמה אמנות מס עם ספרד, ברבדוס ומקסיקו והיא חתומה על אמנות מס (עדיין לא בתוקף) עם הולנד, צרפת, לוקסמבורג, איטליה, סינגפור, פורטוגל ועוד. פנמה עתידה להיכנס למשא ומתן לכריתת אמנה גם עם ארצות הברית (פנמה כבר חתומה עמה על אמנה לחילופי מידע), יוון, אוסטרליה ומדינות נוספות.

על פי דיווח משרד האוצר, שיעור הניכוי במקור הקבוע באמנה בגין תשלומי ריבית, דיווידנדים ותמלוגים הוא 15%. נדגיש כי פנמה מנהיגה ניכוי במקור בגין ריבית, דיווידנד, תמלוגים ודמי ניהול בשיעורים שאינם מבוטלים (25%-5%), אולם רק כאשר מקור תשלומים אלו בהכנסות שהופקו בפנמה. לפיכך, בפועל לא חל ניכוי במקור במקרים של תשלומים מחברות החזקה פנמיות ומחברות פנמיות הפועלות מחוץ לפנמה. השיעורים המופחתים לניכוי במקור שנקבעו באמנה יועילו לתושבי חוץ המחזיקים בחברות ישראליות באמצעות חברות פנמיות וכן לתושבי ישראל הפועלים בפנמה, אך לא ישנו את מצבם של ישראלים הפועלים ברחבי העולם באמצעות חברות פנמיות, שכן ממילא במקרים אלו, גם בהיעדר אמנה, לא נוכה מס במקור בפנמה על פי הוראות הדין הפנימי.

חשוב להזכיר לאותם ישראלים כי באמנת המס החדשה קיים סעיף חילופי ידיעות בין המדינות המתקשרות. על פי רוב, סעיפי חילופי מידע באמנות מאפשרים למדינות המתקשרות להחליף מידע על פי דרישה (מידע הנדרש בנוגע למקרה ספציפי), מידע אוטומטי (העברה שיטתית של מידע בנוגע להכנסות שמקורן במדינה המתקשרת) ומידע ספונטני (כאשר אגב ביקורת או חקירה מגלה מדינה מידע אשר למדינה האחרת עשוי להיות אינטרס בו). להערכתנו, לתושבי ישראל רבים ישנן חברות בפנמה ולפיכך מומלץ להזדרז ולבחון את מעמדן המיסויי בישראל בטרם יגיע המידע דרך פנמה.

עוד הודיע משרד האוצר כי נחתמה האמנה למניעת מסי כפל בין ישראל למלטה, שנחתמה בראשי תיבות בנובמבר 2010.

נזכיר כי קיים יתרון למשקיעים ישראלים באמצעות שימוש בחברה מלטזית כתכנון מס בין לאומי, לצורך ביצוע השקעות ומתן שירותים במדינות ברחבי אירופה והעולם. זאת הן לאור משטר המס הנהוג בה (לדוגמה, הדין הפנימי המלטזי בעת חלוקת דיווידנדים) והן לאור העובדה שמלטה חברה באיחוד האירופי זה כמה שנים, וככזו נהנית מהחלת הדירקטיבות השונות הקיימות למדינות האיחוד.

לסיכום נציין כי הואיל והליך אישור האמנות טרם הושלם (הן בישראל והן בפנמה ובמלטה, לפי העניין), האמנות עדיין אינן בתוקף.

הכותבים - ממשרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארנון בר דוד ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה הסתדרות

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".

בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.

בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.

בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.

על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.