5 פרסומאים על מילה אחת - 'השראה'
פרסום הוא יצירת אומנות לכל דבר עם תנאי סופי שגם הופך אותו לאתגר מיוחד במינו - השאלה אם הוא עמד ביעדים. מאחורי כל קמפיין גדול יש בדרך כלל חודשים של חשיבה, השקעה וצוותים שעובדים מסביב לשעון, אבל כדי להניע כל פעם מחדש תהליכים שכאלו, יש צורך בדבר אחד קטן - השראה.
5 פרסומאים מ-5 משרדים מובילים כותבים לאייס על השראה מהחוויה האישית שלהם. מה זה אומר עבורם, איפה הם פוגשים אותה ואיך היא באה לידי ביטוי.
זכרוני הראשון בנושא הוא מ-1991, אז יריב, מוכר המחשבים השכונתי, הציג בפני את פלא האינטרנט ובפרוצדורה שארכה עשר דקות, וכללה בעיקר צפצופים והמתנה, התחבר יריב למחשב מרוחק כלשהו בגרמניה והחליף כמה שורות טקסט עם נוכרי.
אבל הקונספט הזה - שמסך ששימש למשחקים, שיעורי בית, וחישובים - יכול להפוך לכלי תקשורת בין אנשים מכל העולם - היה ההשראה הראשונה שהניעה ליצור בעולם הדיגיטל. עם השנים, החברות שקידמו את הרשת צעד קדימה ועוררו השראה, היו ברובן חברות שמוצריהן עודדו אינטראקציה וחיבור דיגיטלי בין אנשים - ICQ, אודיגו, סקייפ, ובימינו כמובן פייסבוק.
אל עולם הקריאייטיב השיווקי הגיעה האינטראקציה והתקשורת הדו-כיוונית מאוחר יחסית, יחד עם פריצת פייסבוק (וקצת לפני כן, עם שגשוג הבלוגים והרשתות החברתיות הלוקאליות). והטמעת הגישה בתמהיל התקשורת השיווקית עדיין בתחילת דרכה, לדעתי. דבר אחד ברור - קמפיינים פרסומיים המבוססים על אינטראקציה אמיתית בולטים יותר, אפקטיביים יותר, וחשוב מכל - מספקים ערך גבוה יותר.
הדוגמאות מהעולם רבות. ממערכת החדשות שהקימה סקיטלס אשר הקריינים בה
עולם הדיגיטל רתם לשוק הפירסום הישראלי השראה מעולמות אחרים, שהיו מרוחקים וזרים לחלוטין לפרסומאים רק לפני שנים אחדות. עולמות של סטארטאפים, פיתוחים וחדשנות טכנולוגית, דפוסי התנהגות אנושיים ברשת ועוד. הסטארטאפים הצעירים הם מעוררי ההשראה הגדולים מכל.
הרי בסוף מהי חברת סטארטאפ טיפוסית - קבוצה מצומצמת של אנשים, חצי פסיכים, שעלו על רעיון שעונה על צורך כלשהו של אנשים - ומתאגדים יחד כדי להקדיש כמה שנים מחייהם, לעיתים בשכר רעב, לפיתוח והגשמה של אותו רעיון אחד. בעולם הדיגיטל, שבו "הערך הוא המלך", אנשי הפירסום במשרדים אשר חיים בקצב המהיר של עולם השיווק, בנק הרעיונות הרחב והפיתוח הזריז - לא יכולים שלא להעריך את האהבה והטיפוח שנותנים יזמי הסטארטאפ, לפעמים במשך למעלה משנה או שנתיים, לפיתוח הרעיון האחד והיחיד שלהם.
הלילה הוא ההשראה שלי. אחרי חצות. כשאני חושב על זה, גם אלוהים קיבל את ההשראה לבריאת העולם בלילה חשוך. הרי לפני שהוא אמר "ויהי אור!", היה בעיקר חושך. הלילה הוא חשוך ושקט. החושים מתחדדים. גם המוח. בלילה באים הרעיונות הכי טובים. על הספה, מול הטלוויזיה.
טלוויזיה היא ההשראה שלי.
אני יודע, זה ממש שטחי. כשאני כותב את הפוסט הזה, רצים ב-yes שידורים חוזרים ליליים של נשואים פלוס. באחד הפרקים, אל בנדי משחזר במלואו משחק פוטבול מעורר מחלוקת מהתיכון שלו - שחקנים, קהל, מעודדות. ואז כשיוצא מהלך מדהים כגון
סיינפלד הוא ההשראה שלי.
בעצם סטנדאפיסטים בכלל. בעיני סטנדאפיסטים הם סוג של פלנרים. ה-"what's the deal about " וה-"have you ever noticed " שלהם, הם בדיוק עבודת הבסיס של פלנר - להבין, לחפש חוקיות, להכליל, להגיע לתובנות. ואחרי זה גם למכור אותן מול קהל. הסטנדאפיסט
ניו-יורק היא ההשראה שלי.
כמה קלישאתי. אפילו לא צריך להסביר למה, רק לצטט מהשיר:
ציטוטים הם ההשראה שלי.
הם גם עושים אחלה עבודה במצגות. לא מזמן פתחתי מצגת בציטוט של פו הדוב בנוגע
גיבורי-על הם ההשראה שלי. הם יותר מגיבורים, הם סופר גיבורים. בעיני יש משהו מעורר השראה באנשים פשוטים שעובדים בעבודה אפורה ביום, ואז שמים מסיכה וגלימה והולכים להציל את העולם. בלילה.
אין ספק, הלילה הוא השראה שלי.
אני סולד מפרסום שמשתמש בקלישאות פרסומאיות, בפרזנטורים, במסרים דחקאיים, בצעקות רמות מדיי; אני מחפש להיות חתום על פרסום אמיתי, בגובה העיניים, פרסום שמדבר את השפה שלי, של ההורים שלי, של נהג המונית...הכרתי פעם קופירייטר שנהג להסתובב עם פנקס קטן והיה מתעד כרוני של מטבעות לשון מפרי עיטם של נהגי מוניות ומוכרים בפיצוציות. זה הדבר! מבחינתי, אילו מקורות ההשראה האמיתיים שמצליח לגעת בחזרה באותם אנשים אמיתיים. מכאן מגיעים התוצרים הרלוונטיים והאפקטיביים יותר.
חברת קוקה קולה, כנראה, הבינה זאת לפניי.
בחג המולד האחרון, כשאוגילבי ברזיל, רצו לבחון את המושג "אושר" ולנכס אותו לעצמם, הם איתרו מכתבים אבודים מלפני 25 שנה, של ילדים אשר פנו לסנטה קלאוס וביקשו ממנו מתנות...
כשאוגלבי ארגנטינה רצו להמחיש הלכה למעשה את ערך ה"חברות", הם
לאחרונה, נפלה בידי הזכות לקחת חלק בפרויקט, ששאב השראה מתחושות התסכול וחוסר האונים של השנים האחרונות, ומתוכם להצמיח ולייצר את
נדירים הרגעים בחייו של פרסומאי, בו הוא יצליח לראות כיצד רעיון פרסומי שהגה, קורם עור וגידים לנגד עיניו, אני חושב שעל מנת שנוכל לייצר עוד ועוד כאלו, אנו צריכים להמשיך ולחפש במקומות הנכונים, לשאוב את אותה "השראה" מכל מה שקורה סביבנו ובתוכנו, או אז נצליח לייצר פרסום איכותי, מועיל וטוב יותר עבור הלקוחות שלנו.
זה תהליך ארוך שמגיע לידי רתיחה במשרד הפרסום כאשר הפרשנויות וההשראה שהוא ספג מספקות עבורו מאגר בלתי נדלה של זוויות חדשות לספר סיפורים ישנים.
לכן, כשנתקלתי בשאלה מה היו מקורות ההשראה שלי, הרגשתי שאני לא באמת מסוגלת לעקוב אחריהם, כשהגיתי את המשפט "בדוח או בסיבוב", הניווט הראשון בצופים היה מקור ההשראה שלי, כשחשבתי על סרט השמנות של דיאט יופלה, להקות גוספל שראיתי כנערה היו ההשראה שלי, וכשרציתי שסרטי שוופס יראו לא מכאן, כל מה שלמדתי בלימודי בקולנוע ואנימציה קפץ מאיזו מגירה ועמד לעזרתי.
אני חושבת שמה שאני מנסה לומר הוא, שהשראה היא משהו שאתה תמיד אוסף איתך ולא באמת יודע מתי תשתמש בה. כמו צדף שאתה מרים בים ומרגיש צורך לקחת אותו איתך ולא מבין עדיין למה.
לכולנו יש תובנות, רעיונות והברקות, אבל מעטים מאד מאיתנו שמים לב אליהם בכלל, ומעטים עוד יותר עושים בהם שימוש של ממש, לא כל שכן מתפרנסים מהם. ואני עומד בצד, מקשיב, מחכה בסבלנות, עד הרגע בו מישהו משליך משהו גאוני אל פח הזבל של החיים וממשיך הלאה בדרכו. ואז אוכל לגשת, להרים את מה שהשליך, לחבר אותו למשהו שמישהו אחר זרק מאחוריו, ואולי להצליח ליצור מהם משהו חדש באמת, משהו שאף אחד אחר עדיין לא חשב עליו.
הרי אי אפשר ליצור באמת יש מאין, אי אפשר להמציא באמת כלום. כל רעיון הוא חיבור של שני דברים קיימים באופן בלתי צפוי. השאלה היא רק אילו שני דברים ועד כמה אופן החיבור ביניהם בלתי צפוי וחדש. לכן, ככל שמכירים וחווים יותר דברים כך מתרבות אפשרויות החיבור הבלתי צפויות וניתן לייצר רעיונות טובים יותר ומיוחדים יותר. אז אני הולך לחוות אמנות שאני לא מבין, לראות סרט גרוע בסינמטק, מקשיב בדרך למוזיקה שבוקעת מהבתים, לצלילים המתנגשים בה ברחוב, נכנס להציץ בספרים בחנויות יד שניה, צופה בשמחה בתמונות של הדוד מהטיול בחו"ל, קורא שירה, גרפיטי, מאזין לשיחת הטלפון של האישה שלפני בתור בסופר, עוצר להסתכל בבניין יפה, מביט בשלט ברחוב כאילו היה המונה ליזה, בוהה בעננים ובעצים, ונכנס הרבה גם לפייסבוק. וכמו דייג, מחכה בסבלנות לרגע הזה שיגיע, בו משהו ייתפס ברשת הבלתי נראית שטוויתי. הזהב נמצא בכל מקום, רק שלרוב הוא מורכב משתי פיסות זבל שמחוברות יחד באלכימיה.
ז'אן לוק גודאר אמר: "לא משנה מאיפה אתה לוקח את הדברים, משנה לאן אתה לוקח אותם". את הציטוט הזה גנבתי מטקסט של ג'ים ג'רמוש שאמר לגנוב מכל אחד את כל מה שהנפש שלך מתחברת אליו. את דימוי הדייג דגתי מדיוויד לינץ'. את החיבור עשיתי בעצמי.
- 23.נאור 28/10/2011 15:14הגב לתגובה זושני גרשי היטיב לבטא את עצמו. הגדולה בקריאייטיב לקחת יש מיש ולהפוך את זה לחיבור ענק חדש . לפי הניואנסים הקטנים בדבריו נראה שהוא בעל שם ויישר כוחו של הפרסום הישראלי שהוא אחד ממתווי דרכו.
- 22.לובה 01/10/2011 13:56הגב לתגובה זוזה מה נותן לי השרייה הכי טובה
- 21.אייס 30/09/2011 21:30הגב לתגובה זולקחת קרדיט לאחרים כמו שגרשי כתב ולטשטש עקבות זה דוגמא לניהול מעורר ההשראה שנפוץ בכל הענף. זה ולהקיף את עצמך במספיק אפסים כדי שיכולותיך הגבוהות יהיו מודל להערצה זה מאוד אלמנטרי ונחוץ. זה והאתר של ארץ נהדרת. בזמן הנותר כשלא יהיו עסוקים בהעתקה מרפרנסים שיגיבו לך תגובות חיוביות בפוסטים ואולי יצביעו לך אפילו יום אחד בקקטוס שזה הרגע המכריע בעצם בו כולנו נבחנים!
- 20.מה הקשר? 30/09/2011 04:31הגב לתגובה זואיך יוני להב קשור להשראה ולחבורת הקריאייטיב הזאת?
- 19.שלום 28/09/2011 12:01הגב לתגובה זואידה כל כך פאטטית שאפילו כאן היא צריכה להכניס את כל הקמפיינים שהיא עשתה. מראה על חוסר בטחון. יוני להב תמיד היה מלך עירום, מלא בכלום חוץ מבעצמו. רק גרשי הצליח לכתוב משהו אמיתי, אותנטי ויצירתי
- 18.ב 28/09/2011 10:16הגב לתגובה זולשאר יש יותר אגו מהשראה
- 17.אלון סהר 28/09/2011 06:30הגב לתגובה זומספרים שהאלוהים של הרוקנרול, היה נכנס להופעה הכי שולית בכל עיירה שהיה מופיע בה. כשעיתונאי שאל אותו למה הוא נכנס להופעות של חובבים כל כך, הוא ענה שגם אם יהיה צליל אחד שהוא לא הכיר, ההופעה שווה את זה.
- 16.שובניסטים 27/09/2011 22:39הגב לתגובה זובת אחת משובחת, אבל למה הרוב בנים? סאמאמאמק...
- 15.קריאייטיב 27/09/2011 22:38הגב לתגובה זואנחנו כולה פרסומאים אזיאללה רדו מהעץ... יוני להב היחיד שכתב לעניין
- 14.כמו צדף שאתה מרים בים...מקסים (ל"ת)יפהפה אידה 27/09/2011 21:35הגב לתגובה זו
- 13.ערניר- תעשה לי J (ל"ת)מעין 27/09/2011 21:13הגב לתגובה זו
- 12.אידה אהבתי, קצר ולעיניין (ל"ת)אלדד 27/09/2011 19:04הגב לתגובה זו
- 11.יעל 27/09/2011 18:59הגב לתגובה זויפה כתבתם. בגובה העינים והכי חשוב מהקישקע
- 10.יוני, מצוין! נפלא (ל"ת)27/09/2011 18:52הגב לתגובה זו
- 9.פרשנות מהבוידעם 27/09/2011 18:28הגב לתגובה זואבל הוא הקסים אותי מאוד בכתבה הזאת. ל-8 מרקוביץ' דווקא חמודה מרוד. רפואה פספס את הכיוון לדעתי, להב היה מאוד חמוד במיוחד הקטע עם באנדי וניר גם כן, רואים שהוא מבין עניין אבל יצא טיפה מאופק, חבל שלא הרשה לעצמו יותר
- 8.אחד העם 27/09/2011 18:06הגב לתגובה זולהב כתב נחמד, רפואה הזכיר איזה חנונים אנשי הדיגיטל, ערן כתב באומן ומרקוביץ' הזאת עשתה דאווינים של עשיתי מלא סרטים.
- 7.ההשראה שלי - אלייקים (ל"ת)זיו 27/09/2011 17:38הגב לתגובה זו
- 6.קול המפרסם 27/09/2011 17:37הגב לתגובה זוחרטטנים
- 5.אחלה כתבה (ל"ת)איילת 27/09/2011 17:07הגב לתגובה זו
- 4.חמודים (ל"ת)27/09/2011 17:02הגב לתגובה זו
- 3.קולגה 27/09/2011 17:01הגב לתגובה זועל מי הם בדיוק עובדים?! יאללה, שנה טובה ובלי קריאייטיב מחורבן
- 2.פרויקט נחמד, למה לא פניתם אליי!!! (ל"ת)קולגה 27/09/2011 16:51הגב לתגובה זו
- אתה כנראה אדם ישר והיית אומר את האמת (ל"ת)אד-מן 27/09/2011 17:39הגב לתגובה זו
- 1.אהבתי, מאוד. שנה טובה אנשים (ל"ת)27/09/2011 16:47הגב לתגובה זו