גם שוכני האוהלים ישלמו על כרזות?
כעורך דין מזה כ-30 שנה, קראתי לא מעט החלטות קשות של ערכאות נמוכות אך בימים אלה, נתקלתי בפסק דינו החדש של בית המשפט העליון בעניין מקסימדיה פרסום חוצות בע"מ נגד עיריית תל אביב שעורר בי צער רב ואף דאגה.
"מקסימדיה" העוסקת בפרסום חוצות, הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה בה היא דרשה לקבל החזר של כ-4 מיליון שקל ששולם עבור אגרות שילוט לעיריית תל אביב בשנים 1998-2003 בהן חויבה ע"י העירייה בגין הדבקת מודעות פרסום על הדופן של האוטובוסים הנעים בגוש דן .
לטענת מקסימדיה, לעירייה לא הייתה סמכות לגבות אגרת שילוט עבור פרסומות על גבי אוטובוסים, בנימוק שהאוטובוסים נוסעים בתחומן של רשויות מקומיות נוספות ולא רק בתל אביב.
החברה טענה כי האגרה אינה אלא מס מוסווה שהוטל ללא סמכות, כיוון שהעירייה לא מעניקה לה כל שירות כנגד אגרה זו כמו כן, טענה החברה כי היא מופלית לעומת בעליהם של כלי רכב פרטיים שעליהם שלטי פרסומת, שאינם נדרשים לשלם לעירייה אגרת שילוט.
בית המשפט קבע שהסמכות של עירייה לחוקק חוק עזר בדבר אגרת שילוט הוא סעיף 246 לפקודת העיריות (המנדטורית) , שם נאמר כי "העירייה תפקח על הצגת מודעות, שלטים וטבלות במקומות עסק או על גבי לוחות או במקומות אחרים, או תאסור הצגתם".
גם מי שאינו משפטן, מבין מייד כי כוונתו של המחוקק הייתה לשילוט על גבי מבנים או מתקנים המחוברים לקרקע ולא לשילוט המודבק על כלי רכב נעים. אולם, אין לעירייה סמכות לשמור על חזות כלי הרכב הנוסעים בתחומה בדיוק כשם שאין לה סמכות לבצע רגולציה של מודעות פרסומת המתפרסמות על גבי "חולצות טי" שלובשים תושביה או מודעות פרסומת על גבי שמשיות ניידות שתושביה נוטלים לחוף.
למרבה הפליאה לא כך סבר בית המשפט העליון והוא פסק כי הרגולציה של מודעות על אוטובוסים "שומרת על חזות פני העיר" ואולם, אותו היגיון תומך גם ברגולציה של שלטי פרסומת על כלי רכב פרטיים, בין אם מדובר "בשלטי זיהוי" של חברה מסחרית ובין אם מדובר במשאית שעליה נכתב באותיות ענק "שתו קוקה קולה".
אגב, אם עיריית תל אביב מחפשת מקורות תקציביים כדי לצמצם את גרעונה, אני ממליץ לה לגבות אגרת שילוט על שלטי המחאה שבמאהל בשדרות רוטשילד ועל שלטים מחאה המונפים בהפגנות בחוצות העיר, ומדוע לא בעצם?
האם מטרת הרגולציה היא פיקוח על גודל השלט? בוודאי שלא, שהרי גודל השלט נתון לגודל האוטובוס ואין לעירייה כל עניין בקביעת גודלו. האם מטרת הרגולציה היא עיצוב מודעת הפרסומת? בוודאי שלא, שהרי אין לעירייה כל סמכות בנושא עיצוב המודעה ובחירת צבע וגוונים. האם מטרת הרגולציה היא תוכן הפרסום, כגון איסור על הצגת אישה בבגד ים בפרסומת לבגדי ים או בכלל דמויות של נשים? בוודאי שלא, שהרי לא זו סמכותה של עירייה.
נראה אפוא כי המילים "שמירת החזות העירונית" אינן אלא "מנטרה" ריקה מתוכן וכל מה שנמצא מאחורי מילים אלה, היא פגיעה קשה בזכויות חוקתיות בסיסיות של חופש הקניין, חופש העיסוק וחופש הביטוי.
הניתוח שלעיל, מוכיח את האמת שבטענת החברה כי מדובר למעשה במס מוסווה, שהרי אם אין כל תכלית אמיתית בבסיס האגרה, הרי שזהו מס לכל דבר שהוטל ללא סמכות. אגרה היא תשלום המוטל בזיקה למשאב ציבורי או שירות מסוים שניתן בגינה ואולם, במקרה הנדון, הוכח כי העירייה אינה מעניקה שירות כלשהו ואינה מקצה משאב ציבורי כלשהו תמורת האגרה .
עדיין נותר לבית המשפט העליון להתגבר על המכשול שבאי אכיפת חוק העזר על כלי רכב נושאי מודעות שאינם אוטובוסים וכיצד הוא צלח מכשול זה? בית המשפט קבע באופן פסקני כי אין דין פרסומת על אוטובוסים כדין הצבת שלטי זיהוי על כלי רכב פרטיים, הואיל ובכלי רכב פרטיים לא מתבצע תשלום עבור הפרסום.
בכל הכבוד הראוי, נימוק זה אינו תקף שהרי מימוש התכלית של "שמירת חזות פני העיר" שבית המשפט דוגל בה , אינה מושפעת במאום מן השאלה אם הפרסום נעשה תמורת תשלום אם לאו! בניסיון (לא מוצלח) למצוא נימוק נוסף, בית המשפט קובע כי מידת החשיפה של הציבור לפרסום על אוטובוסים היא גדולה יותר מאשר פרסום על גבי כלי רכב אחרים אך נימוק זה מופרך עובדתית, שהרי אין כל הבדל חזותי בין דופן של אוטובוס ובין דופן של משאית הנושא מסר אחר.
פסק הדין מצער כיוון שהתאכזבתי מכך שבית משפט עליון לא התעלה על לשונו של חוק עזר מיושן וארכאי, לא בחן לעומק וכראוי את התכלית האמיתית של האגרה והוציא תחת ידו פסק דין שיש לו ועוד תהיינה לו השלכות קשות על זכות הקניין, חופש העיסוק וחופש הביטוי. חבל.
- 3.שגיא 04/09/2011 11:39הגב לתגובה זוקירות המשרד שלי (מרמורק), כוסו בהדבקה פראית של פוסטרים. יש כאן וונדליזם חברתי, ואני דוקש צדק! מי הולך להסיר (ללא שאריות) את ה"צדק החברתי" הזה מהפרצוף שלי? הרי אם הייתי רוצה להפוך את קיר המשרד לשלט פרסום הייתי עושה זאת תוך מיצוי האינטרסטים שלי, לא? אה, כן. עוד דבר. העיריה הולכת לחייבת את מיז ליף באגרת שילוט?!?
- 2.גילוי נאות 02/09/2011 09:48הגב לתגובה זוהאם ייצגת צד בנושא? לא ברור מה הקשר לשילוט רגיל/פרסום לבין שילוט של הפגנות וכיו"ב. אתה אמור להבחין בין שילוט אירעי המתאפיין בהפגנות ובמחאות, והחוק מתיר זאת, לבין הצבת שילוט קבוע, שם הנושא לא חוקי. שבת שלום
- 1.מילים כדורבנות (ל"ת)יגאל 01/09/2011 16:33הגב לתגובה זו

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".