קק"ל (לע"מ)קק"ל (לע"מ)

איך גונבים מהקופה 200 מיליון שקל בשנה ואתם אפילו לא יודעים על זה?

הקרן שמנהלת עשרות מיליארדים, מחזיקה ב-13% מהקרקעות במדינה והפכה למפעל ג'ובים לפוליטיקאים - שחיתות ציבורית

מנדי הניג | (15)
נושאים בכתבה קק"ל

 אתם רואים אותם לרוב נלחמים זה בזה, אויבים מושבעים. הקואליציה מול האופוזיציה וההיפך - השמצות, אפילו קללות. לפעמים זה נראה כמו שנאה. חברים הם לא. אבל יש מקום אחד שהם פותחים שולחן, יושבים ומדברים וסוגרים דילים בשקט, מתחת לשולחן לטובת האנשים שלהם ועל חשבון הציבור. כאן, אין אופוזיציה שתבקר אותם - שני הצדדים מושחתים וגונבים את הציבור, אז זה עובר בלי הד תקשורתי. המבקר - מבקר המדינה מדי פעם כותב בדוח שלו הערות, מדברים על לסגור את הפרצה הזו. אבל הגנב ממשיך לעבור דרך הפרצה כל שנה ולגנוב מאות רבות של מיליוני שקלים. הכוונה כמובן לגופים בלי שליטה שהוקמו למטרות חיוביות והיסטוריות ומחזיקים בנכסי עתק ויש להם גם הכנסות שוטפות. אין להם אבא אז המדינה שמה עליהם את היד והיא קובעת את הדירקטורים, ההנהלה, התקציב. היא ממנה מאות אנשים באופן פוליטי וזה גלוי. זה לא בסתר - מה ליאיר נתניהו ולתפקיד בכיר מאוד בהסתדרות הציונית העולמית. הבחור מקבל (אם יעבור) לשכה, עובדים, שכר טוב, ולא בטוח שהוא יבוא לעבוד. יבוא לעבודה - אולי. לעבוד - ספק גדול. 

ככה יש מאות ג'ובים. ההסתדרות הציונית העולמית וקק"ל הם מפעלי ג'ובים. לא של עובדי ייצור של עבודה מהחלומות - עובדים מעט, מרוויחים הרבה. זה גועל נפש ושחיתות פוליטית של כל הצדדים. בכתבה הראשונה נציג את הגוף העשיר מכולם - קק"ל שבעצם דרך הג'ובים מעלים לנו 200 מיליון שקל לפחות בשנה. למה לנו? כי קק"ל היא ישות ציבורית, היא שייכת לציבור. זה קצת מזכיר את החברות הציבוריות, אלא ששם יש הרבה יותר פיקוח, ומנגנונים שמגבילים את השחיתות הפוליטית. כן, גם שם, יש ניפוח וג'ובים, אבל בקק"ל זה חמור יותר.    


מי זאת קק"ל? 

מאות מיליוני דולרים שנכנסים מדי שנה, קרקעות בשווי עשרות מיליארדי שקלים, מעורבות בהחלטות תשתית והתיישבות - ומבנה ארגוני שאינו כפוף לרשות המבצעת או למחוקק. קרן קיימת לישראל (קק"ל), הגוף שהוקם בתחילת המאה ה-20 כדי לרכוש קרקעות עבור העם היהודי, הפכה במרוצת השנים לאחד ממוקדי הכוח העמומים והמשמעותיים ביותר במשק הישראלי.

היא מתפקדת כתאגיד ציבורי-פרטי, עם תקציבים בהיקפים אדירים, ללא שקיפות מלאה וללא בקרה שוטפת של המדינה. אולם, מעבר לחוסר הפיקוח הכללי, הביקורת החריפה ביותר מתמקדת במינויים פוליטיים שיטתיים שמשנים את אופי הקרן: דוחות רשמיים ומקרים מתוקשרים חושפים כיצד נציגי מפלגות מקבלים שליטה על תקציבים, ממלאים תפקידים בכירים לפי קרבה פוליטית ומעבירים כספים לגופים המזוהים עם זרמים מסוימים.

בשנים האחרונות גוברת הביקורת הציבורית סביב האופן שבו קק"ל מתנהלת, מי שולט בה בפועל, והאם ייעודה ההיסטורי, רכישת קרקע לאומית ופיתוח התיישבות - עדיין עומד במרכז פעילותה. רבים טוענים כי הקרן הפכה לכלי פוליטי רווי אינטרסים, מינויי מקורבים ומערכת שמזינה את עצמה, הרבה מעבר למה שתוכנן על ידי מקימיה הציונים. המנגנון, כך עולה מדוחות ביקורת, אינו מקרי: מינויים פוליטיים מאפשרים העברת מאות מיליוני שקלים למועצות מקומיות מזוהות, תשלומים לגופים פוליטיים ומינויים לתפקידים ללא מכרזים ציבוריים. בעוד אזרחים רגילים משלמים מחירים גבוהים עבור שימוש בקרקע מדינה, חלק מנכסי הקרן מנוהלים במנותק מהשיטות המקובלות במגזר הציבורי.

גוף היסטורי שהפך לישות חצי-עצמאית עם שליטה עצומה בנכסים

קק"ל הוקמה ב-1901 בקונגרס הציוני החמישי בבאזל, במטרה לרכוש קרקעות בארץ ישראל ליישוב יהודי. מאז, הקרן רכשה למעלה מ-2.5 מיליון דונם, ומחזיקה כיום בכ-13% משטח מדינת ישראל - כ-2.6 מיליון דונם, בשווי מוערך של עשרות רבות של מיליארדי שקלים.

הנכסים כוללים יערות, פארקים, שמורות טבע, קרקעות חקלאיות ועתודות קרקע לבנייה. חלק ניכר מהקרקעות מנוהל על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בהסכם נאמנות מ-1961, במסגרתו קק"ל מקבלת דמי חכירה אך משלמת עלויות פיתוח. זהו המנגנון המרכזי: הקרן אינה מוכרת קרקע ישירות, אלא משכירה אותה לטווח ארוך, מקבלת הכנסות ומשקיעה בפיתוח.

קיראו עוד ב"בארץ"

ההסכם עם המדינה מ-1961 קובע דירקטוריון משותף עם רמ"י, אך קק"ל שולטת בחצי מחבריו - מינויים שמתבצעים לפי מפתח פוליטי. העצמאות הזו יוצרת מצב שבו נכסים שנרכשו בכספי תרומות מהתפוצות מנוהלים כמעין גוף פרטי, ללא הכפפה מלאה למנגנוני הבקרה הציבוריים. קק"ל מעסיקה  מעל 1,000 עובדים, בשכר ממוצע של למעלה 300,000 שקלים בשנה, כולל שכר יו"ר ברמה דומה לשכר שר וסגנים בדירוג דומה לח"כים. הפנסיות עומדות על כ-120 מיליון שקלים בשנה - תקציב שיכול היה להיות מופנה לפעילות ייעורית או סביבתית. מבקר המדינה וגם דוחות באוצר דיברו על לעצור את השחיתות הזו שמוערכת בעצם בתשלומים למקורבים בסכום של קרוב ל-200 מיליון שקל - ג'ובים, ספקים ותשלומים לרשויות שונות. 

מימון, תרומות ואי בהירות תקציבית

המימון של קק"ל מבוסס על שילוב: כ-80-90% מההכנסות מגיעות ממקרקעין - דמי שכירות ומכירת זכויות שכירות, וכ-10% מתרומות. לפני עשור, ההכנסות עמדו על 2.583 מיליארד שקלים, עם רווח תפעולי של 511 מיליון שקלים. בשנים 2020-2025, התקציב גדל לכדי 2.5-3 מיליארד שקלים בשנה, כולל 750 מיליון שקלים ב-2025 לשיקום אזורים שנפגעו מהמלחמה.

התרומות מהתפוצות, בעיקר מצפון אמריקה, עמדו לפני עשור על כ-75-80 מיליון דולרים, וירדו בשנים האחרונות ל-50-60 מיליון דולרים, בין השאר עקב ביקורת הולכת וגוברת על השימושים בכספים. "הקופסה הכחולה" - סמלה ההיסטורי של התרומה הציונית - עדיין מלווה את הקרן, אך אפילו התורמים היהודים מהגולה מבינים ש"עובדים עליהם". הכסף הולך למטרות לא באמת "ציוניות", אלא לג'ובים מלאכותיים. 

קק"ל משלמת לרמ"י עלויות פיתוח (באזור 1 מיליארד שקל), מקבלת היטלי השבחה (כ-250-300 מיליון שקל), ומשקיעה בפרויקטים. אולם, חלק ניכר מתקציבה, מאות מיליוני שקלים, מועבר למשרדי ממשלה, למועצות מקומיות ולגופים שונים ללא דיון מקיף בכנסת או בוועדות התקציב. 

באופן חריג לגוף שאינו מוגדר כיחידת סמך ממשלתית, לקק"ל יש יכולת להקצות תקציבים לגורמים כמו משרד החינוך או משרד התחבורה.הקרן הקצתה  מאות מיליוני שקלים לתקציבי תשתיות במועצות אזוריות המזוהות פוליטית עם חברי הנהלת הקרן. הקרן גם העבירה על דעת הדירקטוריון המוטה (ניצבים של פוליטיקאים) סכומים ניכרים להסתדרות הציונית, כאשר חלקם כנראה לא קשור לייעוד המקורי של הקרן.

מינויים פוליטיים והשתלטות על תקציבים

הביקורת החריפה ביותר נוגעת למבנה המינויים הפנימי של הקרן. הדירקטוריון, המונה כ-37-38 חברים, ממונה על ידי סיעות ציוניות בקונגרס הציוני העולמי, לפי מפתח פוליטי שמקצה מושבים למפלגות שונות - הליכוד, העבודה, ציונות דתית, מפלגות דתיות ואחרות. זה יוצר מצב שבו מינויים מבוססים לרוב על זיקה פוליטית ולא על כישורים מקצועיים בלבד.

בעשור האחרון (2015-2025) עלו מקרים חוזרים ונשנים של מינויים פוליטיים:

2015-2020: דני עטר - מונה ליו"ר ב-2015 מטעם הליכוד, וקידם שורה של מינויים פוליטיים. דו"ח מבקר פנימי מ-2017 חשף כי מונו 30 חברי דירקטוריון ו-5 סגני יו"ר ללא קריטריונים ברורים.

2020-2022: אברהם דובדבני - מונה ב-2020 כחלק מהסכם קואליציוני, כאשר במפורש הובטח לח"כ חיים כץ מהליכוד ירושת התפקיד בעתיד. בתקופת כהונתו הועברו כחצי מיליארד שקלים לגופים שונים, כולל להסתדרות הציונית. דו"ח משרד המשפטים מ-2022 מצא "פגמים מהותיים" בניהול, כולל העברות תקציבים לאחר ביצועם ותשלומים למקורבים של עטר. בתקופה זו נוספו מינויים כמו בן של ח"כ משה גפני מיהדות התורה ומקורבים לדני דנון מהליכוד העולמי.

2022-2025: יפעת עובדיה-לוסקי - מונתה ב-2022 כאישה הראשונה בתפקיד, בעקבות קרב פנימי שבו מועמדים כדני דנון ומיקי זוהר מהליכוד נפסלו. ב-2021, בטרם כניסתה לתפקיד, מינה יאיר לפיד את גיסתו אילאיל קרן לדירקטוריון - מינוי שעורר ביקורת על נפוטיזם. כיום, הדירקטוריון כולל דמויות בכירות: יצחק וקנין (יו"ר עמית, ש"ס), אלירן שמואל חי (סגן יו"ר, הליכוד), גדי פרל (סגן יו"ר, עורך דין מזוהה פוליטית), דוד יערי (סגן יו"ר ויו"ר ועדה לסיוע לניצולי שואה), יעקב בכר (סגן יו"ר, העבודה-דמוקרטים), ושימי בראון (ממלא מקום מנכ"ל). ב-2025 אישרה האסיפה הכללית גמול חודשי של אלפי שקלים ל-35 חברי הדירקטוריון.


המקרה האחרון עולה לקק"ל 12-14 מיליון שקל בשנה. לא כסף גדול, אבל הוא מלמד על השחיתות הגדולה. הוא נעשה בניגוד לעמדתה הברורה של היו"רית יפעת עובדיה לוסקי, שטענה כי חברי דירקטוריון לא אמורים לקבוע את תנאיהם בעצמם. בפועל, כמעט כל חברי הדירקטוריון - שמייצגים מפלגות שונות והזרמים המרכזיים בציונות הדתית, הקונסרבטיבית והרפורמית - תמכו במהלך. וצריך להבין וכנראה שזה החמור מכל: כולם משתתפים בחגיגה - ימין, שמאל, מרכז. כשמדבר בג'ובים הם מאוחדים נגד הציבור. 


המקרים אינם בודדים: דו"ח המבקר הפנימי מצא החלטות ללא אמות מידה ברורות, ודו"ח משרד המשפטים זיהה העברות פוליטיות כבעייתיות. כולם יודעים את היקף השחיתות, אבל אין באמת ביקורת אמיתית - יש כתבה בעיתון, אולי קצת רעש , הכלבים נובחים, והשיירה עוברת.  

שקיפות, ביקורת ציבורית -לא בקק"ל

קק"ל אינה מפרסמת דוחות כספיים מפורטים לפי התקן הממשלתי, ואינה כפופה לביקורת שוטפת של מבקר המדינה. אמנם הקרן מעבירה חלק מהמידע שלה לגופי בקרה אזרחיים, אך הפיקוח מוגבל מאוד. הצעות חוק שמטרתן להכפיף את קק"ל לפיקוח ציבורי מלא נדחו או נעצרו לאורך השנים.

בית המשפט העליון דן בעבר בנושא ההשכרה ליהודים בלבד, שעורר שאלות מהותיות על שוויון, אך לא דן באופן ישיר בנושא הניהול הפנימי של הקרן. ב-2024 ביטלה קנדה את פטור המס לקרן קיימת קנדה, בין היתר בעקבות ביקורת על תמיכה בהתנחלויות.

נכון לעכשיו, קק"ל ממשיכה לפעול באוטונומיה רחבה, כאשר הקרקע הציבורית, הכספים וההשפעה הנרחבת שלה אינם מדווחים במלואם לציבור.

קשה להתכחש לכך שלקק"ל היה חלק משמעותי בבניית המדינה. היא רכשה קרקע, ניהלה נטיעות נרחבות, סייעה בפרויקטים לאומיים והשפיעה על מפת ההתיישבות. אבל במצבה הנוכחי, עם חוסר השקיפות, מבנה המינויים הפוליטי והיעדר הבקרה, היא מעוררת שאלות קשות על התאמה לעידן שבו נדרש ניהול ציבורי מקצועי, אחראי ושקוף. היא דורשת הפרטה. חברה מופרטת מתנהלת יעיל יותר, בריא יותר ולטובת הציבור ולטובת המחזיקים בה  (בעלי המניות). המדינה צריכה להיות הבעלים של הגוף הענק הזה ולהפריט אותו בבורסה בשווי של שערות מיליארדים. לא בטוח שיהיו קונים, אך אם יהפכו את המודל שלה למודל עסקי זה יהיה לטובת כולם, הציבור יהנה מגוף ששווה עשרות מיליארדים שמחזיק בשטח עצום שחלקו גם ייועד בהמשך לבנייה.



שאלות ותשובות על קק"ל

מהו מקור הסמכות של קק"ל ולמה היא אינה כפופה למדינה?

קק"ל הוקמה כתאגיד ציוני עצמאי שאינו כפוף ישירות לממשלת ישראל. היא פועלת במסגרת הסכמים עם המדינה, במיוחד הסכם נאמנות מ-1961, אך אינה מוגדרת כיחידת סמך ולכן אינה מחויבת לדווח או להיבדק לפי כללי המנהל הציבורי המלאים.

כמה קרקעות מוחזקות בידי קק"ל ומה ההשפעה שלה?

לפי הערכות, הקרן מחזיקה בכ-13% משטח מדינת ישראל - כ-2.6 מיליון דונם. מדובר בעשרות מיליארדי שקלים של נכסים שמשמשים לייעוד חקלאי, התיישבותי, תיירותי, סביבתי ותשתיתי. הקרן משפיעה על החלטות בנייה, תשתיות וסביבה ברחבי הארץ, בעיקר באזורי הפריפריה.

כיצד ממונה ההנהלה ומה הביקורת עליה?

הנהלת הקרן ממונה לפי מפתח פוליטי - נציגי המפלגות הציוניות בקונגרס הציוני העולמי בוחרים את נציגיהם בדירקטוריון ובוועדות. הביקורת מתמקדת בכך שמינויים אלו מתבצעים לרוב לפי שיקולים פוליטיים ולא רק מקצועיים, מה שפותח פתח להחלטות מוטות אינטרס. דוחות מבקר מ-2017 ומשרד המשפטים מ-2022 זיהו בעיות מבניות בהקשר זה.

מהן ההשלכות הציבוריות של פעילות הקרן?

קק"ל מחזיקה ומשפיעה על קרקעות לאומיות שנרכשו בכספי תרומות מהתפוצות, אך מנהלת אותן באופן שלעיתים נראה מושפע משיקולים פוליטיים. זה יוצר פער בין הרצון לשמירה על משאב לאומי לבין התנהלות בפועל שדומה יותר לגוף שמושפע מאינטרסים מפלגתיים.

האם יש מהלך שמנסה לשנות את המבנה של קק"ל?

מדי פעם עולות יוזמות חוק להכפיף את הקרן למבקר המדינה ולחוק חופש המידע, ודוחות רשמיים קראו לרפורמה מבנית, אך עד כה ללא הצלחה של ממש. הלחצים הפוליטיים נותרים חזקים ומונעים שינוי משמעותי.


תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אנחנו יודעים שגונבים אבל אין מי שיעצור את זה כי המערכת מושחטת (ל"ת)
    אני 03/11/2025 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 03/11/2025 11:34
    הגב לתגובה זו
    לאחר משא ומתן עם בעל הקרקע מביאים את ההחלטה לאישור הוועדה לגבי הסכום לתשלום לאחר שהוועדה מאשרת מבטלים את העיסקה ושולחים כל מיני מקורבים לרכוש את הקרקע כמובן בסכום נמוך יותר כאשר הרוכש יודע שמובטח לו שימנותא תרכוש ממנו בסכום שהועדה אישרה וההפרש שזה מאות אלפים מתחלק לכאורה בין הרוכש ואנשי ימנותא
  • 10.
    אנונימי 03/11/2025 10:17
    הגב לתגובה זו
    פתאום מגלים לנו את אמריקה הגוף הזה מושחת מקום המדינה והיה צריך להפריט אותו לפני הרבה שנים...נראה שהשחיתות בהסתדרות באותה מידה כל הגופים האלה חממה לגובים וחוגגים.......
  • 9.
    אש 03/11/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    יש את הרטג. שהם יקבלו את ניהול כל שמורות הטבע והיערות. השאר שיעבור למדינה.למה צריך את קקל
  • 8.
    גנבים !!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    אנונימי 03/11/2025 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מצחיק שזה הכותרת הראשית והשחיתות בהסתדרות בקטן למטה מי אתם משלנו (ל"ת)
    אנונימי 03/11/2025 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גדי 03/11/2025 08:57
    הגב לתגובה זו
    זה מתכון בטוח לחורבן בית שלישי
  • 5.
    אנונימי 03/11/2025 08:53
    הגב לתגובה זו
    לכו תדברו על האברכים החרדים שלא עובדים תראו אותם בעלי הצוארון הלבן כעת מתגלים במערומיהם הקדוש ברוך מגלה כעת את השחיתות ש כל המשרדים וזה רק קצה הקרחון
  • אני 03/11/2025 12:14
    הגב לתגובה זו
    גם חרדיים מקיימים מצוות גנוב כפי יכולתך
  • הקצבאות והגובים עבורכם הם שיא השחיתות (ל"ת)
    אנונימי 03/11/2025 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימיאשקלוני 03/11/2025 08:47
    הגב לתגובה זו
    הכסף השררה והכח עיוורו את כולם. הקיבוצים בצפון שהשתלטו על חופים בכינרת על נחלי הצפון. רשות הטבע והגנים למדה מהם וכל כניסה לטיול בטבע לא רק בצפון אלא בפארקים לאומייםשל העם וכן הלאה
  • 3.
    עוד גוף מושחת תאום של ההסתדרות .שרידי העבר המושחת של מפאי (ל"ת)
    שלמה 03/11/2025 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    א 03/11/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
    כספי הקרן כוללים תרומות רבות של ישראלים לא רק יהודים מחול
  • אשליות של פשוטי העם .להלאים (ל"ת)
    פוליטיקאי 03/11/2025 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הקרן הקימת ולא מתקיימת גואלת הפוליטיקאים לישראל (ל"ת)
    עושה חשבון 03/11/2025 08:24
    הגב לתגובה זו
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.