מטוס לופטנהזה
צילום: pixabay

טסים לניו יורק בקיץ? תתכוננו למחירים גבוהים ולשינויים בטיסות

מתיחות ביטחונית, ביטולי טיסות ועלייה חדה במחירים לכיוון 2,000 דולר ומעלה

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה מחירי הטיסות

אם אתם מתכננים טיסה לתפוח הגדול בקיץ, תדעו שזה הולך להתייקר דרמטית. הטיל שנחת בסמוך לנתב"ג הבריח את החברות הזרות, והשאיר את אל על שוב כמעט לבדה בקו הזה. יש היצע נמוך של טיסות ויש ביקוש גובר - המחירים עולים. 

הטילים הגיעו, והמטוסים נעלמו

הכול התחיל כשפגיעת טיל מתימן סמוך לנתב"ג טרפה את הקלפים. מהר מאוד חברות התעופה האמריקאיות דלתא ויונייטד הודיעו שהן מבטלות את הטיסות שלהן לישראל לפחות לשבועיים הקרובים. גם בריטיש הצטרפה לחגיגה – והודיעה שהיא לא תחזור לפעול כאן לפני אמצע יוני. המסקנה פשוטה: חברות זרות מזהירות ומעדיפות להישאר בחוץ והשאלה - לכמה זמן? כל עוד האיום נמשך, החשש הוא שהחברות לא יחזרו. בינתיים ישראל הגיבה בתימן ונתנה מכה קשה, אבל זה לא אומר שהחות'ים לא יחזרו לשגר טילים. אם בעבר זה היה עניין שבשגרה והחברות הזרות המשיכו לטוס לכאן, עכשיו זה לא יעבור. אחרי שטיל אחד הצליח להסתנן דרך מערכות ההגנה ונפל קרוב לנתב"ג תוביל אותם לחשוב פעמיים אם לחזור.   

פחות טיסות – יותר לחץ – מחירים עולים

הכל פתוח עד הקיץ, אבל יש סיכוי גבוה שחברות רבות לא יחזרו בחודש-חודשיים הקרובים ואז לא יהיו טיסות לניו יורק. בינתיים תוך כמה ימים המחירים זינקו במעל 30%. שיא המחירים הוא לעוד חודשיים והמחיר לכיוון אחד מגיע ל-1,700 דולר ומעלה. הוא גם יכול להגיע ל-2,000 דולר. 


שאלות ותשובות על מחירי הטיסות

למה דווקא ניו יורק מושפעת יותר משאר היעדים?
ניו יורק היא היעד הכי פופולרי בטיסות מישראל לארה"ב – גם לתיירים וגם לאנשי עסקים. לכן, כשיש ירידה בהיצע או ביטולי טיסות, ההשפעה הכי מהירה ניכרת שם. מעבר לזה, החברות שהפסיקו לפעול — דלתא, יונייטד, אמריקן — התמקדו בעיקר בקווים האלה, כך שהפער גדול מאוד.

יש סיכוי שהמצב יירגע בקרוב?
זה תלוי כמעט לחלוטין בהתפתחויות בזירה הביטחונית. אם המתיחות תרד והחברות יחזרו לפעול סדיר, יכול להיות שהמחירים יתמתנו והלו"זים יחזרו למסלולם. אבל כרגע, שום דבר לא נראה בטוח. ההפך הוא הנכון — ייתכן שהחמרה נוספת תוביל לגל ביטולים נוסף.

האם יש אלטרנטיבות זולות יותר?
תיאורטית כן – דרך חברות אירופיות עם קונקשן. בפועל? הרבה מהן גם מקטינות פעילות או מעלות מחירים בגלל הביקוש. כלומר, גם מסלול עם עצירה לא בהכרח ייצא יותר משתלם. חשוב לבדוק טוב את זמני הקונקשן, ולוודא שהשינויים בלוח הטיסות לא פוגעים בכם.

מה ההמלצה למי שמתכנן לטוס ביולי–אוגוסט?
כנראה שכדאי להזמין מוקדם ככל האפשר, ולא לחכות לרגע האחרון. גם אם מדובר בכרטיס יקר יחסית, זה עדיף על להיתקע בלי מקום בכלל. בנוסף, כדאי לבדוק מה מדיניות הביטול או ההחזר, כדי לא להיתקע עם כרטיס שלא תוכלו להשתמש בו במקרה של שינוי. עם זאת, בגלל המצב הביטחוני הכל פתוח. דמיינו שעוד שבועיים הכל מסתדר מבחינה ביטחונית והחברות הזרות חוזרות - המחיירם ייצנחו. 

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת

החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה

רן קידר |

מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה. 

לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.

לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם. 

עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל.  שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.

הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.

פטריוט (צה"ל)פטריוט (צה"ל)

ביקוש משולש לטילי הפטריוט והקשר לתעשייה הביטחונית הישראלית

וגם - 10 דברים שצריך לדעת על הפטריוט

רן קידר |
נושאים בכתבה טילי פטריוט

בואינג משלשת ייצור רכיבי פטריוט על רקע ביקוש עולמי שיא. החברה האמריקאית נערכת לקפיצה דרמטית בהזמנות ומקימה מתקן חדש - התעשייה הביטחונית הישראלית צפויה להרוויח גם היא מהביקושים למערכות הגנה. 

חברת בואינג הודיעה כי היא צופה עלייה חדה במספר מערכות ההנחייה (seekers) שהיא מספקת עבור טילי הפטריוט, מערכת ההגנה האווירית האמריקאית. מדובר בשילוש קצב האספקה על רקע דרישה עולמית גוברת למערכות הגנה מתקדמות, בעיקר באירופה.

מתכוננים לביקוש: מתקן חדש ומעבר לייצור מואץ

בהתאם לתחזיות הביקוש, בואינג הקימה מתקן ייעודי חדש בשטח של כ-4,000 מ"ר שנועד לתמוך בהרחבת כושר הייצור של רכיבי ההנחיה. סטיב פארקר, ראש חטיבת ההגנה והחלל של בואינג, ציין במהלך תערוכת התעופה בדובאי כי החברה "זיהתה את העלייה בביקושים עוד לפני שהלקוח עצמו פנה", וכי היא נערכת לתקופה של פעילות אינטנסיבית. המהלך מגיע על רקע סיום שביתה ממושכת במפעלי החברה בסנט לואיס, מיזורי – שם מיוצרים חלק מהרכיבים הקריטיים. בעקבות סיום השביתה, החברה נוקטת גישה מדודה בפתיחת קווי הייצור שנפגעו.

מערכת הפטריוט נמצאת בשירות נרחב בכמה מהמדינות המרכזיות של נאט"ו, לרבות גרמניה, פולין, הולנד ורומניה. בשנה האחרונה הביקוש למערכות אלו קפץ משמעותית, בעיקר בשל החשש באירופה מהמשך תוקפנות רוסית. בנוסף, מערכות הפטריוט נמצאות בשימוש אינטנסיבי באוקראינה, כחלק מהמאמץ ליירט טילים בליסטיים ורחפנים איראניים.

במקביל, גוברת הדאגה ברחבי העולם מהתעצמות המתיחות במספר מוקדים נוספים. באירופה, החשש המרכזי נוגע לא רק ללחימה הפיזית באוקראינה אלא גם לממד ההיברידי של המלחמה, לרבות מתקפות סייבר, הפצת דיסאינפורמציה וניסיונות לערער יציבות פוליטית במדינות החברות בנאט"ו. המתיחות סביב הגבולות המזרחיים של אירופה והאיום מפני חדירה של גורמים עוינים אל תוך שטח האיחוד האירופי מגבירים את הדרישה לפתרונות הגנה מתקדמים.