לשון הרע/דין הביטוי "גסטאפו" כנגד עובד ציבור/שלום
עובדות וטענות:
בעת הגשת התביעה שימש התובע כוטרינר העירוני (מנהל השירותים הוטרינרים העירוניים) של רעננה וכפר סבא. הנתבע קיבל רישיון וטרינר בישראל בשנת 2002. התובע מייחס לנתבע שני פרסומים של לשון הרע: הראשון, בפורום "זכויות בעלי חיים" באינטרנט שנוסחו כדלקמן: "ההשמדה במחנה ההשמדה של השירותים הוטרינריים ברעננה אמורה להסתיים היום, בעקבות הודעת הגסטאפו כי הלכידות – ההשמדות ימשכו עד ה-1 לחודש, על אף האמור לעיל לא הייתי נכנס לשאננות, מכיוון שתאוות ההשמדות לא תמה וכידוע הם מעל החוק ועושים כראות עיניהם, תחת ההגדרה הנפשעת בריאות הציבור. החתולים אינם בראש טבלת מעבירי הכלבת אלא בתחתיתה, אך עלובי הנפש נלחמים בחלשים, על מנת לכסות את תחתיהם בצעדים כביכול למיגור הכלבת, הכלבת בישראל איננה כלבת אורבנית, כלומר היא כלבת בעיקר בחיות הבר לכן הפיתרון היעיל ביותר הוא לחסן לחסן לחסן" (להלן: הפרסום הראשון). הפרסום הנוסף אירע ביום אימוץ בעלי חיים שאורגן על ידי עמותה למען בעלי חיים בהרצליה. לטענת התובע, אמר הנתבע באירוע, כי התובע הוא מושחת, צריך לעצור אותו וכי הוא יעצור אותו (להלן: הפרסום הנוסף).
לטענת התובע, הפרסום המשמיץ פגע בו ובעבודתו. הכנסותיו ממרפאתו הפרטית ירדו עד שהוא נאלץ לסגור את מרפאתו.
דיון משפטי:
כב' הש' א כהן:
אשר לפרסום הנוסף, התובע לא הצליח להוכיח כי הוא נאמר. התובע עצמו לא נכח באותו אירוע, והוא טען כי אותו פרסום נערך בנוכחות הווטרינר ד"ר צחי נבו, וכן מחזיקי בעלי חיים אחרים. ד"ר נבו נחקר וחזר על הטענה, אולם מלבדו לא זומנו אחרים לעדות, וכנגד עדותו היחידה, קיימות עדויותיהם של הנתבע וגב' בצרי, יו"ר עמותת אס.או.אס חיות, שנכחה באותו אירוע, אשר הכחישו את האירוע הנטען מכל וכל. נקבע, כי אין מקום להסתפק בעדות יחידה אשר עוררה ספקות באשר לאמינותה, ולפיכך, לא הוכח כלל ועיקר האירוע הנטען והפרסום הנוסף.
באשר לפרסום הראשון: הפרסום כפרסום הוא בגדר "לשון הרע" כמשמעותו בחוק איסור לשון הרע, תשכ"ה–1965. הפרסום נשוא התביעה מייחס לשירותים הווטרינריים ברעננה פעולות של השמדת חתולים ומוזכרות בו המילים "השמדה במחנה השמדה" "הודעת הגסטפו". אלו הם ביטויים קשים שבוודאי לא מתכוונים לשבח, לפאר ולרומם את השירותים הווטרינריים. המבחן בדבר קיום לשון הרע אינו מתמצא בתחושת עלבון סובייקטיבית של מי שעליו נסב אותו פרסום לשון הרע, אלא המבחן הוא אובייקטיבי.
התובע ביקש לטעון, כי הפרסום פגע בו במיוחד, כיוון שאביו נפל בשבי הגרמני בתקופת מלחמת העולם השניה, והשבי והעינויים שעבר השאירו בו צלקות וגם הוא הושפע מהם. בכך הדגיש את הפגיעה האישית שלו מהפרסום לאור נסיבותיו האישיות. הנתבע מבחינתו הדגיש, כי הוא לא התכוון בפרסום דווקא לתובע, וכי הוא לא התכוון להשוות אף אחד לשום דבר. הפרסום התייחס, לטענתו, למעשים של השירותים הווטרינריים ולא לגבי אדם ספציפי והוסיף וציין: "ואם מישהו נעלב כתוצאה ממה שאמרתי או חושב שהדברים כוונו אליו, אני אכן מתנצל על כך". כמו כן, הפרסום הורד שלושה ימים לאחר פרסומו בעקבות פניה של קרוב משפחה של התובע אליו אשר יידע אותו כי התובע נפגע מהפרסום.
נקבע, כי כשם שאין בודקים את פגיעתו הסובייקטיבית של התובע, כך גם אין בודקים את כוונתו הסובייקטיבית של הנתבע. הקורא האובייקטיבי והסביר, אשר מתמצא בנעשה בשירותים הווטרינריים ברעננה, שהוזכרו בפרסום, יודע כי התובע הוא זה העומד בראש השירותים הווטרינריים ברעננה ומייחס לו את הנעשה שם. זהו מקרה קלאסי שבו יש להחיל את סעיף 3 לחוק איסור לשון הרע והווטרינר העירוני ברעננה יכול היה להיפגע מפרסום פוגע על "השירותים העירוניים ברעננה" ולראות עצמו כנפגע אישית מאותו פרסום. על פי מבחן אובייקטיבי, נוצר קישור אסוציאטיבי מיידי לתובע, ועל כן הוא רשאי לתבוע באופן אישי בגין הפרסום.
עם זאת, המחוקק סבר בקובעו את סעיף 15 לחוק הקובע הגנה לפרסומים דיבתיים, שהם בבחינת "הבעה דעה על התנהגות הנפגע בתפקיד...ציבורי, בשירות ציבורי או בקשר לענין ציבור...", כי פרסום דעה על אדם הנושא בתפקיד ציבורי ועל ענין ציבורי הוא בעל חשיבות כה רבה, עד כי אין הכרח שהפרסום יהיה דבר אמת ובלבד שייעשה בתום לב (רע"א 10520/03 איתמר בן גביר נ' אמנון דנקנר). במקרה דנן, כותב הנתבע, שהוא וטרינר ופעיל בעמותות להגנה על בעלי חיים, כי השירותים הווטרינריים ברעננה פועלים להשמדת חתולים, במקום לבחור בפתרון הומאני יותר, לדעתו, שהוא: חיסון החתולים. יש לזכור, כי הביטוי "השמדה" שננקט בפרסום, לא צמח מתוך קרקע ריקה ובחלל ריק, אלא השירותים הווטרינריים הם שפרסמו מודעה ובה נכתב, בין היתר, כי מדובר באזור נגוע בכלבת וכי בתאריכם מסויימים "תתקיים פעילות הדברה של כלבים וחתולים משוטטים....".המילה "הדברה" אינה שונה במהותה מהמילה "השמדה", שתיהן במילון אבן שושן מוגדרות כ"כליה". אין גם חולק על כך, שהמדיניות של השירותים הווטרינריים העירוניים כפופה להוראות השירותים הווטרינריים הארציים, וכי ההוראה היתה להשמיד את החתולים. התובע אף טען, כי היה צורך בהשמדת החתולים לצורך הגנה על בריאות הציבור.
הנתבע מייצג גישה שונה, ולפיה פתרון של השמדת חתולים הוא פתרון שיש לנקוט בו רק כשכלו כל הקיצים. לדעתו, יש לפעול לחיסון החתולים והכלבים באזור נגוע כלבת או להכניסם להסגר, ולא לנקוט בדרך של השמדה כוללת. לטענתו, סעיף 7(1)(א)(ב) לפקודת הכלבת 1934, אשר צוטט בתצהירו של התובע מתייחס להשמדה של כל בעל חי נגוע או חשוד בכלבת. הביטויים "מחנה השמדה" ו"גסטאפו" הם ביטויים קשים ביותר, בעלי קונוטציות שליליות ומעלים אסוציאציות לימים אפלים. הנתבע סבר, באמת ובתמים, כי הריגה שיטתית של חתולים באזור השרון היא פעולת השמדה פסולה וחסרת רחמים. הוא ביקש לעורר את הפעילים במאבק נגד הגישה שתמכה בהריגה הכוללת, ולכן כתב את שכתב בפורום באינטרנט. הגב' בצרי בחקירתה הנגדית ציינה, כי היא באופן אישי לא היתה משתמשת במינוח "גסטאפו", אך אין להתעלם מהקשר המעשים שנעשו והובילו לפרסום.
הגב' בצרי העידה, כי אנשים רבים התקשרו אליה בבכי באשר למדיניות של תפיסת החתולים, והסעירה אותה המדיניות של השירותים הווטרינריים. גם מר יוסי שריד בחקירתו הנגדית ציין, כי הוא לא נוהג להשתמש בביטויים מסוג זה, למרות שבמשך שנות פעילותו בשירות הציבורי הוא "זכה" להיקרא "נאצי" ו"עמלק", וגם הוא טען, כי אין להתעלם מכך שהפרסום נעשה בהקשר לכך שחתולים נתפסו ונלכדו באופן שיטתי, גם אם לא נחשדו בחולים בכלבת.
התובע הוא וטרינר והנתבע הוא וטרינר, וכל אחד מהם סבור שהצדק עימו ואין מקום שבית המשפט יחליט איזו גישה מקצועית היא הנכונה. גם בג"ץ לא פסל באופן גורף את הצורך בהמתת חתולים לצורך הגנה ממחלת הכלבת, והעיר הערותיו באשר לנוהל שהיה קיים ולדרך ביצוע ההמתה (בג"ץ 4884/00 עמותת "תנו לחיות" נ' מנהל השירותים הוטרינריים בשדה במשרד החקלאות). עם זאת, ניתן לציין, כי מדובר בהחלט בהבעת דעה של הנתבע כנגד מדיניות השירותים הווטרינריים ברעננה, שהוא, ופעילים אחרים מחו נגדה.
מדובר בענין ציבורי, שהתייחס למאבק ציבורי שנוהל באותה עת ע"י עמותות להגנה על בעלי חיים ואנשים שונים, ובהחלט עונה לקריטריון של סעיף 15(4) לחוק. יש לזכור, כי מדובר בנסיבות שיש בהן ענין ציבורי, וכנגד התובע תלוי ועומד כתב אישום בגין מקרים הקשורים לאותו "פרויקט" של לכידת החתולים והמתתם. התובע אף התראיין לעיתון "צומת השרון" והדגיש כי הוא נתן את ההרשאה להמתת החתולים. לטענתו, נתן את ההוראות ללוכדי החתולים וביקש מהם לפעול על פי החוק. התובע אף אישר, כי העירייה המיתה 202 חתולי רחוב מאזור הכלבת וזאת בשיתוף חברת "מגן לחתול". בחברה זו עבדו שלושה אנשים אשר גם נגדם הוגש כתב אישום בגין המתת בעלי חיים. כלומר, מדובר בענין ציבורי ובנושא בעל ענין לציבור, לכל דבר וענין.
יחד עם זאת, אדם המביע דעה על איש ציבורי ובענין ציבורי, יזכה להגנת החוק רק אם הפרסום נעשה בתום לב (ע"א 723/74 הוצאת עתון "הארץ" בע"מ נ' חברת החשמל לישראל בע"מ). ברע"א 10520/03 הנ"ל צוינו מספר שיקולים שיש לקחתם בחשבון: האם הכוונה מאחורי הפרסום היתה כוונת זדון; אמונתו הכנה של המפרסם באמיתות הפרסום; נושא הפרסום ומושאו – האם הפרסום נסב על דמויות ציבוריות ועל סוגיות פוליטיות, אקטואליות שלציבור יש ענין בהן; מידתיות הפרסום – לשונו, סגנונו, נוסחו והיקף התפרסותו.
במקרה דנן, האמין ומאמין הנתבע, באמת ובתמים, בתוכן הפרסום. הפרסום נעשה בפורום אינטרנט "זכויות בעלי חיים" שמשתתפים בו אנשים, שאוהבים בעלי חיים, וזכויות בעלי החיים קרובים לליבם. הנתבע רצה לעורר ולזעזע את הפעילים, ולומר להם שמדיניות השירותים הווטרינריים ממשיכה, למרות שלכאורה הושגה הסכמה ל"פסק זמן" מאותה השמדה.
בענין בן גביר צוין, כי יש להישמר מפני הכתבת סטנדרטים של טעם טוב לדיון הפוליטי-ציבורי הפתוח והחופשי באמצעי התקשורת, וכי אין בית המשפט יכול לכפות טעמו והגיונו הוא על המפרסם, אלא עליו להותיר מקום להבעות דעה תקיפות. יש לשוב ולשנן, לשוב ולזכור, כי עיקר תכליתו של חופש הביטוי להבטיח הגנה דווקא לביטויים קיצוניים, המעוררים מחלוקת ואף סלידה. חופש הביטוי וחופש ההפגנה אין משמעותם אך החופש לבטא דברים הערבים לאוזן.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.

מספרים לכם שיורידו לכם מסים על השכר - זה לא יקרה
הכותרות נשמעות אופטימיות: "ביטול הקפאת מדרגות המס בדרך", "נטו גדול יותר בתלוש". באוצר רומזים, מאותתים. נו באמת? למה לספק תחושה שקרית לציבור. למה ליפול בספין של האוצר, אולי ספין של סמוטריץ' שרוצה להוריד מסים לעם. בשבילו זה נהדר, הוא מחפש ואוסף בוחרים, אבל בשבילכם זו סתם תקוות שווא. לא תהיה הפחתת מסים, גם לא ביטול מדרגות המס, כל עוד המצב הביטחוני לא נרגע.
המציאות: גירעון, מלחמה והוצאות עתק
הנתונים היבשים מראים על גביית מסים טובה, עלייה של כ-16.7% בגביית מסים ביחס לשנה שעברה, וזה מה שדי עוזר לנו להגיע לגירעון סביר של 4.7% מהתוצר. אחרת היינו ב-6%-7% ויותר. המסים עולים בזכות מספר פעולות, בין היתר, הקפאה של מדרגות המס.
ברגע שמקפיאים את מדרגות המס ולא מצמידים אותם למדד המחירים, הן לא עולות ואז המס נשאר כמו שהוא במקום לרדת. להמחשה פשוטה - נניח שהרווחתם בשנה מסוימת 10,000 שקל והיתה אינפלציה של 5% והמדרגה היא אחת - מעל 8,000 שקלים משלמים מס של 25%. בשנה השנייה השכר שלכם הוא 10,500 שקלים עלייה בדומה לעלייה באינפלציה.
בשנה הראשונה - המס הוא 25% על 2,000 שקלים - 500 שקלים.
בשנה השנייה הגיעה ההגבלה של האוצר - אין הצמדה על מדרגות המס. המס יהיה 25% על 2,500 שקלים - 625 שקלים. אם המדרגה היתה צמודה, המס היה 525 שקל בלבד. שילמתם עוד 100 שקל בגלל שלא הצמידו את המדרגה.
- מדרגות מס הכנסה: איך נקבע המס שאתם משלמים? מדריך
- הקפאת מדרגות המס עברו בקריאה ראשונה - איך זה ישפיע עליכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסה"כ מדובר במיליארדים וזה עוזר לקופה של האוצר. מתישהו זה יחזור. ההצמדה הזו מתבקשת, אחרת יש שחיקה שוטפת ריאלית של השכר. השאלה מתי - והתשובה היא לא בקרוב. סיכוי טוב מאוד שזה יימשך לתוך 2026. ברגע שיש כבר את התקנה ומקבלים יותר מס, יהיה קשה לחזור למצב הקודם, אלא אם בטוחים לגמרי שהמצב השתפר. כמו כן, עוד לפני זה, יש מגבלות שראוי להסיר ומסים שצריך להפחית. האוצר הטיל העלאה של ביטוח לאומי, שינויים בקצבאות, ומדובר על פגיעה באנשים שאין להם. שם צריך לתת הקלות עוד לפני שמדברים על החזרה להצמדה של מדרגות המס.