פלילי/אחריות ממשלתית במתן הנחיות למניעת זיהום/שלום

זוכו מנהלי חברת כרמל אולפינים בע"מ מאישום פלילי בדבר הפרת חיקוקים שונים שעניינם זיהום האוויר. נקבע, כי האשמה מוטלת על המשרד לאיכות הסביבה שהעניק לנאשמת הקלות בלתי מוסברות על החובות הקבועות בחוק
משה קציר |

עובדות וטענות:

המשרד לאיכות הסביבה הגיש כתב אישום בגין זיהום האוויר נגד שתי חברות מהתעשייה הפטרו-כימית באזור מפרץ חיפה: בתי זיקוק לנפט בע"מ (להלן: בז"ח) וכרמל אולפינים בע"מ (להלן: כאו"ל). בנוסף, הואשמו באופן אישי מנהלי שני המפעלים, נאשמים 9-2 (מנהלי בז"ח) ונאשמים 15-11 (מנהלי כאו"ל). מדובר בהפרת דברי חקיקה שונים שעניינם זיהום האוויר.

עפ"י כתב האישום מדובר בשני אירועי זיהום אוויר חמורים, במהלכם אירעו שיבושים בהפעלת ובפעולת מערכות שונות במפעל בתי זיקוק חיפה ובכלל כך בהפעלה או בפעולה של אספקת קיטור ללפידים, וכתוצאה מכך נגרמו שיבושים חמורים בשריפת הגזים בלפידים. כתוצאה מהאירוע נפלט מהלפידים לאוויר ולרשות הרבים, או לרשותם של אחרים, ענן עשן שחור במהלך כמה שעות. תושבי האזור נדרשו להישאר בבתיהם ולהימנע מחשיפה לאוויר המזוהם לאור סיכון של השפעות בריאותיות וסביבתיות חמורות.

בהתאם להסדר טיעון שהושג בין הצדדים, נגזר על נאשמת 1 קנס בסך 1,600,000 ש"ח, לפקודת הקרן לשמירת הניקיון, והיא חתמה על התחייבות באותו סכום שלא לעבור על העבירות בהן הורשעה במשך שנתיים ממועד מתן גזר הדין. על הנאשם 2, מנכ"ל בתי הזיקוק, לאחר שהודה בעובדות כתב האישום, הושתו 150 שעות שירות לתועלת הציבור ללא הרשעה. יתר מנהלי בז"ח, נאשמים 9-3, נמחקו מכתב האישום המתוקן. לעומת זאת, לגבי נאשמים 15-10 נטען, כי חלו עליהם במועדים הרלוונטיים לכתב האישום הוראות אישיות מיום 11.8.98, אשר נקבעו מתוקף הסמכות הנתונה לשר להגנת הסביבה בסעיף 8 לחוק מניעת מפגעים, תשכ"א-1961, למניעת מפגעי זיהום אוויר, רעש וריח ממפעל כאו"ל (להלן: ההוראות האישיות או הצווים האישיים). על פי ההוראות האישיות, היה עליהם לנקוט באמצעים התפעוליים והטכנולוגיים הזמינים הנדרשים כדי למנוע זיהום אוויר בלתי סביר וכן היה עליהם לנקוט באמצעים הטכנולוגיים הטובים ביותר הזמינים הדרושים כדי להפעיל לפידים "ללא עשן".

הנאשמים הודו כי אכן נפלטו גזים בכמות ובמשך זמן כאלו או אחרים, אולם לשיטתם כאו"ל לא חרגה מהמותר על פי הצו האישי בעת התקריות.

דיון משפטי:

כב' הש' ד' פיש:

החקיקה למניעת זיהום האוויר מחולקת לשני ענפים, לפי מקורות הזיהום. ענף אחד עוסק במקורות ניידים והענף השני עוסק במקורות נייחים. דבר החקיקה המרכזי העוסק במניעת זיהום אוויר ממקורות נייחים הינו "חוק כנוביץ", החוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961, המטפל במפגעי זיהום אוויר, רעש וריח. החוק מספק שני נתיבים עיקריים למניעת זיהום אוויר ממקורות נייחים: הראשון, אוסר על פליטת עשן שחור כמפורט בתקנות למניעת מפגעים (זיהום אוויר מחצרים), תשכ"ב–1962, והשני מעניק אפשרות ליתן הוראות ספציפיות למניעת זיהום האוויר במסגרת הוראה אישית הניתנת מכוח סעיף 8 לחוק.

תקנות אלו קובעות סידרת כללים פשוטה: עשן מזהם בניגוד לדין מוגדר כעשן שחור המזוהה בעזר טכני פשוט המכונה לוח רינגלמן; חל איסור על פליטת עשן שחור – עשן בגוון מספר 2 בלוח או עשן כהה ממנו - לרשות הרבים, ונקבע כי פליטתו תהווה זיהום אוויר בלתי סביר כאשר הפליטה נמשכת יותר משש דקות בשעה עגולה.

באירוע הראשון, חרף הימשכותו במשך מספר שעות, ולמרות שעובדים רבים מטעם הרשויות היו מעורבים בפעילות של המשרד להגנת הסביבה, לא בוצעה על ידי מי מהם מדידה על פי לוח רינגלמן. ביצוע הבדיקה בפועל בהתאם להנחיות מהווה תנאי מהותי וללא ביצועה מתעורר קושי לקבוע ממצא ברמה הדרושה למשפט הפלילי כי נפלט עשן שחור הגורם לזיהום בלתי סביר או מהווה פליטה בניגוד לתקנות. בעדותו, גילה מומחה התביעה, חוסר התמצאות בדרכי ביצוע הבדיקה והנתונים הבסיסיים שיש לבדוק בעת ביצועה עד כי אין מקום להסתמך על עדותו והערכותיו.

באשר לאירוע השני, אין אפשרות לבצע בדיקת רינגלמן בשעות החשיכה. מגבלה זו היתה חייבת לבוא על פתרונה במסגרת ההוראות האישיות שניתנו למפעלים, כיוון ששנים רבות ידוע לרשויות שמתקני הייצור פועלים גם בלילות, אולם למרבה הצער, הדבר לא זכה לכל התייחסות בהן.

עם זאת, בהודעות שנגבו מהנאשמים, כולם אנשי מקצוע מנוסים עם בקיאות רבה בתחום, הודו כי נפלט עשן שחור מזהם כמשמעות המושג בתקנות. בנסיבות המקרה, כאשר אין מחלוקת לגבי התרחשות האירועים ובהתחשב בתפקידם ובקיאותם המקצועית של כל אחד מהנאשמים, מספקות הודעותיהם תשתית כדי לקבוע כי נפלט עשן שחור מזהם בשני האירועים.

מניעת זיהום אוויר באמצעות הוראות אישיות: החוק למניעת מפגעים סיפק בידי רשויות האכיפה כלי נוסף, רב עוצמה, למנוע מפגעי זיהום אוויר. סעיף 8 לחוק הקנה סמכות לשר להגנת הסביבה להורות "לאדם פלוני על הצעדים שעליו לנקוט למניעת כל הפרה של סעיפים 2, 3 או 4" (להלן: הוראה אישית או צו אישי). באמצעות ההוראה האישית יכול השר הממונה לאכוף על גורם מזהם הוראות למניעת מפגעי זיהום אוויר בעלות תחולה ספציפית המותאמות לאופי הפעילות וסיכוני הסביבה הפוטנציאליים של אותו גורם. הסמכות ייחודית, בין היתר, לאור אופיה הפרוספקטיבי.

כיוון שמדובר באמצעי מניעתי יוצא דופן בעוצמתו, קבע המחוקק כי הוראה אישית תמלא שתי פונקציות בו-זמנית. מחד, היא תהווה חרב נגד מזהמים - כלי פרו-אקטיבי למניעת זיהום. מאידך, היא תספק מגן - גורם הממלא אחר הוראה אישית נהנה מהגנה מפני הליכים פליליים ואזרחיים הננקטים מכוח החוק למניעת מפגעים.

גורם ממשלתי העושה שימוש בהוראה אישית חייב להבין, כי בידיו הופקד כלי אכיפה מתוחכם המחייב מיומנות בהפעלתו. שימוש נכון בו יכול להביא למניעת אירועי זיהום, אפילו מניעה מוחלטת. הוראה אישית אמורה להטיל חובות מדקדקות על גורמים המסכנים את הסביבה ולאלצם לנקוט בתכנון מוקדם וביצוע ההשקעות הדרושות על מנת להבטיח הגנה מפני סיכונים סביבתיים שפעילותם יוצרת. חובה זו חלה ביתר שאת, כאשר מדובר בגורמים עתירי ממון כבמקרה דנן, ויש בוודאי מקום לדאוג כי גורם מזהם לא יחצין את עלויות פעילותו על הציבור בצורת אי-טיפול מונע בסיכונים סביבתיים. לעומת זאת, שימוש בלתי זהיר וקלוקל בסמכות האמורה, עלול להחליש את ההגנה על הסביבה ובריאות הציבור במקרה שגורם מזהם ממלא אחר התנאים בהוראה אישית וזוכה לחסינות מפני תביעות ללא שהובטח באמצעותן כי סיכוני זיהום יזכו לפתרון.

ההוראות האישיות שניתנו לכאו"ל: כאו"ל חויבה להגיש לאישור הרשות המפקחת, תוך שלושה חודשים ממועד תחילת ההוראות, תכנית לשיפור לפיד האתילן, כאשר התכנית אמורה היתה לכלול המלצות לגבי אופן הטיפול המוצע למניעת פליטת עשן שחור מלפיד האתילן ולוח זמנים לביצוע הצעדים שפורטו בסעיפי המשנה.

אין חולק, כי כאו"ל קיימה את האמור בצו האישי הראשון והמתוקן, ובין היתר התקינה מערכת להשבת גזים כאמור בצו. במהלך המשפט נשמעו עדויות על תהליך אישור ההוראה האישית וההוראה המתוקנת שניתנו לכאו"ל. נקבע, כי תהליך האישור על כל היבטיו, החל מהאופן בו בחר המשרד להגנת הסביבה להפעיל את ההוראה האישית ועד למשאים ומתנים שהתקיימו בינו לבין כאו"ל ותוצאותיהם, אינו יכול אלא לעורר תמיהות.

נראה, כי פעולות המשרד להגנת הסביבה היו לקויות בשני מישורים: ראשית, גם אם אין מדובר בתקרה מותרת, ועניין זה אינו נקי מספקות, אין כל ספק כי כאו"ל קיימה את תנאי ההוראות האישיות שניתנו לה במלואן. כיוון שכך, היא זכאית להגנה המושטת במסגרת הוראת 10(2) לחוק מפני כל תביעה או אישום על פי חוק מניעת מפגעים.

חמורה מכך הינה הדרך בה בחר המשרד להגנת הסביבה לנסח את ההוראות האישיות שניתנו לכאו"ל ביחס ללפיד. פעולות ומחדלי המשרד להגנת הסביבה הביאו למצב דברים אבסורדי המסכל השגת מטרות החוק למניעת מפגעים, באשר ניסוח ההוראה האישית נעשה תוך התעלמות גמורה מהתורה המקובלת בדיני הסביבה באשר לקביעת תקני פליטה לגורמי זיהום. על מנת למלא את תכליתה, חייבת ההוראה האישית להינתן בהתאם לכללים המקובלים בדיני הסביבה. ההוראות האישיות שניתנו לכאו"ל היו אמורות לחייב את המפעל למנוע גרימת זיהום אוויר, בין היתר, מתוצרי הלוואי שהוזרמו ללפיד.

עיקרון מנחה בקביעת האמצעים הטכנולוגיים הטובים ביותר הקיימים, הינו כי הרשות המפקחת נמנעת מקביעת האמצעי או המתקן הספציפיים שעל הגורם המזהם להתקין למניעת זיהום ותחת זאת מתרגמת את הרמה הטכנולוגית אותה משקף ה-BAT לתקן פליטה (emissions standard) של רמת פליטה מותרת, שמעבר לה יחשבו הפליטות כזיהום בלתי חוקי. בהוראות האישיות שניתנו לכאו"ל לא שמר המשרד להגנת הסביבה על עקרון היסוד הנ"ל. תחת קביעת תקן פליטה ברור, חד-משמעי ומחמיר בתור BAT ביחס ללפיד, הסכים המשרד שהתקנת מתקנים מסויימים – לפיד מסוג ללא עשן (smokeless) ומתקן להשבת גזים- יהוו עמידה בהוראה האישית. כתוצאה מנקיטת דרך פעולה זו, סטה המשרד להגנת הסביבה מתפקידו כגורם מפקח וגורם אכיפה להגנת הסביבה ואיפשר למפעל מזהם להינות מהגנה מפני אישומים בגין אירועי זיהום חמורים. כך, הלכה למעשה, העניק המשרד להגנת הסביבה לכאו"ל חסינות מפני הליכים על פי החוק למניעת מפגעים ונתן בידיו רישיון לזהם את הסביבה ולסכן את בריאות הציבור אף מעבר לרמות המותרות באופן רגיל במסגרת התקנות. תוצאה בלתי רצויה זו התאפשרה מניסוחן הרשלני של ההוראות, הדרישות הבלתי-מחמירות שהוטלו במסגרתן והדרך הקלוקלת שננקטה להגדרת האמצעים הטכנולוגיים הטובים ביותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.  

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

מספרים לכם שיורידו לכם מסים על השכר - זה לא יקרה

אדיר בן עמי |

הכותרות נשמעות אופטימיות: "ביטול הקפאת מדרגות המס בדרך", "נטו גדול יותר בתלוש". באוצר רומזים, מאותתים. נו באמת? למה לספק תחושה שקרית לציבור. למה ליפול בספין של האוצר, אולי ספין של סמוטריץ' שרוצה להוריד מסים לעם. בשבילו זה נהדר, הוא מחפש ואוסף בוחרים, אבל בשבילכם זו סתם תקוות שווא. לא תהיה הפחתת מסים, גם לא ביטול מדרגות המס, כל עוד המצב הביטחוני לא נרגע. 

המציאות: גירעון, מלחמה והוצאות עתק

הנתונים היבשים מראים על גביית מסים טובה, עלייה של כ-16.7% בגביית מסים ביחס לשנה שעברה, וזה מה שדי עוזר לנו להגיע לגירעון סביר של 4.7% מהתוצר. אחרת היינו ב-6%-7% ויותר. המסים עולים בזכות מספר פעולות, בין היתר, הקפאה של מדרגות המס.

ברגע שמקפיאים את מדרגות המס ולא מצמידים אותם למדד המחירים, הן לא עולות ואז המס נשאר כמו שהוא במקום לרדת. להמחשה פשוטה - נניח שהרווחתם בשנה מסוימת 10,000 שקל והיתה אינפלציה של 5% והמדרגה היא אחת - מעל 8,000 שקלים משלמים מס של 25%. בשנה השנייה השכר שלכם הוא 10,500 שקלים עלייה בדומה לעלייה באינפלציה. 

בשנה הראשונה - המס הוא 25% על 2,000 שקלים - 500 שקלים.

בשנה השנייה הגיעה ההגבלה של האוצר - אין הצמדה על מדרגות המס. המס יהיה 25% על 2,500 שקלים - 625 שקלים. אם המדרגה היתה צמודה, המס היה 525 שקל בלבד. שילמתם עוד 100 שקל בגלל שלא הצמידו את המדרגה.

בסה"כ מדובר במיליארדים וזה עוזר לקופה של האוצר. מתישהו זה יחזור. ההצמדה הזו מתבקשת, אחרת יש שחיקה שוטפת ריאלית של השכר. השאלה מתי - והתשובה היא לא בקרוב. סיכוי טוב מאוד שזה יימשך לתוך 2026. ברגע שיש כבר את התקנה ומקבלים יותר מס, יהיה קשה לחזור למצב הקודם, אלא אם בטוחים לגמרי שהמצב השתפר. כמו כן, עוד לפני זה, יש מגבלות שראוי להסיר ומסים שצריך להפחית. האוצר הטיל העלאה של ביטוח לאומי, שינויים בקצבאות, ומדובר על פגיעה באנשים שאין להם. שם צריך לתת הקלות עוד לפני שמדברים על החזרה להצמדה של מדרגות המס.