פלילי/אחריות ממשלתית במתן הנחיות למניעת זיהום/שלום
עובדות וטענות:
המשרד לאיכות הסביבה הגיש כתב אישום בגין זיהום האוויר נגד שתי חברות מהתעשייה הפטרו-כימית באזור מפרץ חיפה: בתי זיקוק לנפט בע"מ (להלן: בז"ח) וכרמל אולפינים בע"מ (להלן: כאו"ל). בנוסף, הואשמו באופן אישי מנהלי שני המפעלים, נאשמים 9-2 (מנהלי בז"ח) ונאשמים 15-11 (מנהלי כאו"ל). מדובר בהפרת דברי חקיקה שונים שעניינם זיהום האוויר.
עפ"י כתב האישום מדובר בשני אירועי זיהום אוויר חמורים, במהלכם אירעו שיבושים בהפעלת ובפעולת מערכות שונות במפעל בתי זיקוק חיפה ובכלל כך בהפעלה או בפעולה של אספקת קיטור ללפידים, וכתוצאה מכך נגרמו שיבושים חמורים בשריפת הגזים בלפידים. כתוצאה מהאירוע נפלט מהלפידים לאוויר ולרשות הרבים, או לרשותם של אחרים, ענן עשן שחור במהלך כמה שעות. תושבי האזור נדרשו להישאר בבתיהם ולהימנע מחשיפה לאוויר המזוהם לאור סיכון של השפעות בריאותיות וסביבתיות חמורות.
בהתאם להסדר טיעון שהושג בין הצדדים, נגזר על נאשמת 1 קנס בסך 1,600,000 ש"ח, לפקודת הקרן לשמירת הניקיון, והיא חתמה על התחייבות באותו סכום שלא לעבור על העבירות בהן הורשעה במשך שנתיים ממועד מתן גזר הדין. על הנאשם 2, מנכ"ל בתי הזיקוק, לאחר שהודה בעובדות כתב האישום, הושתו 150 שעות שירות לתועלת הציבור ללא הרשעה. יתר מנהלי בז"ח, נאשמים 9-3, נמחקו מכתב האישום המתוקן. לעומת זאת, לגבי נאשמים 15-10 נטען, כי חלו עליהם במועדים הרלוונטיים לכתב האישום הוראות אישיות מיום 11.8.98, אשר נקבעו מתוקף הסמכות הנתונה לשר להגנת הסביבה בסעיף 8 לחוק מניעת מפגעים, תשכ"א-1961, למניעת מפגעי זיהום אוויר, רעש וריח ממפעל כאו"ל (להלן: ההוראות האישיות או הצווים האישיים). על פי ההוראות האישיות, היה עליהם לנקוט באמצעים התפעוליים והטכנולוגיים הזמינים הנדרשים כדי למנוע זיהום אוויר בלתי סביר וכן היה עליהם לנקוט באמצעים הטכנולוגיים הטובים ביותר הזמינים הדרושים כדי להפעיל לפידים "ללא עשן".
הנאשמים הודו כי אכן נפלטו גזים בכמות ובמשך זמן כאלו או אחרים, אולם לשיטתם כאו"ל לא חרגה מהמותר על פי הצו האישי בעת התקריות.
דיון משפטי:
כב' הש' ד' פיש:
החקיקה למניעת זיהום האוויר מחולקת לשני ענפים, לפי מקורות הזיהום. ענף אחד עוסק במקורות ניידים והענף השני עוסק במקורות נייחים. דבר החקיקה המרכזי העוסק במניעת זיהום אוויר ממקורות נייחים הינו "חוק כנוביץ", החוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961, המטפל במפגעי זיהום אוויר, רעש וריח. החוק מספק שני נתיבים עיקריים למניעת זיהום אוויר ממקורות נייחים: הראשון, אוסר על פליטת עשן שחור כמפורט בתקנות למניעת מפגעים (זיהום אוויר מחצרים), תשכ"ב–1962, והשני מעניק אפשרות ליתן הוראות ספציפיות למניעת זיהום האוויר במסגרת הוראה אישית הניתנת מכוח סעיף 8 לחוק.
תקנות אלו קובעות סידרת כללים פשוטה: עשן מזהם בניגוד לדין מוגדר כעשן שחור המזוהה בעזר טכני פשוט המכונה לוח רינגלמן; חל איסור על פליטת עשן שחור – עשן בגוון מספר 2 בלוח או עשן כהה ממנו - לרשות הרבים, ונקבע כי פליטתו תהווה זיהום אוויר בלתי סביר כאשר הפליטה נמשכת יותר משש דקות בשעה עגולה.
באירוע הראשון, חרף הימשכותו במשך מספר שעות, ולמרות שעובדים רבים מטעם הרשויות היו מעורבים בפעילות של המשרד להגנת הסביבה, לא בוצעה על ידי מי מהם מדידה על פי לוח רינגלמן. ביצוע הבדיקה בפועל בהתאם להנחיות מהווה תנאי מהותי וללא ביצועה מתעורר קושי לקבוע ממצא ברמה הדרושה למשפט הפלילי כי נפלט עשן שחור הגורם לזיהום בלתי סביר או מהווה פליטה בניגוד לתקנות. בעדותו, גילה מומחה התביעה, חוסר התמצאות בדרכי ביצוע הבדיקה והנתונים הבסיסיים שיש לבדוק בעת ביצועה עד כי אין מקום להסתמך על עדותו והערכותיו.
באשר לאירוע השני, אין אפשרות לבצע בדיקת רינגלמן בשעות החשיכה. מגבלה זו היתה חייבת לבוא על פתרונה במסגרת ההוראות האישיות שניתנו למפעלים, כיוון ששנים רבות ידוע לרשויות שמתקני הייצור פועלים גם בלילות, אולם למרבה הצער, הדבר לא זכה לכל התייחסות בהן.
עם זאת, בהודעות שנגבו מהנאשמים, כולם אנשי מקצוע מנוסים עם בקיאות רבה בתחום, הודו כי נפלט עשן שחור מזהם כמשמעות המושג בתקנות. בנסיבות המקרה, כאשר אין מחלוקת לגבי התרחשות האירועים ובהתחשב בתפקידם ובקיאותם המקצועית של כל אחד מהנאשמים, מספקות הודעותיהם תשתית כדי לקבוע כי נפלט עשן שחור מזהם בשני האירועים.
מניעת זיהום אוויר באמצעות הוראות אישיות: החוק למניעת מפגעים סיפק בידי רשויות האכיפה כלי נוסף, רב עוצמה, למנוע מפגעי זיהום אוויר. סעיף 8 לחוק הקנה סמכות לשר להגנת הסביבה להורות "לאדם פלוני על הצעדים שעליו לנקוט למניעת כל הפרה של סעיפים 2, 3 או 4" (להלן: הוראה אישית או צו אישי). באמצעות ההוראה האישית יכול השר הממונה לאכוף על גורם מזהם הוראות למניעת מפגעי זיהום אוויר בעלות תחולה ספציפית המותאמות לאופי הפעילות וסיכוני הסביבה הפוטנציאליים של אותו גורם. הסמכות ייחודית, בין היתר, לאור אופיה הפרוספקטיבי.
כיוון שמדובר באמצעי מניעתי יוצא דופן בעוצמתו, קבע המחוקק כי הוראה אישית תמלא שתי פונקציות בו-זמנית. מחד, היא תהווה חרב נגד מזהמים - כלי פרו-אקטיבי למניעת זיהום. מאידך, היא תספק מגן - גורם הממלא אחר הוראה אישית נהנה מהגנה מפני הליכים פליליים ואזרחיים הננקטים מכוח החוק למניעת מפגעים.
גורם ממשלתי העושה שימוש בהוראה אישית חייב להבין, כי בידיו הופקד כלי אכיפה מתוחכם המחייב מיומנות בהפעלתו. שימוש נכון בו יכול להביא למניעת אירועי זיהום, אפילו מניעה מוחלטת. הוראה אישית אמורה להטיל חובות מדקדקות על גורמים המסכנים את הסביבה ולאלצם לנקוט בתכנון מוקדם וביצוע ההשקעות הדרושות על מנת להבטיח הגנה מפני סיכונים סביבתיים שפעילותם יוצרת. חובה זו חלה ביתר שאת, כאשר מדובר בגורמים עתירי ממון כבמקרה דנן, ויש בוודאי מקום לדאוג כי גורם מזהם לא יחצין את עלויות פעילותו על הציבור בצורת אי-טיפול מונע בסיכונים סביבתיים. לעומת זאת, שימוש בלתי זהיר וקלוקל בסמכות האמורה, עלול להחליש את ההגנה על הסביבה ובריאות הציבור במקרה שגורם מזהם ממלא אחר התנאים בהוראה אישית וזוכה לחסינות מפני תביעות ללא שהובטח באמצעותן כי סיכוני זיהום יזכו לפתרון.
ההוראות האישיות שניתנו לכאו"ל: כאו"ל חויבה להגיש לאישור הרשות המפקחת, תוך שלושה חודשים ממועד תחילת ההוראות, תכנית לשיפור לפיד האתילן, כאשר התכנית אמורה היתה לכלול המלצות לגבי אופן הטיפול המוצע למניעת פליטת עשן שחור מלפיד האתילן ולוח זמנים לביצוע הצעדים שפורטו בסעיפי המשנה.
אין חולק, כי כאו"ל קיימה את האמור בצו האישי הראשון והמתוקן, ובין היתר התקינה מערכת להשבת גזים כאמור בצו. במהלך המשפט נשמעו עדויות על תהליך אישור ההוראה האישית וההוראה המתוקנת שניתנו לכאו"ל. נקבע, כי תהליך האישור על כל היבטיו, החל מהאופן בו בחר המשרד להגנת הסביבה להפעיל את ההוראה האישית ועד למשאים ומתנים שהתקיימו בינו לבין כאו"ל ותוצאותיהם, אינו יכול אלא לעורר תמיהות.
נראה, כי פעולות המשרד להגנת הסביבה היו לקויות בשני מישורים: ראשית, גם אם אין מדובר בתקרה מותרת, ועניין זה אינו נקי מספקות, אין כל ספק כי כאו"ל קיימה את תנאי ההוראות האישיות שניתנו לה במלואן. כיוון שכך, היא זכאית להגנה המושטת במסגרת הוראת 10(2) לחוק מפני כל תביעה או אישום על פי חוק מניעת מפגעים.
חמורה מכך הינה הדרך בה בחר המשרד להגנת הסביבה לנסח את ההוראות האישיות שניתנו לכאו"ל ביחס ללפיד. פעולות ומחדלי המשרד להגנת הסביבה הביאו למצב דברים אבסורדי המסכל השגת מטרות החוק למניעת מפגעים, באשר ניסוח ההוראה האישית נעשה תוך התעלמות גמורה מהתורה המקובלת בדיני הסביבה באשר לקביעת תקני פליטה לגורמי זיהום. על מנת למלא את תכליתה, חייבת ההוראה האישית להינתן בהתאם לכללים המקובלים בדיני הסביבה. ההוראות האישיות שניתנו לכאו"ל היו אמורות לחייב את המפעל למנוע גרימת זיהום אוויר, בין היתר, מתוצרי הלוואי שהוזרמו ללפיד.
עיקרון מנחה בקביעת האמצעים הטכנולוגיים הטובים ביותר הקיימים, הינו כי הרשות המפקחת נמנעת מקביעת האמצעי או המתקן הספציפיים שעל הגורם המזהם להתקין למניעת זיהום ותחת זאת מתרגמת את הרמה הטכנולוגית אותה משקף ה-BAT לתקן פליטה (emissions standard) של רמת פליטה מותרת, שמעבר לה יחשבו הפליטות כזיהום בלתי חוקי. בהוראות האישיות שניתנו לכאו"ל לא שמר המשרד להגנת הסביבה על עקרון היסוד הנ"ל. תחת קביעת תקן פליטה ברור, חד-משמעי ומחמיר בתור BAT ביחס ללפיד, הסכים המשרד שהתקנת מתקנים מסויימים – לפיד מסוג ללא עשן (smokeless) ומתקן להשבת גזים- יהוו עמידה בהוראה האישית. כתוצאה מנקיטת דרך פעולה זו, סטה המשרד להגנת הסביבה מתפקידו כגורם מפקח וגורם אכיפה להגנת הסביבה ואיפשר למפעל מזהם להינות מהגנה מפני אישומים בגין אירועי זיהום חמורים. כך, הלכה למעשה, העניק המשרד להגנת הסביבה לכאו"ל חסינות מפני הליכים על פי החוק למניעת מפגעים ונתן בידיו רישיון לזהם את הסביבה ולסכן את בריאות הציבור אף מעבר לרמות המותרות באופן רגיל במסגרת התקנות. תוצאה בלתי רצויה זו התאפשרה מניסוחן הרשלני של ההוראות, הדרישות הבלתי-מחמירות שהוטלו במסגרתן והדרך הקלוקלת שננקטה להגדרת האמצעים הטכנולוגיים הטובים ביותר.

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.
טקס מסירת אור איתן לצה"ל, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחוןאור איתן נכנסת לשירות: צה"ל קיבל לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים
מערכת "אור איתן" פותחה במפא"ת במשרד הביטחון, בהובלת רפאל ובשיתוף אלביט, וצפויה להשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של צה"ל
אחרי שנים של פיתוח, ניסויים והתאמות מבצעיות, צה"ל מקבל לידיו לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים. משרד הביטחון וחברת רפאל מסרו הבוקר את מערכת "אור איתן" (Iron Beam) הראשונה, בטקס רשמי שנערך במתקן רפאל, במעמד שר הביטחון ישראל כ"ץ ובכירי
מערכת הביטחון. במערכת רואים במהלך צעד נוסף בבניית שכבת הגנה משלימה, שמיועדת להתמודד עם איומים זולים ורבים במספר, ובעיקר לשנות את משוואת העלות של ההגנה האווירית.
במשרד הביטחון מדגישים כי "אור איתן" תשתלב בחיל האוויר כחלק מהמערך הרב-שכבתי, לצד כיפת
ברזל, קלע דוד וחץ. בשלב זה, המערכת מיועדת בעיקר להתמודדות עם רקטות קצרות טווח, פצמ"רים וכלי טיס בלתי מאוישים, איומים שמאפיינים את הזירות הקרובות לישראל. לא מדובר עדיין במענה לטילים בליסטיים ארוכי טווח, אך במערכת הביטחון מבהירים כי הפיתוח לא נעצר כאן, וכבר
מתבצעת עבודה על יכולות מתקדמות נוספות.
המערכת עברה סדרת ניסויים נרחבת והוכיחה יכולת יירוט בפועל של מגוון איומים. הניסויים כללו תרחישים מבצעיים שונים, והם היוו תנאי מרכזי לפני ההחלטה להעביר את המערכת לשימוש מבצעי בצה"ל.
יירוט בעלות שולית נמוכה
אחד האלמנטים המרכזיים שמבדילים את "אור איתן" ממערכות יירוט קודמות הוא ההיבט הכלכלי. בניגוד למיירטים מבוססי טילים, שבהם כל יירוט כרוך בעלות גבוהה, מערכת הלייזר פועלת בעלות שולית נמוכה במיוחד לכל הפעלה. במשרד הביטחון מציינים כי השילוב בין
מקור לייזר מתקדם למכוון אלקטרו־אופטי ייעודי מאפשר דיוק גבוה, טווח פעולה משופר ויעילות מבצעית, בלי תלות במלאי מיירטים יקרים.
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשמעות היא לא רק שיפור ביכולת ההגנה, אלא גם שינוי באופן שבו ניתן להתמודד עם מתקפות רוויות, שבהן נדרש מספר גדול של יירוטים
בזמן קצר. עבור מערכת הביטחון, מדובר בכלי שמרחיב את סל האפשרויות, גם מבצעית וגם תקציבית, ומוסיף שכבה נוספת לאסטרטגיית ההגנה האווירית של ישראל.
