המיליונרים של ה-ICT

מדורי הכלכלה פרסמו בשבוע שעבר את מצעד השכר של המנהלים הבכירים בחברות ציבוריות. לענף ה-ICT הישראלי יש ייצוג מכובד בהחלט ברשימה
יהודה קונפורטס |

מדורי הכלכלה של העיתונים היומיים פרסמו במהלך השבוע שעבר את מצעד השכר של המנהלים הבכירים בחברות ציבוריות, שמדווחות לבורסה. בסך הכל צויינו 150 שמות של מיליונרים, מנכ"לים של חברות תעשייתיות, לצד מנהלים במוסדות פיננסים, חברות תקשורת וסלולר, חברות תעופה, קונצרנים, חברות בנייה, תעשייה כבדה ועוד. כולם דיירים בבניין הצמרת שמשתכרים בשנה בין מיליון שקלים ל-24 מיליון שקלים.

יש לציין שחלק מהמנכ"לים זזו ממקומותיהם, בכל פעם שנוצרה טבלה חדשה, שצירפה אליה מתעשרים חדשים. המידע כאן מבוסס על הטבלה שפרסם מדור הכלכלה של ידיעות אחרונות, על סמך הדיווחים האחרונים לבורסה, ערב פרסום המדור. נברנו עבורכם בטבלה כדי לגלות מה מקומו של ענף ה-ICT במועדון המיליונרים של החברות הציבוריות בישראל, 2007.

אז קודם כל, לא צריך להתבייש. יש לנו ייצוג מכובד בטבלה, שמתחיל אומנם מהמקום ה-11 ומתפרש לאורך כל 150 השמות שפורסמו בטבלה. סוגר כמעט את טבלת ה-150 הוא אלי סנדרוביץ', סמנכ"ל כספים בחברת טלדור, עם שכר שנתי של כ-1.01 מיליון שקלים בשנה. את טבלת המיליונרים של ה-ICT פותח עדיין מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס, המדורג במקום ה-11 עם שכר שנתי של 4.35 מיליון שקלים ב-2006.

כשהחלה עונת הטבלאות בעיתונים השונים, דורג גוטמן במקום ה-9, אבל נאלץ לפנות את מקומו לטובת שני מתעשרים חדשים: יובל כהן, מנהל אסטרטגיה במגדל ביטוח, ורפי ביסקר, יו"ר חברת נכסים ובניין. בפועל, גוטמן מגרד את העשירייה הראשונה ועדיין נמצא בצמרת ענף ה-ICT מבחינת השכר.

העיסוק בטבלאות השכר הוא ספורט לאומי שכל כלי התקשורת משתתפים בו. יש בו את הסיפוק של יצר המציצנות הטבעי, לאחד הדברים היותר אינטימיים של בני האדם: תלוש השכר שלהם. מנהלים של חברות ציבוריות ברמות מסויימות נדרשים, בין היתר, לחשוף את שכרם השנתי. ההשוואה המקצועית-כלכלית היא ביחס לביצועים של החברה. סביר להניח שאם חברה מחליטה לתגמל את מנכ"לה במיליוני שקלים כל חודש, היא מצפה ממנו שיתגמל אותה בהתאם בביצועי החברה. מוטי גוטמן למשל, שיאן השכר של ה-ICT בחברות הציבוריות, הביא את מטריקס לסיים את שנת 2006 עם רווח נקי של 74.7 מיליון שקלים, רווח נאה לכל הדעות.

העיתונים הכלכליים ציינו בהבלטה את המצטרפים החדשים למועדון המיליונרים - מנהלי חברת טלדור, שיודעת כנראה לתגמל היטב את האנשים היקרים לה, גם בתקופות בהן היחס בין הרווח הנקי של החברה לסך כל התגמול אותו מקבלים מנהליה הבכירים לא היה אידיאלי. דורון ספיר עומד בראש קבוצה של ארבעה מנהלים בחברה שמשתייכים למועדון המיליונרים. לצידו נמצאים בני רוטבלט, יואל יסקרוביץ', אלי סנדרוביץ', ועוד מנהל בחברה ששמו לא פורסם.

בסך הכל, גם השנה מתברר כי ענף ה-ICT יודע לתגמל את מנהליו, פחות או יותר לפי הביצועים, ויש ללא ספק תחומים ותפקידים שבהם התגמול הוא רב יותר. אפשר מכאן להניח שהשכר, גם לבכירים ולעומדים בצמרת הטבלה שלנו, הוא לא המניע העיקרי לפעילותם בענף. כמובן שראוי לציין כי מדובר בחברות ICT ציבוריות. בענף פועלות חברות רבות אחרות, פרטיות או רב לאומיות, ששכר מנהליהן אינו גלוי.

ואם כבר מדברים על שכר: גם המנמ"רים אינם מקופחים. בשבוע שעבר פורסמה רשימת השיאנים בשכר הציבורי. גם יש לנו ייצוג נכבד: אביבה שיניצקי, מנמ"רית בנק ישראל, מרוויחה שכר חודשי של כ-80 אלף שקלים, מה שמוביל אותה בכבוד להצטרף למועדון המיליונרים של ה-ICT.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.