אקזיט לשמורת טבע פורחת

חודש לאחר שהגיע לפשרה עם שותפו לשעבר ויריבו המר שאול אשכנזי, עשה צביקה בארינבוים את הדבר שהוא יודע לעשות הכי טוב: למכור נכסים ולקבל תשואה נאה על ההשקעה
יהודה קונפורטס |

לפני כעשר שנים, התייצב לן ישראלסתם, ממייסדי חברת התוכנה SPL במערכת אנשים ומחשבים, בראש צוות של חבריו להנהלה, ובישר לחברי המערכת שאירחו אותו אז: אנחנו עוברים להיות חברה גלובלית. ישראלסתם וחבריו הסבירו באריכות שכחלק מהמגמה ההולכת ומשתרשת של הגלובליות, הם החליטו להפוך את SPL לחברה גלובלית, תוך הידוק קשריה עם Software AG, חברת התוכנה הגרמנית אותה מייצגת SPL מאז 1968.

חברי ההנהלה הסבירו כי מעתה (כלומר אז) אין יותר משמעות למקום הפיסי שבו יושב כל אחד מחברי ההנהלה, שכן האינטרנט, שהיה אז בחיתוליו, הפך להיות טרנד אמיתי בעולם העסקים. זאת, במסגרת שינוי ארגוני דרסטי שהחברה עברה. היכולת לקבל ולשלוח מסרים, דואר אלקטרוני, לנהל שיחות עם לקוחות ועובדים מכל מקום בעולם בכל שעה, הייתה אז הצעקה האחרונה.

במשך שלוש או ארבע שנים, הסתובבו מנהלי SPL דאז ברחבי העולם, קיימו ישיבות הנהלה "וירטואליות", קיבלו החלטות דרך הרשת, ועיניו של עולם העסקים הישראלי היו נשואות אליהם. כבר אז הייתה SPL חברה מיוחדת בתעשיית ה-IT הישראלית, שנוסדה על ידי קבוצה של אנשי עסקים יהודים-ציונים מדרום אפריקה שעלו לישראל והחליטו להקים כאן בית תוכנה.

מהר מאוד הם קיבלו את הזיכיון של חברת התוכנה הגרמנית Software AG, שכבר אז הייתה מהמובילות בעולם בתחום פיתוח מוצרי תשתית מקוריים, לרבות אדאבאס, שפת הפיתוח נטורל ועוד. המוצרים הללו הוטמעו בתשתיות של החברות הגדולות במשק, בעיקר במגזרי הבנקאות, הביטוח, הפיננסים וגם בממשלה, בדומה לפלחי השוק בהם שולטת Software AG בגרמניה.

מינוף עסקי לתשתיות

אתמול, כאשר פורסמה ההודעה כי איש העסקים צביקה בארינבוים, החליט למכור את SPL ל-Software AG, צויין כי אחת הסיבות לכך היא הנעתה של החברה לכיוון הגלובלי. במושגים של המאה -21, גלובליות היא כמעט שם נרדף לכל חברה שרוצה לצמוח ולא לדרוך במקום. כיום, מרבית מייסדיה של SPL כבר אינם בחברה, לאחר שמכרו את חלקם בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000.

מאז עברה החברה כמה גלגולים, עד שנקנתה על ידי צביקה בארינבוים ושאול אשכנזי, שהיו אמורים לנהל את החברה בהרמוניה. אשכנזי היה האיש שהבין בטכנולוגיה ובארינבוים היה זה שהבין בעסקים. משעלו היחסים בין השניים על שרטון, החל ביניהם מאבק משפטי, רווי יצרים, מלווה בעורכי דין, בתי משפט ואפילו שוטרים.

אשכנזי הסכים למכור לשותפו-יריבו בארינבוים את חלקו, אבל במחיר הרבה יותר גבוה ממה שבארינבוים רצה לשלם. בסופו של דבר, לפני כחודש, הגיעו השניים לפשרה - בארינבוים שילם קצת יותר ממה שתכנן, אבל כנראה ידע למה. חודש אחרי הוא עשה את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב: מינוף פיננסי של נכסים שבידיו.

כאמור, מכר בארינבוים את בית התוכנה SPL ל-Software AG תמורת 264 מיליון שקלים. המחיר אותו שילם בארינבוים לאשכנזי לא פורסם, כי מדובר בחברה פרטית, אבל ההערכה שהוא הצליח לקבל מ-Software AG סכום הגבוה פי שלושה או ארבעה ממה ששילם לאשכנזי, אינה מוגזמת.

כשהיצרן רוכש את המפיץ

המהלך של בארינבוים מעניין לא רק בגלל עצם המכירה, חודש לאחר שקנה את המניות מאשכנזי, אלא משום שזהו עוד מקרה, לא שכיח במיוחד, שבו היצרן רוכש את המשווק והמפיץ הראשי שלו. במקרה של SPL יש לא מעט סיבות. החברה מזוהה במשך שנים עם היצרן הגרמני. בסיס ההתקנות שלה בשוק הארגוני בקצה העליון והבינוני הוא יציב וחזק, ומקביל פחות או יותר ליציבות המפורסמת שמגלה המיינפריים, שכבר נקבר עשרות פעמים במאה הקודמת, ויצרניו, יבמ, ממשיכים לצחוק כל הדרך אל הבנק.

עכשיו גם בארינבוים ימשיך לצחוק כל הדרך אל הבנק, עד לסיבוב הבא שלו. לדידו של בארינבוים לא קרה כאן שום דבר חריג, אבל לדידם של רבים וטובים בחברת SPL זהו מהלך די דרמטי והיסטורי.

רכישת המפיץ המקומי היא אסטרטגיה עקבית עבור Software AG אותה מימשה בחלק גדול מהמדינות בהן היא פועלת. בישראל, יש לה סיבות מצוינות: יש לה קהל לקוחות נאמן, היא יכולה לנצל את התשתית האנושית הגבוהה יחסית של עובדי SPL ולמנף את החברה לשווקים גלובליים הקרובים למדינת ישראל, בדומה לחברות רב לאומיות אחרות.

הרכישה היא הבעת אמון חשובה בתעשיית ה-IT הישראלית וב-SPL עצמה, על הצלחתה לשמר מותגים שנחשבים בעיני רבים כשייכים לעבר. כמו כן, הרכישה תאפשר ל-SPL ול-Software AG להאיץ את כניסתן לתחום ה-SOA.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.