לגלוש ולחזור הביתה בשלום

השמחה סביב קיומו של יום האינטרנט הבטוח, צריכה להיות מהולה גם בעצב, על כך שבזה מסתכם המאמץ הלאומי למען גלישה בטוחה ברשת
יהודה קונפורטס |

היום הלאומי לאינטרנט בטוח היה, כצפוי, הצלחה תקשורתית והסברתית. באירוע המרכזי, שנערך בבית הספר "אוהל שם" ברמת גן, נערכו פעולות מרוכזות של הדרכה להורים וילדים, על גלישה בטוחה באינטרנט. לצד נאומיהם של שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, ומנכ"ל מיקרוסופט ישראל, דני ימין, נערכו פעילויות של גופים ועמותות שעוסקים כל השנה בהסברה, ביניהם איגוד האינטרנט הישראלי ועמותת אשנ"ב, שפעילה כל השנה בהדרכה לבתי ספר ובני נוער.

גם מקומם של אנשי משטרת ישראל לא נפקד - לא פחות מ-50 חוקרי נוער ומחשבים פוזרו בין בתי הספר, כדי להיפגש עם הורים וילדים ולהסביר להם את הסכנות הטמונות בגלישה ברשת. ואלו הולכות וגדלות משנה לשנה. להלן רשימה לא מחייבת, כפי שלקוחה מאתר הממשלה GOV.IL: חשיפה לתכנים לא הולמים, פגיעה על רקע פלילי, פגיעה על רקע מיני, פגיעה על רקע לאומני, קשרי אהבה באינטרנט, בריונות והטרדה מינית, פגיעה בפרטיות, האינטרנט כזירת מסחר לסמים ואלכוהול, הימורים באמצעות האינטרנט, ביצוע כל מיני פעולות שנוגעות לפגיעה פיסית בגוף ובנפש, כולל "הוראות" כיצד לשים קץ לחייך, חס וחלילה.

וזו כמובן לא הרשימה הסופית. ככל שמספר הגולשים גדל, כך גדל התיאבון של העבריינים, לבצע את זממם דרך האינטרנט. על פי סקרים אחרונים, יש בישראל 3.9 מיליון גולשים, יותר מ-50% מהם מחוברים בפס רחב, 35% מבני הנוער שוהים לפחות ארבע שעות ליד האינטרנט והמחשב מדי יום. על פי מדדים בינלאומיים, ישראל נמצאת במקום השני בעולם באחוז הגולשים יחסית לאוכלוסיה - קצת אחרי דנמרק, ולפני ארצות הברית.

דרוש: פרויקט לאומי

במצב עניינים זה, אפשר וצריך היה לצפות, שנושא האינטרנט יהפוך באמת לפרויקט לאומי, ולא נושא שכולם מתכנסים סביבו פעם בשנה, משחררים הצהרות, תורמים מזמנם ומרצם, והולכים. השאלה מה קורה בסופו של יום, מה קורה למחרת, ומה יקרה במהלך השנה הקרובה.

למרבה הצער, התשובה היא - שום דבר מיוחד. אותם קומץ מתנדבים בקרב העמותות השונות, ימשיכו לפעול בחלקת אלוהים הקטנה שלהם, להתדפק על שערי בתי הספר, ועדי הורים, רשויות מקומיות ועוד - כדי ש"יעשו להם טובה" ויאפשרו להם להסביר להורים, אילו סכנות אורבות להם, בתוך הבית, מאחורי הדלת הנעולה של הילד או הנער "הגאון" שיודע לגלוש באינטרנט.

האטימות שמגלים המוסדות האלו, מקוממת. צריך אדם שבתו תיאנס על ידי פדופיל, או בנו ייפול ברשת סמים מסוכנת, או חלילה שיאבד את בנו או בתו, רק מפני שחשב שהוא "יודע הכל". התגובה הזו, האופיינית כל כך לישראלים, דווקא שכיחה אצל הורים משכילים, כאלו שחשופים לאינטרנט במקום העבודה שלהם. הם "סומכים" על הילד שלהם, עד שהם מגלים שטעו, לפעמים דקה אחת מאוחר מדי.

זו הסיבה שיום האינטרנט הלאומי, היה צריך במדינה מתוקנת, להפוך לפרויקט מספר אחת במשרד החינוך, לא פחות חשוב מבניית 5,000 כיתות לימוד, כפי שהממשלה החליטה שלשום, במסגרת מסע הספינים, ערב פרסום תוצאות ועדת וינוגרד. האינטרנט, כמו נושא המיחשוב בכלל, הוא עדיין בן חורג במשרד החינוך. מדברים הרבה, עושים מעט. מגייסים פה ושם תרומות, מכריזים על תוכניות רחוקות טווח, אבל בפועל - הקצב הוא איטי.

המודעות לסכנות באינטרנט היא בערך כמו המודעות לתאונות דרכים. מדברים על זה, יודעים שזה מסוכן, אבל לא מצליחים להוריד את ההיקפים ואף נחשפים ליותר ויותר זוועות. תוכנית לאומית לגלישה נכונה באינטרנט, היתה יכולה לתרום הרבה יותר, לא רק ברמה של מניעת סכנות. הסכנה הכי חמורה שיכולה להיגרם לאינטרנט, היא העובדה שהיא תהפוך למשהו מסוכן שאסור להתקרב אליו. רשת האינטרנט טומנת בחובה הרבה יותר תועלות, מאשר סכנות. היא מהווה את הפלטפורמה הבסיסית שכל תלמיד יהיה חייב לדעת לגלוש בה, בסיימו את חוק לימודיו.

כאשר מעסיקים ידרשו בעתיד "ידע ביישומי מחשב" - הדרישה והציפיה תהיה רחבה מאוד. ולכן מערכת החינוך, בסיוע התעשייה, ובעיקר בסיוע החברות הגדולות - כגון מיקרוסופט ואינטל - שכבר רתומות לנושא, חייבות לדחוף את מערכת החינוך לשינוי דרסטי, בכל מה שקשור לשימושי אינטרנט ומחשב.

תוך כדי הלימוד ייחשפו הצעירים גם לסכנות, וכאשר יגיעו הביתה אחרי יום לימודים, יצטרכו לתת דין וחשבון מלא להורים - לאיזה אתר הם גולשים ולמה. בדיוק כפי שהם נותנים דין וחשבון על כל דבר אחר. בנושא הזה, ההורים חייבים לקחת על עצמם את משימת ההתמודדות עם בני הנוער ולא לוותר, גם במחיר של העדר שלום בית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.