מיזוג מזן חדש
שלמה איזנברג נראה השבוע כמי שהצליח להגשים חלום, למרות שבמציאות החלום לא ממש הוגשם. דקות אחדות לאחר ישיבת ההנהלה המשותפת של תים ומלם, הוא התייצב בפני העורכים הראשיים של אנשים ומחשבים וסיפר בגאווה רבה על התוצאות המאוחדות המשותפות, שהן מרשימות לכשעצמן. המשפט שעליו חזר מספר פעמים הוא, "אנחנו הקבוצה מספר אחת כיום מבין חברות ה-IT". למרות שהוא נמנע מלהזכיר זאת, וגם אסר על שני המנהלים שלו לערוך השוואות, השם "מוטי גוטמן" עלה יותר מפעם אחת. ההשוואה הבלתי נמנעת למתחרה הגדולה והמצליחה, מטריקס, החזירה את החיוך ללחיים של מנהלי הקבוצה מעוקבת המיזוג.
גוטמן הוא סמן ימני למנכ"לים בענף ובמשק בכלל. בתחילת השבוע הוא דורג במקום השישי ברשימת שיאני השכר מבין החברות ציבוריות הנסחרות בבורסת תל אביב (אתמול כבר ירד למקום התשיעי - לא נורא בכלל), אך המשכורות שמפקיד גוטמן עדיין לא עומדות על סדר היום של קבוצת מלם-תים. השכר שראשי חברות אלו מושך הוא סביר עד צנוע בהשוואה לחברות אחרות במגזרים אחרים עם ביצועים דומים. אבל לוי הלוי וחיים מזרחי הלכו על כל הקופה, כלומר כל אחד מהם ראה עצמו מועמד לנהל את הקבוצה המאוחדת. לזכותם ייאמר (וגם לזכות קודמו של הלוי, גלעד רבינוביץ'), כי הם עשו זאת באלגנטיות ובג'נטלמניות ראויה לכל שבח - משחק נקי נטול כל אגו מיותר.
לכאורה אפשר היה לומר שאכן איזנברג הגשים את חלומו, שהחל להתגבש לפני שנה וחצי כאשר רכש את מלם תמורת 126 מיליון שקלים, אלא שקבוצה של בעלי מיעוט מבעלי המניות של מלם, מסרבים לאשר את העסקה כפי שנדרש, בטענה כי הערכים של מלם, על פיה נעשתה העסקה, היו לא ריאליים. בשלב זה עוד אין מועד קרוב לכינוס בעלי המניות. הצעת הפשרה האחרונה היתה הסכמתו של איזנברג ללכת להערכת שווי של החברות, שתאפשר אולי בחינה מחדש של הסכם הרכישה מבחינתם של המורדים. בתקופת ההמתנה, מאז הסכם הרכישה ועד למיזוג הסופי, המשיכו שתי החברות לעבוד באופן עצמאי.
שלשום (ג') עשה איזנברג שני צעדים חשובים בדרך למיזוג - צעדים שמטרתם בראש ובראשונה לרמוז למורדים, כי אין לו שום כוונה להיכנע. הצעד הראשון - הפורמלי - היה כינוס מועצת מנהלים משותפת לשתי החברות, בהשתתפות הלוי ממלם ומזרחי מתים, שבה הוצגו התוצאות המאוחדות. לכאורה, החל משלשום מלם-תים היא קבוצה אחת שפועלת יחד וממתינה לפתרון הטכני של אסיפת בעלי המניות. אבל איזנברג עשה גם צעד נוסף: הוא החליט לשים קץ לשמועות ולרכילויות בשוק סביב השאלה הפרסונלית לגבי זהות המנכ"ל. הוא קבע חד משמעית כי החברות תמשכנה להתקיים כחברות עצמאיות, קרי: כל אחד מהמנכ"לים שלה ימשיך לעבוד כרגיל.
איזנברג ממציא למעשה סוג חדש של מיזוג, שלא קיים בסביבה הכלכלית הקרובה בישראל. מצד אחד, שתי החברות תעבודנה ביחד ותהיה להם מועצת מנהלים משותפת, אבל כל אחת מהן תהיה ישות בפני עצמה. איזנברג, אגב, התעקש שהמודל שהוא ממציא איננו מודל של חברת אחזקות.
המסר המרכזי אותו רוצה איזנברג להוביל מעתה הוא שילוב הכוחות - "קבוצה אחת". במידה מסויימת הוא מבקש ללכת בלי, ולהרגיש עם... זהו מודל מעניין, שרבים בשוק תוהים כיצד יתפקד ביום-יום. שהרי אין זה סוד שיש סינרגיה לא קטנה בין שתי החברות, ואחת התוצאות של מיזוגים ורכישות היא לעולם איחוד בין יחידות, מחלקות ובעיקר - אנשים.
שלשום, בחדר הישיבות הצנוע בבית תים, התעקשו כל הדוברים שלא להתיחס לנושא יותר מדי. מלם-תים משדרת קבוצה שהיתרונות שלה כוללים הון אנושי, ותק מצטבר בשוק ומגוון פתרונות שעונים על צרכי שוק ה-IT כולו. בכלל, קשה היה לשלא להתרשם עד כמה מאוהב איזנברג בשתי החברות הללו ובשוק ה-IT בכלל.
המקצוע: עסקים
איזנברג הוא יליד 1949, שעלה לארץ בגיל 10 מליטא. הוא בעל השכלה אקדמית במטמטיקה, שירת בצה"ל והשתחרר בדרגת רב-סרן. הוא נחשב לאיש עסקים ממולח וחריף. הוא שייך כיום לקבוצת משקיעים, המאוגדת בשותפות בבעלות שלוש משפחות: איזנברג, גזונטהייט ושפיצר (אג"ש), באמצעות חברה פרטית שבבעלותם המלאה שלו ושל רעייתו - אשרת יועצים פיננסיים בע"מ, ובין היתר מחזיק מניות בשורה של חברות, ביניהן תים, שבאמצעותה רכש את מלם.
ב-1999 הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות לכאורה על חוק ניירות ערך בפרשת ישרס-ערד והוא אף ריצה תקופת מאסר קצרה. כל אלו לא הפריעו לו להמשיך להוביל את המיזוג הגדול של שתי חברות ה-IT שלו. בשיחה איתו הוא משדר נינוחות - אדם נעים הליכות, שהגדיר לעצמו את המטרה ונחוש בדעתו להגיע אליה. שני מלוויו בהרפתקה הזו - הלוי ומזרחי - יצטרכו להמשיך לעבוד ביחד, והנעלם הגדול כעת הוא מה יעשה המועמד שסומן כיורש הגדול לניהול הקבוצה, והאם ימשיך לנהל את מלם. נכון לאתמול בצהריים, כל האפשרויות פתוחות.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.