היום תאושר מכירת תנובה לאייפקס ב-1.025 מיליארד ד'

יותר מ-1100 משתתפים הגיעו לוועידת תנובה בה יאושר הסכם המכירה. שר החקלאות: "אני מחוייב לעתיד משק החלב בישראל"
מעריב NRG |

"ממשלת ישראל תסדיר את הפעילות במועצת החלב, ותסדיר בחקיקה, אחת ולתמיד, את מחיר החלב". כך אומר היום (ג') בוועידת תנובה שר החקלאות, שלום שמחון שלדבריו, "אני יכול להבטיח לכם שאני מחויב לעתיד משק החלב בארץ".

שמחון החמיא למנכ"ל תנובה אריק רייכמן, ואמר כי מדובר באחד המנהלים המוכשרים במשק. "רייכמן ידע כיצד להצעיד את תנובה קדימה, ואני מקווה שקרן אייפקס תדע להמשיך בדרך שלו".

"אני שמח שהרפתנים נמצאים פה יחד עם כל צירי ועידת תנובה, מתוך אחריות לדרך, מתוך יכולת לנהל ויכוח אך גם לקבל החלטה בזמן אמת. ידעתם ברגע הנכון להניח את הנשק ולהיות שותפים אמיתיים למהלך גדול להתיישבות העובדת. מגיע לכם כל הכבוד".

שמחון פנה למנכ"ל קרן אייפקס בישראל ואמר כי היא גילתה תבונה רבה בהסכם הרכישה ובחבירה למאיר שמיר. "אתם מקבלים לידיכם את הדבר הכי מפואר שיש לתנועת ההתיישבות" אמר שמחון. "מאחורי הכסף יש פה הרבה מאוד אנשים, ותנובה מהווה לגביהם מקור של תקווה".

יותר מ-1100 משתתפים הגיעו לוועידת תנובה ההיסטורית, אשר אמורה לאשר את הסכם המכירה לקרן אייפקס לפי שווי של 1.025 מיליארד דולר. 618 צירי הועידה יצביעו היום בעד ההסכם אליו הגיעה ההנהלה והמנכ"ל אריק רייכמן.

אישור ההסכם יהווה סיום של סאגה ארוכה, במהלכה התגברה ההנהלה וקרן אייפקס על מכשולים רבים, האחרון מבינהם – כוונת החשב הכללי ירון זליכה לשמור ברשות המדינה את חלקה במניות תנובה – 6.75% - המגיעות לה מתוקף ההסדר לפריסת חובות הקיבוצים. אתמול הגיע האוצר להסכמה עם קרן אייפקס ועם הקיבוצים, לפיה המדינה לא תתערב בניהול תנובה, והחברה לא תחשב לחברה מעורבת – על אף אחזקות המדינה.

עוד קודם לכן הגיע קרן אייפקס להסכמות עם התאחדות מגדלי הבקר, אשר היוותה את האופוזיציה החריפה ביותר להסכם. ההתאחדות ניסתה לקדם הסכם מכירה חלופי בשיתוף איש העסקים מאיר שמיר. ההסכם לא התממש בסופו של דבר, ושמיר הצטרף לקרן אייפקס, ויחזיק גם הוא נתח מתנובה.

שמיר לא הסכים לענות לשאלות שהופנו אליו בוועידה, ואמר רק כי הוא "שמח על האירוע". בדומה לשמיר, גם קרן אייפקס אינה מגיבה על אישור ההסכם.

עם זאת, לא כולם מרוצים מהסכם המכירה. "הייתי מעדיף להגיע להסכמה שתשמור על יותר שליטה בידי הרפתנים" אומר דני סלומון, רפתן ממושב מדרך עוזה. "אבל עדיף למכור מאשר להשאיר את המצב הנוכחי. אני בכל מקרה לא חושב שההסכמות עם הרפתנים, שאמורות להישאר בתוקף 15 שנה, יחזיקו מעמד יותר מחמש שנים. לטווח הארוך – המשמעות היא פירוק ענף החלב בארץ".

גם יוסי מלול, אשר הוביל את המו"מ מול מאיר שמיר מטעם התאחדות מגדלי הבקר, לא נשמע אופטימי. "אנחנו יוצאים לדרך שאף אחד לא יודע לאן היא תוביל" הוא אומר. " ההסכמות עם אייפקס טובות ונעשו בתום לב. האם הם יחזיקו מעמד לאורך זמן? אני חושב שלא. כשמנכ"ל צריך לקבל החלטות, ולבחור בין טובת הבעלים של החברה לטובת החקלאים, הוא תמיד יעדיף את הבעלים. גם אני הייתי נוהג כך. אין מה לעשות, לא כל דבר אפשר לקבוע במסגרת הסכם".

איציק באדר, מנכ"ל מפעל גרנית ומי שהיה שותף למגעים מול שמיר, מעדיף להסתכל קדימה. "זה המקום בו אנו נמצאים כעת, ואין מקום אחר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.