על ארנונה, שקיפות וממשל זמין
הנה עובדה אחת שיש להניח שאנשים בעיריית תל אביב-יפו היו מוכנים לשלם הרבה מאוד כסף כדי שלא תדעו עליה ולא תקראו עליה בעיתון: אם אתם בית תוכנה ואתם פועלים בשטח השיפוט של ת"א-יפו, כדאי מאוד שתבדקו את חשבונות הארנונה שלכם מהשנים האחרונות. אם תבדקו, סביר להניח שתגלו כי שילמתם לעירייה היקרה שלכם ארנונה הגבוהה ב-66% יותר ממה שמגיע לה.
למה? כי מן הסתם חייבו אתכם בארנונה המתאימה למשרדים, שהיא אחת הארנונות היקרות ביותר בארץ, ולא לפי סיווג של בית תוכנה, שקיים בצו הארנונה, אבל כנראה שמעטים מאוד יודעים עליה. אם אתם נמנים על אלו ששילמו קצת יותר מדי, כדאי שתמהרו ותעמדו בתור, כדי להגיש תביעה לועדת הערר העירונית. סביר להניח, שהעירייה עשויה להיתבע בקרוב על ידי מאות בעלי עסקים בת"א-יפו, שמפעילים בתי תוכנה באזורי עסקים, ומתברר כי במשך שנים שילמו ארנונה הגבוהה בעשרות אחוזים מהארנונה שהם היו צריכים לשלם באמת. על פי הערכות לא רשמיות, רשומים בת"א יותר מ-300 עסקים שעיסוקם הרשמי הוא בית תוכנה.
המידע הזה, אותו פרנסי העירייה העדיפו כנראה שלא לפרסם יותר מדי, התגלה במקרה, בעקבות ערעור שהגישו מנהלי בית התוכנה הליוס סופטוור דבלופמנט, שפועלים במתחם משרדים בשכונת נחלת יצחק בעיר. מנהלי בית התוכנה טענו בעתירה, כי אחת הסיבות שהם בחרו למקם את עסקיהם בת"א-יפו, היא בשל העובדה שהעירייה מעניקה הנחה בארנונה לבתי תוכנה ולארגוני היי-טק.
אלא שבעקבות בדיקות שעשו בשנת 2003, הוברר להם כי הסעיף בחוק הארנונה קיים, אבל הם חויבו לשלם על פי תעריף של "משרדים", למרות שהעיסוק המובהק של החברה הוא בית תוכנה. באמצעות עורך הדין אורי דניאל, הגיש בית התוכנה ערעור לוועדת הערר של עיירית תל אביב-יפו, בדרישה לשינוי הסיווג של הארנונה.
לדברי עו"ד דניאל, כאשר החלו לאסוף את הראיות, היה ברור לחלוטין שהעירייה חייבת להודות בטעות ולתקן את המעוות. הוא אומר כי החברה הגישה שורה ארוכה ומפורטת של תיעוד, מסמכים ואישורים קבילים - בין היתר, תלושי שכר של העובדים, הסכמי שמירת סודיות, הזמנות עבודה שקיבל בית התוכנה, תכתובות עם כל מיני גופים ומסמכים רבים אחרים - כל אלו מוכיחים שאכן עיסוקו הראשי הוא בפיתוח תוכנה ולא עסק אחר. "את כל אלו ארזנו בחוברת יפה והיה ברור לאנשי העירייה, כי אין כאן בכלל מקום לויכוח", אומר עו"ד דניאל.
למרות המקרה הברור, ההליך ארך כמעט שישה חודשים, שבמהלכם הוקפאו כל התשלומים של בית התוכנה לעירייה. באגף הארנונה בעירייה הבינו כי בעקבות הערר, הם צפויים לקבל עוד מאות תביעות שכאלו מעסקים בת"א שהם בתי תוכנה, ולכן הם ניסו להגיע לפשרה עם התובעים. אולם ועדת הערר פסקה בינתיים כי הערעור התקבל וכי החברה תקבל הנחה רטרואקטיבית של 66% בארנונה שהיא שילמה, מהיום שהחלה את השכירות בשכונת נחלת יצחק בעיר.
עו"ד דניאל מעריך כי בת"א ישנם בתי תוכנה רבים, אשר סווגו על ידי העירייה כמשרדים, ולא קיבלו את ההנחה, וכי כעת העירייה צפויה לספוג גל תביעות, או שתשנה מיוזמתה את שיעורי הארנונה לאותם בתי תוכנה.
כיום מדברים רבות על שקיפות במערכות ציבוריות, שאחד הסממנים הבולטים שלה, הוא מסירת מידע מלא ואמין לתושבים. הסעיף בחוק הארנונה לגבי בתי תוכנה קיים זמן רב, אבל ספק אם אותם עסקים שעיסוקם בפיתוח תוכנה - אכן מודעים להנחה שמגיעה להם. שאלה יותר מעניינת היא, מדוע עיריית ת"א, אשר מתהדרת באתר אינטרנט כל כך מפותח, המספק זמינות מידע לתושבים, העדיפה להסתתר מאחורי חוסר הידע של בעלי העסקים הללו, בתקווה שאולי לא ישמעו על המגיע להם.
"ממשל זמין", אחד הבאזוורדים היותר חמים בעשור האחרון, איננו רק טכנולוגיה. לא די שרשות מקומית, או כל מוסד ציבורי אחר, יתהדרו במערכות מידע מפוארות, בעירייה זמינה, בדלת פתוחה לתושבים ובעוד כל מיני סיסמאות בחירות מוכרות. כדי לקיים ממשל זמין הלכה למעשה, צריכים פרנסי העירייה קודם כל להיות שקופים כלפי עצמם, לוודא שהמיסים שהם גובים - הם אכן בשיעור הנכון. ואם לאוכלוסיות מיוחדות יש הקלות, על פי חוק - מן הראוי שהרשות המקומית תדע זאת, ולא רק בעקבות עתירה שהגיש אחד מבתי העסק, אלא על ידי פרסום והפצת המידע, ובצורה הכי ברורה.
סביר להניח שראש עיריית ת"איפו, רון חולדאי, מתהדר מדי פעם, בכך שענף ההיי-טק בעירו מפותח מאוד. קריות ההיי-טק משגשגות, והן מניבות הכנסה נאה לעירייה, שמממנת בעזרתן שירותים רבים. אבל אם חולדאי רוצה שיזמים ימשיכו לראות בעיר שלו בסיס להקמת בתי תוכנה וחברות היי-טק, מן הראוי שידאג שאנשי מחלקת הארנונה שלו לא יתנהגו כגנבים בלילה, שהעוגן המרכזי בעבודתם הוא חוסר הערנות של קורבנותיהם.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.