אשפוז - כתנאי לזכאות למענק לידה
מענק לידה הינו תשלום שהמוסד לביטוח לאומי משלם ליולדת בתנאי שהמבוטחת הזדקקה לאשפוז בקשר ללידה והיא אחת מאלה: תושבת ישראל או אשת תושב ישראל, גם אם הלידה היתה מחוץ לישראל; עובדת שכירה או עובדת עצמאית המועסקת בישראל גם אם אינה תושבת ישראל, ובתנאי שהלידה היתה בישראל; אשת עובד שכיר או אשת עובד עצמאי, שבן זוגה מועסק בישראל 6 חודשים רצופים לפחות בתכוף לפני הלידה גם אם היולדת ובן זוגה אינם תושבי ישראל, ובתנאי שהלידה היתה בישראל (סעיף 42 ו-44 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995).
נראה כי המונח "הזדקקה לאשפוז" המופיע בחוק שולל כל אפשרות של מתן מענק למי שלא הזדקקה לאשפוז.
יצוין כי, ביום 3.11.2005 ניתן פסק דין בתיק עב"ל 1245/00 רות דיוויס נ. המוסד לביטוח לאומי, בו טענה המערערת כי שלילת מענק הלידה למי שהחליטה ללדת בביתה פוגעת באוטונומיה של האישה על גופה ובזכותה לבחור את מקום הלידה מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בית הדין הארצי לעבודה דחה את טענתה של המערערת תוך שהוא סוקר את החוק הקיים והרקע לחקיקתו וקבע כי מטרת מענק הלידה היתה לתמרץ את היולדת ללדת בבית החולים. מפסיקתו של בית הדין עולה כי מי שנמנעה מדעת להזדקק לאשפוז בקשר ללידה שוללת את הזכות לקבל מענק לידה.
עם זאת, יודגש כי עפ"י סעיף 387 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, במקרה שהיולדת אינה זכאית למענק בשל אי הזדקקות לאשפוז, רשאי המוסד לפי שיקול דעתו, לתת הענקה מטעמי צדק, אם הנסיבות מצדיקות זאת. כך למשל, נפסק כי מקרה בו נמנע מן היולדת להגיע לבית החולים בשל גשם שוטף אך הוכח כי היא ביקרה באופן סדיר בבית חולים כמעט עד יום הלידה, היא יצאה ידי אותה חובה שלה התכוון המחוקק בקובעו את חובת ההזדקקות לאשפוז (בדב"ע מח/191-0).

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים
בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה
בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".
בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.
בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.
בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.
- כל השמות בפרשת "יד לוחצת יד"
- אף אחד לא הופתע כשסוכן הביטוח המוכר נחשד בשוחד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.
