הפחתת המס תוביל לירידה של כ-12% בשוק המשומשות
חברת הדירוג מעלות פרסמה היום (ד') תגובה ראשונית להודעת משרד האוצר בדבר התוכנית הרב שנתית להפחתה של מס קניה על כלי רכב פרטיים ומסחריים עד להשוואתם בשנת 2010, מעלות ערכה בחינה ראשונית בדבר השפעת הרפורמה על עסקות איגוח חוזי חכירת כלי רכב וכן על אג"ח קונצרני שהנפיקו חברות העוסקות בתחום הליסינג התפעולי.
להערכת מעלות, דירוגן של אגרות החוב המגובות בחוזי החכרה מסוג סטרקצ'ר, לא יפגע בעקבות יישומה של תוכנית האוצר. מציינים במעלות, כי שיעורי ערכי הגרט שנקבעו על ידיה וכן ביחסי הכיסוי שנקבעו במסגרת דירוג העסקאות, נלקחה בחשבון אפשרות של הרפורמה במיסוי, אשר עיתוי יישומה ועוצמתה המדויקת לא היו ניתנות לחיזוי מדויק בעת מתן הדירוג, אבל השפעתן הייתה ניתנת להערכה. כאמור, הכריות שקבעה מעלות מורכבות הן מיחס כיסוי בין נכסי החברות להתחייבויותיהן המדורגות, והן מערכי גרט שמרניים אשר שימשו לצורך חישוב היקף האג"ח המונפקות (45% לרכב פרטי ו-42% לרכב מסחרי, לאחר שלוש שנים).
להערכת מעלות, ירידת המחירים התיאורטית המקסימלית הנגזרת עלולה להגיע לכ- 12% בשוק המשומשות אם כי ירידת המחירים האפקטיבית עשויה להיות נמוכה יותר, על פני תקופת הפחתת המיסוי, כריות הביטחון המגולמות בעסקאות המדורגות עמידות בפני ירידות מחירים של בין 23% ל-35% לאג"ח AA ו- 18% עד 31% לרצועה המדורגת A. כלומר, ערכי השוק של כלי הרכב המשועבדים יכולים לרדת בין 18% ל- 35% לעומת ערכי השוק טרום הרפורמה במס, ללא פגיעה בפירעון האג"ח המדורג.
יש לצפות כי הרפורמה תנגוס ברווחי ההון הצפויים של החברות טרם יישום הרפורמה, להערכת מעלות, צפוי עיכוב מסוים בביצוע העסקות עד להתחלת יישום התוכנית, אי ודאות לגבי הרווחיות העתידית של חברות הליסינג הנובעת מהשלכות הרפורמה על תמחור עסקות חדשות על פי שיעורי דירוג הפחתת המס ואי ודאות לעניין ההשפעה על המחיר הסופי לצרכן. מאידך, להוזלת מחיר רכב חדש עשויה להיות השפעה חיובית על הביקוש לכלי רכב בכלל ולליסינג תפעולי בפרט.