מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

המס עלה וכך גם המחירים: טסלה מייקרת את רכביה בישראל

הפחתת מס הקנייה על רכבים חשמליים בוטלה בשבוע שעבר ועל כעת ב-10%, בעקבות כך, מרבית ממוכרי הרכבים החשמליים והפלאג אין הייבריד בישראל יאלצו לעלות מחירים, כאשר הראשונה שכבר עשתה זו היא חברת טסלה

תומר אמן | (3)

כידוע, לפני כשבוע ביטלה ועדת הכספים את הפחתת העלאת מס הקנייה על הרכבים החשמליים החדשים – וזה עלה מכ-10% לכ-20%. בתוך כך, יצרני רכב חשמליים המוכרים רכבים כאלו למדינת ישראל – ביניהן ג'ילי, אירווייס, יונדאי ועוד, יאלצו כעת להעלות את מחירי הרכבים שלהם גם הן בעקבות עלייית המסים הזו.

כצעד שעלול להסתמן כסנונית ראשונה להעלאת המחירים הללו – הן עבור רכבים חשמליים והן עבור רכבי הפלאג אין-הייבריד, בחרו אתמול דווקא בטסלה TESLA INC להוות דוגמא ראשונית, כאשר מרבית רכביה יעלו כעת הרבה יותר כסף.

 

לקריאה נוספת:

>>>  ויגש: לא לבזבז משבר טוב, המשותף ליוסף המשנה למלך ולנתניהו של 2003

>>>  נתניהו הציג את ממשלתו החדשה בכנסת: "מצפה שתכבדו את הכרעת הבוחר"

>>>  הממשלה לא באמת רוצה שמחירי הדירות ירדו - ובכמה התעשרו השנה בעלי הדירות?

>>>  הריבית על הלוואות בבנקים מגיעה ל-9%; בחברות כרטיסי האשראי - 13%

 

בכך, מחירי הטסלה מודל Y לטווח ארוך עלה בכ-6%, כאשר במקום לשלם עליו 340 אלף שקל, כעת יאלצו לקוחות לשלם קרוב ל-360 אלף שקל. כמו כן, גם מחיריה של הטסלה מודל 3 עלו: מחיר רמת הגימור הבסיסית עלה ב-8%, מכ-225 אלף שקל למעל ל-240 אלף שקל. מחיריה של רמת הגימור בגרסת הביניים עלה גם הוא ב-7%, בעוד שמחירה של גרסת ה-Performance עלה בכ-6% גם הוא.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אם כך, מדוע בכלל החליטה ועדת הכספים לבטל את ביטול העלאת המס? הרי, רכבים חשמליים טובים יותר ונכונים יותר למשבר האקלים העולמי.

מחירי הרכבים בכלל והחשמליים בפרט עלו מאוד בשנים האחרונים, הן בעקבות הפגיעה בשרשראות האספקה שהגיעה אלינו בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, והן בעקבות העובדה שכך תמיד קורה בשווקי הטכנולוגיה – כל כמה שנים הקהל פשוט דורש פחות סחורה חדשה – עד שהמלאיים יגמרו והשוק ידרוש מלאי חדיש יותר, מתקדם יותר, כמו מעין גל סינוס כזה.

בתוך כך, ממשלת ישראל, יחד עם שאר ממשלות העולם, כבר קבעו כי יורידו את פליטת גזי החממה שלהם עד 2030 ו-2050 בכ-80%, ומדינת ישראל יחד עם חברות הרכב ממשיכות לעודד את הלקוחות הישראליים לרכוש רכבים חשמליים.

צריך להבין דבר אחד פשוט, למרבית אלו היושבים בממשלה לא אכפת כמה כסף נחסוך או לא, הם פשוט רוצים להגיד את הקופה שלהם על מנת שיהיה להם יותר כסף לבזבז על דברים אחרים.

רבות ביקרנו בעבר את הרכישה של רכבים חשמליים סינים – BYD וכדומה – אך עושה רושם שאם המס לא יפסיק לעלות, כך פחות ופחות אנשים יבחרו לרכוש את רכבים חשמליים של מדינות שונות – כמו יונדאי וקיה, ובמקרה הפחות טוב ימשיכו לרכוש את הרכבים הסינים ובמקרה הגרוע יחזרו לקנות רכבי בנזין מזהמים ולא יקדמו בשום צורה הכנסה של רכבים חשמליים למדינת ישראל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אולי כך ניתן לעודד תחבורה ציבורית והורדת העומס (ל"ת)
    יותם 01/01/2023 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    א 01/01/2023 17:36
    הגב לתגובה זו
    אומנם של החשמליים פחות אבל עדיין מזהם. חייבים לעבור לתחבורה ציבורית ולהגדיל מיסים על רכב פרטי
  • 1.
    אזרח בכיר 01/01/2023 12:20
    הגב לתגובה זו
    מדינת מס וחזירות קפיטליסטית ...רכב כזה צריך לעלות 130,000 ש"ח לא לקנות אלא אם כן אתה מטומטם ומחפש תשומת לב בכח
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.