עד כמה רחוקה החלפה מוחלטת של הנהג? נשיא סיאט משיב

נשיא סיאט ביקר בארץ, התרשם מהיכולת המקומית ודיבר על רצון לקדם הנעה בגז טבעי, להפוך גלובאליים, ועל אופנת הפנאי שלא תחלוף
אלי שאולי, אוטו |

המראה והדיבור של לוקה דה מיאו, נשיא סיאט, אינם מסגירים את הוותק שלו בתעשיית הרכב, בה הוא נמצא כבר יותר מעשרים וחמש שנים. דה מיאו החל ברנו, המשיך בסדרת תפקידים בכירים בפיאט לפני שעבר ב-2009 לקבוצת פולקסווגן, שם כיהן כמנהל השיווק בפולקסווגן וחבר הנהלה בכיר באודי לשיווק. דה מיאו, שמונה בספטמבר 2015 לראש סיאט, הגיע לארץ יחד עם בכירים נוספים מהמותג לכבוד ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה שנערכה בתל-אביב, וההכרזה על שיתוף הפעולה המקומי עם צ'מפיון מוטורס.

בנאומו בוועידה הוא דיבר על הקרבה בין ברצלונה לתל-אביב ועסק בנושאים שנמצאים על הפרק בתעשייה בכלל ובסיאט בפרט, ובהם נהיגה אוטונומית. "מי שיפתח את האלגוריתם הנדרש כדי לחצות את מרכז רומא בשש וחצי בערב יזכה בפרס נובל – וכנראה יהיה ישראלי" הוא אמר בניסיון להבהיר עד כמה מורכב נושא הנהיגה האוטונומית, ועד כמה החלפה מוחלטת של הנהג עוד רחוקה. "אנחנו נשקיע קודם כל בטכנולוגיות שיתנו מקסימום תמורה להשקעה".

אחרי כן, במפגש עם עיתונאים, הוא סיפר על חוויותיו מהביקור ועל מה שקורה בסיאט: "אנחנו עובדים בקבוצה עם מובילאיי, וכמותג אנחנו עובדים עם ווייז על הטמעת האפליקציה במערכת המדיה שלנו, ואנחנו כאן כדי לבדוק מה עוד יש בקופסה. הביקור שלנו הסתכם ב-36 שעות מאוד מלמדות ובפירוש נחזור לכאן". דה מיאו מוסיף: "אנחנו עדיין בשלב של מחקר והערכה, אבל יש כאן הרבה אפשרויות.

דבר נוסף שמעניין אותנו הוא תחום הדלקים האלטרנטיביים. לא ידענו עד כמה חשוב נושא הגז הטבעי (CNG) לישראל, ואנחנו רוצים להיות חלק מהפיתרון ולתת אלטרנטיבה לנהג הישראלי. עבדתי עם CNG במשך 25 שנים, וכשיש תשתיות זה מאוד נוח". דבריו על ה-CNG היו בתגובה לנאומו בכנס של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שהצהיר על כוונת המדינה לתת דגש על תחום ההנעה בגז טבעי ולעודד אותו.

כיצד משפיע עליכם המשבר בקטלוניה?

"יש לנו מעמד יציב כחברה ואנחנו צריכים לדאוג שהכל עובד. לא היו לנו כמעט בעיות. היו כמה ימים של שביתה, כמה משאיות שלא הגיעו וכ-140 מכוניות שלא יוצרו, אבל הדבקנו את הפיגור.

 

אנחנו לא פוליטיקאים. העמדה שלנו היא שאנחנו רוצים לשמור על המפעל ולהגן על העובדים. זה עבד טוב עד עכשיו ואני מקווה שעם הבחירות הקרבות הסדר יחזור. אנחנו מנסים לעשות את העבודה שלנו".

איך אתם מסתכלים על אנרגיות ההנעה?

"יהיה לנו הכל בסיאט, כולל מכונית חשמלית לקראת 2020 והיברידי נטען. העניין הוא למצוא את הפיתרון הנכון לכל פלח. יהיו 15 שנות מעבר עד שתתבסס טכנולוגיה שלטת, או שתיים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

אנחנו פחות תלויים בדיזל כיום, והוא מהווה 15% מהמכירות שלנו. אני חושב שמנועי הדיזל יתקשו להיות תחרותיים במכוניות קטנות בגלל עלויות היצור שמאמירות בשל תקני זיהום האוויר. אבל יהיו לנו שם פתרונות אחרים כמו 48V (מערכת מיקרו-היברידית, א.ש) ואולי גם הנעה חשמלית אם היא תוזל. במכוניות גדולות לדיזל עדיין יהיה מקום".

סיאט מתרכזת באירופה. האם תשאפו להפוך גלובליים יותר?

"אנחנו בהחלט צריכים לעשות זאת. יש לנו כעת הזדמנות כי סוף סוף אנחנו יכולים להשקיע. תמיד נלחמנו כדי להרוויח, וזו פעם ראשונה שאנחנו רווחיים. ואנחנו צריכים להשקיע. מסורתית אנחנו מצליחים באיזור הים התיכון, ולישראל חלק בכך. מרכז ודרום אמריקה הם אזורים טבעיים עבורנו כדי לגדול. אבל כדי להיכנס לשם צריך גם ייצור מקומי, מה שדורש השקעה גדולה. מקסיקו תהיה מקום טוב להתחיל בהתרחבות. צריך למצוא את הפיתרון הנכון אבל זה יהיה הכיוון שלנו".

מדברים רבות על נושאים אוטונומיים ורכב משותף, כיצד זה ישפיע על חשיבות המותג?

"ברור שתפישת המותג תשתנה. אנחנו צריכים ללמוד ולהבין מה ניתן יהיה להוסיף למותג. המותג לא יימדד רק ביכולת המכונית אלא בהצלחה להביא את החוויה הנכונה במקום הנכון. זה לא יקרה מחר ועד אז נלמד איך איך בונים מותג במובן החדש".

כיצד אתה מסתכל על אופנת הפנאי? האם היא זמנית?

"לא היה לנו פנאי בעבר ומאז הצגת האטקה הוא זוכה להצלחה גדולה. נראה שגם הארונה הולכת בדרך זו ובעתיד יהיה לנו פנאי עם שבעה מקומות. כשחושבים על פנאי הוא נוגד במשהו את הטרנד העולמי של חסכון בדלק כי הרכב גדול יותר, אבל אנשים פשוט רוצים זאת. SUV הוא "קול". לקוחות רואים בו את הספורט החדש והוא גם מאוד שימושי. אנו רואים שכשלקוח מטפס לפנאי הוא לא יורד משם. אז הפנאי כאן כדי להישאר, ואנחנו ערוכים לכך ובודקים כיצד ניתן להתפתח בתחום".

במכונית התצוגה 2020 הראיתם כיוון ספורטיבי יותר לפנאי, האם נראה זאת בעתיד?

"ה-2020 נתנה כיוון שיראה בדגם הבא שלנו (שבעת המקומות, א.ש.) ואולי בעוד דגמים".

עוד על המפגש עם חברי הנהלת סיאט שהגיעו לארץ (חברי הנהלה בכירים למכירות ושיווק ולמחקר ופיתוח) תוכלו לקרוא בגיליון דצמבר של אוטו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. צילום יצרןטויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. צילום יצרן

מתיחת פנים לקורולה קרוס. החל מ 180.0 אש"ח

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה החלה בשיווק מתיחת הפנים לטויוטה קורולה קרוס, במחירים שבין 180.0 אש"ח ל - 193.0 אש"ח

יואב פולס |

כמעט שלוש שנים מאז שהושקה בישראל, מתחילה יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל בשיווק הדגם העדכני של הטויוטה הקורולה קרוס. הקורולה קרוס ששיווקה החל בספטמבר 2022 הלכה ותפסה נתח שוק משמעותי בסגמנט הקרוסאוברים ההיברידיים. עם הפסקת השיווק של הקורולה ההיברידית הרגילה, עקב החרם הטורקי על ישראל, ניסתה הקורולה קרוס לתפוס את מקומה של הקורולה סדאן, גם ללקוחות ציי הרכב אבל בעיקר ללקוחות הפרטיים, שמזמן כבר מעדיפים תצורת 'ג'יפון' על פני רכב סדאן משפחתי.

גם הלקוחות מצביעים בכיס, כאשר אם בכל שנת 2024 נמכרו בישראל 6744 קורולה קרוס, רק בשבעת החודשים הראשונים של 2025 הנתון עומד על 5355 יחידות שעלו לכבישי ישראל. חלק לא מבוטל מהגידול במכירות הוא בזכות מאמץ של היבואנית לגשר על המחסור בקורולה הרגילה, ולהציע לציי רכב את הקורולה קרוס במקומה. מאמץ זה נראה נושא פרי לפי מספרי המסירות.

המימדים של הקורולה קרוס העדכנית נותרו ללא שינוי, 'על המילימטר', עם אורך כולל של 4.46 מטר, רוחב של 1.825 מטר, גובה של 1.62 מטר ובסיס גלגלים של 2.64 מטר.

גם מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי מהותי, כשהקורולה קרוס העדכנית מצויידת המערכת ההיברידית דור 5 של טויוטה. המשמעות היא מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר יחד עם הנעה חשמלית. ההספק המשולב עומד על 140 כ"ס, ואין נתון מומנט משולב מאחר ונתוני המומנט המשולב משתנים בהתאם לשילוב אותו בוחר מחשב הרכב.


טויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. סביבת נהג. צילום טויוטה


מונית
צילום: ביזפורטל

ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות

ההמלצה כוללת הפחתה של 4.58% במחיר הנסיעה, לצד תוספת חדשה של 1.57 שקל לק"מ בנסיעות מעל 10 ק"מ; נהגי המוניות זועמים: "פגיעה בפרנסה ובשירות"



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית נתב"ג


ועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.

עם זאת, לפני שההמלצה תהפוך לרשמית, הוועדה תצא לשימוע ציבורי שיימשך עד ה-14 בספטמבר, במהלכו תיבחנה התנגדויות מצד גופים מקצועיים ונציגי הציבור. רק לאחר מכן תועבר ההמלצה הסופית לאישור שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

המהלך של הוועדה נועד לעדכן את סל התשומות המשפיע על חישוב התעריפים, בין היתר תוך הכללת רכיבי עלות כמו חשמל, ולא רק בנזין, על רקע כניסת מוניות חשמליות לשוק. למרות ההפחתה בתעריף הכללי, תוספת "פקטור מרחק" עשויה להביא לייקור מהותי של נסיעות ארוכות, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות ובנסיעות משדה התעופה. הנסיעות הארוכות, שבמסגרת רפורמת 2018 הוזלו משמעותית, עשויות לחזור ולהיות יקרות יותר וכלכליות יותר עבור נהגי המוניות.

נהגי המוניות מתנגדים 

בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר. השאלה למה? כפי שהצגנו כאן, מחירי המוניות בארץ לא זולים ואל בהכרח שמוצדקים - נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?

כך או אחרת, נהגי המוניות צפויים להתנגד למהלך במסגרת השימוע הציבורי, ולהוביל מהלך מול משרדי הממשלה בדרישה לגבש מנגנון הצמדה שקוף, המבוסס על מדדים תפעוליים כמו עלויות דלק, ביטוח, שחיקה ותחזוקה. נראה שהוועדה צריכה להגיד באופן ברור - רוצים מחירים חופשיים. בבקשה - נכניס את אובר, תהיה תחרות ומחירים תחרותיים לציבור.