
ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
כ - 250,000 כלי רכב חדשים קיבלו מספר רישוי בתשעת החודשים הראשונים של 2025. כשצוללים פנימה למספרים התמונה מורכבת הרבה יותר, עם נתוני גיולים של כלי רכב שלא נמכרו, יצרנים שמוכרים מספר מותגים דרך יבואנים שונים ועוד.
ג'אקו 7 מוביל את רשימת הדגמים, טויוטה מובילה את רשימת המותגים, יונדאי-קיה מובילים ברשימת היצרנים.
שלושה רבעונים מלאים חלפו, זמן טוב לנסות לגבש תמונת מצב על שוק הרכב המקומי. הנתונים על שוק הרכב מגיעים משני מקורות במקביל – איגוד יבואני הרכב ונתוני משרד הרישוי.
מאגרי נתונים מקבילים ולא זהים
איגוד יבואני הרכב הוא מקור מצוין לקבל מידע, אם כי באיגוד מתעלמים מנתוני יבואנים מקבילים, זעירים וייבוא אישי, שבחלק מהמקרים הם משמעותיים, כמו במקרה של הטויוטה יאריס קרוס.
נתוני משרד התחבורה מציגים את הנתונים של כלי הרכב שקיבלו מספר רישוי, אותם שידרו כל יבואני הרכב בארץ למשרד התחבורה. נתונים אלו לכאורה מדויקים יותר אם כי גם בהם קיימת אנומליה מסוימת. היבואנים משדרים לעיתים באיחור את נתוני הרישוי של כלי הרכב (יש להם פרק זמן המותר בחוק של מספר שבועות עד לשידור הנתונים) כך שהנתונים מתעדכנים מדי יום. נתונים אלו כמו גם נתוני איגוד יבואני הרכב מכילים את כלי הרכב שעברו 'גיול', כלומר עברה שנה ממועד הייצור, והם עדיין לא נמכרו. החוק בישראל מחייב את היבואנים לרשום בעלות כלשהי על הרכב, בעלות שהיא היד הראשונה.
שלושה דיסקליימרים
1. יבואני הרכב לא משתפים אותנו במידע על גיולים, אולם אם רכב מסוים נמכר בכמויות קבועות מדי חודש, ופתאום נרשמו ממנו תוך יום או יומיים מאות או אלפי יחידות, מרבית הסיכויים שמדובר בגיולים. אנחנו יכולים רק לנחש מה היקף הגיולים בשוק, אבל כשנצא בכותרות של 'המותג המוביל שבמקום ה – X' צריך לשים כוכבית בצד ולציין כי בהינתן הערכה לכמות הגיולים התמונה יכולה להיות שונה.
2. חשוב לומר לקוראי ביזפורטל שמבקשים להעמיק יותר בנתונים, גם כלי הרכב שעברו תהליך גיול יגיעו בסופו של דבר לכביש. מישהו ירכוש אותם בהנחה, בעסקת ליסינג מפתה וכד'. כך שבסופו של דבר הגיול אמנם מפחית מהרווחיות של היבואן, אבל לכם בפקק הוא לא באמת משנה. המכוניות האלו יגיעו לכביש במוקדם או במאוחר.
3. ניהול מלאים - דיסקליימר אחרון בנושא הוא ניהול המלאי וההזמנות של יבואני הרכב. מדובר באירוע מורכב מאין כמותו, שמנסה לחזות ביקושים, מחירים ותחרות מצד אחד, ולהגיע להסכמות על כמויות ומחירים עם יצרן אגרסיבי מאוד מצד שני, ולא משנה באמת איפה היצרן הזה נמצא, באירופה, ארה"ב, סין, קוריאה או יפן. היצרן רוצה למכור כמה שיותר, גם בשוק המקומי הפצפון שלנו.
אנחנו עושים שימוש בנתוני משרד התחבורה, ומצליבים מעט מידע עם נתוני איגוד יבואני הרכב על מנת לאתר אנומליות.
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- הצי של BYD הושלם עם הכנסה לשירות של אוניה שמינית
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מה הרכב שהכי נגנב בישראל?
ואחרי ההקדמה הארוכה, בואו ניגש לנתונים.
עד הבוקר, 6.10.25, נרשמו בישראל 249101 כלי רכב, מהם 49,970 אלף כלי רכב חשמליים המהווים 20% משוק הרכב. אנחנו מעריכים כי לפחות כ- 5000 מהם הם גיולים, ואם נפחית את כמות הגיולים משני המספרים, נגיע לכ – 18.4% חשמליות.
מדגמי הפלאג אין שהפכו להיות פופולריים מאוד השנה נמסרו כ 26,500 כלי רכב, המהווים כ- 10.6% מכלל כלי הרכב שנמסרו. מתוך דגמי הפלאג אין לא איתרנו מקרים של גיול מובהק של כלי רכב. נתייחס נקודתית לארבעה דגמי פלאג אין, שלושה כבר כאן (ליפמוטור C10, לינק & קו 08, צ'רי טיגו 9) ואחד בדרך (BYD Sealion 5 DMi) במאמר נפרד.
שתי תצורות ההנעה, חשמל + פלאג אין מהוות כבר מעל ל – 30% מהיקף מסירות כלי הרכב, נתון מדהים לדעתי. 1 מכל שלושה כלי רכב שנרשמו בישראל הוא חשמלי או פלאג אין.
עשרת הדגמים המובילים
במקום הראשון בעקביות מתחילת השנה נמצא הג'אקו 7. מדגם הפלאג אין נמסרו 11,099 כלי רכב, ומדגמי הבנזין של הג'אקו 7 נמסרו עוד 1954 יחידות, סה"כ 13,053 ג'אקו 7, וללא גיולים בכלל.
במקום השני היונדאי קונה ההיברידית עם כמעט 10,500 יחידות.
במקום השלישי והרביעי צמד הטויוטות, היאריס קרוס עם 7521 יחידות וטויוטה קורולה קרוס עם 7019 יחידות. במקרה של היאריס קרוס, מדובר בנתון מרשים מאוד שכן מדובר ברכב יקר יחסית לקטגוריה, שנהנה ממוניטין וביקוש קשיח מאוד. מתוך אותן 7521 יחידות, ההערכה היא כי כ 2000 מהן הגיעו ביבוא מקביל, שלא דרך היבואן הרשמי יוניון מוטורס. הקורולה קרוס עברה מתיחת פנים לאחרונה ומבחן עליה יפורסם בימים הקרובים.
במקום החמישי נמצא את הלהיט של קיה, הפיקנטו הקטנה עם 6819 יחידות. לפיקנטו אין כרגע תחרות בשוק למי שמחפש רכב קטן, בנזין ואוטומטי, ולא נראה שתהיה תחרות בזמן הקרוב. כל כמות עליה 'טלקאר' היבואנית תצליח לשים עליה יד תימכר עוד לפני שהגלגל הראשון ילטף את אספלט ארץ הקודש. מבלי להרחיב יותר מדי, הפיקנטו תעמוד גם בתקני יורו 7 העתידיים להיכנס לתוקף, ותמשיך לשלוט בשוק עם ביקוש קשיח מאוד.
במקום השישי נמצאת הצ'רי FX EV החשמלית עם 6159 יחידות ממנה שנרשמו במשרד הרישוי. כאן אנחנו יודעים להצביע בוודאות על כמות גיולים של אלפי יחידות, שאם נפחית אותן היא לא תהיה בעשירייה הראשונה. אני משאיר לכם לגבש את דעתכם העצמאית. כפי שציינתי בפתיח, בסופו של דבר המכוניות הללו יגיעו לכביש וללקוחות. רק לא ברגע זה.
במקום השביעי נמצאת הטויוטה ראב4 עם 5908 יחידות, היא הרכב היקר ביותר בעשירייה הראשונה, וגם היא נהנית ממוניטין גבוה של אמינות וסחירות.
במקום השמיני נמצאת היונדאי אלנטרה ההיברידית עם כמעט 5500 יחידות, ובמקום התשיעי מלכת המכירות של 2023 ו 2024, ה BYD Atto3 עם 5441 יחידות. במקרה של ה Atto3 יש הערכה שגם כאן היו גיולים של מאות יחידות.
במקום העשירי נמצאת האירופאית הראשונה, הסקודה אוקטביה המצוינת עם 4854 יחידות. נציין גם את הרכב שנמצא במקום ה 11, הוא הצ'רי טיגו 8 פלאג אין הייבריד שמסר 4818 יחידות. אם נצרף את הטיגו 8 טורבו בנזין שמסר עוד 1608 יחידות נקבל שדגמי הטיגו 8 מסרו מתחילת השנה 6426 יחידות, נתון שהיה מביא את הטיגו 8 למקום השישי מבין כלי הרכב הנמכרים ביותר בשוק.
עשרת המותגים המובילים
גם כאן, התמונה מורכבת, רמז לכך הוא בכותרת בה רשמנו "מותגים" ולא "יצרנים".
המותג המוביל הוא טויוטה עם מעל ל 32,500 יחידות, אחריו יונדאי עם 27,866 יחידות, שניהם ללא גיולים. במקום השלישי צ'רי עם 20,826 יחידות ואלפי גיולים, ובמקום הרביעי קיה עם 20,233 יחידות. במקום החמישי סקודה עם כמעט 17,000 יחידות. לשיקולכם קוראי ביזפורטל, אם תורידו את הגיולים מצ'רי היא במקום הרביעי או החמישי. במקום השישי ג'אקו עם מעל 13,000 יחידות, מקדימה את BYD עם 11,500 יחידות שנמצאת במקום השביעי. במקום השמיני מאזדה עם 8021 יחידות (לרבות גיול של כ – 1000 יחידות של מאזדה CX5 המצוינת, הזדמנות לרכישה חכמה אם אתם שואלים אותי), במקום התשיעי MG עם 7505 יחידות, וסוגרת את העשירייה הראשונה סיאט עם 5800 יחידות.
דירוג היצרנים
עכשיו נתייחס ליצרנים, יונדאי וקיה יחד, צ'רי וג'אקו יחד, טויוטה ולקסוס יחד, סקודה, סיאט, פולקסווגן ו-אודי יחד והתמונה מעט שונה. יונדאי-קיה מסרו מעל ל- 48,000 יחידות ושולטות בכחמישית ( 19.3%) מהשוק הישראלי. טויוטה (כולל לקסוס) במקום השני עם מעל ל – 34,500 יחידות וכ – 13.8% מהשוק. צ'רי יחד עם ג'אקו שבמקום השלישי רשמו 33,917 יחידות ומהוות 13.6% מהשוק. קונצרן VAG (פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט) במקום הרביעי עם מעל 27500 יחידות, 11% מהשוק. ארבעת היצרנים יחד מסרו 144,067 כלי רכב מתחילת השנה, שהם 58% מהשוק. המשמעות היא שאין כאן דומיננטיות של שניים או שלושה יבואנים או יצרנים ששולטים בשוק, ולמרות שמאוד פופולרי לצעוק 'מונופול' או יותר נכון 'אוליגופול' בשוק הרכב, אפילו אותם 58% מהשוק מפוזרים על פני שישה יבואנים, (שנכון לציין כי הם מחזיקים בזיכיונות יבוא של מותגים נוספים, אולם מותגים אלו לא יצרו דומיננטיות בשוק).
ניתוח דגמים חשמליים, פלאג אין ויוקרה יפורסם במאמר נפרד.
הנתונים באדיבות צבי תמרי.

הצי של BYD הושלם עם הכנסה לשירות של אוניה שמינית
יצרנית כלי הרכב מסין BYD השלימה את השקת האוניה השמינית והאחרונה בצי אוניות שילוח כלי הרכב שבבעלות החברה, עם יכולת שינוע של כ 1,000,000 כלי רכב בשנה.
BYD השלימה השבוע את צי האוניות של היצרנית, כשהשיקה את האוניה השמינית בצי שקיבלה את השם הרשמי BYD Jinan. היצרנית שהחליטה לשלוט גם במרכיבים הקריטיים בשרשרת ההפצה השיקה בינואר 2024 את האוניה הראשונה בצי ה BYD Explorer No1 השלימה את השקת כל שבע האוניות הנוספות בתוך פחות משנתיים. יכולת השילוח של היצרנית עומד על כמיליון כלי רכב בשנה באמצעות שמונה האוניות Hefei, Changzhou, Shenzhen, Xi’an, Changsha, Zhengzhou ועכשיו Jinan.
כל שמונה האוניות הן אוניות יעודיות להובלת כלי רכב בשיטת RoRo (Roll on / Roll off), כלומר המכוניות עולות לאוניות השילוח בנסיעה ומורדות ממנה בנסיעה.
האוניות של BYD מכילות בין 7200 כלי רכב ל 9000 כלי רכב כל אחת, כשההבדלים נובעים מהמבנה השונה של כל אוניה.
- ברקשייר האת’ווי: תיק ההשקעות פורח, למה המניה מדשדשת?
- כמעט 500 קמ"ש - שיא מהירות עולמי ל BYD
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צי האוניות של BYD מאפשר לחברה גמישות בהתאמת המכוניות המיועדות לכל שוק, כאשר לחברה מפעלים בכל העולם, בסין כמובן, אבל גם בברזיל, בתאילנד, בהונגריה, ומפעלים נוספים מתוכננים גם בטורקיה, גרמניה ופקיסטן, כאשר המפעלים הם מפעלי הרכבה של קיטים הנשלחים ישירות מסין.