ג'אקו 7 - הנמכר ביותר מתחילת השנה. צילום יואב פולס
ג'אקו 7 - הנמכר ביותר מתחילת השנה. צילום יואב פולס

ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים

כ - 250,000 כלי רכב חדשים קיבלו מספר רישוי בתשעת החודשים הראשונים של 2025. כשצוללים פנימה למספרים התמונה מורכבת הרבה יותר, עם נתוני גיולים של כלי רכב שלא נמכרו, יצרנים שמוכרים מספר מותגים דרך יבואנים שונים ועוד. 

ג'אקו 7 מוביל את רשימת הדגמים, טויוטה מובילה את רשימת המותגים, יונדאי-קיה מובילים ברשימת היצרנים.

יואב פולס |

שלושה רבעונים מלאים חלפו, זמן טוב לנסות לגבש תמונת מצב על שוק הרכב המקומי. הנתונים על שוק הרכב מגיעים משני מקורות במקביל – איגוד יבואני הרכב ונתוני משרד הרישוי.

מאגרי נתונים מקבילים ולא זהים

איגוד יבואני הרכב הוא מקור מצוין לקבל מידע, אם כי באיגוד מתעלמים מנתוני יבואנים מקבילים, זעירים וייבוא אישי, שבחלק מהמקרים הם משמעותיים, כמו במקרה של הטויוטה יאריס קרוס.

נתוני משרד התחבורה מציגים את הנתונים של כלי הרכב שקיבלו מספר רישוי, אותם שידרו כל יבואני הרכב בארץ למשרד התחבורה. נתונים אלו לכאורה מדויקים יותר אם כי גם בהם קיימת אנומליה מסוימת. היבואנים משדרים לעיתים באיחור את נתוני הרישוי של כלי הרכב (יש להם פרק זמן המותר בחוק של מספר שבועות עד לשידור הנתונים) כך שהנתונים מתעדכנים מדי יום. נתונים אלו כמו גם נתוני איגוד יבואני הרכב מכילים את כלי הרכב שעברו 'גיול', כלומר עברה שנה ממועד הייצור, והם עדיין לא נמכרו. החוק בישראל מחייב את היבואנים לרשום בעלות כלשהי על הרכב, בעלות שהיא היד הראשונה.

שלושה דיסקליימרים

1. יבואני הרכב לא משתפים אותנו במידע על גיולים, אולם אם רכב מסוים נמכר בכמויות קבועות מדי חודש, ופתאום נרשמו ממנו תוך יום או יומיים מאות או אלפי יחידות, מרבית הסיכויים שמדובר בגיולים. אנחנו יכולים רק לנחש מה היקף הגיולים בשוק, אבל כשנצא בכותרות של 'המותג המוביל שבמקום ה – X' צריך לשים כוכבית בצד ולציין כי בהינתן הערכה לכמות הגיולים התמונה יכולה להיות שונה.

2. חשוב לומר לקוראי ביזפורטל שמבקשים להעמיק יותר בנתונים, גם כלי הרכב שעברו תהליך גיול יגיעו בסופו של דבר לכביש. מישהו ירכוש אותם בהנחה, בעסקת ליסינג מפתה וכד'. כך שבסופו של דבר הגיול אמנם מפחית מהרווחיות של היבואן, אבל לכם בפקק הוא לא באמת משנה. המכוניות האלו יגיעו לכביש במוקדם או במאוחר.

3. ניהול מלאים - דיסקליימר אחרון בנושא הוא ניהול המלאי וההזמנות של יבואני הרכב. מדובר באירוע מורכב מאין כמותו, שמנסה לחזות ביקושים, מחירים ותחרות מצד אחד, ולהגיע להסכמות על כמויות ומחירים עם יצרן אגרסיבי מאוד מצד שני, ולא משנה באמת איפה היצרן הזה נמצא, באירופה, ארה"ב, סין, קוריאה או יפן. היצרן רוצה למכור כמה שיותר, גם בשוק המקומי הפצפון שלנו.

אנחנו עושים שימוש בנתוני משרד התחבורה, ומצליבים מעט מידע עם נתוני איגוד יבואני הרכב על מנת לאתר אנומליות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ואחרי ההקדמה הארוכה, בואו ניגש לנתונים.

עד הבוקר, 6.10.25, נרשמו בישראל 249101 כלי רכב, מהם 49,970 אלף כלי רכב חשמליים המהווים 20% משוק הרכב. אנחנו מעריכים כי לפחות כ- 5000 מהם הם גיולים, ואם נפחית את כמות הגיולים משני המספרים, נגיע לכ – 18.4% חשמליות.

מדגמי הפלאג אין שהפכו להיות פופולריים מאוד השנה נמסרו כ 26,500 כלי רכב, המהווים כ- 10.6% מכלל כלי הרכב שנמסרו. מתוך דגמי הפלאג אין לא איתרנו מקרים של גיול מובהק של כלי רכב. נתייחס נקודתית לארבעה דגמי פלאג אין, שלושה כבר כאן (ליפמוטור C10, לינק & קו 08, צ'רי טיגו 9) ואחד בדרך (BYD Sealion 5 DMi) במאמר נפרד.

שתי תצורות ההנעה, חשמל + פלאג אין מהוות כבר מעל ל – 30% מהיקף מסירות כלי הרכב, נתון מדהים לדעתי. 1 מכל שלושה כלי רכב שנרשמו בישראל הוא חשמלי או פלאג אין.

עשרת הדגמים המובילים

במקום הראשון בעקביות מתחילת השנה נמצא הג'אקו 7. מדגם הפלאג אין נמסרו 11,099 כלי רכב, ומדגמי הבנזין של הג'אקו 7 נמסרו עוד 1954 יחידות, סה"כ 13,053 ג'אקו 7, וללא גיולים בכלל.

במקום השני היונדאי קונה ההיברידית עם כמעט 10,500 יחידות.

במקום השלישי והרביעי צמד הטויוטות, היאריס קרוס עם 7521 יחידות וטויוטה קורולה קרוס עם 7019 יחידות. במקרה של היאריס קרוס, מדובר בנתון מרשים מאוד שכן מדובר ברכב יקר יחסית לקטגוריה, שנהנה ממוניטין וביקוש קשיח מאוד. מתוך אותן 7521 יחידות, ההערכה היא כי כ 2000 מהן הגיעו ביבוא מקביל, שלא דרך היבואן הרשמי יוניון מוטורס. הקורולה קרוס עברה מתיחת פנים לאחרונה ומבחן עליה יפורסם בימים הקרובים.


יונדאי קונה היברידית. צילום יצרן


במקום החמישי נמצא את הלהיט של קיה, הפיקנטו הקטנה עם 6819 יחידות. לפיקנטו אין כרגע תחרות בשוק למי שמחפש רכב קטן, בנזין ואוטומטי, ולא נראה שתהיה תחרות בזמן הקרוב. כל כמות עליה 'טלקאר' היבואנית תצליח לשים עליה יד תימכר עוד לפני שהגלגל הראשון ילטף את אספלט ארץ הקודש. מבלי להרחיב יותר מדי, הפיקנטו תעמוד גם בתקני יורו 7 העתידיים להיכנס לתוקף, ותמשיך לשלוט בשוק עם ביקוש קשיח מאוד.

במקום השישי נמצאת הצ'רי FX EV החשמלית עם 6159 יחידות ממנה שנרשמו במשרד הרישוי. כאן אנחנו יודעים להצביע בוודאות על כמות גיולים של אלפי יחידות, שאם נפחית אותן היא לא תהיה בעשירייה הראשונה. אני משאיר לכם לגבש את דעתכם העצמאית. כפי שציינתי בפתיח, בסופו של דבר המכוניות הללו יגיעו לכביש וללקוחות. רק לא ברגע זה.

במקום השביעי נמצאת הטויוטה ראב4 עם 5908 יחידות, היא הרכב היקר ביותר בעשירייה הראשונה, וגם היא נהנית ממוניטין גבוה של אמינות וסחירות.

במקום השמיני נמצאת היונדאי אלנטרה ההיברידית עם כמעט 5500 יחידות, ובמקום התשיעי מלכת המכירות של 2023 ו 2024, ה BYD Atto3 עם 5441 יחידות. במקרה של ה Atto3 יש הערכה שגם כאן היו גיולים של מאות יחידות.

במקום העשירי נמצאת האירופאית הראשונה, הסקודה אוקטביה המצוינת עם 4854 יחידות. נציין גם את הרכב שנמצא במקום ה 11, הוא הצ'רי טיגו 8 פלאג אין הייבריד שמסר 4818 יחידות. אם נצרף את הטיגו 8 טורבו בנזין שמסר עוד 1608 יחידות נקבל שדגמי הטיגו 8 מסרו מתחילת השנה 6426 יחידות, נתון שהיה מביא את הטיגו 8 למקום השישי מבין כלי הרכב הנמכרים ביותר בשוק.

עשרת המותגים המובילים

גם כאן, התמונה מורכבת, רמז לכך הוא בכותרת בה רשמנו "מותגים" ולא "יצרנים".

המותג המוביל הוא טויוטה עם מעל ל 32,500 יחידות, אחריו יונדאי עם 27,866 יחידות, שניהם ללא גיולים. במקום השלישי צ'רי עם 20,826 יחידות ואלפי גיולים, ובמקום הרביעי קיה עם 20,233 יחידות. במקום החמישי סקודה עם כמעט 17,000 יחידות. לשיקולכם קוראי ביזפורטל, אם תורידו את הגיולים מצ'רי היא במקום הרביעי או החמישי. במקום השישי ג'אקו עם מעל 13,000 יחידות, מקדימה את BYD עם 11,500 יחידות שנמצאת במקום השביעי. במקום השמיני מאזדה עם 8021 יחידות (לרבות גיול של כ – 1000 יחידות של מאזדה CX5 המצוינת, הזדמנות לרכישה חכמה אם אתם שואלים אותי), במקום התשיעי MG עם 7505 יחידות, וסוגרת את העשירייה הראשונה סיאט עם 5800 יחידות.


טויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. מבחן בקרוב. צילום יואב פולס

דירוג היצרנים

עכשיו נתייחס ליצרנים, יונדאי וקיה יחד, צ'רי וג'אקו יחד, טויוטה ולקסוס יחד, סקודה, סיאט, פולקסווגן ו-אודי יחד והתמונה מעט שונה. יונדאי-קיה מסרו מעל ל- 48,000 יחידות ושולטות בכחמישית ( 19.3%) מהשוק הישראלי. טויוטה (כולל לקסוס) במקום השני עם מעל ל – 34,500 יחידות וכ – 13.8% מהשוק. צ'רי יחד עם ג'אקו שבמקום השלישי רשמו 33,917 יחידות ומהוות 13.6% מהשוק. קונצרן VAG (פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט) במקום הרביעי עם מעל 27500 יחידות, 11% מהשוק. ארבעת היצרנים יחד מסרו 144,067 כלי רכב מתחילת השנה, שהם 58% מהשוק. המשמעות היא שאין כאן דומיננטיות של שניים או שלושה יבואנים או יצרנים ששולטים בשוק, ולמרות שמאוד פופולרי לצעוק 'מונופול' או יותר נכון 'אוליגופול' בשוק הרכב, אפילו אותם 58% מהשוק מפוזרים על פני שישה יבואנים, (שנכון לציין כי הם מחזיקים בזיכיונות יבוא של מותגים נוספים, אולם מותגים אלו לא יצרו דומיננטיות בשוק).

ניתוח דגמים חשמליים, פלאג אין ויוקרה יפורסם במאמר נפרד.

הנתונים באדיבות צבי תמרי.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב חשמלי רשתות חברתיותרכב חשמלי רשתות חברתיות

חשש באירופה: האם הסינים שולטים מרחוק ברכבים החשמליים?

בדיקה באוסלו העלתה כי SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה למערכת ניהול האנרגיה; הרשויות מזהירות מפגיעה בתשתיות רגישות - לא רק ב-5G ובאנרגיה אלא גם בתחבורה הציבורית והפרטית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה רכב חשמלי סין

פרצת אבטחה באוטובוס חשמלי סיני שנחשפה בנורווגיה הובילה מדינות באירופה לבחון מחדש את חדירת הציוד הסיני לתחבורה ולתשתיות קריטיות. המקרה שהתרחש במכרה נטוש בהרי אוסלו, כשאוטובוס חשמלי מתוצרת יוטונג הוכנס לבדיקה, הצליח להבהיל את מקבלי ההחלטות באירופה. בבדיקה שביצעה רשות התחבורה הציבורית של עיר הבירה הנורבגית נמצא כי ניתן לשתק מרחוק את האוטובוס - וזאת באמצעות מערכת הבקרה של הסוללה. מדובר במנגנון שמיועד לניהול טעינה וביצועים, אך מסתבר שהוא מהווה גם נקודת תורפה שיכולה לשמש ככלי להשבתה יזומה.

החשיפה, שנעשתה בתנאים מבודדים מגישה חיצונית, באמצעות מנהרת סלע, הובילה לגל של בדיקות דומות גם בדנמרק, בבריטניה, ובהמשך גם בגרמניה ובהולנד. זאת על רקע גובר של חשש מפני חדירת רכיבים סיניים למערכות אנרגיה, תקשורת ותחבורה באירופה - מגמה שכבר גרמה למגבלות משמעותיות על ציוד תקשורת של וואווי במדינות רבות.

מדובר בפרצה שיכולה לאפשר השבתה לא רק על ידי מדינה עוינת, אלא גם על ידי גורם עברייני או תוקף חיצוני. החשש: שימוש במנגנוני עדכון תוכנה מרחוק (OTA) כדי להשבית ציוד תשתיתי. בדומה למקובל כיום במכשירים חכמים וברכבים, גם באוטובוסים ובמערכות סולאריות יש כיום יכולות שליטה ועדכון מהענן, מה שעלול להפוך לנשק קיברנטי. הבדיקה באוסלו העלתה כי כרטיס SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה ישירה למערכת ניהול האנרגיה. ברשות התחבורה Ruter ציינו שהם מפתחים חומת אש ופתרונות עיכוב אותות כדי להתמודד עם הסיכון, אך ברור שמדובר באתגר עקרוני. עוד נמסר כי המידע נשמר בשרתים הממוקמים בגרמניה, אך עצם קיומה של גישה מהותית מרחוק נותר בעייתי.

גם רשתות חשמל ומים חשופות

מדובר בתופעה רחבה יותר: בכירים באיחוד האירופי מזהירים כי גם ממירי חשמל (inverters) שמותקנים במערכות סולאריות עלולים לשמש כלי למתקפה. חברות סיניות כמו וואווי שולטות בשוק הזה, ורבים מהממירים מתקשרים מרחוק עם מרכזי שליטה, כולל כאלה שממוקמים מחוץ לאירופה. לפי הערכות, כ-30% מתשתיות האנרגיה המתחדשת ביבשת נשענות על ציוד סיני.

לפי נתוני חברת הסיכון DNV, כ-12 ספקים מחזיקים גישה מרחוק לממירים המחוברים למאות אלפי פאנלים באירופה, מה שעשוי להשפיע על יציבות רשת החשמל כולה. חברי פרלמנט מהאיחוד התריעו: שיבושת מערך החשמל ביבשת נמצא במרחק של עדכון תוכנה אחד. מקרה שהמחיש את הסכנה התרחש באפריל האחרון, כאשר תקלה טכנית ברשת גרמה להשבתה חלקית בפורטוגל וספרד ולשיבושים נרחבים בתשתיות התחבורה והבריאות. בגרמניה החלה לאחרונה בדיקה של ציוד תקשורת סיני גם ברשתות מים עירוניות, לאחר שאותרו שערי בקרה המחוברים לענן באמצעות פרוטוקולים של יצרנים מסין. הדאגה המרכזית: אפשרות למניפולציה על מערכות מים בשעת חירום.

פורד ברונקו. צילום יצרןפורד ברונקו. צילום יצרן

עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח.

דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד לישראל הודיעה על סדרת שדרוגים לפורד ברונקו, רכב השטח הקשוח של היצרנית. 

גרסאות הכניסה קיבלו שדרוגי שטח ותא נוסעים חשובים, הדגם הבכיר ה Badlands קיבל את חבילת השטח Sasquatch

המחיר החל מ 380,000 ש"ח, הופך את הברונקו לאטרקטיבי למי שבעניין רכב שטח אמיתי

יואב פולס |

דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד לישראל מרעננת ומרחיבה את היצע דגמי הפורד ברונקו, רכב השטח הנחשק של פורד.

דגמי הכניסה Big Bend ו Outer Banks

הברונקו זכה ובצדק לתדמית של רכב שטח איכותי וקשוח, ועתה מצטרפות גירסאות מעניינות לליין הדגמים של הברוקנו. אם נתחיל מרמת הכניסה, דגמי ה Big Bend מקבלים את לוח המחוונים הדיגיטלי המלא שהיה מותקן בדגמים הבכירים בלבד, יחד עם מסך מרכזי בגודל ''12. לרווחת הנוסעים מאחור בדגמים הארוכים נוספו גם פתחי מיזוג.

יחידת ההנעה שודרגה, ומנוע האקובוסט בנפח 2.3 ליטר מפיק עתה 300 כ"ס  (תוספת של 30 כ"ס) ומומנט של 42.8 קג"מ. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת 10 הילוכים וההנעה 2X4 או 4X4, ללא דיפרנציאל מרכזי. ה Big Bend מצויד במערכת ה G.O.A.T של פורד (Goes Over Any Type of Terrain ), וכן במערכת ה Trail U-turn Assist המסייעת בתמרונים צפופים. בנוסף, מקבל הדגם חישוקי ''17 וצמיגי AT ''32 .

לראשונה בדגמי ה Big Bend תוצע חבילת שטח חדשה Black Diamond הכוללת מערכת 4X4 מתקדמת יותר, נעילת דיפרנציאל אחורית, מיגון תחתון ומדרגות סף מקוריות.

הדגם הבא של הברונקו ששודרג הוא ה Outer Banks שמקבלת חבילת אבזור כמו גג קשיח בצבע המרכב, חישוקי ''18, ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמע משודרגת של B&O, מצלמות היקפיות ועוד. מערכת ההנעה זהה לזו של ה Big Bend.