
ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
כ - 250,000 כלי רכב חדשים קיבלו מספר רישוי בתשעת החודשים הראשונים של 2025. כשצוללים פנימה למספרים התמונה מורכבת הרבה יותר, עם נתוני גיולים של כלי רכב שלא נמכרו, יצרנים שמוכרים מספר מותגים דרך יבואנים שונים ועוד.
ג'אקו 7 מוביל את רשימת הדגמים, טויוטה מובילה את רשימת המותגים, יונדאי-קיה מובילים ברשימת היצרנים.
שלושה רבעונים מלאים חלפו, זמן טוב לנסות לגבש תמונת מצב על שוק הרכב המקומי. הנתונים על שוק הרכב מגיעים משני מקורות במקביל – איגוד יבואני הרכב ונתוני משרד הרישוי.
מאגרי נתונים מקבילים ולא זהים
איגוד יבואני הרכב הוא מקור מצוין לקבל מידע, אם כי באיגוד מתעלמים מנתוני יבואנים מקבילים, זעירים וייבוא אישי, שבחלק מהמקרים הם משמעותיים, כמו במקרה של הטויוטה יאריס קרוס.
נתוני משרד התחבורה מציגים את הנתונים של כלי הרכב שקיבלו מספר רישוי, אותם שידרו כל יבואני הרכב בארץ למשרד התחבורה. נתונים אלו לכאורה מדויקים יותר אם כי גם בהם קיימת אנומליה מסוימת. היבואנים משדרים לעיתים באיחור את נתוני הרישוי של כלי הרכב (יש להם פרק זמן המותר בחוק של מספר שבועות עד לשידור הנתונים) כך שהנתונים מתעדכנים מדי יום. נתונים אלו כמו גם נתוני איגוד יבואני הרכב מכילים את כלי הרכב שעברו 'גיול', כלומר עברה שנה ממועד הייצור, והם עדיין לא נמכרו. החוק בישראל מחייב את היבואנים לרשום בעלות כלשהי על הרכב, בעלות שהיא היד הראשונה.
שלושה דיסקליימרים
1. יבואני הרכב לא משתפים אותנו במידע על גיולים, אולם אם רכב מסוים נמכר בכמויות קבועות מדי חודש, ופתאום נרשמו ממנו תוך יום או יומיים מאות או אלפי יחידות, מרבית הסיכויים שמדובר בגיולים. אנחנו יכולים רק לנחש מה היקף הגיולים בשוק, אבל כשנצא בכותרות של 'המותג המוביל שבמקום ה – X' צריך לשים כוכבית בצד ולציין כי בהינתן הערכה לכמות הגיולים התמונה יכולה להיות שונה.
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2. חשוב לומר לקוראי ביזפורטל שמבקשים להעמיק יותר בנתונים, גם כלי הרכב שעברו תהליך גיול יגיעו בסופו של דבר לכביש. מישהו ירכוש אותם בהנחה, בעסקת ליסינג מפתה וכד'. כך שבסופו של דבר הגיול אמנם מפחית מהרווחיות של היבואן, אבל לכם בפקק הוא לא באמת משנה. המכוניות האלו יגיעו לכביש במוקדם או במאוחר.
3. ניהול מלאים - דיסקליימר אחרון בנושא הוא ניהול המלאי וההזמנות של יבואני הרכב. מדובר באירוע מורכב מאין כמותו, שמנסה לחזות ביקושים, מחירים ותחרות מצד אחד, ולהגיע להסכמות על כמויות ומחירים עם יצרן אגרסיבי מאוד מצד שני, ולא משנה באמת איפה היצרן הזה נמצא, באירופה, ארה"ב, סין, קוריאה או יפן. היצרן רוצה למכור כמה שיותר, גם בשוק המקומי הפצפון שלנו.
אנחנו עושים שימוש בנתוני משרד התחבורה, ומצליבים מעט מידע עם נתוני איגוד יבואני הרכב על מנת לאתר אנומליות.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
ואחרי ההקדמה הארוכה, בואו ניגש לנתונים.
עד הבוקר, 6.10.25, נרשמו בישראל 249101 כלי רכב, מהם 49,970 אלף כלי רכב חשמליים המהווים 20% משוק הרכב. אנחנו מעריכים כי לפחות כ- 5000 מהם הם גיולים, ואם נפחית את כמות הגיולים משני המספרים, נגיע לכ – 18.4% חשמליות.
מדגמי הפלאג אין שהפכו להיות פופולריים מאוד השנה נמסרו כ 26,500 כלי רכב, המהווים כ- 10.6% מכלל כלי הרכב שנמסרו. מתוך דגמי הפלאג אין לא איתרנו מקרים של גיול מובהק של כלי רכב. נתייחס נקודתית לארבעה דגמי פלאג אין, שלושה כבר כאן (ליפמוטור C10, לינק & קו 08, צ'רי טיגו 9) ואחד בדרך (BYD Sealion 5 DMi) במאמר נפרד.
שתי תצורות ההנעה, חשמל + פלאג אין מהוות כבר מעל ל – 30% מהיקף מסירות כלי הרכב, נתון מדהים לדעתי. 1 מכל שלושה כלי רכב שנרשמו בישראל הוא חשמלי או פלאג אין.
עשרת הדגמים המובילים
במקום הראשון בעקביות מתחילת השנה נמצא הג'אקו 7. מדגם הפלאג אין נמסרו 11,099 כלי רכב, ומדגמי הבנזין של הג'אקו 7 נמסרו עוד 1954 יחידות, סה"כ 13,053 ג'אקו 7, וללא גיולים בכלל.
במקום השני היונדאי קונה ההיברידית עם כמעט 10,500 יחידות.
במקום השלישי והרביעי צמד הטויוטות, היאריס קרוס עם 7521 יחידות וטויוטה קורולה קרוס עם 7019 יחידות. במקרה של היאריס קרוס, מדובר בנתון מרשים מאוד שכן מדובר ברכב יקר יחסית לקטגוריה, שנהנה ממוניטין וביקוש קשיח מאוד. מתוך אותן 7521 יחידות, ההערכה היא כי כ 2000 מהן הגיעו ביבוא מקביל, שלא דרך היבואן הרשמי יוניון מוטורס. הקורולה קרוס עברה מתיחת פנים לאחרונה ומבחן עליה יפורסם בימים הקרובים.
במקום החמישי נמצא את הלהיט של קיה, הפיקנטו הקטנה עם 6819 יחידות. לפיקנטו אין כרגע תחרות בשוק למי שמחפש רכב קטן, בנזין ואוטומטי, ולא נראה שתהיה תחרות בזמן הקרוב. כל כמות עליה 'טלקאר' היבואנית תצליח לשים עליה יד תימכר עוד לפני שהגלגל הראשון ילטף את אספלט ארץ הקודש. מבלי להרחיב יותר מדי, הפיקנטו תעמוד גם בתקני יורו 7 העתידיים להיכנס לתוקף, ותמשיך לשלוט בשוק עם ביקוש קשיח מאוד.
במקום השישי נמצאת הצ'רי FX EV החשמלית עם 6159 יחידות ממנה שנרשמו במשרד הרישוי. כאן אנחנו יודעים להצביע בוודאות על כמות גיולים של אלפי יחידות, שאם נפחית אותן היא לא תהיה בעשירייה הראשונה. אני משאיר לכם לגבש את דעתכם העצמאית. כפי שציינתי בפתיח, בסופו של דבר המכוניות הללו יגיעו לכביש וללקוחות. רק לא ברגע זה.
במקום השביעי נמצאת הטויוטה ראב4 עם 5908 יחידות, היא הרכב היקר ביותר בעשירייה הראשונה, וגם היא נהנית ממוניטין גבוה של אמינות וסחירות.
במקום השמיני נמצאת היונדאי אלנטרה ההיברידית עם כמעט 5500 יחידות, ובמקום התשיעי מלכת המכירות של 2023 ו 2024, ה BYD Atto3 עם 5441 יחידות. במקרה של ה Atto3 יש הערכה שגם כאן היו גיולים של מאות יחידות.
במקום העשירי נמצאת האירופאית הראשונה, הסקודה אוקטביה המצוינת עם 4854 יחידות. נציין גם את הרכב שנמצא במקום ה 11, הוא הצ'רי טיגו 8 פלאג אין הייבריד שמסר 4818 יחידות. אם נצרף את הטיגו 8 טורבו בנזין שמסר עוד 1608 יחידות נקבל שדגמי הטיגו 8 מסרו מתחילת השנה 6426 יחידות, נתון שהיה מביא את הטיגו 8 למקום השישי מבין כלי הרכב הנמכרים ביותר בשוק.
עשרת המותגים המובילים
גם כאן, התמונה מורכבת, רמז לכך הוא בכותרת בה רשמנו "מותגים" ולא "יצרנים".
המותג המוביל הוא טויוטה עם מעל ל 32,500 יחידות, אחריו יונדאי עם 27,866 יחידות, שניהם ללא גיולים. במקום השלישי צ'רי עם 20,826 יחידות ואלפי גיולים, ובמקום הרביעי קיה עם 20,233 יחידות. במקום החמישי סקודה עם כמעט 17,000 יחידות. לשיקולכם קוראי ביזפורטל, אם תורידו את הגיולים מצ'רי היא במקום הרביעי או החמישי. במקום השישי ג'אקו עם מעל 13,000 יחידות, מקדימה את BYD עם 11,500 יחידות שנמצאת במקום השביעי. במקום השמיני מאזדה עם 8021 יחידות (לרבות גיול של כ – 1000 יחידות של מאזדה CX5 המצוינת, הזדמנות לרכישה חכמה אם אתם שואלים אותי), במקום התשיעי MG עם 7505 יחידות, וסוגרת את העשירייה הראשונה סיאט עם 5800 יחידות.
דירוג היצרנים
עכשיו נתייחס ליצרנים, יונדאי וקיה יחד, צ'רי וג'אקו יחד, טויוטה ולקסוס יחד, סקודה, סיאט, פולקסווגן ו-אודי יחד והתמונה מעט שונה. יונדאי-קיה מסרו מעל ל- 48,000 יחידות ושולטות בכחמישית ( 19.3%) מהשוק הישראלי. טויוטה (כולל לקסוס) במקום השני עם מעל ל – 34,500 יחידות וכ – 13.8% מהשוק. צ'רי יחד עם ג'אקו שבמקום השלישי רשמו 33,917 יחידות ומהוות 13.6% מהשוק. קונצרן VAG (פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט) במקום הרביעי עם מעל 27500 יחידות, 11% מהשוק. ארבעת היצרנים יחד מסרו 144,067 כלי רכב מתחילת השנה, שהם 58% מהשוק. המשמעות היא שאין כאן דומיננטיות של שניים או שלושה יבואנים או יצרנים ששולטים בשוק, ולמרות שמאוד פופולרי לצעוק 'מונופול' או יותר נכון 'אוליגופול' בשוק הרכב, אפילו אותם 58% מהשוק מפוזרים על פני שישה יבואנים, (שנכון לציין כי הם מחזיקים בזיכיונות יבוא של מותגים נוספים, אולם מותגים אלו לא יצרו דומיננטיות בשוק).
ניתוח דגמים חשמליים, פלאג אין ויוקרה יפורסם במאמר נפרד.
הנתונים באדיבות צבי תמרי.

העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-52% החל מינואר. היבואנים יאיצו בכם לקנות כי המחירים יעלו - זה טריק זול: גם בשנה שעברה מס קנייה עלה, מי שקנה מלחץ התברר כפראייר - המחירים של הרכבים החשמליים בירידה מתמדת
כפי שנחשף אצלנו בשבוע שעבר, מס קנייה יעלה - מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות. באוצר מעוניינים בהעלאה מ-45% ל-52% החל מינואר הקרוב. באוצר מעלים את מס הקנייה בהדרגה (בהמשך יעלה עד ל-83% בדומה לכלי רכב על בנזין) כפיצוי על אובדן מסים צפוי מדלקים. ככל שהחדירה של רכבים חשמליים תגבר, כך צפוי שההכנסות ממיסי דלק ירדו. מס קנייה על רכבים חשמליים הוא חלק מהפיצוי, אבל כפי שניתחנו בעבר זה לא יספיק. בעתיד יהיה מס נסועה. בעלי רכב חשמלי ורוכשי רכב חשמלי צריכים לדעת שהם ישלמו בהמשך מס נסועה. זה יכול להידחות מבעיות טכניות, פוליטיות ואחרות, אבל אין מנוס ממיסוי נוסף עתידי על רכבים חשמליים - מס נסועה - מדריך
ההעלאה הנוכחית לא צפויה להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. שוק הרכבים האלו בתחרות עצומה, המותגים הסיניים ממשיכים להיכנס לכאן בהצעות יחסית נמוכות וזה מייצר ירידת מחירים שוטפת. מעין שחיקת מחירים שאגב מתרחשת גם בעולם. מעבר לכך, רמת המלאי של היבואנים עדיין ענקית והם בחודשים האחרונים וזה יימשך בחודשים הקרובים מציעים מבצעים מאוד משמעותיים.
מס הקנייה שיעלה ב-7% ל-52%, משפיע על העלות הכוללת בשיעור של 3%-4% בערך. המס הזה מוטל על עלות הרכב והיא סדר גודל של חצי מהמחיר הסופי. נניח שמדובר ברכב שהיבואן רוכש ב-80 אלף שקל ועם המסים העלות היתה 120 אלף שקל והוא מכר לצרכנים סופיים בארץ ב-160 אלף שקל. התוספת של ה-7% כעת תגדיל את המסים ב-5.6 אלף שקל (7% נוספים על עלות של 80 אלף שקל), מתחת ל-4%.
העלייה הזו בטלה ביחס להנחות והמבצעים שהיבואנים מציעים לכם. אבל יש ליבואנים וזה מזכיר השיטה של הקבלנים בשוק הדירות, מנוף פסיכולוגי - אתם תראו עכשיו פרסומים על "תמהרו לקנות רכב חשמלי לפני שמס הקנייה יעלה" ולמרות שזה לא אמור להשפיע דרמטית, אנשים יכולים להתרשם ולקנות.
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר שמחירי הרכבים החשמליים בירידה וזה צפוי להימשך. המחירים בעולם בירידה בשל תחרות גדולה והחברות הגדולות שנסחרות טוענות או רומזות למשקיעים שלהם שהשחיקה צפויה להימשך. נזכיר גם שהטריק של היבואנים בשנה שעברה הגביר מכירות בחודשים האחרונים של השנה. אז הם אמרו תמהרו כי מס קנייה יעלה מ-35% ל-45% והגדילו מכירות בדצמבר, אבל הסתבר שהמחירים בהמשך לא עלו ואפילו ירדו.
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
