באידו רובוטקסי (באידו)
באידו רובוטקסי (באידו)

באידו מעל טסלה - הרובוטקסי שלה מתרחב בעולם

באידו היא אחת השחקניות החזקות בתחום הרובוטקסי בצמוד לוויימו של אלפלאבית

עמית בר |
נושאים בכתבה רובוטקסי באידו

ענקית הטכנולוגיה הסינית, באידו ממשיכה להרחיב את פריסת מוניות הרובוט שלה, Apollo Go, ומנהלת מגעים ראשוניים עם ממשלות באוסטרליה ובמדינות בדרום מזרח אסיה. המהלך מגיע לאחר שהחברה הצליחה להגיע לרווחיות תפעולית במספר ערים בסין והחלה בהתרחבות בינלאומית

החברה שפועלת כבר יותר מעשור בתחום הרכב האוטונומי, מנסה כעת למנף את ההצלחות בשוק המקומי בסין לכיוון שווקים זרים. המגעים עם גורמים ממשלתיים מתמקדים באוסטרליה, מדינות במזרח אסיה, וגם במזרח התיכון ואירופה. לדבריו, יש מדינות שמגלות פתיחות לטכנולוגיה הזו ומחפשות לקדם תחבורה מתקדמת ללא נהגים.

רווחיות ראשונית בסין

החטיבה Apollo Go החלה להפעיל צי של יותר מ-1,000 כלי רכב בסין ובמדינות נוספות, ובחלק מהערים כבר נרשם איזון תפעולי ברמה של כלי רכב בודד. בעיר ווהאן, שבה פועל הצי הגדול ביותר של החברה, נרשמה התקדמות משמעותית, אך גם בערים נוספות נמדדת רווחיות ליחידה. יחד עם זאת, הרווחיות של החטיבה כולה עדיין לא הושגה.

המשמעות היא שבאידו מצליחה להראות למשקיעים ולרגולטורים שהטכנולוגיה אינה רק ניסוי אלא בעלת פוטנציאל עסקי ממשי. החברה מציינת כי ביטול הצורך בנהג אנושי מקטין עלויות תפעול ומאפשר לאזן את ההוצאות מול ההכנסות.

השבוע קיבלה החברה 50 רישיונות נוספים להפעלת כלי רכב אוטונומיים בדובאי, מה שמכפיל את הצי שלה באמירויות לכ-100 מכוניות. מדובר בחלק ממהלך רחב יותר של חדירה לשווקים במזרח התיכון, אירופה ומדינות נוספות. במקביל, נחתם הסכם עם פלטפורמת הנסיעות האמריקאית ליפט (Lyft) לכניסה עתידית לאירופה, תחילה בבריטניה ובגרמניה, בכפוף לאישורי רגולציה מקומיים.

באידו מדגישה כי סוגיות רגולטוריות, במיוחד בנוגע לאחסון נתונים שנאספים במהלך הנסיעות, עומדות במרכז הדיונים עם ממשלות באירופה. על פי החברה, הנתונים יישמרו מקומית בכל מדינה, ונכון להיום הוקמה ישות משפטית בשווייץ לצורך העסקת עובדים מקומיים וניהול הפעילות.

יתרון מול המתחרות האמריקאיות

החברה הסינית נהנית מיתרון תחרותי בזכות שרשרת אספקת רכבים חשמליים מפותחת בסין שמוזילה את עלויות הייצור. זה מקנה לה עדיפות על פני מתחרות אמריקאיות כמו ויימו (Waymo) של אלפבית (Alphabet), שפועלת בקצב התרחבות איטי יותר ומתקשה להגיע למחירי הפעלה נמוכים. ההצלחה הכלכלית בסין משמשת הוכחה לכך שהמודל עשוי להיות ישים גם במדינות אחרות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

גם באירופה יש עניין בטכנולוגיה. נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד, ביקרה בקמפוס Apollo Go בבייג'ינג ביוני האחרון ואף נסעה במונית רובוטית. ביקור מסוג זה עשוי לסייע להפגת חששות של רגולטורים מערביים, שבחלקם חוששים מהיבטי פרטיות ואבטחת מידע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.