
באידו מעל טסלה - הרובוטקסי שלה מתרחב בעולם
באידו היא אחת השחקניות החזקות בתחום הרובוטקסי בצמוד לוויימו של אלפלאבית
ענקית הטכנולוגיה הסינית, באידו ממשיכה להרחיב את פריסת מוניות הרובוט שלה, Apollo Go, ומנהלת מגעים ראשוניים עם ממשלות באוסטרליה ובמדינות בדרום מזרח אסיה. המהלך מגיע לאחר שהחברה הצליחה להגיע לרווחיות תפעולית במספר ערים בסין והחלה בהתרחבות בינלאומית
החברה שפועלת כבר יותר מעשור בתחום הרכב האוטונומי, מנסה כעת למנף את ההצלחות בשוק המקומי בסין לכיוון שווקים זרים. המגעים עם גורמים ממשלתיים מתמקדים באוסטרליה, מדינות במזרח אסיה, וגם במזרח התיכון ואירופה. לדבריו, יש מדינות שמגלות פתיחות לטכנולוגיה הזו ומחפשות לקדם תחבורה מתקדמת ללא נהגים.
רווחיות ראשונית בסין
החטיבה Apollo Go החלה להפעיל צי של יותר מ-1,000 כלי רכב בסין ובמדינות נוספות, ובחלק מהערים כבר נרשם איזון תפעולי ברמה של כלי רכב בודד. בעיר ווהאן, שבה פועל הצי הגדול ביותר של החברה, נרשמה התקדמות משמעותית, אך גם בערים נוספות נמדדת רווחיות ליחידה. יחד עם זאת, הרווחיות של החטיבה כולה עדיין לא הושגה.
המשמעות היא שבאידו מצליחה להראות למשקיעים ולרגולטורים שהטכנולוגיה אינה רק ניסוי אלא בעלת פוטנציאל עסקי ממשי. החברה מציינת כי ביטול הצורך בנהג אנושי מקטין עלויות תפעול ומאפשר לאזן את ההוצאות מול ההכנסות.
- מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?
- היתרון הגדול של רכבים אוטונומיים; וגם החיסרון הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבוע קיבלה החברה 50 רישיונות נוספים להפעלת כלי רכב אוטונומיים בדובאי, מה שמכפיל את הצי שלה באמירויות לכ-100 מכוניות. מדובר בחלק ממהלך רחב יותר של חדירה לשווקים במזרח התיכון, אירופה ומדינות נוספות. במקביל, נחתם הסכם עם פלטפורמת הנסיעות האמריקאית ליפט (Lyft) לכניסה עתידית לאירופה, תחילה בבריטניה ובגרמניה, בכפוף לאישורי רגולציה מקומיים.
באידו מדגישה כי סוגיות רגולטוריות, במיוחד בנוגע לאחסון נתונים שנאספים במהלך הנסיעות, עומדות במרכז הדיונים עם ממשלות באירופה. על פי החברה, הנתונים יישמרו מקומית בכל מדינה, ונכון להיום הוקמה ישות משפטית בשווייץ לצורך העסקת עובדים מקומיים וניהול הפעילות.
יתרון מול המתחרות האמריקאיות
החברה הסינית נהנית מיתרון תחרותי בזכות שרשרת אספקת רכבים חשמליים מפותחת בסין שמוזילה את עלויות הייצור. זה מקנה לה עדיפות על פני מתחרות אמריקאיות כמו ויימו (Waymo) של אלפבית (Alphabet), שפועלת בקצב התרחבות איטי יותר ומתקשה להגיע למחירי הפעלה נמוכים. ההצלחה הכלכלית בסין משמשת הוכחה לכך שהמודל עשוי להיות ישים גם במדינות אחרות.
- שינויים בהסדרי התנועה באיילון - הנה השינויים בהסדרי התנועה
- דלק מוטורס מתרחבת - מתחילה לייבא אופנועי זונטס
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- 10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?
גם באירופה יש עניין בטכנולוגיה. נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד, ביקרה בקמפוס Apollo Go בבייג'ינג ביוני האחרון ואף נסעה במונית רובוטית. ביקור מסוג זה עשוי לסייע להפגת חששות של רגולטורים מערביים, שבחלקם חוששים מהיבטי פרטיות ואבטחת מידע.

10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?
מי היו הרכבים שנמכרו בכמויות של עשרות מיליונים ולמה אהבנו אותם?
עולם הרכב מלא בהבטחות ובניסיונות. בכל שנה יוצאות לשוק מאות גרסאות חדשות של דגמים מוכרים לצד רכבים שפותחו מאפס בתקווה לכבוש את ליבם של נהגים. רובם נשכחים אחרי כמה שנים, חלקם הופכים לפופולריים אך שומרים על הצלחה מקומית בלבד, ורק מעטים מצליחים לחצות יבשות, תרבויות ושנים. אותם מעטים נכנסים להיסטוריה של ענף הרכב כמודלים שהשפעתם חורגת הרבה מהענף עצמו. הם הפכו לסמל של עידן, של אורח חיים ושל מגמה כלכלית עולמית.
כאשר בוחנים את עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בהיסטוריה, מגלים שלא תמיד מדובר במכוניות מרהיבות או יוקרתיות. פעמים רבות אלו דווקא המכוניות הפשוטות, היעילות, הזולות יחסית או החזקות במובן הפונקציונלי, אלו שהצליחו להיכנס ללב השוק, להפוך לנחלת הכלל, ולשמור על מעמד יציב לאורך עשורים. הסיפור שלהן הוא סיפור של הבנה עמוקה של צרכי השוק, של חדשנות טכנולוגית במקומות הנכונים, ושל יכולת להתאים את עצמן לשינויים תרבותיים וכלכליים גלובליים.
1. טויוטה קורולה - המכונית של כל אחד
מאז השקתה ב-1966 נמכרו בעולם יותר מ-60 מיליון יחידות של טויוטה קורולה. מדובר במספר בלתי נתפס שמציב אותה במקום הראשון בפער משמעותי מכל מתחרה אחרת. הקורולה לא נולדה כדי לספק חוויית נהיגה מסעירה או עיצוב פורץ דרך, אלא כדי לתת מענה לצורך פשוט: מכונית משפחתית אמינה, חסכונית וברת השגה.
ביפן של שנות ה-60 השוק היה צמא לרכב נגיש שיכול לשרת משפחות של מעמד ביניים. טויוטה קלעה בדיוק לנקודה הזו. בהמשך, כשהחלה לייצא את הקורולה לארה״ב ולאירופה, היא זכתה לחיבוק מהיר הודות לאותה תכונה בסיסית: רכב שעובד. אין הפתעות, אין תקלות מיוחדות - פשוט רכב שמוביל את המשפחה ממקום למקום בביטחון ובאמינות.
- הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן
- הרכבים הנמכרים ביותר בעשור האחרון - יותר שמרנות מחדשנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היתרון הגדול של הקורולה היה ונשאר אמינות יוצאת דופן. סיפורים על רכבים שעברו מאות אלפי קילומטרים מבלי לראות מוסך הפכו לאגדה אורבנית אך גם למציאות בשטח. בישראל, לדוגמה, דגמי קורולה משנות ה-90 וה-2000 עדיין נוסעים על הכביש מדי יום, לעיתים כ״יד שלישית״ או ״רביעית״, ועדיין שומרים על ערך סביר. הדבר המדהים הוא שרבים מהרכבים הללו ממשיכים לתפקד ללא תקלות משמעותיות, כשהטיפול העיקרי שהם דורשים הוא החלפת חלקי בלאי רגילים.

שינויים בהסדרי התנועה באיילון - הנה השינויים בהסדרי התנועה
מפת חסימות בגשר השלום ומתי העבודות יסתיימו?
בין שבת לראשון ועד יום שלישי בשעה 16:00 יצומצמו נתיבי הנסיעה על גשר השלום בתל אביב-יפו לנתיב נסיעה אחד בלבד, ותיחסם העלייה אליו מאיילון דרום, זאת במסגרת עבודות להחלפת תפרים בגשר, כחלק מעבודות לשיקומו.
במשרד התחבורה מדגישים כי נתיבי איילון יישארו פתוחים לתנועה כסדרם. אך יהיו שינויים בהסדרי התנועה:
לבאים מכיוון תל אביב מערב (דרך בגין קפלן) לא תתאפשר הירידה לאיילון צפון.
לבאים מכיוון מזרח (דרך השלום) לא תתאפשר הירידה לאיילון דרום.
תתאפשר הפנייה ימינה ביציאה מאיילון דרום לכיוון דרך מנחם בגין.
יצומצמו נתיבי הנסיעה על הגשר לנתיב אחד לכל כיוון.
לא תתאפשר הפנייה שמאלה ביציאה מאיילון דרום לגשר השלום.
היציאה מאיילון צפון שמאלה לכיוון דרך מנחם בגין תצומצם לנתיב אחד בלבד
העבודות יבוצעו בליווי פקחי תנועה ובתיאום עם משטרת ישראל. במהלך העבודות תתאפשר תנועת התחבורה הציבורית והולכי הרגל כסדרה, ולנהגים מומלץ להתעדכן בזמן אמת באפליקציות התנועה. במסגרת הפעולה ההנדסית, יוחלפו תפרים באורך כולל של 40 מטר ובמשקל כולל של כ-13 טון. תהליך ההתקנה כולל את פירוק התפר הישן, ביצוע קידוח, יציקת בטון והרכבת התפר החדש. העבודות מבוצעות כחלק מפרויקט שדרוג מרחב השלום, שמובילים משרד התחבורה, עיריית תל אביב-יפו וחברת נתיבי איילון.