בעלי רכבים חשמליים על הכוונת -וזה לא רק בישראל
מסים חדשים בארה"ב, ביטול סובסידיות בסין, ובקרוב - מס נסועה בישראל
מס הקנייה על רכבים חדשים עלה מ-35% ל-45% בינואר והוא ימשיך לעלות עד 80%. האגרות על רכבים חשמליים עלו, הסובסידיות מתכווצות ומס נסועה הוא רק עניין של זמן - המדינה צריכה למלא את הירידה בעתידית הצפויה במסים על דלק והתחליף הוא מס על נסיעה ברכבים חשמליים. הדרך עוד לא ברורה, אך כנראה שיהיה משהו כמו מונה ברכב שיצביע על מספר הקילומטרים שהרכב עשה ולפי זה תחויבו. זה מגיע לכסף גדול - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות. חוץ מזה, יש התייקרויות נוספות בהטענה, יש מחסור בתחנות טעינה. אלו הסיבות ששיעור המסירות של רכבים חשמליים שהיה אשתקד קרוב ל-25%, ירד בחודשים הראשונים של השנה ל-16%.
כשמזקקים את מכלול האירועים והסיבות, נשארים עם גורם אחד גדול - הקופה מתרוקנת וכדי למלא אותה צריך להטיל מסים ולבטל סובסידיות. תחום הרכב גדול ולכן נוח ונכון מבחינה פיסקלית "לתקוף אותו". אבל, אל תאשימו את הממשלה שלנו. זה לא רק אצלנו, זו מגמה עולמית.
ממשל טראמפ מקדם חקיקה שמטילה מס שנתי על רכבים חשמליים והיברידיים תוך ביטול הטבות מס משמעותיות, ובמקביל, מדינות רבות באירופה ובאסיה מצמצמות תמריצים לרכבים ירוקים. התופעה הזו אינה מפתיעה: ככל שהשימוש ברכבים חשמליים גדל, ממשלות מבקשות לגשר על פערי תקציב שנוצרים מהפחתת ההכנסות ממסי דלק..
מס של 250 דולר על רכב חשמלי
הגרסה העדכנית של חוק המיסוי והתקציב שמקדם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כוללת מהלך משמעותי כנגד ענף הרכב החשמלי: הצעה להטיל מס פדרלי שנתי של 250 דולר על כל רכב חשמלי ו-100 דולר על רכב היברידי. המהלך הזה מבטא שינוי דרמטי בגישה הממשלתית – ממדיניות של עידוד אגרסיבי של כלי רכב ירוקים, שכללה סובסידיות נדיבות, למדיניות ששואפת להשוות את תנאי המיסוי בין רכבים חשמליים לרכבי דלק מסורתיים.
- וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-1.8%, אנבידיה איבדה 4%
- קומפיוג'ן מזנקת 15%, מיקרון ב-2.6% אמזון ב-1.4% - מה קורה בחוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המס החדש נועד לפצות על "חור תקציבי" שנוצר בתקציב התשתיות הפדרלי, שממומן בעיקר ממסי דלק. מאחר שרכבים חשמליים אינם צורכים בנזין, הם אינם תורמים לקרן הכבישים הפדרלית (FHA), מה שיוצר פערים שמכוסים על ידי נהגי רכבים רגילים. עם זאת, המס המוצע מעורר מחלוקת: הוא גבוה כמעט פי שניים מהתרומה הממוצעת של נהג רכב בנזין לקרן (כ-100 דולר בשנה). התומכים במהלך טוענים כי רכבים חשמליים, שהם לרוב כבדים יותר, גורמים לשחיקה מוגברת של הכבישים, ולכן יש הצדקה למיסוי גבוה יותר.
המיסוי על רכבים חשמליים אינו חדש. בארה"ב, 37 מדינות כבר מטילות מס שנתי על רכבים חשמליים, שנע בין 50 ל-250 דולר, כאשר הממוצע עומד על כ-142 דולר לשנה, לפי נתונים מחברות מחקר שונות במדינות מסוימות, כמו טקסס ומישיגן, מוטלים גם מיסים על שימוש בעמדות טעינה ציבוריות, מה שמגדיל את העלות השנתית לנהגים.
באופן דומה, מדינות באירופה כמו נורווגיה, שהובילה את מהפכת הרכב החשמלי, החלו להטיל מסים חדשים על רכבים חשמליים כבדים כדי לפצות על נזקי כבישים. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, הממשלה הודיעה על הפחתה הדרגתית של סובסידיות עד 2025. התופעה הזו משקפת מגמה עולמית: ככל שרכבים חשמליים הופכים נפוצים יותר, ממשלות מבקשות להשוות את תנאי המיסוי בינם לבין רכבי דלק.
- יותר גדולה, יותר חזקה - סמארט #5 החל מ 220 אלף ש"ח
- ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
פגיעה כפולה: ביטול הטבת המס בארה"ב
החדשות הרעות לבעלי רכבים חשמליים בארה"ב לא מסתכמות במס השנתי. הצעת החוק של ממשל טראמפ כוללת גם ביטול מוחלט של הטבת המס הפדרלית לרכישת רכב חשמלי, שעומדת כיום על 7,500 דולר. הטבה זו הייתה גורם מרכזי בהפיכת רכבים כמו טסלה מודל 3, פורד מאסטנג Mach-E וניו אריה לנגישים יותר לציבור הרחב. ביטולה צפוי להעלות את מחירי הרכבים החשמליים בעשרות אחוזים, מה שעלול להפחית משמעותית את האטרקטיביות שלהם עבור צרכנים ממעמד הביניים.
בחזית נוספת, בקונגרס האמריקאי הצביע לאחרונה בעד שלילת סמכותה של קליפורניה לקבוע רגולציה סביבתית עצמאית, במיוחד בתחום איכות האוויר ויעדי מכירה של רכבים ללא פליטות (ZEVs). החוק, שממתין לאישור הסנאט והנשיא, עלול לפגוע קשות ביצרניות כמו טסלה, שהרוויחו כ-2.9 מיליארד דולר בשנה האחרונה מקרדיטים סביבתיים בקליפורניה בלבד. המהלך הזה לא רק יפגע בחברות, אלא גם יחליש את מעמדה של קליפורניה כמובילה עולמית בקידום אנרגיה ירוקה.
איגוד יצרני הרכב בארה"ב (AAI), המייצג חברות כמו פורד וג'נרל מוטורס, נמנע מלהגיב רשמית על המהלכים החדשים. גם טסלה, שאינה חברה באיגוד, בחרה שלא להגיב לעת עתה. עם זאת, ברור כי התעשייה כולה נמצאת במצב של המתנה דרוכה. הקיצוץ בסובסידיות והעלייה במיסוי עלולים להאט את קצב החדירה של רכבים חשמליים לשוק.
שאלות ותשובות על המיסוי על רכבים חשמליים
האם המיסוי החדש בארה"ב ובישראל הוא פגיעה ישירה בצרכנים?
בהחלט. בארה"ב, המס השנתי של 250 דולר וביטול הטבת המס של 7,500 דולר מגדילים את העלות השנתית של בעלות על רכב חשמלי ומקשים על רכישת רכבים חדשים. בישראל, העלאת מס הקנייה והפחתת ההטבות צפויות לייקר את הרכבים החשמליים.
מדוע ממשלות פועלות נגד הרכב החשמלי?
הסיבות מגוונות. ראשית, מדובר בשיקולי תקציב: רכבים חשמליים אינם תורמים למסי הדלק, מה שיוצר גירעונות בתקציבי תשתיות. שנית, ישנה מגמה של שינוי אידאולוגי בחלק ממדינות העולם, שבהן ממשלות שמרניות מעדיפות להפחית התערבות ממשלתית בשווקים ולקדם שוויון מיסויי בין סוגי הרכבים. בישראל, המדיניות מונעת בעיקר משיקולים כלכליים, אך גם מהצורך להתאים את השוק למגמות עולמיות.
האם המהלכים האלה יעצרו את מהפכת הרכב החשמלי?
לא בהכרח, אך הם עלולים להאט אותה משמעותית. ביטול ההטבות והמיסוי החדש עשויים להפחית את הביקוש לרכבים חשמליים.
האם יש מדינות שממשיכות לעודד רכבים חשמליים?
כן, אך המספר הולך וקטן. מדינות כמו הולנד ודנמרק עדיין מציעות תמריצים משמעותיים, אך גם שם יש סימנים להפחתה עתידית. לעומתן, מדינות כמו סין ממשיכות לתמוך בתעשייה המקומית של רכבים חשמליים, אך עם דגש על חדשנות טכנולוגית ולא על סובסידיות ישירות.
- 15.אנונימי 30/05/2025 11:49הגב לתגובה זואבל מה נותנות כל הכתבות לאדם הממוצע סתם עוד עצבים ושיתוף פעולה עם המערכת השלטונית .אם באמת היה אכפת לכם הייתם מקימים מחאה נגד כל יוקר המחייה .
- 14.טסלה מודל 3 סטנדרט תעלה עוד 3 שנים 280 אלף שח (ל"ת)חומי 25/05/2025 08:03הגב לתגובה זו
- 13.אוהד 23/05/2025 06:49הגב לתגובה זותמיד לקחו מסעל הדלק הסיגריות בטענה שיקרית של זיהום לכן ממסים אותולא שמישהו האמין לגנבי האוצר
- 12.רונן 23/05/2025 06:40הגב לתגובה זוהרבה דברים לא נכוניםשעון מונה. חחחבן טסט לטסט בודקים קמ ועושים חשבון.מס נסיעה לא מפחידזה עצוב שהמדינה חונקת ולוקחת מילים.מה שחונק את הכלכלה וההשקעות בה.לא ההיתי מחליף רכב חשמלי בבנזין.נקודה. כל שאר הכתבה ממש משעממת ולא עדכנית.
- 11.מס נסועה יפגע בעיקר בתושבי הצפוןהדרום ויהודה ושומרון.תושב תל אביב לא ייפגעו (ל"ת)אלכס 22/05/2025 22:53הגב לתגובה זו
- 10.משה 22/05/2025 20:56הגב לתגובה זוצחוק הגורל. גם אחרי כל המיסוי עדיין עדיף על בנזין.
- 9.אנונימי 22/05/2025 15:47הגב לתגובה זועד מתאי העושק נמשך.
- 8.אנונימי 22/05/2025 15:15הגב לתגובה זוהממשלה נוהגת בחזירות מגעילה כלפי התושבים בכל התחומים כאילו שבחרנו אותם רק לחשוב איך לעשות רע ואיך למצוץ כסף מהתושבים בושה וחרפה
- 7.אנולבםנימי 22/05/2025 13:56הגב לתגובה זוהעולם הולך לרכב חשמלי אוטונומי... לא יעזור כלום...מי שנוהג ברכב חשמלי לא חוזר אחורה.
- רונן 28/05/2025 21:38הגב לתגובה זוגם חברות רכב שהפסיקו לייצר דגמים מסוימים עם מנועי בנזין חוזרות ליצרן.דוגמא פיאט 500
- 6.אנונימי 22/05/2025 13:43הגב לתגובה זותקשיבו לו ותדעו מאיפה המדינה יכולה להביא כסף מבלי לאנוס את האזרחים במיסים
- 5.בשבילי רק בנזין. לא משחק תופסת עם עמדות טעינה . משחק למטו מ ט מ ים (ל"ת)אנונימי 22/05/2025 13:29הגב לתגובה זו
- עוד נעל (ל"ת)כלכלן בכיר 22/05/2025 20:03הגב לתגובה זו
- תן לו . שיהיה לנו יותר עמדות פנויות (ל"ת)רון555 22/05/2025 22:16
- 4.אלמונימי 22/05/2025 12:36הגב לתגובה זובתחילה עודדו ואף סיבסדו כדי שהרכב החשמלי יעמוד על הרגליים וכעת שהתחום כבר תופס תאוצה הממשלות מבינות שצריך להפסיק לממן הטבות ובנוסף לפצות על מיסי דלק שלא נכנסים
- 3.אנונימי 22/05/2025 12:19הגב לתגובה זותקנו חשמלי זה טוב חחחחח
- קשקשן (ל"ת)משה 22/05/2025 20:56הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 22/05/2025 11:17הגב לתגובה זובלוף לפראיירים
- אנונימי 22/05/2025 14:06הגב לתגובה זואתה כותב מאוד יפה בין הכתבות הכי יפות שקראתי. תמשיך לחדש לנו!
- 1.אנונימי 22/05/2025 10:57הגב לתגובה זואף מדינה לא תסכים לירידה בהכנסות משימוש בדלק
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
סמארט #5. צילום יואב פולסיותר גדולה, יותר חזקה - סמארט #5 החל מ 220 אלף ש"ח
כלמוביל החלה בשיווק הסמארט #5 - קרוסאובר חשמלי גדול בסגמנט D, החל מ 220.0 אש"ח.
בעתיד מתוכננות גם סמארט #6 וסמארט #2
כלמוביל יבואנית דגמי סמארט לישראל החלה בשיווק הסמארט #5, הקרוסאובר הגדול ביותר של מותג סמארט.
הסמארט #5 הוא קרוסאובר בסגמנט D-SUV עם אורך כולל של 4.695 מטר ובסיס גלגלים גדול במיוחד 2.9 מטר, והוא מגדיל את היצע הדגמים של מותג היוקרה המשותף לג'ילי הסינית ולמרצדס הגרמנית.
הסמארט #5 שונה מכל דגמי סמארט עד עתה ומציג עיצוב רבוע משהו, בניגוד לעגלגלות של הסמארט #1 והסמארט #3.
המרכיב העיצובי הבולט נוסף על הצללית הייחודית המזכירה על מאוד את המרצדס GLB הוא יחידות התאורה, הן מלפנים והן מאחור. יחידות התאורה הראשיות בצידי הרכב, בשפת סמארט "CyberSparksLED" עם שני פסי לד אופקיים, וארבעה פסי לד רחבים יחסית לרוחב כל החזית. בדיוק אותו העיצוב מופיע מאחור, רק הפעם בצבע אדום. שני פסי לד אופקיים וביניהם עוד ארבעה פסי לד לרוחב כל הרכב. היציבה של הרכב זקופה והצללית גבוהה עם קורה אחורית רחבה מאוד בצבע המרכב. כדי להשלים את מימדי ה #5 נציין כי הרוחב 1.92 מטר, והגובה 1.705 מטר.
- סמארט #3 - קרוסאובר חוצה סגמנטים
- סמארט #5 - קרוסאובר גדול עם פתרונות יצירתיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
