אוטומקס
צילום: Or Hasson/Google Street View

אוטומקס מגייסת 5 מיליון שקל מפסגות, ספרה ומשקיעים נוספים

ההקצאה בהיקף 3.12% מההון בדילול מלא לאחר מימוש האופציות שניתנו; סמנכ"ל הפיתוח העסקי אומר כי יגדילו את המלאים כשלדבריו הביקושים מצדיקים זאת, ויבחנו כניסה לתחומי המימון ויבוא החלפים. באשר ליבוא מותגים סינים אמר "רק בתור יבואן רשמי"
איתי פת-יה |

חברת יבוא הרכבים המקביל אוטומקס 0%  תגייס 5 מיליון שקל בהקצאה פרטית בה יקחו חלק בית ההשקעות פסגות, קרן ספרה, קרן הגידור חצבים ומשקיע נוסף שזהותו לא נחשפה. לפי הדיווח, תמורת הגיוס תשמש להגדיל את המלאי וייתכן גם לכניסה לתחומים משיקים לתחום יבוא כלי רכב. "אנחנו מודים מאד למשתתפים בגיוס, ומרגישים שרמות הביקושים שאנחנו רואים אכן מאפשרות לנו להגדיל את המלאי כדי למכור יותר", אומר בשיחה עם ביזפורטל תומר לוי, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומטה באוטומקס.

ההקצאה, בהיקף כ-9.9 מיליון מניות שיהוו 3.98% מההון הנפרע והמונפק, תעשה לפי שער של 52 אגורות למניית אוטומקס, פרמייה של כ-5.7% על שער הבסיס הבוקר. עוד יוקצו 5.9 מיליון כתבי אופציה לא סחירים, כשכל אחד יהיה ניתן למימוש עד 23 ביוני 2022 בתמורה ל-1.66 מניות ובמחיר מימוש של 65 אגורות למניה. לאחר מימוש האופציות יחזיקו המשתתפים בהקצאה ב-3.12% מההון בדילול מלא.

לדברי לוי, תמהיל המלאי מבחינת רמות המחירים, סוגי הרכב או המותגים עצמם ישאר זהה ("לתחושתנו הפיזור כיום מאוזן ונכון"), ומה שישתנה אם כן הוא סדר הגודל של המלאי שתחזיק החברה. באשר לאותם תחומים משיקים לליבת הפעילות הוא מסביר, כפי שציינה החברה גם בתשקיף שפרסמה, כי "יבואניות רכב רשמיות מחזיקות גם בפעילות של מימון עסקאות רכב לרבות ליסינג, ויבווא של חלפים. ככל שאוטומקס תגדל גם אנחנו נרצה לפתח פעילויות נלוות שכאלה".

בהקשר זה ניתן לציין את קרסו מוטורס, שמחזיקה בזרוע הליסינג ליס-פור-יו, שבשנה החולפת קלטה את פעילות קל אוטו. נוסף על כך, גם בקרסו מייבאים חלפים, ואף ציוד מכני הנדסי. טוב ויפה, אבל קרסו היא חברה גדולה, ויבואן רשמי. האם גם יבואן מקביל יכול לפנות לכיוונים אלה? לוי משיב לנו בחיוב, שוב, בתלות בגדילה של החברה, וזאת במטרה "ליצור פעילויות סינרגטיות ליבוא הרכב".

אוטומקס, שהוקמה ב-2016, היא היבואנית המקבילה הגדולה בארץ בתחום הרכב, ומסרה מאז ההקמה 7,000 רכבים של מותגים דוגמת טויוטה, יונדאי, וולוו, ג'יפ וסקודה. את שנת 2020 סיימה אוטומקס עם הכנסות של כ-278.7 מיליון שקל ממכירות של 2,500 כלי רכב. לגלובל אוטומקס חברה בת נוספת המתכננת לייבא ארצה מותגי רכב סיניים.

"אנחנו כל הזמן בוחנים יבוא של מותגים סיניים, אבל מניחים שבשלב ראשון זה יהיה רק כיבואן ישיר ולא מקביל", אומר לנו על כך לוי. "נתח השוק של המותגים הסינים בארץ עדיין קטן מדי כדי שיהיה יבוא לו יבוא מקביל. ליבואן מקביל נכון יותר להשקיע במותגים מבוקשים מאשר בכאלה שרק היום נכנסים לשוק".

מותגים כמו MG, GAC, ג'ילי ו-AIWAYS, שהצרכן הישראלי עוד לומד להכיר כבר חתמו מול יבואנים רשמיים בארץ. מה בעצם נשאר לכם, אם וכשתרצו ליבא מותג סיני חדש?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"השוק הסיני גדול מאד ויש שם כל הזמן שינויים ומיזוגים ורכישות. אנחנו מאמינים שבסוף הדרך תהיינה הזדמנויות, ומהן ניקח את אלה שיהיו אטרקטיביות - ואם לא אז לא".

אתם רוצים גם לייבא יותר רכבים חשמליים. מה מהווה לדעתך את החסם העיקרי היום? המחיר או הפרישה המצומצמת של עמדות טעינה בארץ?

"בעיקר עניין הפרישה, אבל כמי שנמצא יום יום באולמות המכירה אני יכול להעיד שהצרכן הישראלי משנה יותר ויותר את התפישה שלו לגבי הרכב החשמלי. אני מאמין שהודות לצמיחה ביבוא כלי רכב חשמליים יגבר גם קצב פרישת התשתיות, ושהצרכן הישראלי ילמד גם יותר לתכנן את הנסיעה שלו בהתאם לנסיעה שלו ולעמדות הטעינה שזמינות לו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד 0%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

אקזיט ישראלי, ארביטרז' שלילי ומה יהיה היום בבורסה?

פימי רושמת אקזיט נוסף ואורביט תזנק היום בשיעור דו ספרתי; הירידות בוול סטריט מחזירות את המניות הדואליות עם פער שלילי; וגם - עסקת נשק של ארה"ב-סעודיה תקרב נורמלציה? 

מערכת ביזפורטל |

נפתח עם אקזיט ישראלי. חברת אורביט אורביט 0%  הדואלית, ספקית מערכות תקשורת ולוויינות לתעשיות הביטחוניות והאזרחיות, נרכשת על ידי התאגיד האמריקאי קראטוס בעסקת מיזוג בשווי של כ-356 מיליון דולר. על פי ההסכם, קרייטוס תרכוש את כלל מניות אורביט לפי פרמיה של כ-21% על מחיר הסגירה האחרון. עם השלמת המיזוג תהפוך אורביט לחברה פרטית בבעלות מלאה של קרייטוס, בכפוף לאישורי רשות התחרות, משרד הביטחון ואסיפת בעלי המניות.

מדובר באחת העסקאות הבולטות של השנים האחרונות בענף הביטחוני, שממחישה כיצד חברות טכנולוגיה ביטחוניות מקומיות הופכות לשחקניות גלובליות מבוקשות. בעוד שהמוסדיים כמו מור בית השקעות (כ-19.8%), מיטב (9.2%) והפניקס (כ-5%) נהנים מפרמיה נאה על השקעתם, קרן פימי רושמת כאן אקזיט נאה, דוגמא ליכולת של קרן ההשקעות הישראלית לקחת חברה תעשייתית, לייעל אותה, להרחיב את היקף הפעילות הבינלאומית שלה ולהוביל אותה להירכש על ידי ענק ביטחוני אמריקאי. מעבר לרווחים המרשימים, העסקה גם משקפת את העניין הגובר של תאגידים זרים בטכנולוגיות ישראליות בתחום התקשורת, האלקטרוניקה והביטחון, מגמה שהולכת ומתחזקת על רקע העלייה בהוצאות הביטחוניות בעולם. להרחבה - אקזיט: אורביט נמכרת לקראטוס תמורת 356 מיליון דולר. בכל מקרה, עסקת הרכישה עשויה לתמוך היום בשוק, כאשר המשקיעים מבינים שחברות ישראליות על הכוונת של חברות גלובליות.


ואם דיברנו על התפתחות ביטחונית, סעודיה מתקרבת לעסקת ענק עם ארה"ב לרכישת מטוסי קרב חמקניים מדגם F-35. לפי דיווח בלעדי של רויטרס, הפנטגון אישר שלב מרכזי בתהליך, שצפוי לכלול עד 48 מטוסים בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים. מדובר בצעד ראשון מסוגו זה שנים, שמאותת על שינוי בגישה האמריקנית כלפי הממלכה ועל פתיחות גוברת למכירת טכנולוגיה מתקדמת למדינות ערביות שאינן בנורמליזציה מלאה עם ישראל, אך ייתכן שהנורמליזציה עם ישראל תעמוד כתנאי להשלמת העסקה. העסקה עדיין דורשת אישור סופי של הממשל והקונגרס, ובישראל תוהים האם מאזן הכוחות עשוי להשתנות בעתיד, ועד כמה מדובר בצעד לקראת הסדר בין המדינות.

ועוד בהקשר הגיאופוליטי, הלילה הושב עוד חלל חטוף לישראל, ובכך עוד 7 חללים חטופים נותרו בעזה. מדובר בצעד אם כי קטן לקראת השלב השני של העסקה, שעל פי הערכות צפוי להיות מורכב יותר הן מהצד הישראלי והן מהצד של ארגון הטרור חמאס.


מעבר לים, המסחר בוול-סטריט ננעל אמש בירידות שערים, כאשר מדד S&P 500 ירד בכ-1.2%, הנאסד״ק נפל ב-2% והדאו איבד 0.5%. פלנטיר בלטה בירידות ונפלה ב-9%. גם בגזרת הקריפטו נרשמו ירידות שערים, כאשר הביטקוין נפל ביותר מ-5% ונסחר הבוקר סביב רמת ה-100 אלף דולר למטבע. האיתריום גם כן נפל ב-11% והוא מתקרב ל-3,000 דולר. לאחר שורה של אזהרות מצד מנהלים בכירים בוול סטריט שהזהירו מפני תיקון אפשרי בשווקים. בשוק ההון גוברת התחושה שהעליות האחרונות דחפו את המחירים לרמות גבוהות מדי, מה שגורם לחששות שהשוק רץ קדימה בלי סיבה. לסקירה המלאה הנאסד״ק נפל ב-2%; פלנטיר צנחה ב-9%, הרץ זינקה 37%