משפחת עופר מפרידה את השליטה בבנק מזרחי ובמליסרון

בעקבות חוק הריכוזיות, בני משפחת עופר גיבשו מתווה לפיו חברת לין השייכת למשפחה תרכוש את כל מניות השליטה במזרחי טפחות
נועם בראל |

קבוצת עופר מפרידה כוחות בעקבות דרישות חוק הריכוזיות. על פי מתווה ההפרדה שהתגבש בחברה, ליאורה עופר תישאר עם ההחזקות הריאליות של הקבוצה (עופר השקעות ומליסרון) ואייל עופר יישאר עם ההחזקה הפיננסיתֻ (בנק מזרחי -טפחות). 

על פי המתווה, חברת לין השייכת למשפחת עופר, תרכוש את כל מניות השליטה במזרחי טפחות הנמצאות בעופר אחזקות וחלק מהמניות החופשיות בבנק שבחברת עופר השקעות, ובמקביל לין תמכור את מניותיה בעופר השקעות לליאורה עופר.

האח השלישי, דורון עופר, יצתרך להחליט לאיזה צד הוא מצטרף, כאשר אם יחליט להצטרף למתווה, הוא ירכוש את יתרת המניות החופשיות בבנק מזרחי המוחזקות על ידי עופר השקעות, וימכור את מניותיו בעופר השקעות לליאורה עופר. אם יחליט שלא להצטרף למתווה, הוא ישאר מבעלי המניות בעופר השקעות יחד עם אחותו.

בסיום העסקה, חברת לין תהיה מוחזקת על ידי אייל עופר, ותחזיק במניות בנק מזרחי טפחות, כאשר אייל עופר יהיה בעל השליטה היחיד מקבוצת עופר. חברת עופר השקעות תשאר בשליטת ליאורה עופר ותחזיק בשליטה במליסרון.

על פי חוק הריכוזיות, קבוצות שיש להן שליטה בתאגידים פיננסיים וריאליים גדולים במיוחד נדרשות למכור את אחד מהנכסים הללו. זאת, לאחר שוועדת הריכוזיות מצאה כי השליטה בו־זמנית בתאגיד שנותן אשראי מרכזי במשק ותאגיד ריאלי שמבקשי אשראי עשויים לרצות להתחרות בו, מהווה פגיעה פוטנציאלית קשה בצמיחה ובתחרות בישראל.  בשל כך, עופר השקעות נאלצה למכור את אחת מאחזקותיה עד סוף 2019.

  

ליאורה עופר: "קבוצת עופר השקעות השביחה לאורך שנים ארוכות את אחזקותיה במליסרון ובבנק מזרחי– טפחות מתוך חזון ואמונה  בכלכלת ישראל ובשוק ההון הישראלי. חוק הריכוזיות אילץ אותנו לקבל החלטה קשה להיפרד מאחת ההשקעות החשובות שלנו. בחירתי להישאר עם ההחזקה הריאלית משקפת את אמונתי המלאה בשוק הנדל"ן הישראלי ובמיוחד בחברות מליסרון ועופר השקעות שהן ללא ספק חברות נדל"ן וייזום מהמובילות בישראל".

 

אייל עופר: "בחירתי בבנק מזרחי טפחות ,משקפת את אמונתי בפוטנציאל במימוש התוכנית האסטרטגית של הבנק ויכולת ההנהלה שמובילה אותו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳