לא מניע: המנכ"ל החדש של 'בטר פלייס' התפטר מתפקידו - בשל חילוקי דעות

אוון תורנלי אשר החליף את שי אגסי התפטר מתפקידו בעקבות חילוקי דעות עם בעלת השליטה, החברה לישראל. בבטר פלייס סירבו להגיב
תומר קורנפלד | (6)

שוב טלטלה ביצרנית הרכב החשמלי בטר פלייס. המנכ"ל הטרי של החברה אוון תורנלי שהחליף את שי אגסי בחודש אוקטובר התפטר מתפקידו. ככל הנראה הרקע להתפטרות קשור לחילוקי דעות עם בעלת השליטה, החברה לישראל. בחברת בטר פלייס סירבו להגיב לידיעה.

לפני מספר חודשים עברה חברת בטר פלייס טלטלה בפעילותה, כאשר הדירקטוריון החליט על הדחת מייסד החברה שי אגסי. במקומו מונה לתפקיד אוון תורנלי אשר ניהל את הפעילות של החברה באוסטרליה. בניסיון לעצור את ההידרדרות בפעילות של החברה הציג תורנלי תוכנית הבראה.

מאז נכנס לתפקידו ניסה תורנלי ליישם את התוכנית וביצע קיצוץ דרמטי בהוצאות של החברה, בין היתר באמצעות פיטורים נרחבים. עם זאת, נראה שהתוכנית לא הייתה מספקת. עדות לכך ניתן לקבל מנתוני מסירות הרכבים בארץ אשר לא מצליחות להתרומם.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בר ברע 16/01/2013 19:09
    הגב לתגובה זו
    מזכיר לי את הטומוגראפים של אלסינט, שהקדימו את זמנם, אבל כדי להתקדם בפיתוח היה צריך לבצע ניסויים בכל העולם, כאשר מהנדסים וטכנאים היו מדלגים מעל האטלנטיק, וגם אם המהנדס הישראלי יסכים לעשות זאת בחצי מחיר מעמיתו בחו"ל, לאורך זמן זה לא ילך...להכיר במגבלות. לקחת טכנולוגיה מוכחת ולהטמיע לאט לאט בארץ.
  • 5.
    יעקב 16/01/2013 10:17
    הגב לתגובה זו
    כל הטעויות נעשו והכול בגלל החמדנות.. הרסו חזון פשוט שיכל להצליח לכשלון .. גרמתם למיסוי על חשמל לטענת רכב וזו היתה טעות בסיסית. במקום להתחיל במסות גדולות וזולות של הכנסת הרכבים החשמלים התחלתם בחמדנות אך להוציא ולחלוב את האזרח, מזם כזה היה מצליח אם האזרח היה מקבל כ- 50% חסכון יחסית להוצאות הדלק..החמדנות שלכם הרסה את זה .. וזה התחיל בזה שדחפתם שלא תהיה טעינה רגילה מהבית וז טעות בסיסית , בארה"ב יש טעינה רגילה מהבית וזה יהיה בהרבה מדינות ואצלם זה יצליח , לא פה אצל החמדנות שלכם, מה שנותר לכם זה לסגור את העסק כי עכשיו זה לא כלכלי לכם וזה ימשיך להיות לא כלכלי כי זה לא כלכלי לאזרח להיות פרה נחלבת על ידי החמדנות שלכם !!!
  • 4.
    אנונימי 16/01/2013 10:13
    הגב לתגובה זו
    השיטה בה הלקוח כבול וחברה ולמחיריה פשטה את הרגל
  • 3.
    אנונימי 16/01/2013 09:52
    הגב לתגובה זו
    עד שבטר פלייס לא יתנו מכוניות בחצי חינם (לדוגמה על ידי חיוב הלקוח במחיר הרכב ב36 תשלומים וזיכוי חודשי של עד מחצית מסכום החיוב בהתאם לצריכת החשמל - כפי שעושות חברות הסלולר למכשירים) לא תגדל כמות הרכבים הנוסעים בכבישי הארץ והחברה תמשיך לצבור הפסדי תפעול ענקיים באחזקה של תחנות שרות שוממות.
  • 2.
    אורן 16/01/2013 09:50
    הגב לתגובה זו
    מכיוון שהחברה מצליחה להדביק את התכנית העסקית, אין צורך במנכל קבוע כרגע, שכן כל השלבים שתוכננו הושגו מהר מהמתוכנן. בזכות ההצלחה המסחררת, מחפשים מנכל חדש שיתאים את עצמו לחברה פורצת דרך וייחודית בתחומה, אשר מביאה את הבשורה לישראל, ומנתקת את התלות בנפט הערבי. עכשיו, אחרי שהוכחתי את עצמי, לאן שולחים קורות חיים לתפקיד טוקבקיסט בתשלום? ויותר חשוב, מי מבטיח לי שאקבל שכר בעוד חודש?
  • 1.
    מצויין! 16/01/2013 09:34
    הגב לתגובה זו
    עד שיחתכו את המחיר בחצי
מניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AIמניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AI

העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

רבל התעשייתית הכבדה - מצליחה להתרומם; סי-לאב מנסה להימחק ללא-הצלחה; ג'י סיטי נלחצת מרכישת מניות המיעוט - ומה קורה בחברות החלום?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בורסת ת"א

ארבה רובוטיקס - ארבה רובוטיקס 4.51%  בירידות, בהמשך לתנודתיות שמלווה אותה בתקופה האחרונה. ארבה רובוטיקס הוקמה ב-2015 ומוזגה לספאק ב-2021 בגל ההנפקות, ארבה, זה סטארטאפ שעוסק בתחום הנהיגה האוטונומית, ומפתח פתרונות רדאר הדמיה חכמים המבוססים על AI וטכנולוגיית מכ"ם. המערכת שפיתחה החברה מאפשרת לרכב “לראות” את סביבתו בדיוק גבוה, לזהות מכשולים ולהבין את התנהגות העצמים גם בתנאי ראות קשים. עיקר פעילות החברה מתמקדת בפיתוח שבבי מכ"ם הדמיה שהופכים את המכ"ם לחיישן מרכזי במערכות הרכב, ולא רק לרכיב תומך. עם זאת, למרות החזון השאפתני, הביצועים הפיננסיים עדיין חלשים: ברבעון השני של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־274 אלף דולר בלבד, לצד הפסד גולמי ורווח למניה שלילי של 0.09 דולר. מאז ההנפקה, מניית ארבה איבדה כ-18% מערכה מתחילת השנה ירדה ב-24% ונסחרת לפי שווי שוק של כ-580 מיליון שקל.

אנחנו פותחים את השבוע הראשון של המסחר, כשהיום נרשמת מגמה חיובית מתונה עד יציבה במדדי הדגל של הבורסה  לסקירת בורסת תל אביב. מחזורי המסחר ברמות נמוכות יחסית לשעות הצהריים, מחזור הרצף נע סביב 800 מיליון שקל, די אופייני לימי ראשון, ואם כבר הזכרנו את ראשון אז כדאי לציין שנותרו עוד 9 ימי מסחר בלבד עד למועד שבו תעבור הבורסה למתכונת החדשה - ימי מסחר שני עד שישי (14:00) ללא מסחר בראשון בדומה לסדר בשאר בורסות העולם.


למרות "השקט" היחסי, יש מניות שמושכות את תשומת הלב וזזות בחדות. בהמשך נסקור את המניות שבולטות היום וגם מה הסיבות שמאחורי התנועות.

העולות

נתחיל בטבלת העולות. לפני שקופצים למסקנות מזינוקים "דו ספרתיים" צריך לזכור שהרבה מהמניות שמככבות בטבלה הזאת עולות על בסיס מחזורי מסחר נמוכים במיוחד מאות עד עשרות אלפי שקלים בודדים. במצבים כאלה, גם עסקה בודדת שנעשית על ה-BID, היא קנייה במחיר שמנותק ממחיר השוק, והיא מייצרת תנועת פייק. ולכן אין לזה משמעות ממשית, והעלייה הזאת יכולה להתהפך באותה מהירות שבה היא נוצרה. באמירת אגב זה גם, בעצם, אחת הרעות החולות של הבורסה המקומית - הסחירות הנמוכה. יש לא מעט מניות שבמהלך יום שלם לא עובר בהן כמעט שקל, מה שמקשה על תמחור אמיתי של שווי החברות ומייצר תנודתיות מלאכותית.


בריל בריל 4.88%   יורדת היום, בהמשך למגמה שלילית שמלווה את החברה מאז פרסום דוחות הרבעון השני, שהיו מהחלשים שנרשמו אצלה בשנים האחרונות. בריל, היא החלשה מבין רשתות האופנה הציבוריות והיא לא מצליחה לייצר רווחים ומתקשה לשמור על יציבות תפעולית, כשהיא נסחרת כיום במכפיל הון של כ-0.6 בלבד. החברה, מחזיקה ברשתות "גלי" ו"סולוג", עוסקת בעיצוב, ייצור, יבוא ושיווק של נעליים, ביגוד ואביזרי אופנה, ומנהלת גם מחלקות הנעלה עבור רשתות קמעונאיות אחרות. ברבעון השני של 2025 נרשמה ירידה חדה של 18% בהכנסות ל-126 מיליון שקל, לעומת 154 מיליון שקל ברבעון המקביל, לצד מעבר להפסד נקי של 7.4 מיליון שקל לעומת רווח של 7.8 מיליון שקל בשנה שעברה. מגזר האופנה, שנחשב למנוע הצמיחה המרכזי של הקבוצה, נחתך בכ-30%, והחברה סיימה גם את המחצית הראשונה של השנה בהפסד כולל של 3.2 מיליון שקל. מתחילת השנה ירדה המניה 39% והיא נסחרת לפי שווי שוק של 81 מיליון שקל.



הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

קמהדע מזנקת 6%, טאואר 4%; קמטק נופלת 7% - עליות מתונות במדדים

העליות החזקות מעבר לים מרימות את המדדים; עונת הדוחות ממשיכה עם טאואר, קמטק ניו-מד ונקסט ויז'ן; הציפיות הגבוהות מחברות השבבים מובילות לתנודות גבוהות - טאואר מזנקת בעקבות תוצאות מצויינות ולעומתה קמטק נופלת עם תוצאות קצת מעל הצפי אבל תחזית פושרת לרבעון הבא
מערכת ביזפורטל |

מגמה חיובית בת"א ברקע העליות בחוזים העתידיים (להרחבה - השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות) מדד ת"א 35 עולה 0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.7%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3%, מדד הביטוח עולה 0.6%, מדד הנדל"ן עולה 0.8% ומדד הנפט והגז יורד 0.3%.  


החשב הכללי במשרד האוצר פרסם כי הגירעון התקציבי המשיך לעלות גם באוקטובר, והגיע ל-4.9% מהתוצר כ-102.5 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים, לעומת 4.7% בספטמבר. מתחילת השנה נרשם גירעון של 71.5 מיליארד שקל, כאשר הכנסות המדינה עמדו על כ-457.5 מיליארד שקל עלייה של כ-14.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בעוד שההוצאות הסתכמו בכ-529 מיליארד שקל, עלייה של 5.1%. באוצר מזכירים כי יעד הגירעון לשנת 2025 עודכן כבר 3 פעמים, וכעת הממשלה צפויה להגדילו ל-5.2% בעקבות עלויות הביטחון והסיוע למפונים.

אבל מעבר לכותרות, נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה - הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי


המשקיעים מצפים להורדת ריבית, כאשר מה שצפוי לסגור סופית את הנושא יהיה מדד המחירים שיתפרסם ביום שישי. הציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%. אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע


ג’י סיטי ג'י סיטי -0.32%  ממשיכה לרכז עניין, לאחר ההודעה בשבוע שעבר על רכישת מניות נוספות בחברת הבת הפינית סיטיקון והתחייבותה להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט. מאז ההודעה של מעלות ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות, מניית החברה איבדה גובה והאג"ח של החברה רשמו ירידות,  סימן לכך שהמשקיעים מתחילים להפנים את ההשלכות האפשריות על המינוף והנזילות. למרות שהחברה הצהירה כי ההשפעה על רמת המינוף תהיה “זניחה”, חברת הדירוג הזהירה כי במקרה של היענות רחבה להצעת הרכש, יחס החוב להון העצמי עלול לטפס לטווח של 70%-75%, ובתרחישים שונים אף לעבור את רף ה־80%. זה אומר שיש עלייה ניכרת בסיכון הפיננסי של החברה, בדיוק בזמן שבו היא מנסה ליישם תוכנית ארוכת טווח לצמצום חוב ומינוף עד 2028. ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%