Giant
צילום: בלומברג

יצרנית האופניים הגדולה בעולם: תם עידן "תוצרת סין"

ג'יאנט ראתה את הכתובת על הקיר והחלה להעביר את הייצור שלה מהמתקנים בסין לבסיסה החדש בטאיוואן. מניית החברה טיפסה בכמעט 80% השנה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2015
Bloomberg |

יצרנית האופניים הגדולה ביותר בעולם, ג'יאנט, ראתה את הכתובת על הקיר והחלה להעביר את הייצור שלה מהמתקנים בסין לבסיסה החדש בטאיוואן ברגע ששמעה שדונלד טראמפ מאיים במכסים על סין.

"כאשר טראמפ הודיע על תוכנית של מכסים של 25%, לקחנו את זה ברצינות", אמרה יו"ר החברה בוני טו בראיון במטה ג'יאנט בטאיוואן, "התחלנו לנוע לפני שהוא סגר את הפה".

ג'יאנט היא חלק ממספר גדל והולך של חברות עולמיות המניעות את הייצור מסין בתגובה למערכות הסחר העוינות יותר ויותר בין שתי המעצמות. אינטל, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, הודיעה השבוע כי היא בוחנת את שרשרת האספקה ​​העולמית שלה, וחברת לי אנד פונג, הספקית הגדולה בעולם של מוצרי צריכה, אמרה כי מלחמת הסחר דוחפת אותה לנוע החוצה מסין.

"בשנה שעברה הבנתי שהעידן של 'תוצרת סין' ואספקה ​​עולמית נגמר", אמרה טו. יצרנית אופני ההרים והמרוץ סגרה מפעל אחד בסין בסוף 2018 והעבירה את רוב ההזמנות לארה"ב אל מחוץ למדינה. ענקית האופניים הודיעה בחודש יולי האחרון כי היא פועלת להקים מפעל בהונגריה כיוון שלדבריה "העברת הייצור קרוב לשוק שלך היא המגמה החדשה".

לג'יאנט יש כרגע מפעל אחד בטאיוואן ובהולנד, והיא עדיין מחזיקה בחמישה מפעלים בסין. לדבריה, המפעל הטאיוואני יעבוד במשמרות כפולות כדי לעמוד בקצב ההזמנות שהועברו, וכי היא מחפשת אחר שותף בדרום מזרח אסיה.

העולם לא שטוח

"העולם כבר לא שטוח", אמרה טו, כשהיא לווה את הביטוי מספרו של תומס פרידמן "העולם הוא שטוח", אשר כותרתו משמשת כמטאפורה לראות את העולם כשדה משחק שטוח של חברות ומסחר. "הרעיון הזה כבר לא יכול להיות מיושם בכל מקום".

מנכ"ל לי אנד פונג, ספנסר פונג., חיזק את דבריה של טו, ואמר כי סין הפכה למפעל לעולם משום שהיא יעילה כל כך בייצור מוצרים ולכן הפכה את המיקור לקל מאוד.

"החברות פשוט שמו את כל הביצים ב'סל הסיני' מפני שהסינים מבצעים טוב מאוד, "אמר פונג. עכשיו, "מלחמת הסחר מאלצת אותם לחשוב מחדש על כל אסטרטגיית המיקור הגלובלי שלהם ועל מעבר הרחק מסין".

מניית ג'איינט זינקה אתמול ב-9.8%, העלייה הגדולה ביותר אי פעם של מנית החברה, לאחר שהחברה הודיעה כי רבע מהכנסותיה השנה יגיעו מאופניים חשמליים. מניית לי אנד פונג זינקה הבוקר ב-6.4%, העליה גדולה ביותר מזה שלושה חודשים.

נכונותה של ג'יאנט להזיז את ההזמנות במהירות מסין - שנחשבת לסדנת הייצור הזולה בעולם - ניכרת אצל המשקיעים והאנליסטים. המניה, שאינה נושאת בדירוג אחד שלילי, טיפסה בכמעט 80% השנה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2015, לאחר ארבע שנים רצופות של ירידות.

מודעות המותג הגלובלית של ג'יאנט וגמישות הייצור הן המפתח למניעת סיכוני המכסים, כך לדברי האנליסטים של דיוואה, אשר דירגו את מניית ענקית האופניים ב'תשואת יתר'.

המכסים מוסיפים 100 דולר בממוצע למחירי האופניים שיוצרו בסין וייוצאו לארה"ב, בהשוואה לאלו שנעשו באזורים עם אפס מכס, אמרה טו, כשהיא מסבירה את הרציונל של המעבר לאתר הטאיוואני.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Riskified
צילום: Bloomberg

חברת הסטארט-אפ הישראלית Riskified מבקשת לגייס 200 מיליון דולר

על פי מקורות לא רשמיים, ספקית שירותי מניעת ההונאות בעסקאות ברשת שוקלת הנפקה ראשונית לציבור אשר תתקיים עד שנה הבאה
Bloomberg |
חברת הסטארט-אפ הישראלית Riskified המספקת שירותי מניעת הונאות בעסקאות ברשת, מבקשת לגייס עד 200 מיליון דולר, כך על פי אנשים שנחשפו לתוכניות החברה. הכספים שיגוייסו ישמשו למימון הרחבת פעילות חברת הטכנולוגיה הפיננסית אשר בסיסה בתל אביב, אמרו האנשים שביקשו להישאר בעילום שם. במקביל, Riskified שוקלת הנפקה ראשונית לציבור (IPO), אשר ייתכן ותתקיים עד שנה הבאה, אחד האנשים אמר. "Riskified איננה מתייחסת לתוכניותיה הפיננסיות", אמר נציג החברה. היקף ההונאות בתחום המסחר המקוון זינק בשנים האחרונות - וצמח מהר יותר באופן מהותי ביחס לשוק העסקאות המקוונות - תופעה זו צפויה לעלות לקמעונאים כ-130 מיליארד דולר ברחבי העולם במהלך חמש השנים הקרובות, כך על פי חברת המחקר Juniper Research. Riskified משתמשת בלמידת מכונה (Machine Learning) כדי לסנן פקודות חשודות ומספקת שירותים ללקוחות כגון סמסונג ו-Swarovski International, על פי אתר האינטרנט שלה. החברה, שנוסדה בשנת 2012, גייסה 64 מיליון דולר ממשקיעים כמו Qumra Capital, קרן ההון סיכון פיטנגו, Genesis Partners וחברת ההשקעות של ברנארד ארנולד (Bernard Arnault), יו"ר ומנכ"ל LVMH. עניין המשקיעים בחברות הסטארט-אפ הישראליות גדל בהתמדה בשלוש השנים האחרונות. ההשקעות בתחום צמחו בכ-37% בשנת 2018 לרמה של כ-856 מיליון דולר, כך על פי Start-Up Nation Central, ארגון הפועל שלא למטרות רווח, העוקב אחרי תעשיית הטכנולוגיה הישראלית. כל הזכויות שמורות לבלומברג 2019