Tesla CEO Musk
צילום: בלומברג

טסלה מתכננת להעלות מיליון מוניות רובוטיות לכביש בשנה הבאה

יצרנית הרכבים החשמליים מכוונת לשוק שיתוף הרכבים וקוראת תיגר על אובר וליפט, כשבכוונתה להביא את בשורת המכוניות החשמליות להמונים כבר ב-2020
Bloomberg |

טסלה מכוונת לשוק שיתוף הרכבים וקוראת תיגר על אובר וליפט, כשבכוונתה להביא את בשורת המכוניות החשמליות להמונים. לדבריו של אילון מאסק, שילוב הטכנולוגיה של נהיגה עצמית עם שירות שיתוף יעשה את זה מטורף עבור הצרכנים לקנות מכוניות אחרות.

המנכ"ל אמר כי עד אמצע השנה הבאה, מיליון מכוניות נהיגה עצמית של טסלה יהיו על הכביש והוסיף כי הלקוחות יוכלו לשים את המכוניות שלהם על גבי רשת משותפת של מוניות רובוטיות, שיהיו מסוגלות לנוע ללא שליטת אדם.

אפילו למאסק, בן ה-47, שמעולם לא נרתע מתחזיות המוזרות, ציר הזמן הוא מאוד שאפתני. אפילו מנכ"ל אלפהבית, וואימונו, שנחשב באופן נרחב למוביל בתחום הרכב האוטונומי, נרתע מלהניח לכלי הרכב האוטונומיים שלו לשוטט ללא נהגי בטיחות. אבל כשטסלה ניצבת מול חששות גוברים לגבי הביקוש למכוניות חשמליות שלה, מנכ"ל החברה לא חושש לומר כי החברה ולקוחותיה יקצרו  "הטבות כספיות גדולות" ברגע שמערכת הרובו-מוניות תהיה מוכנה.

"המסר הבסיסי שהלקוחות צריכים לקחת איתם היום הוא שזה מטורף מבחינה כספית לקנות משהו אחר מלבד טסלה", אמר מאסק ביום שני במטה טסלה בפאלו אלטו, קליפורניה. "זה יהיה כמו בעלות על סוס בעוד שלוש שנים".

הקאצ' עבור המשקיעים של טסלה היא שכל זה הולך להיות יקר בטווח הקרוב. כשנשאל כמה טכנולוגיה אוטונומית עולה לטסלה, השיב מאסק: "זה בעצם כל מבנה ההוצאות שלנו".

בעוד שטסלה אמרה בעבר כי היא מצפה לתזרים מזומנים חיובי בכל רבעון מעבר לשלושת החודשים הראשונים של השנה, מאסק טוען עכשיו כי אומר המטרה היא תזרים מזומנים נייטרלי בזמן שהחברה עומלת על בניית צי של רכבי נהיגה עצמית אשר יעשו את דרכם לשירות המוניות הרובוטיות.

"מעתה ועד היום בו הרובו-מוניות תהיינה פרוסות ברחבי העולם, הדבר היחידי מבחינתנו הוא למקסם את מספר היחידות האוטונומיות שנוצרו ולהוביל את החברה לכיוון ניטרלי של תזרים מזומנים", אמר מאסק. "ברגע שצי המוניות הרובוטיות יהיה פעיל, אני מצפה לתזרים מזומנים מאוד חיובי."

מניית טסלה סיימה אמש את יום המסחר בירידה של 3.8% לשער של 262.75 דולר. המניה ירדה מתחילת השנה ב -21%.

במשך שנים, ההבטחה של טסלה הסתמכה על החדרת מודל 3 של החברה להמונים. עם זאת, מוקדם יותר החודש, טסלה ביטלה את האפשרות להזמין את הגירסה של מודל 3 באינטרנט. על פי התוכנית, לקוחות אשר בחרו לשכור את מודל 3 לא יוכלו לקנות את המכונית בסוף התקופה, כאשר המכוניות המושכרות יחזרו בסופו של דבר לשמש ברשת של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

טראמפ חתם על צו מניעה לפעילות וואווי בארה"ב

מלחמת הסחר עולה עוד שלב. משרד המסחר האמריקאי הכניס את וואווי לרשימה שחורה של חברות שאסור לחברות אמריקאיות לעשות איתן עסקים
Bloomberg |
דונלד טראמפ העלה הילוך במאבקו עם סין על הדומיננטיות ברשתות הטכנולוגיה של הדור החמישי וחתם על צו אשר מונע מחברות התקשורת הסיניות, וואווי ו-ZTE גישה לשוק האמריקאי. זמן קצר לאחר מכן, משרד המסחר אמר כי הוא הכניס את וואווי לרשימה שחורה של חברות שאסור לחברות אמריקאיות לעשות איתן עסקים. צמד הפעולות מגביר את הלחץ שמפעיל הנשיא האמריקאי על מנהיגי סין במטרה שיסכימו לעסקת סחר ענפה. נזכיר כי טראמפ איים להטיל מכסים על כמעט כל היבוא של הכלכלה מספר 2 בעולם, לאחר שבשבוע שעבר העלה מכסים על סחורה סינית בהיקף של כ-200 מיליארד דולר. בצו המבצעי, שלא צוינו בו מדינות או חברות, הכריז טראמפ על מצב חירום לאומי, הנוגע לאיומים על טכנולוגיית המידע והתקשורת. המהלך של משרד המסחר לשים את וואווי ב"רשימה השחורה" שלה, פירושו שחברות בארה"ב תצטרכנה רישיון מיוחד למכור מוצרים לחברה הסינית. מהלך דומה נגד ZTE בשנה שעברה כמעט אילץ את החברה לסגור את עסקיה בארה"ב לפני שטראמפ התערב ועסקה הושגה. חסימת וואווי מרכישת רכיבים אמריקאים מהווה מכה קשה עבור הענקית הסינית ועלולה לעכב את הפריסה הגלובלית של רשתות הדור החמישי, אשר צפויות להיות חלק מכל דבר, החל ממכוניות אוטונומיות ועד לבתים חכמים. "ההשפעה היא הרבה מעבר לשאיפותיה של וואווי עם הדור החמישי, כי ללא הספקים האמריקאים שלה, כמו קוואלקום ומרוול, היא אפילו לא יכולה לנהל פעילות נורמלית", אמר רוג'ר שנג, אנליסט סיני בגרטנר. "שאלה אחת נותרת ללא מענה והיא כיצד תיישם ארה"ב את האיסור". נזכיר כי הממשל האמריקאי מפעיל במשך חודשים קמפיין בינלאומי המזהה את וואוויי כסיכון ביטחוני. התובעים בארה"ב העמידו לדין את החברה באשמת גניבת סודות מסחריים, וקנדה עצרה מנהלת בכירה תוך האשמתה בהפרת סנקציות. וואווי מצידה מתעקשת כי החברה פועלת באופן עצמאי וכי מוצריה אינם משמשים לריגול עבור הממשלה הסינית.