Tesla CEO Musk
צילום: בלומברג

טסלה מתכננת להעלות מיליון מוניות רובוטיות לכביש בשנה הבאה

יצרנית הרכבים החשמליים מכוונת לשוק שיתוף הרכבים וקוראת תיגר על אובר וליפט, כשבכוונתה להביא את בשורת המכוניות החשמליות להמונים כבר ב-2020
Bloomberg |

טסלה מכוונת לשוק שיתוף הרכבים וקוראת תיגר על אובר וליפט, כשבכוונתה להביא את בשורת המכוניות החשמליות להמונים. לדבריו של אילון מאסק, שילוב הטכנולוגיה של נהיגה עצמית עם שירות שיתוף יעשה את זה מטורף עבור הצרכנים לקנות מכוניות אחרות.

המנכ"ל אמר כי עד אמצע השנה הבאה, מיליון מכוניות נהיגה עצמית של טסלה יהיו על הכביש והוסיף כי הלקוחות יוכלו לשים את המכוניות שלהם על גבי רשת משותפת של מוניות רובוטיות, שיהיו מסוגלות לנוע ללא שליטת אדם.

אפילו למאסק, בן ה-47, שמעולם לא נרתע מתחזיות המוזרות, ציר הזמן הוא מאוד שאפתני. אפילו מנכ"ל אלפהבית, וואימונו, שנחשב באופן נרחב למוביל בתחום הרכב האוטונומי, נרתע מלהניח לכלי הרכב האוטונומיים שלו לשוטט ללא נהגי בטיחות. אבל כשטסלה ניצבת מול חששות גוברים לגבי הביקוש למכוניות חשמליות שלה, מנכ"ל החברה לא חושש לומר כי החברה ולקוחותיה יקצרו  "הטבות כספיות גדולות" ברגע שמערכת הרובו-מוניות תהיה מוכנה.

"המסר הבסיסי שהלקוחות צריכים לקחת איתם היום הוא שזה מטורף מבחינה כספית לקנות משהו אחר מלבד טסלה", אמר מאסק ביום שני במטה טסלה בפאלו אלטו, קליפורניה. "זה יהיה כמו בעלות על סוס בעוד שלוש שנים".

הקאצ' עבור המשקיעים של טסלה היא שכל זה הולך להיות יקר בטווח הקרוב. כשנשאל כמה טכנולוגיה אוטונומית עולה לטסלה, השיב מאסק: "זה בעצם כל מבנה ההוצאות שלנו".

בעוד שטסלה אמרה בעבר כי היא מצפה לתזרים מזומנים חיובי בכל רבעון מעבר לשלושת החודשים הראשונים של השנה, מאסק טוען עכשיו כי אומר המטרה היא תזרים מזומנים נייטרלי בזמן שהחברה עומלת על בניית צי של רכבי נהיגה עצמית אשר יעשו את דרכם לשירות המוניות הרובוטיות.

"מעתה ועד היום בו הרובו-מוניות תהיינה פרוסות ברחבי העולם, הדבר היחידי מבחינתנו הוא למקסם את מספר היחידות האוטונומיות שנוצרו ולהוביל את החברה לכיוון ניטרלי של תזרים מזומנים", אמר מאסק. "ברגע שצי המוניות הרובוטיות יהיה פעיל, אני מצפה לתזרים מזומנים מאוד חיובי."

מניית טסלה סיימה אמש את יום המסחר בירידה של 3.8% לשער של 262.75 דולר. המניה ירדה מתחילת השנה ב -21%.

במשך שנים, ההבטחה של טסלה הסתמכה על החדרת מודל 3 של החברה להמונים. עם זאת, מוקדם יותר החודש, טסלה ביטלה את האפשרות להזמין את הגירסה של מודל 3 באינטרנט. על פי התוכנית, לקוחות אשר בחרו לשכור את מודל 3 לא יוכלו לקנות את המכונית בסוף התקופה, כאשר המכוניות המושכרות יחזרו בסופו של דבר לשמש ברשת של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הפד
צילום: בלומברג

יו"ר הפד רומז על הורדת ריבית כבר החודש

לדבריו של פאוול, הסיכונים ההרסניים לכלכלה נותרו בעינם, עם מלחמת הסחר שפוגעת בהשקעות והאינפלציה החלשה. הפד עשוי להוריד ריבית בפגישתו הקרובה בסוף החודש
Bloomberg |
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר כי הסיכונים ההרסניים לכלכלה נותרו בעינם, עם מלחמת הסחר שפוגעת בהשקעות והאינפלציה החלשה, ואותת על כך שקובעי המדיניות עשויים להורות על הורדת ריבית כבר החודש. מאז שפקידי הפד נפגשו בחודש יוני, "נראה כי אי הוודאות סביב מתחי הסחר והחששות מההאטה של הכלכלה העולמית ממשיכים להכביד על התחזית הכלכלית של ארה"ב", אמר פאוול בהצהרה למחוקקים בארה"ב, והוסיף כי "הלחצים האינפלציוניים נותרו ללא טיפול". נאומו החצי-שנתי של יו"ר הפד תומך בתפיסת השוק לפיה הבנק המרכזי מתכונן להוריד את הריבית בישיבתו ב-30-31 ביולי, וזאת למרות דו"ח תעסוקה חזק בחודש יוני. דבריו באים בעקבות לחץ הולך וגובר מצד הנשיא דונלד טראמפ להורדת הריבית. פאוול פתח את דבריו בכך שהוא מציין את חלקו של הבנק המרכזי בהשגת תעסוקה מלאה ויציבות מחירים, כמו גם את "עצמאותו", וציין שזה מגיע עם הצורך בשקיפות ואחריות. יו"ר הפד הסביר את הסיבות לכך שוועדת המדיניות שינתה את דעתה השנה, וציין כי "הסיכונים התחדשו ויצרו אי-ודאות רבה יותר". למרות הפסקת האש הנוכחית עם סין, המשיך פאואל להדגיש את הסיכונים ההרסניים לתחזית. "חוסר הוודאות לגבי התחזית עלה בחודשים האחרונים", אמר פאוול, והוסיף, "נראה כי המומנטום הכלכלי האט בחלק מהמשקים הזרים העיקריים, וחולשה זו עלולה להשפיע על הכלכלה האמריקאית. יתר על כן, מספר סוגיות ממשלתיות טרם נפתרו, כולל ההתפתחויות במסחר, תקרת החוב הפדרלי והברקזיט באנגליה". הוא ציין כי קובעי המדיניות עוקבים בקפידה אחר ההתפתחויות, והצביע על האטה בהשקעות העסקיות, על האטה בצמיחה העולמית ועל ירידה בהשקעות בנדל"ן ובנתוני הייצור התעשייתי. פאוול ציין כי בעוד ששוק העבודה נשאר בריא, הנתונים לא היו אחידים עבור אמריקאים רבים, תוך שהוא מציין ששיעורי האבטלה עבור אפרו-אמריקנים והיספאנים נשארו הרבה מעל שיעורי האבטלה ללבנים ואסיאתים. אי השוויון בהכנסות הפך להיות "זעקה" למועמדים דמוקרטיים כשהמירוץ לנשיאות 2020 בפתח. ראש הפד נתן למחוקקים רשימה של נושאים כלכליים בעייתיים שיפתרו טוב יותר על ידי המדיניות הפיסקלית ולא על ידי הבנק המרכזי. מציאת דרכים להגביר את הפרודוקטיביות "צריכה להישאר בעדיפות לאומית גבוהה", אמר.