צלם
צילום: freepik

סיי צ'יז: טיפים חמים לצילום מקצועי

מתבאסים מהתמונות שאתם מצלמים? רוצים להפוך למקצוענים? הגעתם למקום הנכון, כאן תקבלו את כל הטיפים החמים שיגרמו לכם להיות צלמים מקצועיים. מוכנים? יוצאים לדרך.

צאו מהקופסא בבחירת זווית הצילום

אם יש לכם אובייקט מסוים אתם רוצים לצלם, זה הזמן לצאת קצת מהקופסא ולמצוא את הזווית שתגרום למתבוננים בתמונה לקצת עניין. לדוגמא, אם אתם רוצים לצלם אדם שנמצא בישיבה על הדשא, אל תצלמו אותו מלמעלה. אל תתביישו להתכופף ולצלם אותו מנקודת מבט של גובה העיניים שלו, פתאום תראו איך הרקע נפתח והתמונה מקבלת נפח שלא חשבתם שתקבל.

הדגישו את צללים והשתקפויות

במיוחד אם אתם אוהבים לצלם תמונות נוף, אנחנו ממליצים לכם למצוא את המקומות בהם האובייקט שלכם יכול להשתקף ממש כמו במראה. לדוגמא, דמיינו שאתם תמונה של בתים שנמצאים בקרבת אגם מים, זה בדיוק הזמן לנצל את השילוב הזה על מנת לצלם תמונה שהיא לא פחות מבונבוניירה. מצאו את המקום המדויק שבו הבתים משתקפים במלואם במים של האגם וכך תקבלו תמונה שהיא ממש כמו גלויה.

הקפידו להשיג תמונת עומק

אם אתם רוצים שהתמונה שלכם תהיה עמוקה, כלומר שהמתבונן בה יקבל תחושה שהוא נמצא ממש בתוכה, הציבו את האובייקט שלכם בחזית. למשל, אם אתם רוצים לצלם פרח בטבע, התקרבו אליו כמה שיותר ותנו לרקע גם את המקום שלו. כך, המתבונן בתמונה אמנם ייתן את הדגש על הפרח עצמו, אך במקביל הוא לא יוכל לפספס גם את הרקע של התמונה שניצב מאחור וגורם להכל להראות יותר ריאליסטי.

צלמו תמונות פורטרט (שטח שלילי)

כשאנחנו אומרים שטח שלילי אנחנו מתכוונים לרקע מתאים שיציב את האובייקט שלכם במרכז. לדוגמא, אם אתם רוצים לצלם ציפור בצבע אדום או צהוב למשל, זה יהיה מצוין אם תתפסו אותה על רקע רחוק של עצים ירוקים, זה יבליט אותה מאד. בנוסף, שחקו קצת עם הפוקוס עד שהרקע יהיה מטושטש, כך שהציפור תעבור ממש לקדמת הבמה ותיקח את כל תשומת הלב אליה.

הקפידו על כיוון נכון של האובייקטים

העיניים שלכם רגילות לסרוק את התמונה משמאל לימין, ממש כמו שקוראים מספרים. במצב כזה, אנחנו ממליצים לכם למקם את האובייקט שאותו אתם רוצים להבליט בצד הימני של התמונה. לדוגמא, נניח שאתם רוצים לצלם בקבוק המונח על בר וברקע יש מדפים שלמים עם המון בקבוקים. מקמו את הבקבוק בצד הימני של התמונה, כך שכשהעין של הצופה תסרוק את התמונה היא תסיים את הסריקה בבקבוק ותתמקד בו.

צילום אובייקט בתנועה

אם אתם רוצים לצלם אובייקט שנמצא בתנועה, אתם חייבים לתת את הדגש על מיקום המצלמה כי אחרת זה פשוט לא יצליח לכם והתמונה תמרח. לדוגמא, נניח ואתם רוצים לצלם רוכב אופניים שמגיע היישר ממורד שביל האופניים שנמצא מימינכם. על מנת שהתמונה לא תמרח, הקפידו למקם את עדשת המצלמה דווקא בשטח הריק שנמצא מצד שמאל, כך תצליחו לתת תחושה שמדובר באמת בתמונה דינאמית ויותר מזה, סביר להניח שרוכב האופניים שלכם לא ימרח על התמונה.

צרו מסגרות טבעיות לתמונות שלכם

אנחנו יודעים שהיום, בעידן של הפילטרים, אתם יכולים ליצור לתמונה שלכם אפקט של מסגרת בקלות ובמהירות. אבל, האמת היא שאין כמו תמונות עם מסגר טבעית. מה זה אומר בפועל? אתם יכולים להשתמש בכל מיני אלמנטים שונים על מנת ליצור מסגרת טבעית סביב האובייקט שלכם. לדוגמא, נניח שאתם רוצים לצלם תמונה של שקיעה, נסו למצוא אובייקט מסוים שיהווה עבורכם את המסגרת לשמש, כל אלמנט כמו דלת או חלון יעשה את העבודה.

אל תפחדו להוציא אובייקטים מהתמונה

בסופו של דבר, אם הבסיס שלכם טוב התמונה תהיה טובה. מה זה אומר בפועל? שאתם צריכים להחליט אילו אובייקטים נכנסים לתמונה ולא פחות חשוב, אילו אובייקטים יוצאים ממנה. נכון, זה דורש יותר מאמץ, אבל בסופו של דבר זה ישתלם לכם כי התמונה שתצא תהיה מושלמת. אם למשל אתם מצלמים את הבן שלכם על רקע של דשא ירוק ומזהים אובייקט מסוים שגורם לרעשי רקע, אל תהססו לעצור הכל, להוציא אותו מהפריים ולהמשיך.

החיפזון מהשטן

בסופו של דבר תמונה טובה זה עניין של טיימינג וסבלנות. אם תמהרו לקחת את השוט לפני שתנאי השטח מאפשרים לכם את זה, לא עשיתם בזה שום דבר. תנו לעצמכם להתייצב, אפשרו למצלמה להתייצב, בחנו את האובייקט שאתם רוצים לתעד וודאו שכל הכוכבים מסתדרים יחד לתמונה מנצחת.

רוב התמונות המנצחות, אלה שנשארות איתנו לאורך זמן, הן דווקא התמונות הלא מתוכננות, אלה שבאמצעותם הצלחנו לתעד רגע שלא חשבנו שיקרה. בסופו של דבר, כשתגיעו הביתה ותביטו בה, תבינו אם יש לכם תמונה מנצחת, או סתם עוד תמונה לאוסף שלכם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת