טור

יש משבר אמון עם פייסבוק, אבל העליהום עליה - היתממות

אין ספק שפייסבוק יוצאת רע מאד מפרשת קיימברידג' אנליטיקה, אבל צריך לזכור שגם נידבנו לה בחופשיות כמעט כל פרט מידע עלינו. לירן עבדי מסביר מה צריך לעשות כדי שנוכל לישון בשקט
לירן עבדי | (3)

נקודת המוצא ברורה: בניגוד למדיניות המוצהרת של פייסבוק, חברת הייעוץ הבריטית קיימברידג' אנליטיקה אספה עלינו מידע ולמעשה הפרה את הפרטיות של לפחות 50 מיליון משתמשים, כשהכל נעשה תחת פיקוחה של הרשת החברתית הגדולה בעולם. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג כבר הספיק מאז לפרסם פוסט בו הוא מתחייב לנקוט בצעדים בכדי למנוע שהמקרה לא יחזור על עצמו. הרשות להגנת הפרטיות הודיעה מצדה על פתיחת חקירה מנהלית במטרה לגלות האם נעשה שימוש בלתי חוקי במידע אישי של משתמשים ישראלים, המפר את דיני הגנת הפרטיות בישראל.

 

ואחרי נקודת המוצא הזאת, בואו נפרוט את המקרה: האם היה פה שימוש בלתי חוקי? האם מדובר בהפרת חמורה של תנאי המדיניות? אולי מחדל פרטיות? או שמה משבר אמון מצד הגולשים? או אולי צביעות? כנראה שכל התשובות נכונות, אבל בואו נבין מה בעצם קרה כאן.

 

חיטוט בסעיפים הפתלתלים של מדיניות הרשת החברתיות מגלה שהיא מתירה שימוש במידע הגולשים לטובת מטרות לימודיות. אלא שכעת הובן כי אותם פרטים אישיים של עשרות מיליוני גולשים הועברו לחברה חיצונית, פעולה הנחשבת להפרה במדיניות הפרטיות שקבעה לעצמה פייסבוק ואנו כגולשים, הסכמנו עליה. אך האם באמת עלינו להיות מופתעים, כפי שזעקו בהתרגשות כותרות מיטב אתרי החדשות ברחבי תבל?

 

כאמור, חברת הייעוץ מבריטניה השתמשה במידע האסור בכדי להפעיל קמפיינים פוליטיים ולהתאים מסרים מניפולטיביים לקהל הרלוונטי, על סמך משתניו הדמוגרפיים, ההתנהגותיים וכדומה. חשבו על זה רגע: האם לא אותה הפרה מתבצעת בצורה לגיטימית מדי יום על ידי מיליוני מפרסמים ברחבי העולם, המנצלים את המידע שפייסבוק אוספת במוצהר על הגולשים? הרי כל מפרסם ברשת החברתית יידע לספר בהתלהבות על אפשרויות הפילוח המתקדמות שמציעה המערכת, מחתכים אפשריים במשתני המין, הגיל והגאוגרפיה, דרך בחירת תחומי עניין ועד להזנת מספרי טלפון של לקוחות מועדפים במטרה להגיע לקהלים רלוונטיים יותר עבור המוצר שלו.

 

האם באמת עלינו להיות כה נרגשים מהתנהגות כזו של חברה ציבורית, שלפי הדוחות הכספיים שלה, הרבה יותר "חברת פרסום" מאשר "רשת חברתית", שהרי עיקר הכנסותיה נובעות מקידום תכנים באופן מוחץ? מרגיש כי הדרמה המתחוללת נוגעת בהפרת סעיף נקודתי שלא צוין כמותר במדיניות, ללא התייחסות מצדנו למציאות שבפועל, בה פרטינו האישיים בלאו הכי מוצעים לעיני המפרסם המרבה במחיר אשר יבקש להציע את שירותיו.

 

נדמה שזה רק מובן מאליו שמתישהו מקרה שכזה ייחשף. נכון, מדובר במשבר חמור באמון ואין ספק פייסבוק יוצאת רע מאד מכל הסיפור הזה, כי אם יש משהו שאמריקאים לא אוהבים זה פגיעה באמון שלהם. זה לא-אמריקאי עבורם. אך אם נודה על האמת, תמים יהיה לחשוב שמדובר במקרה יחיד וקרוב לוודאי שזה רק קצה הקרחון, ואין לדעת כמה מקרים דומים פייסבוק הספיקה לטאטא מתחת לשטיח, תוך גילוי המקרה הנוכחי ולפניו.

 

ולמרות זאת, העליהום על פייסבוק שהפך לבון טון בימים האחרונים הוא לא פחות מהיתממות. הרי בואו נודה על האמת המרה: פייסבוק יודעת עלינו הכל מסיבה פשוטה מאוד ולא ממש מפתיעה - נידבנו לה כל שביב מידע עלינו ברצון רב. כשהצטלמנו בבר ומיהרנו לספר לכל החברים המקוונים שלנו כמה נהדרים חיינו, האלגוריתמים מיהרו לזהות בירה שהחזקנו ולהגדיר אותנו כשתיינים שלוודאי יתעניינו במסרי אלכוהול בשבועות הקרובים. בפעם אחרת, פייסבוק לא תהסס לנהוג כאחרונת הדודות הפולניות ותציע טבעת אירוסין לזוג שסומן יותר מדי שנים כ-In a Relationship וטרם מיסד את אהבתו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

וזה לא מסתיים שם. כידוע, אינסטגרם ו-ווטסאפ שתיהן חברות בת של הרשת החברתית בעולם, שנרכשו ב-2012 וב-2014 בהתאמה. כעת הוסיפו למשוואה את כמות השיחות הקוליות, הודעות הטקסט ושאר התמונות והסרטונים אליהן הרשינו גישה ואת חלקן אף בחרנו לשתף בפלטפורמות הפופולריות – ונותר רק לתהות האם קורטוב זיכרון נותר מאתנו שאינו חשוף לגופי ענק המסוגלים בהינף קליק להפיצו ברחבי העולם, על חשבון אחת מזכויות האדם הטבעיות ביותר – הזכות לפרטיות. ובאותה נשימה תמיד יש לזכור, אנו הסכמנו לכך במידה מסוימת.

 

ואם בכל זאת מחפשים פתרון? לכאורה הוא פשוט מאד - אל תרשו לחתול לשמור על השמנת. הימנעו מלשתף מידע עם העולם: התאפקו מלהעלות צילום מהחתונה המרגשת של יקירכם, רסנו את יצר הסלפי אחרי אימון ודחו את הסיפוק מלהציג לעולם מנה חושנית מהמסעדה הנחשבת ההיא. האם באמת תוכלו לדמיין עולם שכזה, כעשור לאחר שהורגלנו לחיות כך? צוקרברג ושאר קברניטי הרשתות החברתיות כבר יענו במקומכם.

 

לירן עבדי הוא מנהל מדיה דיגיטלית  בחברת 'ליפקו דיגיטל'

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כתבה מעניינת ביותר, כל הכבוד! (ל"ת)
    מיטל 27/03/2018 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שחף 27/03/2018 13:02
    הגב לתגובה זו
    גאון
  • 1.
    מארק צוקרברג 27/03/2018 11:57
    הגב לתגובה זו
    סיכום מעולה של המצב הנוכחי, אני לא חושב שמשהו באמת ישתנה חוץ מניסיון של פייסבוק להוריד את הלהבות
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.