הדיגיטל עבר את העיתונות? ב-2016 יגיע המהפך הגדול כשהמובייל יעבור את הדסקטופ
שנת 2015 תיזכר לעד כשנה שבה התחולל מהפך בעוגת הפרסום הישראלית, כשהדיגיטל עקף לראשונה את הפרינט עם נתח של 27% לעומת 21% בלבד שהלכו לעיתונות. הטלוויזיה כמובן עדיין מובילה עם 38% מתוך העוגה, כך עלה מהנתונים שנחשפו ע"י יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק הישראלי.
אז פרסום דיגיטלי עובד, והוא לא נחלתם של מפרסמים קטנים בלבד. זאת כבר עובדה מוכחת. אולי אפילו כבר עובדה נשכחת. ואין ספק שהדיגיטל נגס וימשיך לנגוס בעיתונות. אבל השאלה החשובה באמת היא איך מתחלקת עוגת הפרסום בדיגיטל, ואיזה חלק מתוכה תופס המובייל?
עוגת הדיגיטל נחלקת לפרסום בדסקטופ, קרי המחשב השולחני, ופרסום במסך הקטן שצמוד אלינו 24/7 - הסלולר. יש גם פרסום בטאבלט, כמובן, אבל המספרים מינוריים ולא רלוונטיים. אז אם אני מפרסם גדול שרוצה להשיק מוצר חדש, איפה ייחשפו יותר אנשים למוצר שלי, בדסקטופ או במובייל? ובכלל, איפה יזכרו את הפרסומת שלי יותר?
בישראל המובייל כבר עבר את הדסקטופ בכל הקשור לכמות הטראפיק, עם כמות גולשים גדולה יותר וכמות כניסות גבוהה יותר פר גולש. משתמש בדסקטופ ייכנס בין פעם לפעמיים בממוצע ביום, על מנת לצרוך תוכן באתר מסוים, לעומת 4-6 פעמים בממוצע במובייל לאותו אתר. אם התוכן הוא אותו התוכן אז מדוע הדסקטופ נושף בעורפו של המובייל?
- הבינה המלאכותית מגיעה לסמארטפונים - מה צפוי להיחשף בכנס בברצלונה?
- טאבולה ירדה וזה הזמן להודעה חיובית: 220 מ' קליקים בחודש בפיד בנייד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה העיקרית היא שהסלולר נמצא איתנו כל היום, בכל מקום. מה שלא ניתן לומר לגבי הדסקטופ. אך טבעי שיהיה לנו נעים יותר, קל יותר ונגיש יותר לצרוך את התוכן בסלולרי, לעומת הדסקטופ. יותר מכך, המובייל מזוהה אצלנו ככלי בידורי, לעומת הדסקטופ שמזוהה ככלי עבודה, אפור ותועלתי, ולכן את הקליפ המגניב, את הטריילר לשובר הקופות החדש או את הפרומו ל"אח הגדול" הרבה יותר "פאן" לנו לצרוך בסלולרי. עדיין ניכנס פעם פעמיים ביום כדי להתעדכן, לצרוך תוכן חדשותי כזה או אחר או תוכן שיסייע לנו בעבודה, אבל בכל הנוגע למובייל - שם אנחנו נפרוק עול ונפציץ באינפורמציה.
יתרון נוסף שעומד לטובת המובייל הוא שהפרסומת במובייל אסתטית יותר לעינינו. מסתבר שאסתטיקה חשובה לא רק במחוזות הקוסמטיקה, והפרסומת במובייל מוגשת לנו בצורה נקייה ונעימה יותר. למה הכוונה? כידוע, תופעת הפרסומות באתרים הפכה למטרידה ובעקבותיה פיתחו המשתמשים מנגנון עיוורון לפרסומות. כתוצאה מכך, החלה תופעת Ad Blocking שחוסמת פרסומות באתרים. תופעה זו אט לאט מחלחלת ותחלחל גם למובייל, עם הכרזתה של אפל לאחרונה על חסימת פרסומות במערכת ההפעלה שלה. אבל למובייל יש "אס" מנצח והוא הנדל"ן הפרסומי המצומצם, כלומר שטח פרסום קטן יותר, המתחייב ממסך קטן יותר. הראש לא יכול להבין מה שהעין לא יכולה לקלוט. ובמסך הקטן אי אפשר להעמיס הרבה. הגולש נהנה מפרסומת אסתטית ולא מטרידה בעין, והמפרסם נהנה מבולטות גדולה יותר בשטח פנים קטן יותר.
בואו נחזור רגע להיקף הכניסות למובייל, ונדבר על האפליקציה שאף סמארטפון לא שלם בלעדיה - פייסבוק. חברת המובייל פייסבוק, כך להגדרתה, הצהירה כי 85% הגולשים בה נכנסים דרך המובייל. ממחקרים עולה כי אנחנו נכנסים לפייסבוק 14-16 פעמים בממוצע ליום מהמובייל, לעומת 3-5 פעמים מהדסקטופ. פייסבוק הפכה לאגרגטור כמעט לכל התכנים הדיגיטלים שאנו צורכים. HUB אמיתי לתוכן הדיגיטלי שלנו. רובנו צורכים את התוכן של האתרים הרלוונטים לנו באמצעות הפיד של פייסבוק. כאשר כתבה מעניינת אותנו בפיד כמובן שנקליק עליה. משם נכנס לאתר ונקרא את הכתבה. אם נחזור לכך ש- 85% ממשתמשי פייסבוק נכנסים מהמובייל, המשמעות היא שאת התוכן האהוב עלינו אנו קוראים גם כן מהמובייל, באתר הסלולרי של גוף התוכן אליו הגענו לאחר הקלקה בפיד הסלולרי בפייסבוק.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
הדיגיטל בתנופה, וידו של המובייל על העליונה. לא מעט מפרסמים כבר הבינו את זה, וכבר ב- 2015 למעלה ממחצית תקציב הפרסום הדיגיטלי שלהם במובייל. מפרסמים בענף הרכב, לדוגמא, שהיו מפרסמים קלאסיים בעיתונות המודפסת, מקצים יותר ויותר תקציבים למובייל, ומדברים על עלייה של 25% בפרסום במובייל בענף זה. הפרסום במובייל מאפשר לאותם מפרסמים למתוח את הגבולות ולהגיע ליותר קהלי מטרה וביכולות טרגוט שיש רק במובייל. נכון, המילה "אינגייג'מנט" כבר קצת נדושה. שנים שאנו שומעים על הרצון ליצר מעורבות עם הפרסומת או קמפיין. המובייל מאפשר לבצע פעולות אינגייג'מנט שניתן לעשות רק במובייל ולא בשום מדיה אחרת.
הקלק לשיחה, הקלק לניווט, הקלק לשליחת הודעה, שמור קופון, חפש סניף בסביבתך, שלם בקליק, צלם והעלה תמונה ועוד...כמובן שעל זה נוסיף את המטרות העיקריות של רוב הקמפיינים: חשיפה ומודעות, ובהנחה והטראפיק כבר ברובו סלולרי, ניתן להבין למה זו המדיה הדיגיטלית האולטימטיבית.
אין ספק שהמובייל עשה וימשיך לעשות קניבליזציה לעיתונות, ולדסקטופ בפרט. אבל האם הוא צפוי לערער על מעמדה של המלכה הבלתי מעורערת - הטלוויזיה? הטלוויזיה היתה ותישאר מדורת השבט. היא לא מודדת הצלחה, והיא גובה מחיר גבוה מהמפרסמים, אבל היא כאן כדי להישאר. אין ספק שהיא נפגעת ותמשיך להיפגע מהדיגיטל, ומהמובייל בפרט, אך רחוק היום שבו תעלה כותרת בסגנון: מהפכה! המובייל עבר את הטלויזיה בנתח הפרסום שלו. הכותרת האמיתית היא שבשנת 2016 המובייל יהיה הנתח העיקרי בעוגת הפרסום הדיגיטלית ויעבור את הדסקטופ.
הכותב הוא עמרי ארגמן, מייסד וסמנכ"ל הפיתוח העסקי של סוכנות הפרסום הדיגיטלית moblin
- 1.תותח...וגם חתיך (ל"ת)דני 20/01/2016 12:02הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
