בניתם אסטרטגיית תוכן? קארן מקרגיין תסביר לכם איפה אתם טועים כנראה
הרבה דברים השתנו ואז פרץ האינטרנט, אומרת קארן מקרגיין, אחת מכוהנות ה-UX ואסטרטגיות המובילות בעולם. "היום כל אחד יכול להתחבר לרשת מהמחשב מהשעון שלו ואפילו מהמקרר. השאלה היא איך להנגיש למשתמש את המידע".
לקראת סדנה אותה תעביר קארן בכנס UXILive 2015 שיערך החודש, החלטנו באייס לברר איתה האם יש דבר כזה "מתכון מצנח" ביצירת תוכן, ואיך נשארים עדכניים בעולם שמשתנה ללא הפסקה. "בסדנה אני אסביר ואדבר על אסטרטגיות תוכן. למשל, המון חברות מפעילות היום אתרים לסלולר, אבל צורת החשיבה שלהן לגבי התוכן נשארה במחשב הבייתי. בסדנה אני אלמד כלים מעשיים להטמעת אסטרטגיית תוכן, נדבר על תהליך אפיון ועיצוב של אתרים ואולי הכי חשוב, איך מחברים בין 2 אלה".
מקגריין היא אשת UX ואסטרטגיית תוכן מהמובילות בעולם. היא אחראית לאסטרטגיה הדיגיטלית של חברות ענק כמו דיסני, סיטיבנק, ניו יורק טיימס ואחרות. היא כתבה ספר מצליח בנושא - "Content Strategy for Mobile" ומרצה בתואר השני לניהול עיצוב ב-School of Visual Arts בניו יורק.
לארץ היא תגיע במסגרת כנס UXILive 2015 שיערך בין 25 ל-28 לחודש, ותעביר בו סדנה, בה היא תלמד כלים מעשיים להטמעת אסטרטגיית תוכן בתהליך האפיון והעיצוב של אתרים. אגב, ההרשמה לכנס נסגרת ממש עוד רגע, ב-21 במאי, אז כדאי למהר, וסידרנו לכם הנחה מיוחדת של 20% על כל הכנס - קוד ההנחה הוא iceishere והוא תקף עד ה-20 לחודש.
-מה הטעויות הנפוצות שאת רואה היום באתרים של גופים וחברות?
"אם אני מתייחסת לעבודה שלי עם חברות גדולות, אחת התפיסות השגויות והנפוצות ביותר שאני רואה, היא שמפרסמים ואנשי שיווק מתייחסים לכל אפיק מדיה כערוץ תקשורת נפרד לחלוטין ללא שום קשר ביניהם. אני רואה למשל חברה שיש לה אתר למחשב הביתי, אתר סלולרי ובמקביל היא מפרסמת במדיה מודפסת, אבל ההסתכלות שלה על כל אחד ואחד מהערוצים היא עצמאית לגמרי. היום חייבת להיות סינרגיה בין כל הערוצים וזה לא מתבטא רק בהצגה או והנגשה של תוכן. חייבים לחשוב איזה תוכן מתאים לאיזה אפיק.
"כשאני מייעצת לארגונים, לא פעם הם מבינים שהם חייבים לחזור אחורה, ולבדוק מה קרה למחלקת המדיה הכתובה למשל, שננטשה עם הזמן. חברות כל כך מתרכזות בערוצי התקשורת החדשים ודיגיטליים, ולא מבינות שאסור להשאיר אף ערוץ מאחור - אם פועלים במספר ערוצים במקביל, חייבים לחשוב מראש על האופן שבו מנהלים וכותבים את התוכן לכולם".
-וזו תופעה נפוצה? את רואה הרבה חברות שריכוז המאמץ שלהם שגוי?
"או... כן. למשל, היום יש הרבה ארגונים שמתרכזים באתר אינטרנט למחשב הנייח ולטלפון הסלולרי, והם חושבים ש-2 האתרים האלה צריכים להיות זהים, שהאתר הסלולרי צריך לשקף את האתר מהמחשב הבייתי. זה לא חכם. ארגון יעיל הוא כזה שמפעיל מקסימום ערוצי מידע, כשבכל ערוץ הוא נותן ללקוח שלו את התוכן הרלוונטי. הרי ברור שהשימוש של הלקוח באתר הסלולרי לא יהיה זהה לזה שבמחשב הבייתי, וכך גם צריך להיות היחס אליו".
- שובו של הפריים טיים
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
-אז היית אומרת שהיום אתר סלולרי חייב להיות שימושי, הוא לא יכול רק לספק מידע?
"אני חושב שזה מאוד שונה מחברה לחברה, הרי לכל גוף יש את הצרכים שלו. הרבה לקוחות שלי רוצים שאייעץ להם איך ליצור אתר סלולרי באותה השפה של האתר הנייח, אבל כשאני בודקת אותו, בחלק גדול מהמקרים אני מגלה שקודם כל אנחנו צריכים לטפל בו, ורק אחר כך לגשת לסלולר ולראות איזה תוכן מתאים לו. ובהקשר לשאלה, אתר סלולרי לא חייב להיות שימושי, האופן שבו אני רואה אתרים ניידים הוא תפירה לפי הצורך של המשתמש - ולא רק להעביר את האתר הנייח לסלולרי כמו שהוא, רק עם ממשק מותאם. החוויה צריכה להיות תפורה ונכונה לכל אחד מערוצי תקשורת, תוך שהם משלימים זה את זה".
-בעבר זה נקרא ממשק משתמש (UI), היום זה נקרא חווית משתמש (UX), מה הם ההבדלים המשמעותיים בתפיסה בין השניים?
"בעיני חווית משתמש (UX) היא הסתכלות רחבה יותר על כל המשתנים שיכולים להשפיע על עיצוב ערוץ התקשורת והתועלות הסופיות שהמשתמש יפיק ממנו. מנגד, ממשק משתמש (UI), הוא העיסוק ברמת הממשק, כלומר איפה נכון לשים את הכפתור, ומה נכון שיהיה בתוך החלון באתר.
"ב-UX יש גם הסתכלות רחבה על המודל העסקי, על אופן העבודה של ארגון עם תוכן וכדומה. מי שמטפל בחוויית משתמש חייב להסתכל על התמונה הגדולה ובהתאם לכך להנחות את הפיתוח".
-ויש טיפים או טריקים בסיסיים שתמיד יעבדו?
"מאוחר יותר השנה אני מוציאה ספר חדש שבו אני מדברת על הנושא הזה, ואחד הדברים שאני מתרכזת בהם בספר זה שהיום לא נכון להפריד בין אתר הסלולר והאתר הנייח. היום יש צורך, ואני אומרת את זה הרבה, אבל זה באמת חשוב - בסינרגיה. צריך אתר שעובד על כל פלטפורמה אפשרית, תוך שהוא נותן מענה לצרכים של המשתמש בכל אחת מהן.
"הדבר השני שאני יכולה לומר הוא שחשוב מאד להבין מה הלקוח שלך צריך, כשהוא ניגש לאתר שלך דרך פלטפורמה מסויימת. הצורך שלו באתר נייח שונה מהצורך שלו באתר סלולרי, ובטח ובטח שהוא שונה מעמוד פייסבוק למשל.
"זה נכון שהסביבה משתנה כל הזמן, אבל הרבה מהעקרונות הבסיסיים של חוויות משתמש לא השתנו וכנראה שהם גם לא ישתנו בעתיד. הצורך הכי בסיסי הוא שהתוכן שלך יהיה קל לקריאה וקל להבנה".
ושוב, ההנחה המיוחדת (20% על כל הכנס) תקפה עד ה-20 לחודש - קוד הנחה - iceishere.
- 1.אז האפליקציה צריכה להיות זהה לאתר או לא? (ל"ת)נשר 18/05/2015 10:00הגב לתגובה זו
- אייל 19/05/2015 09:52הגב לתגובה זואבל כן חשוב שתהיה סנרגיה לאתר הנייח

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.