עטרה בילר עצמלה
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

להיכנס באיקאה זה רעיון משובח, אבל מיכל ינאי מאולצת ולא תורמת לעצמל'ה

השבוע הזה שייך ללא ספק לקמפיין עצמל'ה שמתנגח ב-IKEA. מבקרת הבית של אייס משבחת את תובנת הצרכן הישראלי, אך הייתה מוותרת על מיכל ינאי
עטרה בילר | (11)

בשורה התחתונה: האסטרטגיה שמשווה ילדים ישראלים לילדים סקנדינביים היא בסיס איתן לבניית מותג לדורות, אבל הפרזנטורית משקפת מעין "רגליים קרות" של המותג ומפחיתה מבטחונו העצמי.

החדשות הטובות: יש פה בסיס מפואר לנרטיב ראשי של מותג לאורך זמן. ילדים ישראלים, כמו כולנו הישראלים, זה לא משהו שרואים בשום מקום אחר.

החדשות הרעות: מישהו קיבל "רגליים קרות" וליתר בטחון עשה שימוש בפרזנטורית פופולארית או אקס פרזנטורית פופולארית במידה שלא נבין את הבדיחה.

הרעיון לעשות שימוש ציני באיקאה כדי לחדד נקודה חשובה לגבי ילדים ישראלים הוא בהחלט רעיון משובח. יש אמת בהערצה הסנוביסטית שלנו לתוצרת חוץ, וכשתוצרת החוץ הזו מגיעה במחירים נוחים ובאולם תצוגה עם טעם של חו"ל, אנחנו, הישראלים, יוצאים מדעתנו. מאידך, אנחנו ההיפך הגמור מהסקנדינביים בכל אספקט שהוא: אקלים, מזג אנושי, מראה חיצוני, תרבות. אז מדוע הבתים שלנו מפוצצים ברהיטים שבדיים?

כותבת שורות אלו בעצמה חוטאת בריפרוף בעיון רב בקטלוג איקאה ומתפלאת מהתבונה והאמפטיה שהמותג מפגין כלפי הצרכן, ממגבלת שטח המחייה שלו, ממגבלת התקציב שלו ומהשאיפה שלו לעיצוב ואסטטיקה. ובכל זאת, מדובר בתוצרת שבדיה ונכון, יש משהו פחות מדי מאסיבי ויותר מדי נידח במה שאיקאה מציעה לנו. אפשר בקלות לראות בית שבדי שמשווע לאור שמש מתעקש לאבזר את חדריו בריהוט חיוור עם קווים נקיים ומינימליסטיים כדי להכניס קצת קלילות לחורף הסקנדינבי.

עצמל'ה (שם פצצה) ממנף את הצביעות הישראלית לטובתו. כדי להגיד שהם רואים את הצרכן טוב יותר מכל יצרן רהיטים אחר, הם נוגחים ישירות במנהיג הנוחות והאסטטיקה שמצהיר כי הוא הוא זה שמבין איך האדם חי בביתו וכי לאותו אדם הוא מתכנן ומייצר רהיטים. אז זהו שעצמל'ה מבקש להשאיר את יצרן הרהיטים השבדי - בשבדיה, ולהפנות את תשומת ליבו של ההורה הישראלי לעובדה שהמלך הוא עירום וכי יש ולהודות בעובדה כי הילד הישראלי לא דומה בשום אספקט לילד השוודי. על כן עליו להסיר קורה מבין עיניו ולהודות גם בעובדה שאיקאה פשוט היתה פשרה שהוא אילץ עצמו להאמין בה.

עד שהגיע עצמל'ה

מהבחינה הזו, הכניסה ראש בראש באיקאה נכונה. המסר "ילדים ישראלים צריכים רהיטים מעצמל'ה" - או כפי שזה נופל על האוזן: מעץ מלא - אינו מספיק מעניין לכשעצמו. מה שהופך אותו למעניין הינה תובנת הצרכן הישראלי, שמחד מגדל ילדים שמחים וקצת חסרי גבולות, ומאידך נוהה אחר המותג השבדי שמשדר שלווה צפונית.

סצנת הפתיחה שמראה שני ילדים שבדיים שיושבים על המיטה וקוראים ספרים בדממה כשמעל ראשם מתנוסס פוחלץ של ראש צבי ניצוד, היא סצנה מצחיקה במיוחד. אבל כניסתה של מיכל ינאי מוזילה את הפרסומת ומכניסה רעש שאינו קשור לנושא.

כאן נשאלת שאלה שאינה קשורה לאסטרטגית עצמל'ה: מהו תפקידו של הסלב בפרסומת? אז כאשר הסלב משובץ באופן רלוונטי (אלי פיניש לנוזל כלים פיניש/ ציון ברוך כשחקן בתפקיד דג קרפיון/ יובל סמו בתפקיד "נהג המונית אשר" - תפקיד אותו הרוויח ביושר ב'ארץ נהדרת'/ שני כהן בתפקיד המזכירה של שוקה) אז אפשר אפילו לומר שמדובר במשחק לכל דבר. אולם כשהסלב משמש קריין רק כדי להגביר את הצפייה והזכירות - אפשר לדעתי לוותר עליו ולהשתמש בכסף להקרנת עוד כמה ספוטים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ככה זה במקרה של ינאי שנראית מאולצת ולא מוסיפה ערך למסר או למותג. הקמפיין שתוקע מרפק בצלעות IKEA ממתג את הרהיטים ברוח איקאה שבה שמות הפריטים בלתי אפשריים להיגוי. כך למשל ישנה שידה הקרויה kaka mayka - מילה שלרוב משמעותה "גרוטאה" וכאשר היא מונחת, גראפית, על תג המוצר היא נראית כמו שם של מעצב יפאני...מוצר אחר נקרא לא פחות ולא יותר MAAFAN.

ההומור ברור: אנחנו עם אגרסיבי, חם מזג שמגדל ילדים שמחים אך שובבים. או אולי נאמר זאת כך - שובבים אך שמחים. רהיט שהוא "מעאפן" או "קקה מאייקה" מבשר מסר אמיץ שמדבר על רשות אמיתית לחיות את חיינו כילדים בלי לחשוש משבירת הרהיטים, לקפוץ ולהתפרע ללא רסן.

באופן כללי עצמל'ה צריך להעמיק את 'עולם ההשוואה' של מקומיים מול לא מקומיים. איקאה חייבת להיות מושא ההשוואה העיקרי בשל העובדה שהיא השתלטה על הקטגוריה של "גם זול, גם מעוצב, גם חו"ל", וכשיש קטגוריה מבוססת שכל מה שצריך זה לאתגר אותה כדי לקחת נתח שוק - אז בסיס האיתגור "ילדים ישראלים צריכים דברים שונים מילדים שבדיים" הוא נכון מכל הבחינות.

עם זאת, האופק של המותג חייב להיפתח סביב ציר ה'ילדים הישראלים' בהשוואה לעוד ועוד מושאים מלבד שבדי כדי לבנות זהות עצמאית ולהוכיח שיש לו זכות קיום עצמאית. אישית אני רואה את זה קורה בקלות ואני מקוה שבעצמל'ה מוכנים למסע הזה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    סתם צופה 01/07/2014 10:12
    הגב לתגובה זו
    היא פשוט נראית שם מוזר ומדברת מוזר ונראית כמו פינה לא מלוטשת בפרסומת מאוד מלוטשת.
  • 7.
    ארז 01/07/2014 10:05
    הגב לתגובה זו
    איך אתם מעיזים להציג את עצמכם כמתחרים של איקאה, ועוד מותג על - כזה שנמצא בכל בית בישראל. להתחרות בחוויית הקניה? נו באמת. להתחרות במחירים? בטוח שלא. להתחרות בעיצוב? בטוח שלא. תמצאו USP אמיתי, אל תנסו לקחת ESP קצת ולהשתמש בו כאילו גיליתם את מעיין הנעורים. רוצים לנצח את איקאה? תבדלו את עצמכם. אף אחד לא יזכור אתכם בעוד שבוע-שבועיים
  • 6.
    רק לא הבנתי מי נתן לעטרה הכלומניקית לחוות דעה (ל"ת)
    יוסי 30/06/2014 21:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוסי 30/06/2014 19:08
    הגב לתגובה זו
    עצם זה שאני יודע שקיימת רשת כזו עכשיו זה רק הקמפיין. יפה מאוד.
  • 4.
    שי 30/06/2014 17:51
    הגב לתגובה זו
    הכוח של הקמפיין הזה הוא דווקא לא באסטרטגיה אלא בקריאטיב. הוא בולט, מצחיק, פרובוקטיבי (לא במובן הסקסי כמובן). אבל מבחינת אסטרטגיה? בואו לא נספר לעצמנו סיפורים - איקאה הוא כבר מזמן לא מותג שוודי. הוא מותג בינלאומי. המוביל בעולם. ילדים שוודים זה ממש לא מה שעולה בראש כשחושבים עליו. דבר שני - אם איקאה היתה מושקת היום בישראל אז אולי האמירה היתה רלוונטית. אבל המותג נמצא פה כבר 10 שנים וכנראה בכל בית בישראל יש מוצרים של איקאה. האיכות מוכרת. כולם יודעים שאיקאה שורדת גם את הילדים הישראלים ושבשורה התחתונה היא נותנת פתרון לא רע - שילוב של איכות, מחיר ועיצוב. ולכן האמירה הזאת לא ממש אמינה. לעצמל'ה גם אין את התקציבים לערער את המעמד של איקאה ולשנות את התפיסה. בעוד שבוע הקמפיין יעלם וכולם ישכחו. ודבר אחרון - הייתם פעם בחנות של עצמל'ה? אני הייתי. הפרסומאים של המותג כנראה לא היו. כשהחנות שלך היא חנות צפופה וחשוכה באיזורי תעשייה מכוערים, אתה לא באמת יכול לנצח את איקאה. מיכל ינאי היא הבעיה האחרונה שלי. ועדיין קמפיין משעשע, בולט ועצם הכניסה במותג המוביל בשוק לא מזיקה.
  • עדי זיו 01/07/2014 21:03
    הגב לתגובה זו
    כולם קונים באיקאה זה נכון אבל כולם יודעים שזו התפשרות במיוחד מיטות הילדים שלהם שהן הכי פשוטות שיש
  • בגלל שכולם קנו שם, כולם יודעים שזה לא איכותי (ל"ת)
    אסטרטגיה נכונה בהחלט 30/06/2014 22:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יופי 30/06/2014 16:36
    הגב לתגובה זו
    יופי של קמפיין ויופי של משרד
  • 2.
    pix37 30/06/2014 15:20
    הגב לתגובה זו
    הקמפיין מצוין אבל אם זו אכן מיכל ינאי שתדאג לפטר את המאפר והתאורן שם - היא נראית מבוגרת ב- 20 שנה מגילה.
  • 1.
    מי המשרד פרסום? (ל"ת)
    30/06/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
  • ליאו ברנט! שאפו! (ל"ת)
    הדר 30/06/2014 14:14
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.