דירוג יפעת ל-2011: ברוקנר נטע יער ממריא, גליקמן היחיד מהעשירייה שצומח וזרמון גולדמן עם הקיטון הגדול בענף
דירוג משרדי הפרסום בסיכום שנת 2011 מציג מספר נתונים בולטים: מתוך 20 משרדי הפרסום המובילים בישראל (על פי היקף המחזור בשקלים) 12 משרדים רשמו קיטון. זאת לעומת 3 משרדים בלבד שרשמו קיטון בסיכום שנת 2010. כשלעצמו, הנתון הזה לבד יכול לספר את הסיפור המר של שנת 2011. בשני הקצוות של 20 המשרדים המובילים בענף נמצאים ברוקנר נטע יער עם הצמיחה הגדולה ביותר ומנגד זרמון גולדמן עם הקיטון הגדול.
מבט על העשירייה הראשונה של הענף מציג את המשרד היחיד שיכול לסכם את 2011 בחיוך - גליקמן נטלר סמסונוב. המשרד, בבעלותם של חנן גליקמן, דני נטלר, גיל סמסונוב ויגאל שמיר חותם שנה נפלאה מבחנתו, ובניגוד גמור למגמה בשוק. מבין 10 המשרדים המובילים גליקמן נטלר סמסונוב הוא היחיד שרשם גידול עם צמיחה של 9%.
משרד הפרסום שרשם את הגידול הגדול ביותר ב-2011 הוא ברוקנר נטע יער עם צמיחה של 33%. המשרד, בבעלותם של טל ברוקנר, יגיל נטע ועופר יער רשם את 2011 כשנה שבה קטף את פירות ההשקעה והמאמץ בשנים האחרונות, ועם צעד משמעותי קדימה הגדיל את המחזור מ-74.5 מיליון שקלים ב-2010 ל-98.2 מיליון שקלים ב-2011. גם בברוקנר נטע יער יודעים כעת כי 2012 היא שנת המבחן עבורם. חובת ההוכחה היא על כתפי 3 השותפים שניצבים במקום ה-11 בדירוג הכללי. הם יצטרכו לדלג בצורה בטוחה מעל תסמונת 'השנה שאחרי הפריצה'. במידה וישכילו לעשות זאת הם בדרך הבטוחה לאורה המחמם של העשירייה הראשונה.
את הצניחה הגדולה ביותר בעשירייה הראשונה רשם כצפוי שלמור אבנון עמיחי. 'האימפריה המגמגמת' של החודשים האחרונים איבדה ב-2011 תקציבי עוגן שהביאו את המשרד לקיטון של 20%. משרדים נוספים שנמצאים לא רחוק משלמור ונאלצו להיפרד מנתח עבודה משמעותי הם פובליסיס גלר נסיס עם קיטון של 17% ויהושע TBWA עם קיטון של 18%. מקאן אריקסון, המשרד הגדול בישראל הרגיש על בשרו את אירועי המחצית השנייה של 2011 ונפרד מנתח של 70 מיליון שקלים עם קיטון של 13% במחזור.
אדלר חומסקי, במקום ה-2 בדירוג השנתי סוגר את 2011 עם קיטון של 6% בלבד, מהנמוכים בעשירייה הראשונה (יחד עם גיתם BBDO) וזהה לזה בסיכום 2010. הפער בין אדלר למקאן הצטמצם מ-137 מיליון שקלים בסיכום 2010 ל-92 בסיכום 2011. לעומת זאת הפער בין אלדר לבאומן גדל מ-37 מיליון שקלים ל-41 מיליון שקלים. היחלשותו של שלמור מרחיקה אותו משלישיית הצמרת כאשר הפער בינו לבין באומן במקום ה-3 גדל מ-48 מיליון שקלים ל-78 מיליון שקלים. הפער בין יהושע TBWA במקום ה-6 לגיתם BBDO במקום ה-5 נפתח שוב וגדל מ-29 ב-2010 ל-52.9 מיליון שקלים. הפער ביו ברוקנר נטע יער על סף העשירייה הראשונה לבין ראובני פרידן עומד על 27 מיליון שקלים.
שיעור השינוי הממוצע (בנטרול לפ"ם) שרשמו 20 המשרדים המובילים ב-2011 עומד על קיטון של 2%. כל המשרדים בעשירייה הראשונה (למעט גליקמן נטלר סמסונוב שרשם גידול) רשמו קיטון גדול יותר שעמד בממוצע על 12.25%.
משרדים נוספים שרשמו ב-2011 גידול ויכולים לסמן לעצמם הישג לא מבוטל בהתייחס לשנה הלא קלה שעברה על הענף הם: ענבר מרחב עם צמיחה של 3%, ארועטי ברמן GPS עם צמיחה של 26%, רגב קויצקי עם צמיחה של 27% וקבוצת דחף עם צמיחה של 21%.
מקאן אריקסון , משרד הפרסום הגדול במדינה, נפגע מהמחאה החברתית, האחראית לקיטון של כ- 13% מההוצאה לפרסום שלו, עקב הפחתה דרמטית של תקציבי הפרסום של תנובה, קו אופ הריבוע הכחול ואסם. כמו כן נרשמת ירידה בהיקפי פרסום של לקוחות מקאן נוספים כמו קבוצת 365, שירותי בריאות כללית, פז ועוד. מקאן בולט השנה עם פרסום למגזין STYLE שהשיק המשביר החדש לצרכן מקבוצת 365, מהפיכת המסלולים של חברת YES בכיכובה של קרן פלס, הארנק הדיגיטלי של בנק לאומי ועוד.
אדלר חומסקי נמצא במקום השני בטבלת משרדי הפרסום, עם ירידה מתונה יחסית של של כ-6% במחזורי הפרסום שלו. המשרד שעבד בבלעדיות על תקציב פלאפון השנה לא נהנה מצמיחה בתקציב הפרסום של חברת הסלולר, ומנגד ניזוק מהפסקת העבודה עם ביטוח 9,000,000. אדלר חומסקי בולטים השנה עם שלל קמפיינים לחברת בזק, שידרוג מהירות תקדימי ברשת פלאפון וחידוש השפה הפרסומית הנטועה בעולמות הפנטזיה, שינוי חוקי המשחק בלוטו החדש ועוד.
באומן בר ריבנאי ממוקם במקום השלישי עם ירידה של 8% בהיקף הפרסום שלו. לצד עליות נאות בתקציב הפרסום של סופרפארם, הלקוח הגדול ביותר של המשרד, נפגע המשרד מאיבוד חלקו בתקציב פלאפון, מאיבוד תקציב מי עדן ומהקטנת תקציב הפרסום של יוניליוור. באומן בר ריבנאי ממשיך לבלוט עם קמפיינים מושקעים לסופרפארם שבניגוד לרוח המחאה החברתית מגדילה את ההשקעה שלה לפרסום ופרסומות מושקעות לחברת הכבלים HOT שממשיכה להציע מבצעי טריפל אטרקטיבים בכיכובו של דייויד דוכובני ואף השיקה את העונה השניה של הסדרה עספור השנה ועוד. נציין כי לאחרונה זכה באומן בר ריבנאי בתקציב ישראכרט הנחשק ובתקציב טורנדו שמן הסתם יבואו לידי ביטוי באופן מלא ב- 2012.
שלמור אבנון עמיחי שחווה שנה לא קלה עם איבוד מספר תקציבי עוגן ופרישתו של גדעון עמיחי, אחד מהאבות המייסדים שלו, מאבד 20% מגודלו השנה. משרד הפרסום נפגע מאיבוד תקציב הפרסום של אורנג', קיטון בתקציב הפרסום של גינדי שעשו עם המשרד את פרוייקט "פעם ב- 100 שנה" ב- 2010 וקיטון בתקציב הפרסום של ישראכרט, שאף עזב בסוף השנה את המשרד. שלמור בלטו השנה עם סידרת סרטונים מושקעים לטורנדו, והמשיכו בקו קריאטיבי ברמה גבוה ליונדאי.
גיתם BBDO סוגר את החמישיה עם ירידה של 6% בהוצאה לפרסום שלו. למרות שהתחילו בגיתם לעבוד השנה עם ש.י.ר שלמה המייבא את אופל ואת קמור יבואנית BMW, לא יכלו בגיתם שלא להיפגע מקיטון בתקציבי הפרסום של שופרסל, תנובה, בנק הפועלים לוריאל ועוד. גיתם בלטו השנה עם תחרות ישראל מבשלת בחסות שופרסל עם תוכנית המאסטר שף, הזוג המושלם של סלקום (סמארטפון וטאבלט), שפה פרסומית חדשה לנטוויז'ן 013 ועוד.
יהושע TBWA 'מתקן' את הגידול הלא שגרתי מ-2010
נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "המחאה החברתית שהתחילה ברוטשילד, הגיעה לרמת החייל. משרדי הפרסום שעבדו עם חברות המזון ורשתות השיווק היו הראשונים להיפגע. זוהי הפעם הראשונה בתולדות שוק הפרסום הישראלי שהקיטון בעוגת הפרסום נובע מגל חברתי ולא ממשבר כלכלי או מצב בטחוני".
יהושע TBWA שחווה גידול לא שגרתי בשנת 2010 של כ- 35%, חווה תיקון השנה וקטן בכ- 18%. משרד הפרסום נפגע מבנק דיסקונט וממקדונלדס החותכים השנה את תקציב הפרסום שלהם בכ- 50% ביחס לשנת 2010. כמו כן נפגע יהושע מהקטנת תקציבי הפרסום של הטוטו, מגדל ומכבי שירותי בריאות. הגידולים שנרשמים בהיקפי הפרסום של משרד הפרסום מגיעים מכיוון כ.א.ל, תקציב שעבר אליו בסוף 2010, ביתילי, ברימאג ועוד.
נקודת האור הבולטת: גליקמן נטלר סמסונוב
יעקובי מוסיף: "נקודת האור הבולטת בעשירייה הפותחת הוא גליקמן נטלר סמסונוב שצומח בניגוד למגמה בכ- 9%. המשרד שמפגין יציבות מרשימה על פני השנים, נהנה מתקציב ביטוח 9,000,000 שעובר חידוד בקו הקריאטיבי שלו, סמייל 012 שגם הוא התחיל לעבוד עם המשרד בחציון השני של 2011 ותקציב פסגות החדש שטרם בא לידי ביטוי עקב מצבו העגום של שוק ההון ועוד".
המשרד הצומח ביותר בעשירייה השניה הוא ברוקנר נטע יער שחווה קפיצת מדרגה עם זכייתו בתקציב אורנג' ותקציב MG של דוד לובינסקי ושמו מוזכר היום בהקשר למכרזי פרסום יוקרתיים. המשרד צמח השנה בכ- 32%.
עוד נציין את הגידול של משרד הפרסום LEAD מקבוצת אדלר חומסקי הממוקם בתחילת העשירייה השלישית וממתין להזדמנות שלו להיכנס לעשרים הגדולים. LEAD מכפיל את גודלו השנה באמצעות תקציבי סובארו, טרקלין חשמל, עמותת אור ירוק ועוד.
יוצאים ונכנסים: יורו ישראל יוצא מטבלת 20 המשרדים הגדולים ומפנה את מקומו לקבוצת דחף הגדלה השנה בזכות פרסום לקוקה קולה ZERO וסרטי גלובוס גרופ.
- 6.אין "זרמון גולדמן" 19/01/2012 11:54הגב לתגובה זוהדר ואיילון סיכמו כבר מזמן על פרידה. המנכל כבר מזמן מחפש עבודה. זרמון גולדמן הוא ישות שנמצאת בימיה האחרונים כנראה
- 5.עובד לשעבר 19/01/2012 08:36הגב לתגובה זואתם יודעים אך מסייעים להסתיר את העובדה שגם המנכ"ל התפטר!!
- הם גם נפרדים ומתפרקים! (ל"ת)לת 19/01/2012 09:47הגב לתגובה זו
- 4.ברוקנר נטע יער .. אין כמותם ! (ל"ת)18/01/2012 18:47הגב לתגובה זו
- 3.be happy 18/01/2012 16:23הגב לתגובה זואין דבר זה ילך ויצטמצם עוד הרבה יותר
- 2.ח.ע.ט.ל 18/01/2012 15:33הגב לתגובה זולשלמור, מקאן, וזרמון היתה הזדמנות להעסיק בחור מוצלח שכמוני. אך כנראה הם העדיפו להעסיק בחורות נאות מראה. ולכן התוצאות בהתאם. איתי? הם לא היו יודעים מה זה קיטון....
- תמיד עדיף כוסיות על פני טיפש מריר (ל"ת)פרסומאי 18/01/2012 16:24הגב לתגובה זו
- 1.אוקה 18/01/2012 14:44הגב לתגובה זוזה אומר משהו על הרמה הכללית.