סיבים אופטיים
צילום: Pexels

משרד התקשורת במהלך להוזלת תעריפי הסיבים, בזק תומכת במהלך

מהלך רגולטורי דרמטי עשוי להזיז את שוק הסיבים והגברת התחרות תיטיב עם צרכנים פרטיים ועסקים קטנים; על פי בזק המהלך ישפר את התחרות בשוק התקשורת, ועולה בקנה אחד עם המגמה העולמית של הסרת רגולציה עודפת

רן קידר | (2)

משרד התקשורת פירסם היום את מודל השוק הסיטונאי החדש. לראשונה, קובע המשרד מחירים מבוססי מודל עלויות לשוק סיטונאי על גבי רשתות הסיבים המודרניות. המודל, שמתייחס לחמש השנים הקרובות, פותח בסיוע חברת הייעוץ הבינ"ל AXON והוא מבוסס על פרקטיקות מקובלות בעולם, ובפרט על שיטת TSLRIC, בה כל שירות סיטונאי נושא בעלות הישירה עבור אספקתו בתוספת העלויות המשותפות של הרשת. 

המודל נוגע בשני מרכיבים עיקריים: תעריפי השימוש ברשת הסיבים של בזק ופרישת תשתיות עצמאיות. התעריף עבור שירות BSA (שירות סיטונאי על גבי רשת בזק) למהירות של 1 ג'יגה יופחת ב-32%, מ-72 שקל ל-49 שקל לחודש. כמו כן, תעריף השימוש בתשתית הפיזית של בזק (כגון תעלות ועמודים) יירד מכ-250 שקל ל-150 שקל לקילומטר, הפחתה מצטברת של 67% לעומת המחיר שהיה בתחילת 2024. 

המודל קובע גם הגבלות חדשות: החל מ-2027, ספקיות גדולות כמו סלקום, פרטנר והוט יוכלו להפעיל שירותים על גבי רשת בזק רק עבור עד 15% ממנויי הסיבים שלהן; והחל מ־2028 , הכמות תרד ל-5% בלבד. בכך, נשללת מהן האפשרות להתבסס על התשתית של בזק לאורך זמן, תוך שהן מחויבות לפרוש רשת עצמאית משלהן. עסקים קטנים, לעומת זאת, יוכלו לרכוש חבילות אינטרנט בדומה למשקי בית, ללא חיוב עודף על שירותים "עסקיים". ההבהרה נועדה למנוע מצב בו ספקים מסרבים לספק שירותים רגילים לעסקים זעירים.

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי: "אנחנו שוברים את המונופולים, מכניסים תחרות אמיתית ומובילים מהפכה צרכנית בשוק הסיבים, שתוזיל משמעותית את מחירי האינטרנט ותשפר את השירות בכל רחבי הארץ, בנגב, בגליל וביהודה והשומרון. מהיום, המחירים שווים לכל נפש והשירותים מתקדמים לכולם. שוק תקשורת פתוח, תחרותי ונגיש הוא מפתח לצמצום פערים חברתיים, לצמיחה כלכלית ולחוסן הלאומי שלנו. נמשיך להגביר את התחרות באיכות ובמחיר, עד שכל אזרח בישראל יוכל להתחבר לאינטרנט מהיר, איכותי ומשתלם, בלי קשר למיקומו הגיאוגרפי או ליכולתו הכלכלית". 

מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "המהלך שאנחנו מוציאים לדרך היום הוא פרי עבודה מקצועית ומעמיקה של דרגי המקצוע במשרד, שבוצעה בשיתוף יועצים בינלאומיים ועל בסיס מודלים כלכליים מתקדמים המקובלים בעולם. לצד התועלת המיידית לצרכנים, אנו יוצרים כאן תשתית לשינוי מבני בשוק התקשורת. המודל החדש מתמרץ באופן אקטיבי פרישת תשתיות עצמאיות על מנת שבטווח הארוך תתקיים בישראל תחרות אמיתית בין תשתיות, דבר שיבטיח חדשנות, איכות שירות ומחירים אטרקטיביים לצרכנים לאורך שנים".

בהודעה שהוציאה בזק בזק -0.6%  בתגובה, החברה מציינת כי רוב עסקאותיה הסיטונאיות כבר מבוססות על הסכמים מסחריים מול ספקיות, כך שהשפעת ההפחתה על התזרים בטווח הקצר מוגבלת. עם זאת, בזק מזהירה מההשלכות של הסרת הפיקוח החל מ-2028, אז צפויה רגולציית המחירים להתבטל לחלוטין בשוק הסיטונאי מול חברות גדולות. בנוסף, החברה מעריכה כי הרפורמה עשויה להביא לרווח חשבונאי חד־פעמי בפעילות חברת הבת yes, בשל התאמות רגולטוריות. עם זאת, בבזק מדגישים כי ימשיכו לפעול בהתאם למדיניות הממשלה, לקדם השקעות, ולשמור על שירות ברמה גבוהה בשוק פתוח ותחרותי.

בחצי מהזמן: גילת טלקום תפעיל את 18,000 קווי התשתית של בזק

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל

שאלות ותשובות על המודל החדש 

מה הבשורה הגדולה? 

לראשונה, מחירי השירותים הסיטונאיים מותאמים לרשתות הסיבים המודרניות, עם הפחתה של למעלה מ-30% בתעריפים. המהלך מאפשר לשחקנים קטנים להתחרות בתנאים טובים יותר ולספק שירותים אטרקטיביים יותר לצרכנים. 

כיצד ישפיע המהלך על השוק? 

המבנה החדש צפוי לחזק את כוחן של ספקיות קטנות ולמתן את כוחן של החברות הגדולות. הוא מעודד הקמה של תשתיות סיבים עצמאיות בכל הארץ, ובכך מגביר תחרות ומונע ריכוזיות. 

מהי ההשפעה על הצרכן? 

הוזלה בתעריפי שירותי האינטרנט, שיפור באיכות השירות, ואפשרות לבחירה רחבה יותר בין ספקים, בעיקר בפריפריה ובאזורים מוחלשים. 

למה השינוי מתבצע רק עכשיו? 

מאז 2014 המחירים הסיטונאיים נקבעו על בסיס רשתות נחושת. כיום, עם מעבר מאסיבי לרשתות סיבים , כשמעל 3 מיליון משקי בית כבר מונגשים, נדרשת התאמה למבנה תמחור עדכני, שנבנה בשיתוף חברת AXON הבינ"ל. 

האם צפויות התנגדויות מצד גורמים בשוק? 

ככל הנראה כן. בזק, סלקום, פרטנר והוט עשויות להתנגד, כל אחת מסיבותיה, ובפרט בשל ההגבלות החדשות על שימוש בשירותי BSA החל מ-2027 ו-2028. 

מתי צפוי המהלך להיכנס לתוקף? 

המודל נמצא בשימוע של 45 יום. לאחר מכן, תתקבל החלטה סופית על ידי השר, והמשרד יחל ביישום. 

כיצד ישראל ממוקמת ביחס לעולם? 

המודל החדש מבוסס על מתודולוגיות כלכליות הנהוגות במדינות המפותחות, ובפרט באירופה. שיטת TSLRIC נחשבת לסטנדרט מקובל ברגולציה מתקדמת של שוקי תקשורת. 

מהם המחירים בפועל לפי המודל החדש? 

בשירות BSA בסיבים ישנה ירידה מ-72 שקל ל-49 שקל. גישה פאסיבית תרד מ-250 שקל ל-150 שקל לק"מ. סיב אפל ראשון יירד מ-300 שקל ל-155 שקל לק"מ. שירות BSA על רשת נחושת יירד ב-4% בקו רגיל ו-62% במחיר למגה־ביט. 

מה יקרה באזורי תמרוץ? 

באזורים עם ספק בלעדי ימשיכו לחול תעריפים מופחתים. אזורים שעברו לאחריות בזק ימשיכו ליהנות מתעריף מופחת למשך שנה נוספת. 

כיצד יושפע מעמדה של הוט? 

הוט, שאינה יכולה כיום להשתמש בשירותי BSA, תקבל גישה אליהם לפי מתווה מדורג, כדי שתוכל להתחרות באזורים שבהם אין לה תשתית IBC. 

מה צפוי לקרות בשנים הבאות לפי המתווה? 

החל מה-1 בינואר 2027, תעמוד המגבלה על 15% מהמנויים של כל קבוצה. החל מה-1 בינואר 2028, תרד המגבלה ל-5% מהמנויים הקיימים נכון ליוני 2025.

האם מדובר במהלך סופי או שהוא עדיין פתוח לשינויים? 

כרגע מדובר בשימוע. ההחלטה הסופית תתקבל לאחר בחינת ההתייחסויות שיוגשו במהלך התקופה הקרובה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אמנם קרעי הוא משוקץ המהלך מבורך! (ל"ת)
    בן 29/07/2025 10:56
    הגב לתגובה זו
  • בוריס 02/08/2025 10:19
    הגב לתגובה זו
    מהלך בתוכנו.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת

בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
סך הצופים במהדורות החדשות ממשיך לטפס לאיטו, ומתקרב ל-800 אלף צופים. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 11 שיורד מתחת לרף ה-100 אלף צופים. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-372 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.8% ו-198 אלף צופים. חדשות 13 פתחה קצת פער מהמקום הרביעי, ואמש עמדה על 5.1% רייטינג ו-123 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-89 אלף צופים בלבד.


תוכן איכותי בפריים טיים? 

אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים. 


רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.