טסלה
צילום: טסלה

מחירי הרכבים החשמליים בארץ צפויים לרדת - הסיבה עולמית

מחירי הרכבים החשמליים ירדו בשנתיים ב-20% והם צפויים להמשיך לרדת בגלל התחרות - טסלה הורידה את המחיר בעד 6% בסין וזה יחלחל לכל העולם, גם לשוק המקומי
רוי שיינמן | (20)
נושאים בכתבה BYD NIO טסלה

ענקית הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC מורידה מחירים כדי להתמודד מול התחרות הסינית, בעיקר מול BYD. בשבוע שעבר הודיעה החברה כי תוריד שוב את מחירי הדגמים שלה בסין. בשנה שעברה, טסלה הורידה 4-5 פעמים את המחירים ותמיד זה התחיל בסין - מעוז התחרות וגלש ליתר העולם - גם לישראל. 

אז למרות שיבואני הרכב במסרים ורמזים שהם לקראת העלאות מחירים, אין באמת סיבה לעלייה במחיר - הרחבה: הציבור רץ לקנות רכבים חשמליים לפני העלאת המס, אבל המחירים צריכים לרדת. הציבור לחוץ לרכוש רכבים כי מס הקנייה יעלה בקרוב (נדחה מינואר לפברואר, למרות שהמס הנמוך יישאר על המלאי), אלא שהתחרות העולמית בענף מביאה לירידת מחירים משמעותית וגם שערי החליפין מבטאים הוזלה ולא התייקרות. ובמאמר מוסגר נדגיש כי יבואני הרכב הם מעצמות שהצמיחו כאן טייקונים שמרוויחים בזכות ממשלה אטומה רווחים עודפים שמסתכמים בכ-5 מיליארד שקל - כך לפי דוח המבקר מלפני שנתיים. היבואנים הם קרטל שנהנים מרווחיות של 40%-50% על מכירת רכב, וטוענים שהרווחיות שלהם נמוכה. הטריק הוא פשוט - מכניסים את המיסים לעלות ולמחיר המכירה ומנפחים את הדוחות, ונדגים - רכב חדש שנמכר (לפני מע"מ) ב-150 אלף שקל רשום בעלות של 113 אלף שקל. היבואן רושם הכנסה של 150 אלף והוצאה של 113 אלף שקל - רווח גולמי של 37 - 24.6%. אבל כחצי מהסכום הזה, כ-57 אלף שקל זה רק העברת מס, הוא משמש צינור לרשויות המס. בפועל, העלות שלו היא 56 וההכנסה 93 אלף שקל - רווח גולמי אמיתי של 40%.  כשמבינים את החישוב הזה, מבינים שטריק פשוט מחביא רווחים עצומים, מנופחים, לא הגיוניים שאף שר אוצר לא היה מספיק אמיץ לשים את ידו עליהם.  

הורדה צפויה במחירי טסלה בארץ

לפני כשבועיים טסלה הודיעה שהיא מייקרת את מחירי הדגמים על רקע ההעלאה הצפויה של מס הרכישה. מס הקנייה צפוי לעלות מ-20% ל-35% וההשפעה שלו על המחיר הסופי היא כ-7%, וטסלה כבר הודיעה כי תעלה מחיר הדגם הבסיסי ב-15 אלף שקל ל-222 אלף שקל. במודל Y העלייה כבר תהיה של 14% כאשר המחיר החדש יעמוד על 254 אלף שקל, ושאר הדגמים יעלו בשיעורים של בין 4%-5%. אלא שכבר אז, כפי שהדגשנו, היה מדובר בעדכון אוטומטי-טכני בשל עליית המס. בפועל, טסלה לא צפויה להעלות את המסים, ובמקביל להורדת המחירים בסין, תצפו לירידה בארץ. החברה הורידה את המחירים בסין ב-3%-6%. הדגם הבסיסי של מודל Y מתחיל כעת ב-36 אלף דולר, לעומת 37 אלף דולר לפני ההורדה, והדגם הבסיסי של מודל 3 מתחיל ב-34.5 אלף דולר, לעומת 36.5 אלף דולר לפני ההורדה. טסלה מודל 3 של טסלה; קרדיט: אתר החברה

הורדות מחירים של כמעט 20% בשנתיים

הרוכשים של הרכבים כמובן שמחים, המשקיעים דווקא חוששים כי זה מבטא את הקשיים ואת התחרות הגדולה. בשנתיים האחרונות הרכבים של טסלה איבדו 20%, ובמקביל גם הרכבים החשמליים האחרים. גם התחרות וגם הרצון להגיע לשיעורי חדירה גדולים ולחזק את המותג, הביאו חברות רבות, נוסף לטסלה להוריד את המחירים.  גם BYD, ג'ילי, ניו ואחרות הורידו את המחירים בשיעורים דומים וזה חלחל גם לשוק המקומי. מודל 3 של טסלה בארה"ב למשל נמכר ב-2022 ב-47 אלף דולר, כאשר בתחילת 2023 הוא כבר ירד ל-44 אלף דולר ובאפריל כבר הגיע ל-40 אלף דולר, ובסוף השנה כבר ירד ל-39 אלף דולר - זאת ירידה של כמעט 20% בטווח של בסך הכל שנתיים. סיכוי טוב שהפחתה בשיעור של עד 6% תתגלגל בחודשים הקרובים גם לשוק המקומי, וסיכוי טוב שגם יבואני הרכב החשמלי של מותגים אחרים, יורידו מחירים.   

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    עושה חשבון 17/03/2024 08:12
    הגב לתגובה זו
    רק מי שנוסע מעל 30,000 ק"מ חוסך ברכב חשמלי.
  • 14.
    חזי 17/03/2024 06:17
    הגב לתגובה זו
    אובדן עשרות אלפי שקלים בירידת ערך.
  • 13.
    הציבור רץ לקנות ...וקנה ביוקר. כמו עם הדירות (ל"ת)
    הציבור מטומטם ולכן 26/02/2024 08:25
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    לא משנה 31/01/2024 18:48
    הגב לתגובה זו
    יש התקדמות רצינית בפיתוח סוללות חדשות עם טווח גדול יותר, עם טעינה מהירה יותר, בטוחות יותר ועם עלות ייצור זולה יותר. מה שאומר שהרכבים החשמליים שקונים היום לא יהיו שווים הרבה בעוד שנה עד שנתיים.
  • 11.
    שם דבר 15/01/2024 00:56
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי קרינה? אפשר לבדוק עם מד קרינה? מישהו בדק? הקולות שהרכב החשמלי משמיע מאוד מוזרים. מקווה בשביל המשתמשים שאין קרינה גבוהה.
  • כלי הרכב החשמליים מפיצים קורונה!! קונספירציה!!! (ל"ת)
    בחירות עכשיו 26/02/2024 08:26
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כלכלן 14/01/2024 22:32
    הגב לתגובה זו
    כל יתר הסיבות להוזלה הן הטפל ולא העיקר שהעיתונות ובעלי ההון מנסים להסתיר מן הציבור... העיקר הוא *טווח הסוללה*... המציאות היא שכל מי שקנה רכב חשמלי או יקנה בשנה הקרובה, יפסיד על הנייר 50% לפחות!!! אזי ביום סגריר אם יצטרך למכור את הרכב כדי לעמוד בהוצאות, יתכן וגם יפסיד את התחתונים... אגב אני לא בעל עניין אלא חי במרחב עירוני צפוף ויש לי אינטרס בריאותי שכולם יעברו לחשמלי כי רוצה לנשום אוויר נקי...
  • 9.
    כל הרכבים החשמליים שווים בדיוק חצי ממחירם להיום . 14/01/2024 18:32
    הגב לתגובה זו
    כל הרכבים החשמליים שווים בדיוק חצי ממחירם להיום . פשוט לא שווים את הכסף על קופסת פח ובטריה !!! היחידה שעוד שווה משהוא זה טסלה עם פריצת הדרך וההשקעות שלה . היא התחילה את מהפכת רכבים החשמליים . היבואנים חזירים גדולים . גם רכבי בעירה רגילים איבדו את הראש מעל 200 אלף . לא צריך להחליף
  • 8.
    מוקי 14/01/2024 18:16
    הגב לתגובה זו
    ישראל כלל לא מוכנה לאנרגיה ירוקה ולרכבים חשמליים בכמויות פה הכל נמשך ונמשך
  • 7.
    חיים ג 14/01/2024 16:47
    הגב לתגובה זו
    זה מצב עולמי
  • הבנת את הכתבה (ל"ת)
    מגיב 14/01/2024 23:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קרטל דורסני 14/01/2024 14:18
    הגב לתגובה זו
    דואגים להם על חשבוננו כמו הבנקים וחברות הביטוח, העיקר שלא יאיימו לפטר עובדים שזה נשק כנגד השלטון.
  • 5.
    פראייר מי שקונה רכב שמאבד אצל היצרן עשרות אחוזים במחיר (ל"ת)
    ניר כהן 14/01/2024 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גלי ל 14/01/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    איזו תמימות - כאילו יש לנו דרך להביא מחול ביותר זול בלי לעבור דרך היבואנים הרי לא פעם ראשונה שהמחירים בעולם יורדים ומה עושים היבואנים ? פשוט מרוויחים יותר ומשאירים פה מחירים גבוהים
  • 3.
    המחירים ירדו דרסטית בגלל הצפה של היצע חשמליות (ל"ת)
    כלכלן 14/01/2024 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בא 14/01/2024 09:45
    הגב לתגובה זו
    הכוח ומשחרר גזי חממה.כמו בנזין בדיוק.
  • 1.
    בא 14/01/2024 09:44
    הגב לתגובה זו
    הילדים שלכם יושבים שעה בתוך שדה מגנטי,בדקתם את זה , זה בריא להם?
  • סווינגר 14/01/2024 13:04
    הגב לתגובה זו
    תלמד על כלוב פאראדיי, ובאופן כללי עם פיזיקה יומיומית (לשמחתי יש לי רקע אקדמי). אח"כ, נסה להגיב איפה שרלוונטי. הרבה הצלחה לכולם.
  • בא 14/01/2024 19:27
    יורדת בריבוע המרחק ,אבל...כשיושבים על סוללה של ...איזה 20000 וואלט אז זה משמעותי .בדקת ...או שאתה סומך על איילון מאסק המטורף. בטח איכפת לו מהילדים שלך פרופסור.
  • מיכאל 14/01/2024 14:46
    וגם מאחור איפה שרגליי הילדים
רכב חשמלי
צילום: pixabay

תחזית משרד האנרגיה: 2 מיליון מכוניות חשמליות תוך עשור, 100% עד 2050

כמה כלי רכב חשמליים יהיו בישראל בשנת 2030? באיזו שנה כל כלי הרכב הפרטיים על הכביש יהיו מבוססי חשמל בלבד? מה הביקוש לטעינת כלי הרכב החשמליים בעשורים הקרובים? כמה אוטובוסים חשמליים נראה בישראל בעוד למעלה מעשור? וכיצד ישפיע פרויקט "המטרו" על הביקוש לחשמל?
דור עצמון |

בשנת 2030 צפויה התחבורה החשמלית בישראל לצרוך כ-6% מהביקוש לחשמל במשק וכ-15% מהביקוש בשנת 2050, כך עולה מתחזית משרד האנרגיה והתשתיות. עוד אומרים במשרד כי בשנת 2030 ייסעו בכבישי ישראל ב-1.3 מיליון כי רכב חשמליים לעומת כ-70 אלף מכוניות ב-2023. במשך עשרות שנים היה הרכב החשמלי בגדר חלום אשר יביא לחסכון עצום בעלויות ובעצם ייתר את השימוש בדלק, יביא לשסביבה ירוקה יותר ויוזיל את העלויות עם המעבר לחשמל. שנים רבות לקח עד שהחלום הפך למציאות והמכוניות החשמליות הפכו כבר לדבר שבשגרה ומובן מאליו. הן בכל מקום. בין החלטות המששלה בתחום התחבורה החשמלית ניתן למצוא כי עד 2030 כ-95% מכלי הרכב הפרטיים החדשים יהיו חשמליים, עד 2026 כל האוטובוסים העירוניים החדשים יהיו חשמליים, עד 2035 כ-50% מכלי הרכב מעל 3.5 טון (משאיות) יהיו חשמליים וכן כי כל כלי הרכב הממשלתיים החל מ-2025 יהיו חשמליים. מדובר אם כן ביעדים מרשימים לכל הדעות אשר ממעידים באופן חד וברור על המחויבות הממשלתית למעבר לאנרגיה ירוקה, נקייה וחסכונית. המודל של משרד האנרגיה מתבסס על 4 משתנים עיקריים: מספר כלי הרכב הכולל, שיעור החדירה (סך כלי הרכב החשמליים מסך הרכבים), נסועה (כמה ק"מ כל כלי רכב חשמלי יעבור בשנה) וצריכת האנרגיה לרכב (כמה קילו-וואט שעה/חשמל הרכב צורך לכל ק"מ נסיעה). לכל משתנה הציגו במשרד האנרגיה תרחישים בדרגות שונות באשר להיתכנות. רכבים פרטיים

עד סוף השנה יהיו בכבישי ישראל כ-70 אלף רכבים חשמליים. עפ"י המודל של משרד האנרגיה צפויים להיות ב-2030 כ-1.29 מיליון רכבים חשמלים בכבישים וכ-6 מיליון רכבים פרטיים ב-2050, כך שבשנה זו כלל המכוניות החדשות תהיינה חשמליות. מבחינת הנסועה, כיום מכונית חשמלית נוסעת כ-19.5 אלף ק"מ בשנה, נתון שצפוי לרדת ב-17 אלף ק"מ בשנת 2030 ול-15.2 אל ק"מ בשנת 2050. צריכת החשמל כיום לרכב חשמלי עומדת על 0.19 קילו-וואט שעה לק"מ, נתון שצפוי לרדת ל-0.181 קילו-וואט שעה לק"מ ב-2030 ול-0.15 קילו-וואט שעה לק"מ ב-2050. שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים עומד כיום (2023) על כ-16% מהרכבים החדשים. המודל של משרד האנרגיה מצביע על עלייה ל-26% ב-2025 ולזינוק של 90% ב-2030. במשרד האנרגיה מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. ניסיון העבר מלמד שמוצר שהגיע לאחוז חדירה של כ-8% לפחות נמצא בפוטנציאל גבוה במיוחד להרחבת החדירה, על אחת כמה וכמה חדירה נוכחית של כ-16%. בהתאם להתרחבות שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים, מציג המודל של משרד האנרגיה את הירידה הצפויה בכמות כלי הרכב מונעי בנזין לאורך השנים. למעט עלייה קלה בשנתיים הקרובות, המודל צופה ירידה עקבית לאורך השנים כך שב-2030 יהיו בישראל 2.8 מיליון כלי רכב בעלי מנוע בנזין, כ-1.74 מיליון כלי רכב בעלי מנוע בנזין ב-2035 וכ-880 אלף כלי רכב בעלי מנוע בנזין ב-2040. אוטובוסים עד סוף השנה צפויים להיות בישראל כ-1,400 אוטובוסים חשמליים, מספר שעתיד לגדול לכ-7,800 אוטובוסים חשמליים ב-2030 ולכ-58,100 אוטובוסים חשמליים ב-2050. שיעור החדירה עד סוף השנה הנוכחית צפוי לעמוד עפ"י מודל משרד האנרגיה על כ-22%, ב-2030 עתיד לעלות לכ-37%, ב-2035 לזנק ל-60% וב-2045 כלל האוטובוסים החדשים עתידים להיות חשמליים. סך צריכת החשמל של האוטובוסים החשמליים צפויה לעמוד על כ-0.6 טרה-וואט ב-2030, כ-1.8 טרה-וואט ב-2040 ועל כ-3.4 טרה-וואט ב-2050. בהתאם, צריכת הדלקים עתידה לרדת לכ-439 מילון ליטר ב-2030, לכ-257 מיליון ליטר ב-2040 ולכ-26 מיליון ליטר בלבד ב-2050. משאיות עד 3.5 טון המודל של משרד האנרגיה צופה כ-18.6 אלף משאיות חשמליות של עד 3.5 טון בשנת 2030 וכ-250 אלף משאיות חשמליות של עד 3.5 טון בשנת 2050. עד סוף השנה הנוכחית צפוי לעמוד שיעור החדירה של המשאיות החשמליות של עד 3.5 טון על כ-18%, ללא שינוי משעותי עד 2030, אם כי בשנת 2035 הוא צפוי לזנק לכ-79% וב-2045 ל-100%. סך צריכת החשמך של המשאיות החשמליות של עד 3.5 טון צפוי לעמוד עפ"י המודל על כ-0.5 טרה-וואט שעה ב-2035 ועל כ-1.3 טרה-וואט שעה ב-2050. בהתאם, צריכת הדלקים של משאיות אלו תרד כד שהצפי הוא לצריכת דלקים של כ-452 מיליארד ליטר ב-2030, כ-180 מיליארד ליטר ב-2040 וכ-6 מיליארד ליטר ב-2050. משאיות במשקל 3.5-12 טון מודל משרד האנרגיה מצביע על כ-900 משאיות חשמליות במשקל 3.5-12 טון בשנת 2030 ועל כ-113 אלף משאיות חשמליות במשקל 3.5-12 טון בשנת 2050. שיעור החדירה הצפוי של המשאיות החשמליות מסוג זה צפוי לעמוד על כ-5% ב-2030, לזנק לכ-46% ב-2040 ולעמוד על כ-59% בשנת 2050. צריכת החשמל של המשאיות החשמליות במשקל 3.5-12 טון צפויה לעמוד על 0.2 טרה-וואט שעה ב-2035 ועלכ-1.7 טרה-וואט שעה ב-2050. בהתאם צריכת הדלקים צפויה לרדת לכ-500 מיליון ליטר ב-2030, כ-340 מיליון ליטר ב-2040 ולכ-97 מיליון ליטר בלבד ב-2050. משאיות מעל 12 טון כיום אין בישראל משאיות חשמליות במשקל של מעל 12 טון אך לפי המודל של משרד האנרגיה אנו צפויים לראות כ-12 אלף משאיות כאלו עד שנת 2050. להבדיל משאר הקטגוריות, במשרד האנרגיה נקטו בקו מעט יותר שמרני בקטגוריה של משאיות אלו וצופים שיעור חדירה של כ-2% ב-2030, כ-8% ב-2040 ושל כ-12% ב-2050. הסיבה לכך היא שקיימת המון אי-וודאות בשוק בנוגע להתפתחות הטכנולוגית של קטגורית המשאיות הכבדות ונכון לעת הזו עדיין אין פתרון חשמלי שעונה בצורה מיטבית על השימוש הנוכחי בדלקים למשקלים אלו. בהתאם לחוסר הוודאות בענף, במשרד האנרגיה צופים כי בקטגוריה זו לא צפויה להיות ירידה בכמות השימוש בדלקים כך שב-2030 הצפי הוא לשימוש בכ-880 מיליון ליטר דלקים, ב-2040 שימוש בכ-1.05 מיליארד ליטר דלקים וב-2050 שימוש בכ-1.21 מיליארד ליטר דלקים. רכבות המודל של משרד האנרגיה הביא בחבשבון גם את פרויקט החשמול של רכבת ישראל שנמצא בעיצומו, את הרק"לים בשונים בירושלים, תל אביב וקו חיפה-נצרת, ואף את פרויקט המטרו שעתיד לפעול החל מ-2035. במשרד צופים כי סך צריכת החשמל של הרכבות תעמוד עד סוף השנה הנוכחית על כ-0.24 טרה-וואט שעה, ב-2030 תעלה לכ-0.89 טרה-וואט שעה, ב-2035 תזנק לכ-2.12 טרה-וואט שעה וב-2050 תעמוד על כ-3.76 טרה-וואט שעה. מה יהיה שיעור השימוש בחשמל בתחבורה היבשתית מסך הצריכה במשק? המודל של משרד האנרגיה מפורט מאוד ושם דגש גדול על עצם המער מדלקים מזהמים לאנרגיה ירוקה ונקייה. עפ"י התחזיות, כבר במחצית השנייה של העשור הנוכחי אנו צפויים לראות גידול חד בצריכת החשמל של התחבורה היבשתית כך שאם הצריכה היום מהווה כ-1% מסך צריכת החשמל במשק, בשנת 2030 הצריכה צפויה לעמוד על 6% מסך הצריכה במשק ועל כ-15% בשנת 2045. בהתאם, תחזית צריכת הדלקים יורדת בהתמדה למעט בקטגוריית המשאיות במשקל של מעל 12 טון משום שכאמור חוסר הוודאות בתחום זה עדיין גדולה. טעינת כלי רכב חשמליים האגף לתחבורה נקייה בחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה תומך בהקמת תשתיות טעינה ציבורית בכל רחבי הארץ. האגף פועל גם להקל ולעודד הקמה של עמדות טעינה פרטיות, בדגש על בניינים משותפים, ובמסגרת זאת מקדם רגולציה תומכת, הנגשת מידע לציבור הרחב, עידוד תחרות, ועוד. משרד האנרגיה והתשתיות גם מקדם את היערכות משק החשמל לביקושים הגדולים לחשמל הצפויים מסקטור התחבורה, בין היתר באמצעות פיתוח רשת ההולכה והחלוקה, קידום טעינה מנוהלת בכלי רכבים חשמליים וכלים נוספים.