תרופה רפואה חיסון
צילום: מדיקל לינק

ענקית תרופות בינלאומית תשקיע בפיתוח של חברת גלימדיקס

TOI תשקיע בפיתוח תרופה של חברת גלימדיקס, למחלת AMD, הגורמת לעיוורון בקרב מבוגרים
איציק יצחקי |
נושאים בכתבה גלימדיקס

ענקית התרופות הבינלאומית TOI (Théa Open Innovation) תשקיע בחברת גלימדיקס - חברה שמספקת בין היתר פתרונות חדשים למחלות עיניים וניוון עצבים. במסגרת ההסכם, ענקית התרופות תשקיע בפיתוח תרופה חדשה, כך שגלימדיקס תהיה זכאית לתשלום מראש, בנוסף לתשלומים מבוססי הצלחה.

הטכנולוגיה בה בחרה להשקיע הוא פיתוח תרופה למחלת AMD, הגורמת לעיוורון בקרב מבוגרים. היא הוקמה סביב הטכנולוגיה שפיתח פרופ' אהוד גזית מאוניברסיטת תל אביב. רמות היא חברת ה- Tech-Transfer של האוניברסיטה והיא גם מומחית לרישום ההמצאה כפטנט מוגן שמאפשר לגוף האקדמי לקבל תמלוגים מאלו המבקשים לעשות בו שימוש. רמות מובילה בישראל בשיתופי הפעולה עם התעשייה ובכך מקדמת את המחקר והתעשייה כאחד.

עוד נכתב בהסכם, כי גלימדיקס תוכל לקבל תמלוגים על מכירות עתידיות ותישאר אחראית על המשך הניסויים הקליניים. TOI תממן באופן מלא את המשך הפיתוח של התרופה ותוביל לרישום ומסחור התרופה.

הבדיקות הקליניות שערכה גלימדיקס הושלמו בהצלחה. החברה קיבלה משוב תומך של ה-FDA להמשך הפיתוח המתוכנן להתחיל בשנת 2024, עם החולה הראשון. תוצאות יעילות קליניות ראשוניות צפויות כ-18 חודשים לאחר מכן. התרופה תשווק בצורה "ידידותית למשתמש" כטיפות עיניים.

נמצא כי ניוון מולקולרי הקשור לגיל (AMD) הינו הגורם המוביל לעיוורון מבוגרים. זוהי מחלה ניוונית של הרשתית המסווגת כ"רטובה" או "יבשה" כאשר האחרונה הינה השכיחה ביותר. התוצאה היא אובדן מתקדם של הראייה. נכון לעכשיו, אין לכך טיפול מאושר. AMD משפיע על כ – 1 מתוך 4 מבוגרים מעל גיל 65. ההערכה היא שיש כיום כ-200 מיליון חולים ברחבי העולם הסובלים מ-AMD, שהיא הגורם המוביל לעיוורון מבוגרים בארה"ב ובמדינות מתועשות אחרות.

הטכנולוגיה החדשה היא הראשונה שמוצעת כתרופה למחלת AMD יבש. פרופ' גזית מסר: "אני נרגש מאוד שהיעילות של הטכנולוגיה שפיתחנו משלב אפס עומדת להיבדק על בני אדם. החומר החדשני תוכנן כך שיהיה יעיל ביותר בזיהוי ותיקון אגרגטים של חלבונים פגומים המעורבים בתהליכי מחלה, אך כלל לא ישפיע על חלבונים תקינים. על כן, פרופיל הבטיחות, כפי שראינו בניסויים בבעלי חיים וניסויי הפאזה הראשונה בבני אדם, הוא טוב כל כך. היכולת לרתום את הידע שלנו ותובנות מחקר מרכזיות לכדי פיתוח תרופות למחלות שאין להם מענה ראוי היא שליחות וזכות גדולה. אני מקווה שבזכות העבודה המדעית הייחודית שלנו נוכל לשפר את איכות החיים של אנשים רבים בעולם אשר מתמודדים עם מחלות ניווניות תלויות גיל".

קרן פרימור כהן מנכ"לית רמות: "מברכים על ההזדמנות פורצת דרך  לשותפות אסטרטגית בתחום רפואת העיניים זוהי הבעת אמון חסרת תקדים ששחקנית בינלאומית מובילה בתחום התרופות  חתמה על עסקה בסדר גודל כזה למימון פיתוח הטכנולוגיה של פרופ' אהוד גזית מאוני' ת"א.  'רמות' מלווה את הטכנולוגיה הזאת מזה שנים רבות, החל מרישום פטנטים דרך מימון המחקר והפיתוח ואנו בטוחים ביכולתה של הטכנולוגיה להתממש לכדי תרופה למניעת  עיוורון. כיום, 1 מתוך 4 מבוגרים ברחבי העולם לוקים בניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD) הגורם המוביל לעיוורון בקרב אוכלוסיה מבוגרת. 'רמות' תמשיך לקדם חיבורים בין האקדמיה לתעשייה, להוביל פריצות דרך לחדשנות באמצעות יכולות המחקר והפיתוח המתקדמות של חוקרי אוני' ת"א. השותפות האסטרטגית שנחתמה בין  גלימדיקס ל- TOI תמצב את השתיים בין החברות הבודדות בעולם המתמקדות בפיתוח תרופה חדשנית לטיפול בחולי AMD יבשים הנמצאים כיום בסיכון להתעוור".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".