להדפיס ולשדר ריח דיגיטלית? פרוקטר אנד גמבל משקיעה במודיפיי הישראלית
גיוס של 8 מיליון דולר למודיפיי, חברת סטארט אפ מכפר סבא, המפתחת טכנולוגיה לדיגיטציה של ריחות. נשמע קצת דמיוני אבל בעולם מסתבר שחושבים שזה אמיתי, כאשר ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל PROCTER & GAMBLE השתתפה בגיוס, לצד Toyota Ventures, Next Gear, OurCrowd, וחברת התרופות היפנית Taisho Pharmaceuticals. על פי החברה, הפלטפורמה שלה, שפותחה עם חוקרים ממכון ויצמן, מאפשרת שליטה מדויקת בעיצוב ריח ברמה המולקולרית תוך שימוש בלמידת מכונה על בסיס רשת נוירונים. "להדפיס" ריח באופן דיגיטלי ו"לשדר" אותו באינטרנט בחברה מסבירים כי הם הצליחו לאפיין את הקשר בין התכונות הכימו-פיזיקליות של מולקולות ריח ובין האופן בו הן נתפסות על ידי בני האדם. החברה הצליחה גם למסך ריחות רעים בצורה יעילה וסלקטיבית על ידי שימוש בריח לבן, המנטרל את האופן בו ריחות רעים נתפסים על ידי בני אדם. מודיפיי מאפשרת ללקוחותיה לשלוט בחוויית הריח שמגיעה לצרכנים: לשפר את דיוק המרקם, להגביר נעימות, להעלים ריח רע וכחלק מהתהליך גם לפתור בעיות בשרשרת האספקה, שינויים בעלויות ועמידה ברגולציה משתנה כחלק מתהליך הייצור. החברה גם השיקה לאחרונה פתרון המנטרל ריחות רעים בארגז החול של חתולים ועד כה רכשו אותם אלפי מנויים. Moodify נוסדה בשנת 2017 על ידי יגאל שרון וד"ר יניב ממה, ומעסיקה כ-25 חוקרים ומפתחים בכפר סבא. החברה עתידה לגייס עוד כ-20 חוקרים ומפתחים, כאשר ההון שגויס ישמש להמשך הפיתוח של אלגוריתמיקת הלמידה העמוקה שתשפר את יכולות חיזוי הריח בתהליכי הרקיחה שלו ותאפשר את יכולת פיתוח הריח הדיגיטלי. יגאל שרון, מנכ"ל ומייסד Moodify: "אנו רוצים להביא את יכולת ה-AI לגבהים חדשים של דיוק ואמינות וליישם את אפשרות הריח הדיגיטלי בקרב הצרכנים". אור המאירי, דירקטור גלובלי לחדשנות טכנולוגית, Procter & Gamble: "אנחנו תמיד חותרים לשתף פעולה עם יזמים וסטארט-אפים שיכולים לעזור לנו להביא לשוק את החוויות והמוצרים הטובים ביותר."

OpenAI משיקה את GPT-5: המודל שמבין מתי לחשוב לעומק ומתי פשוט לענות
המודל החדש של OpenAI מבטיח קפיצת מדרגה בשיחות, תכנות ויעילות חישובית. החברה כבר מונה מאות מיליוני משתמשים, מגייסת מיליארדים, ומשיקה מודלים בקוד פתוח ומסלול ייעודי לממשל האמריקאי
חברת OpenAI חשפה היום את המודל החדש שלה, GPT-5, במהלך שנועד להדוף את הלחץ הגובר מצד חברות מתחרות בארצות הברית ובסין. החברה מסן פרנסיסקו מציגה את המודל החדש כשדרוג משמעותי ביכולות, במטרה לשמור על מובילותה בשוק הבינה המלאכותית הג׳נרטיבית.
סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, תיאר את GPT-5 כ"שדרוג מהותי" מהמודלים הקודמים, ומציין כי "לראשונה זה באמת מרגיש כמו שיחה עם מומחה בכל נושא". השיפור המרכזי במודל החדש הוא יכולתו לקבוע באופן אוטונומי מתי להשקיע זמן נוסף בעיבוד שאילתה מורכבת, וכמה זמן להקדיש לכך. במקום לדרוש מהמשתמשים לבחור בין מודל סטנדרטי למערכת חשיבה מתקדמת, GPT-5 מקבל את ההחלטה באופן עצמאי – מה שמוביל לניצול יעיל יותר של משאבי המחשוב.
ההזדמנות בפיתוח תוכנה
OpenAI מזהה בתחום פיתוח התוכנה הזדמנות עסקית מרכזית. אלטמן הדגיש כי "רעיון התוכנה לפי דרישה יהיה רכיב מגדיר בעידן GPT-5 החדש". החברה הדגימה את יכולות המודל החדשות באמצעות יצירת אפליקציית לימוד צרפתית מלאה תוך דקות, כולל משחקים אינטראקטיביים ומערכות בחינה.
שוק פיתוח התוכנה בעזרת בינה מלאכותית הפך לזירת תחרות עזה. חברות טכנולוגיה מובילות וחברות הזנק משיקות כלים חדשניים למפתחי תוכנה, כאשר מגמת הקודינג המהיר (Rapid Coding) זוכה לפופולריות גוברת. גם חברות סיניות כמו DeepSeek רושמות הישגים בולטים בתחום.
- בדרך לשווי של חצי טריליון דולר: עובדי OpenAI ממשיכים לממש
- OpenAI משחררת מודלים חינמיים ואמזון ממהרת לאמץ אותם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה בחנה את GPT-5 עם לקוחות מוקדמים, ביניהם חברת Anysphere, המפתחת את עוזר הקידוד Cursor, וחברת Lovable השוודית. מנכ"ל Lovable, אנטון אוסיקה, דיווח כי GPT-5 מצליח לבנות אפליקציות מורכבות בצורה יעילה יותר מהמתחרים, יוצר קוד שקל יותר לתחזוקה ומשפר את היכולות לאיתור ותיקון שגיאות.