סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia

מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"

סונדאר פיצ'אי על העתיד - אינטרנט, משקפיים חכמים, בינה מלאכותית והחזון

עמית בר |

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל סבור שהבינה המלאכותית תחולל מהפכה הגדולה יותר מזו של האינטרנט. הוא מזכיר שכאשר האינטרנט החל את דרכו, גוגל כלל לא הייתה קיימת, ובאותו אופן הוא צופה שבעתיד הקרוב ייווצרו חברות, מוצרים וקטגוריות שכיום איננו יכולים אפילו לדמיין. פיצ'אי אומר את משנתו בתקשורת האמריקאית, ראיונות ופודקאסטים, אספנו את עיקרי הדברים מהזמן האחרון

משקפיים חכמים: מיליונים ינסו את המוצר בשנה הקרובה

גוגל חתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מותגי האופנה הבינלאומיים Gentle Monster ו-Warby Parker, ומתכננת להשיק גרסאות למפתחים עוד השנה. לדברי פיצ'אי, המוצרים שיגיעו למפתחים יהיו קרובים מאוד לגרסאות הסופיות שיגיעו לשוק הרחב.

הוא צופה שמיליוני אנשים ינסו את הטכנולוגיה. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר שיהפוך למיינסטרים ברמה של האייפון. האתגר המרכזי, לדבריו, הוא לשכנע אנשים לענוד מכשיר על הפנים שלהם לאורך זמן - רף שגבוה משמעותית מאשר להחזיק טלפון בכיס.

פיצ'אי מתמודד עם ביקורת חריפה מצד מפרסמים ובעלי אתרים, שבעצם מאשימים את גוגל בגניבת תוכן ובשימוש בו ללא תמורה כלכלית. הוא טוען שגוגל היא החברה היחידה שעדיין מתעדפת שליחת תעבורה לאתרי אינטרנט, בעוד שמתחרים חדשים מצהירים בגלוי שאינם מתכוונים לעשות זאת. הוא מציג מידע כי דפי האינטרנט הזמינים לסריקה של גוגל גדל ב-45% בשנתיים האחרונות בלבד - נתון שלדבריו סותר את הטענות על "מות האינטרנט". כשנשאל אם הגידול נובע מתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הוא מסביר שלחברה יש מגוון טכניקות לזיהוי תוכן שנוצר על ידי מכונות, וזה לא מסביר את המגמה הכללית.

הוא משוכנע שכמו בכל המעברים הטכנולוגיים של 25 השנים האחרונות, גם הפעם התוצאה הסופית תהיה חיובית עבור בעלי האתרים.

האם עידן החיפוש המסורתי מגיע לקיצו?

לראשונה מזה 22 שנה נרשמה ירידה בחיפושים בדפדפן Safari של אפל, מה שהוביל לירידה זמנית במחיר המניה של גוגל. פיצ'אי דוחה את החששות ומתעקש שהחברה רואה צמיחה כוללת בשאילתות חיפוש, כולל במכשירי אפל.

הוא מסביר שיכול להיות רעש רב בנתוני חיפוש, אך כל האינדיקטורים שגוגל בוחנת מצביעים על צמיחה מתמשכת. כדוגמה, הוא מביא את TikTok - פלטפורמה מהפכנית שלמרות הצלחתה העצומה, YouTube המשיכה לצמוח במקביל. לדבריו, אנשים פשוט יצרכו יותר תוכן ומידע.


עידן הסוכנים: הארגונים יובילו את המהפכה לפני הצרכנים

בנוגע לעתיד של "סוכני AI" - תוכנות שיפעלו באופן אוטונומי עבור המשתמשים - פיצ'אי סבור שהמהפכה תתחיל דווקא בשוק הארגוני ולא בשוק הצרכני. למנהלי מערכות מידע בארגונים יש את הכוח לדרוש שמערכות שונות ידברו זו עם זו, ולהתנות רכישות עתידיות בתאימות בין מערכות.

קיראו עוד ב"BizTech"

בשוק הצרכני, לעומת זאת, המצב מורכב יותר. חברות כמו Uber, DoorDash ו-Airbnb יצטרכו להחליט אם הן מוכנות להשתתף בעולם שבו סוכני AI מבצעים פעולות בשמן, מבלי שהלקוח יתקשר ישירות עם המותג. פיצ'אי רואה עשרות מודלים עסקיים אפשריים - החל ממנויים שצרכנים ישלמו לסוכנים, דרך חלוקת הכנסות בין הסוכנים לספקים, ועד מודלים שעוד לא נולדו.

הוא משווה את המצב לדילמה של סוחרים שמקבלים כרטיסי אשראי - למרות העמלות הגבוהות, הם ממשיכים לקבל אותם כי זה מגדיל את היקף העסקים. באותו אופן, הוא מאמין שחברות ימצאו ערך בהשתתפות במערכת של הסוכנים.


האם החיפוש של גוגל מוטה?

פיצ'אי הבהיר באופן חד משמעי שאף אדם בגוגל אינו יכול להשפיע על אלגוריתם הדירוג, וכי זוהי עקרון קדוש בחברה כבר 25 שנה. גם כאשר נשאל לגבי האפשרות לשנות תוצאות של בינה מלאכותית בתגובה ללחצים פוליטיים, התשובה נחרצת - לא. פיצ'אי מסביר שאם יש משוב רחב מהציבור שמשהו אינו עובד כראוי, החברה תבחן את הנושא באופן שיטתי, אך לעולם לא תשנה תוצאות עבור מקרים בודדים או בתגובה ללחצים חיצוניים.

הוא מוסיף שהחברה אינה מעריכה באופן פרטני את הסמכותיות של דפים ספציפיים, אלא מסתמכת על אותות מורכבים כמו PageRank ואלגוריתמים מתקדמים שמודדים איך דפים אחרים מקשרים ומתייחסים לתוכן.

מקרה Waymo: איך להמר נכון כשכולם נגדך

פיצ'אי מביא את Waymo כדוגמה לחשיבה ארוכת טווח. הוא מגלה שלפני שלוש שנים, כשהסנטימנט הציבורי כלפי Waymo היה שלילי במיוחד, גוגל דווקא הגדילה את ההשקעה בחברה. ההימור היה על הטכנולוגיה הבסיסית ועל המגמה ארוכת הטווח, ולא על הסנטימנט הרגעי.

כיום, כש-Waymo מפעילה בהצלחה מוניות אוטונומיות במספר ערים, ההחלטה נראית נבונה. פיצ'אי רואה ב-Waymo רובוט שכבר פועל בעולם האמיתי, ומאמין שזו רק ההתחלה של מהפכת הרובוטיקה.

החזון לעתיד: כל ילד יהיה מתכנת

פיצ'אי מציג חזון עתידי שהוא גם מלהיב וגם מעט מטריד. לדבריו, הדור הבא של ילדים יוכל לתכנת באופן טבעי - כל מי שיחשוב על רעיון יוכל ליצור אותו. הוא מודה שאיננו מבינים עדיין את המשמעות המלאה של שינוי זה, אך הוא בטוח שזה עומד לקרות.

המנכ"ל מדגיש שהכוח היצירתי הזה, שמועבר לידיים של כל אדם, הוא משהו שלא היה אפשרי עם שום פלטפורמה טכנולוגית קודמת. זוהי מהפכה שתאפשר לאנשים רגילים ליצור דברים שכיום דורשים מומחיות טכנית עמוקה.

לגבי השלב הבא של המהפכה, פיצ'אי צופה שהרגע המכונן יגיע כאשר הבינה המלאכותית תתחבר לרובוטיקה בעולם הפיזי. הוא מבחין בין Waymo, שהוא מגדיר כרובוט ספציפי למשימה מסוימת, לבין רובוטים כלליים שיוכלו לבצע מגוון רחב של משימות.

כאשר יגיע הרגע שבו AI תיצור את החיבור המושלם עם רובוטיקה כללית, זה יהיה לדבריו שינוי הפלטפורמה הגדול הבא - מעבר שישנה לא רק את האופן שבו אנו מתקשרים עם מידע, אלא את האופן שבו אנו מתקשרים עם העולם הפיזי עצמו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה