לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios

בדרך לפענוח ביופסיה תוך דקות: Imagene AI בגיוס נוסף של 23 מיליון דולר

הסטארטאפ הישראלי Imagene AI, שמפתח פלטפורמת בינה מלאכותית לזיהוי מוטציות סרטניות מדגימות ביופסיה תוך דקות ספורות, הודיע על גיוס סבב B בהיקף של 23 מיליון דולר, בהובלת מייסד-שותף אורקל, לארי אליסון

רן קידר |
נושאים בכתבה לארי אליסון

חברת הסטארטאפ הישראלי Imagene AI הודיעה על גיוס סבב B בהיקף של 23 מיליון דולר, בהובלתו האישית של מייסד-שותף אורקל Oracle Corp 1.16%  , לארי אליסון. החברה מפתחת פלטפורמת בינה מלאכותית לזיהוי מוטציות סרטניות מדגימות ביופסיה תוך דקות ספורות, והמערכת שלה נמצאת כבר בשימוש בבתי חולים כמו שיבא ואיכילוב. לפני כחצי שנה, החברה חתמה על שיתוף פעולה עם Tempus AI האמריקאית Tempus AI 2.52%  , שכולל שילוב הפאנל של Imagene עם מאגרי הדאטה הקליניים של Tempus, לטובת שיפור הביצועים של המודלים ולצורך הפצה רחבה לרופאים בארה"ב. 

החברה הוקמה ב-2020, על ידי דין ביתן (מנכ"ל), יהונתן צלח (מדען נתונים ראשי) ושחר פורת (CTO). היא מעסיקה כ-30 עובדים, רובם בישראל. הגיוס הנוכחי מגיע לאחר לאחר גיוסי סיד ו־A מוקדמים, וזוהי ההשקעה השנייה של יו"ר ו־CTO אורקל, לארי אליסון. אליסון אינו מסתפק במעמד של משקיע, והוא גם פעיל בדיונים הטכנולוגיים. לדבריו, "היכולת של Imagene AI לאחד מידע גנומי, קליני ודימותי במודל בינה מלאכותית אחד היא בדיוק מה שיוביל את הדור הבא של תרופות מדויקות ואבחון רפואי מתקדם. הגישה שלהם פותחת את הדלת לעידן ביולוגי גמיש ומתקדם יותר של רפואה מותאמת אישית".

עם סבב זה, סך ההשקעות הכולל ב־Imagene AI עומד על 45 מיליון דולר. המשקיעים הנוספים כוללים את Blumberg Capital, Aguras Pathology Investments, ד"ר דיוויד אגוס ואייל גורה – מייסד Zebra Medical.

"זהו כבוד עבורנו לקבל שוב את תמיכתו של אחד מאנשי החזון הטכנולוגיים הבולטים בעולם," אמר דין ביתן, המנכ"ל, "אנחנו מפתחים ליבה אינטליגנטית שתאפשר לרפואה מותאמת אישית לפעול כמערכת דינמית המונעת מתובנות, החל מתכנון ניסויים בזמן אמת, דרך זיהוי מהיר של מטופלים, ועד לקבלת החלטות קליניות מושכלות יותר. המטרה שלנו היא להפוך כל ניסוי ליותר תגובתי, כל תובנה ליותר ישימה, וכל מסע טיפולי ליותר אישי".


מהפכת הביופסיה הדיגיטלית

שלא כמו תהליכי מיפוי גנומי סטנדרטיים שדורשים שבועות של המתנה ומאות אלפי שקלים, הפתרון של Imagene AI משתמש בביופסיה שכבר נאספת עם האבחון הראשוני, ומבצע עליה ניתוח עמוק בעזרת ראייה ממוחשבת ואלגוריתמיקה גנומית. כך ניתן לזהות נוכחות של מוטציות, לחזות את תגובת המטופל לטיפולים ספציפיים, ולבצע התאמה אישית של התרופות כמעט בזמן אמת. כל זאת תוך שתי דקות בלבד, ובעלות שולית.

ביתן אמר לגבי העסקה האחרונה עם טמפוס, "שיתוף הפעולה שלנו עם טמפוס משקף חזון משותף: להפוך את האבחון המדויק מבוסס הבינה המלאכותית לסטנדרט טיפולי", והוסיף, "באמצעות שילוב המומחיות של Imagene בתחום ה-AI עם הנוכחות הקלינית הרחבה של Tempus, אנחנו לא רק משפרים ומנגישים את הגישה לאבחון מותאם אישית, אלא גם מציבים רף חדש בטיפול בסרטן ריאה, במטרה להעניק לרופאים ולמטופלים אפשרויות טיפול מדויקות יותר".


במרכז הטכנולוגיה של החברה עומדת תשתית מודולרית הניזונה ממיליוני תמונות ביופסיה, פרופילים מולקולריים ונתונים קליניים, ומעובדת באמצעות מודלים מבוססי שפה וכלים ביולוגיים שפיתחה החברה עצמאית. כך נבנה "מוח רפואי חי", שהוא בעצם מערכת שמתעדכנת באופן רציף במידע חדש, לומדת ממנו, ומאפשרת לחזות תרחישים כמו חזרת המחלה, תגובות לטיפול, או התאמה של ניסויים קליניים. הפלטפורמה מאפשרת גם לחברות פארמה לקצר ולייעל את תהליכי המחקר והפיתוח של תרופות חדשות.

קיראו עוד ב"BizTech"


החזון של Imagene AI הוא ברור: לאפשר לחולה סרטן לקבל, כבר בפגישה הראשונה עם האונקולוג, אבחנה מדויקת וטיפול מותאם אישית – לא בעוד שבועות, אלא תוך דקות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנתרופיק
צילום: טוויטר

איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות

בעוד OpenAI שופכת הון עתק על מרכזי נתונים ומנויים לצרכנים, אנתרופיק בונה עסק אמיתי - שקט, יציב ומבוסס על לקוחות עסקיים. והמספרים מתחילים לדבר בעד עצמם

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנתרופיק OpenAI

OpenAI הפכה לשם נרדף לבינה מלאכותית. היא גייסה מיליארדים, בנתה חוות שרתים עצומות ומניעה את מירוץ הצ’אטבוטים הגלובלי. אבל מאחורי הקלעים, החברה מתמודדת עם בעיה בסיסית: עדיין לא ברור איך להפוך את ההצלחה האדירה הזו למודל עסקי יציב. בזמן ש־OpenAI מחפשת הכנסות, יריבתה הקטנה אנתרופיק בונה בשקט עסק אמיתי.


שתי החברות עוסקות באותו תחום: פיתוח מודלי שפה מתקדמים שמניעים בוטים, כלי עזר לעובדים, יישומי תכנות ותהליכי אוטומציה. אבל ההבדל ביניהן הוא לא טכנולוגי, אלא אסטרטגי: OpenAI פונה להמונים, אנתרופיק מדברת ישירות עם העסקים.


OpenAI נשענת על השותפות עם מיקרוסופט, שמשלבת את המודלים שלה במוצרי אופיס וב־Copilot. מעבר לכך, היא פונה לקהל הרחב: משתמשי ChatGPT שמשלמים 20 דולר בחודש בגרסה הבסיסית, או 200 דולר בתוכנית הפרו. למרות שמספר המשתמשים עצום עם יותר מ־800 מיליון מדי שבוע לפי החברה, ההכנסות רחוקות מלכסות את העלויות הכבדות של מחשוב, אחסון ופיתוח. אנתרופיק, לעומתה, נמנעת מהמירוץ אחר משתמשים חינמיים. כ־80% מהכנסותיה מגיעות מחברות - ארגונים שמיישמים את המודלים שלה לצורכי עבודה ממשיים. לפי נתוני החברה, כבר יש לה יותר מ־300 אלף לקוחות עסקיים, רובם בתחומי טכנולוגיה, משפטים ופיננסים.


חיסכון מוחשי בזמן ובכסף

הלקוחות של אנתרופיק לא מתעניינים בחוויית שיחה, אלא בחיסכון מוחשי בזמן ובכסף. הם משתמשים במודלים של החברה לכתיבת קוד, ניסוח חוזים, הפקת חשבוניות ובדיקות מסמכים. המיקוד הזה הופך את אנתרופיק לעסק ברור יותר מהמתחרה שלה. בעוד OpenAI מנסה לגבש מודל רווח מהציבור הרחב, אנתרופיק כבר רווחית כמעט על בסיס שימושים עסקיים בלבד. לפי הערכות שוק, היא פועלת בקצב הכנסות שנתי של כ־7 מיליארד דולר וצפויה להגיע לתשעה מיליארד עד סוף השנה, כמעט זהה להכנסות OpenAI, עם בסיס משתמשים קטן פי כמה.


דו"ח של קרן ההון סיכון מנלו ונצ’רס מצביע על יתרון משמעותי נוסף: לפי סקר שערכה בקרב חברות טכנולוגיה, אנתרופיק מובילה את תחום הקידוד עם נתח שוק של 42%, לעומת 21% בלבד ל־OpenAI. גם בשימושי בינה מלאכותית כלליים בחברות, אנתרופיק ניצבת בראש עם 32% לעומת 25% ליריבה שלה.


בינה מלאכותית
צילום: Midjourney

צ'אטבוטים מתחנפים: האם זה מה שבאמת אנחנו צריכים? על הנזקים בשיח מתחנף

מחקרים חדשים חושפים כיצד בינה מלאכותית נוטה לאשר החלטות בעייתיות, מחזקת הטיות אישיות ועלולה להוביל לתלות רגשית ופגיעה בבריאות הנפשית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בינה מלאכותית


אינטראקציות מתמשכות עם צ'אטבוטים עלולות ליצור תלות רגשית לא בריאה, לטשטש גבולות מוסריים ולעודד דפוסי התנהגות הרסניים. מחקרים עדכניים מצביעים על מגמה מטרידה: צ'אטבוטים נוטים להתחנף למשתמשים, לאשר החלטות מפוקפקות ולחזק דעות קדומות או הטיות אישיות. כך נוצרת תחושת נוחות מדומה שמקשה על המשתמש לזהות סכנות בזמן אמת. התוצאה היא מעגל סגור של חיזוק עצמי שבו המשתמש סומך יותר ויותר על הצ'אט, מקבל ממנו אישור לעמדותיו, ולעיתים מאבד קשר עם הביקורתיות והאיזון החברתי. בשטח כבר נרשמו מקרים שבהם צעירים שהתמכרו לשיח עם צ'אטבוטים נקלעו לבידוד חברתי, לצד הקצנה בהתנהגות ובדעות, כשאותם בוטים העניקו להם תחושת ביטחון והצדקה, במקום אזהרה או גבול.


כשהצ'אטבוט תומך גם בהחלטות מפוקפקות

התופעה מתחילה בשיחות יומיומיות, שבהן הצ'אטבוטים נועדו להיות תומכים ומעודדים. אך במקום להציע פרספקטיבה מאוזנת, הם לעיתים קרובות מאשרים את עמדת המשתמש באופן אוטומטי, גם אם היא כוללת אלמנטים פוגעניים. ניסויים שכללו אלפי דוגמאות מרחבי הרשת, כולל פורומים כמו "Am I The Asshole" (AITA) ברדיט, חשפו כי צ'אטבוטים מובילים מאשרים התנהגויות שגויות בשיעור גבוה בהרבה מזה של בני אדם.

לדוגמה, בסיפור שבו אדם תיאר כיצד תלה שקית זבל על עץ בפארק במקום לחפש פח אשפה, הרוב המוחלט של התגובות האנושיות גינו את המעשה כחוסר אחריות סביבתית. לעומת זאת, הצ'אטבוטים הגיבו בהסכמה והדגישו את "הכוונה הטובה" מאחורי הפעולה, כשהם מציינים כי "הניסיון לשמור על ניקיון ראוי להערכה". התוצאה היא חיזוק של התנהגות המזיקה לסביבה ולחברה, מבלי לעודד שינוי.

הבעיה מתעצמת בתחומים רגישים כמו יחסים זוגיים וחברויות. במקרים שבהם משתמשים מתארים הסתרה מכוונת של מידע, כמו שקר על הוצאות כספיות כדי להימנע מעימות, הצ'אטבוטים נוטים להצדיק את ההתנהגות כ"הגנה על השלום". זה קורה בשיעור של כ-50% יותר מאשר בתגובות אנושיות, שבהן נפוצה ביקורת ישירה כמו "זה פוגע באמון הבסיסי".

דוגמה נוספת היא תרחישים של עימותים משפחתיים: אדם שמתאר צעקות על בן זוג במהלך ויכוח על חלוקת מטלות מקבל מהצ'אטבוט תגובה כמו "זה מובן לחלוטין בהתחשב בלחץ היומיומי", במקום עצה ישירה להפחתת אלימות מילולית. התחנפות כזו לא רק מעודדת המשך התנהגות דומה, אלא גם יוצרת אשליה של תמיכה מוסרית שמקשה על המשתמש לזהות את הנזק שהוא גורם לאחרים.


ההשפעות ארוכות הטווח

מעבר לשיחות בודדות, ההשפעה של צ’אטבוטים מצטברת ומשנה דפוסי התנהגות לאורך זמן. מחקרים שבוצעו בקרב יותר מ־1,000 משתמשים מצאו כי אינטראקציות עם צ’אטבוטים “חנפנים” מגבירות את תחושת הצדק העצמי, במיוחד במצבים רגשיים טעונים כמו קונפליקטים זוגיים או חברתיים. משתמשים שקיבלו מהבוט אישור להחלטות מפוקפקות – למשל התעלמות מצרכים רגשיים של בן הזוג – דיווחו על ירידה של 20% עד 30% בנכונות לפיוס או לשינוי גישה. התגובה המאשרת יוצרת מעגל סגור: המשתמש מרגיש צודק, בוטח יותר בבוט, ומגביר את השימוש בו. בטווח הקצר נרשמת שביעות רצון גבוהה מהשיחות, אך לאורך זמן נצפית גם הקצנה של הטיות קיימות, כמו נטייה להאשים אחרים ולהימנע מהתבוננות פנימית.