אינטל 18A (X)
אינטל 18A (X)

הקלף המנצח של אינטל, או הימור מסוכן?

אינטל משיקה תהליך ייצור 18A ושבבים שמושתתים עליו שיכולים להחזיר את המוניטין האבוד של החברה, אלא שיש גם סיכונים 

אדיר בן עמי | (11)
נושאים בכתבה אינטל

ה-18A של אינטל – טכנולוגיית ייצור שבבים חדשנית עשויה להיות מנוע צמיחה חשוב לאינטל המוכה. 18A הוא תהליך ייצור שבבים מתקדם עם שני חידושים שאמורים להיות עם יתרון על פני אחרים:RibbonFET ו-PowerVia.

RibbonFET: זה סוג חדש של טרנזיסטור, שמחליף את ה-FinFET הישן שהיה בשימוש שנים. תחשבו על זה כמו מתג חשמלי משופר – הוא נותן יותר כוח כשהוא דלוק, ופחות "דליפות" כשהוא כבוי. התוצאה? שבבים מהירים יותר ששורפים פחות חשמל.


PowerVia: במקום להעביר את החשמל דרך החלק הקדמי של השבב (יחד עם האותות), הם שמים את רשת החשמל מאחור. זה משחרר מקום בחזית, מאפשר לדחוס יותר טרנזיסטורים, מפחית איבודי אנרגיה ומשפר את הביצועים.

אז למה זה חשוב? כי בעולם שבו כולם רוצים מחשבים מהירים יותר – מסמארטפונים ועד מרכזי נתונים ענקיים של AI – מי שמייצר את השבבים הכי טובים שולט בשוק. אינטל, שהייתה פעם המלכה הבלתי מעורערת של השבבים, איבדה מהקסם שלה בשנים האחרונות לטובת היצרניות - TSMC וסמסונג ולעומת המפתחות - אנבידיה ו-AMD. ה-18A הוא הניסיון שלה לחזור להוביל.

עם זאת, חשוב להגיד שלמרות שאינטל מנסה למזער את השבבים והכוונה המקורית היתה שה-18A יתבסס על 1.8 ננומטר – מידה ממש קטנה שמייצגת את הגודל של הרכיבים הזעירים (טרנזיסטורים) בתוך השבב, זה לא יהיה בטכנולוגיה של 1.8 ננומטר, ולמעשה בכל הקשור למזעור TSMC וסמסונג מובילות. ככל שהמספר של הרכיבים קטן יותר, אפשר לדחוס יותר טרנזיסטורים בשבב, מה שמשפר את המהירות, מפחית את צריכת החשמל ועושה את הכל יותר זול בטווח הארוך. המתחרות של אינטל עושות תהליכים ב-5 ו-7 ננומטר, אינטל מתקשה להדביק את הקצב.  


היתרונות: מה אינטל מרוויחה מזה?

ביצועים וחיסכון: אינטל טוענת שה-18A נותן 15% יותר ביצועים בוואט בהשוואה לתהליך הקודם שלה (Intel 3), וצפיפות השבב גדלה ב-30%. במילים פשוטות – יותר כוח, פחות חשמל, והכל באותו גודל.

יתרון תחרותי: ה-18A מקדים במעט את ה-N2 של TSMC (2 ננומטר), שצפוי להגיע גם הוא ב-2025. ה-PowerVia נותן לאינטל קלף שאין למתחרים עדיין, כי אף אחד לא הצליח ליישם את זה בייצור המוני.

קיראו עוד ב"BizTech"

שוק הלקוחות: אינטל לא רק מייצרת לעצמה – היא פותחת את ה-18A ללקוחות חיצוניים דרך Intel Foundry. חברות כמו מיקרוסופט, משרד ההגנה האמריקאי ואולי אפילו שמות גדולים כמו אנבידיה או אפל עשויות להזמין שבבים כאלה. זה יכול להפוך את אינטל לשחקנית מפתח בשוק ה"פאונדרי" (ייצור שבבים למי שרק מתכנן אותם).

אם ה-18A יצליח, אינטל תוכל אולי לחזור להובלה בתחום הזה, אבל זה לא יהיה פשוט לחזור לטופ הטכנולוגיה, אחרי שנים שבהן היא נתפסה כמי שרודפת אחרי המתחרים. צריך גם לראות מה ישיקו המתחרות, הן לא קופאות על השמרים. 


החסרונות והסיכונים: לא הכל ורוד

נראה שלאינטל יש עדיין בעיות בתפוקה  שזה אומר - כמה שבבים טובים יוצאים מכל סיבוב ייצור? יש שמועות שהיא נמוכה. אינטל טוענת שהתפוקה סבירה (עם צפיפות פגמים של 0.4 לסמ"ר, קרוב לסטנדרט), אבל אם היא לא תשתפר, זה יעלה המון כסף ויאט את הקצב.

בעיה נוספת היא העלויות. תהליכים חדשים דורשים השקעה עצומה – מפעלים חדשים, מכונות מתקדמות (כמו ה-High-NA EUV של ASML), וזמן עד שהכל מתייצב. ב-2023, חטיבת ה-Foundry של אינטל הפסידה 7 מיליארד דולר על הכנסות של 18.9 מיליארד. ה-18A לא בהכרח זול יותר לייצור מהמתחרים – לפחות לא בהתחלה. וכל זה כאשר היצרניות TSMC וסמסונג לא יושבות בשקט. ה-N2 של TSMC עשוי להציע צפיפות גבוהה יותר לזיכרון מסוים (SRAM), וסמסונג עובדת על טכנולוגיות דומות. אם אינטל לא תספק בזמן, הלקוחות עלולים לברוח.

במקביל יש בעיית אמון הלקוחות: אחרי עיכובים בעבר (מי זוכר את ה-10 ננומטר?), יש ספקנות. חברות כמו Broadcom, שבדקו את ה-18A, לכאורה לא התרשמו מספיק. אינטל צריכה להוכיח שהיא אמינה.

הסיכויים: מה יכול לקרות אם זה יצליח?

אם אינטל תצליח להביא את ה-18A לייצור המוני ב-2025, כמו שהיא מתכננת, זה יכול להיות מנוע צמיחה משמעותי. השבבים הראשונים שמתבססים על התהליך – כמו Panther Lake למחשבים ניידים ו-Clearwater Forest לשרתים – כבר והראו תוצאות טובות במעבדות. זה אומר שהטכנולוגיה עובדת, לפחות ברמה הבסיסית ואינטל והמנכ"ל החדש - מנכ"ל חדש לאינטל - המניה מזנקת ב-12%יצטרכו לשווק את הפתרונות האלו ללקוחות. זה לא יהיה פשוט, זה מבחן חשוב למנ"ל החדש. 


הפתרון החדש יכול להחזיר לאינטל לא רק לקוחות, אלא גם להחזיר את המוניטין ואת החדשנות, ובעיקר את התדמית בעיני הלקוחות. אינטל סובלת מתדמית של חברה מיושנת, תקועה ואפילו גוססת.


הסיכונים: מה יקרה אם זה ייכשל? 

אם התפוקה לא תעלה, או שהלקוחות לא יקנו, אינטל עלולה למצוא את עצמה בבעיה קשה. עוד מוצר שלא מצליח בשוק, זה כבר עניין כרוני ובעיה גדולה מאוד ברמה השיווקית, טכנולוגית וגם פיננסית. ההשקעה העצומה לא תחזור, והיא תאבד עוד נתח שוק ל-TSMC. במקרה כזה, יש אפילו קולות שמדברים על פירוק החברה או מכירת חטיבת ה-Foundry – תסריט שהיה בלתי נתפס לפני כמה שנים, אבל הוא מדובר בחצי שנה-שנה האחרונה. 

 הסיכון מתבטא כאמור במחיר. ה-18A לא יהיה כנראה זול יותר לייצור ממתחרים כמו TSMC. המכונות החדשות, העלויות הראשוניות והזמן עד שהתפוקה תתייצב – כל אלה מרימים את המחיר. אבל בטווח הארוך, אם אינטל תגיע ליעילות גבוהה, העלות ליחידה יכולה לרדת בזכות הצפיפות והחיסכון בחשמל. זה הימור על העתיד, לא על ההווה.

לאינטל, ה-18A הוא יותר מסתם תהליך – זה הסיכוי שלה להוכיח שהיא עדיין רלוונטית. אחרי שנים של עיכובים, הפסדים והתרחקות מהזרקורים, החברה שמה הכל על הקו הזה. הצלחה תחזיר אותה למשחק, תגדיל את ההכנסות ותחזק את מעמדה מול TSMC וסמסונג. כישלון עלול לדחוף אותה לשוליים, בזמן שהעולם רץ קדימה עם AI, מחשבים קוונטיים וטכנולוגיות חדשות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    פירוק מרצון של אינטל כבר החל. אין קונים לחטיבות שמוצעות למכירה. (ל"ת)
    CHAPTER 11 01/04/2025 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בדרך לחדלות פרעון 31/03/2025 18:02
    הגב לתגובה זו
    לאינטל אין ברירה אלא לסגור את הבאנה מתוך מגמה להציל את אינטל כולה.הפסדי ענק חובות עצומים למעשה אינטל החלה הליך פירוק עצמי מרצון.
  • 8.
    הנכסים של אינטל לבד שווים יותר מהמניה (ל"ת)
    אנונימי 31/03/2025 11:51
    הגב לתגובה זו
  • רינת. 31/03/2025 13:12
    הגב לתגובה זו
    יכול להיות שבהבאנה נסגרים פרויקטים אחד אחרי השני
  • 7.
    אנונימי 31/03/2025 09:10
    הגב לתגובה זו
    נחכה ונראה
  • 6.
    הדיוט זקן 31/03/2025 07:19
    הגב לתגובה זו
    הסיפור של אינטל מעניין.כן אני מחזיק מניות אינטל שנרכשו ב 19$ למניה ולכן מדבר מפוזיציה ונמנע מהמלצה.בעיניי פרדוקסלית אינטל ואנבידיה מעניינות למרות שנראה שהן סותרות אחת את השנייה.אין באמור המלצה לאינטל אנבידיה או בכלל.
  • 5.
    ממש הזדמנות אחרונה להיות או לחדול. עד כדי כך! (ל"ת)
    עמית 31/03/2025 06:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אינטל בחדלות פרעון 31/03/2025 06:23
    הגב לתגובה זו
    הפסדי עתק חובות גדולים.תוך ימים חטיבת הבאנה תיסגר.אין קונים לחטיבות השונים ולכן אין ברירה אלא לסגור את הבאנה מיידית וזה ממש לא טוב לכלכלה הישראלית אבל אין לאינטל ברירה. אינטל בצרות.
  • 3.
    גונסון 31/03/2025 02:01
    הגב לתגובה זו
    החברה בדרך לפירוק טוטאלי
  • 2.
    ליטאי 31/03/2025 01:11
    הגב לתגובה זו
    מנכל סוג ב כמו חברת אינטל.
  • 1.
    מעניין (ל"ת)
    הקורא 31/03/2025 00:49
    הגב לתגובה זו
חברת Airwallex צילום: איל טואגחברת Airwallex צילום: איל טואג

חברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר

החברה גייסה לפי שווי של 8 מיליארד דולר ובמקביל לגיוס, השיקה סוכני AI שמבצעים פעולות פיננסיות מורכבות


הדס ברטל |

 חברת הפינטק Airwallex, בעלת פלטפורמה גלובלית לתשלומים ושירותים פיננסיים המיועדת לעסקים מודרניים, גייסה 330 מיליון דולר בסבב G בהובלת Addition ובהשתתפות T. Rowe Price, Activant, Lingotto, Robinhood Ventures ו-TIAA Ventures. הגיוס התבצע לפי שווי של 8 מיליארד דולר המשקף צמיחה של כ-30% בהשוואה לסבב F מלפני כשישה חודשים. ההון שגויס יתמוך בהמשך הצמיחה של Airwallex בארה"ב ובמספר שוקי מפתח מרכזיים ברחבי העולם.

Airwallex פועלת בישראל בשנתיים וחצי האחרונות בהובלת אור ליבן, שמכהן כסגן נשיא החברה לאזור המזרח התיכון, בלנוקס ולמדינות הנורדיות.

ג'ק ז'אנג, מייסד שותף ומנכ"ל Airwallex: "אנו מאמינים שהבנקאות הגלובלית של העתיד תהיה חסרת גבולות, חכמה ותתבצע בזמן אמת. ספקים של פתרונות מסורתיים לוקים באי התאמה בסיסית לאופן שבו עסקים מודרניים מתנהלים והמשקיעים שלנו מבינים שאנו נמצאים בחזית המרוץ להגדרה של קטגוריה זו. אנו בונים חלופה מודרנית, פלטפורמה אחת שמניעה שירותי בנקאות גלובלית, תשלומים, חיובים, ניהול פיננסי (treasury) והוצאות שרצים כולם מעל תשתית פיננסית קניינית. ההון שגויס יאיץ את הצמיחה שלנו, יבסס את מעמדנו כמובילים טכנולוגיים ויחזק את מעמדנו בארצות הברית ובשווקים מרכזיים ברחבי העולם".

אור ליבן, סגן נשיא Airwallex למזרח התיכון, בנלוקס, והמדינות הנורדיות, מסר: "גיוס ההון הגדול שהשלמנו מעיד על האמון העמוק שיש לשוק ולמשקיעים ב-Airwallex. אמון זה נשען על הצמיחה יוצאת הדופן של החברה ברחבי העולם ובכלל זה בישראל, במזרח התיכון ובאירופה ועל ההתרחבות המתמדת בהיצע המוצרים שאנחנו מעניקים ללקוחותינו".

ההכנסות השנתיות החוזרות לשנת 2025 יגיעו ליותר מ-1 מיליארד דולר שמשקפים צמיחה שנתית של 90% (החישוב לפי ההכנסות באוקטובר). היקף הטרנזקציות השנתי שבוצעו במערכת הוכפל בהשוואה ל-2024 והגיע באוקטובר ליותר מ-235 מיליארד דולר. כמחצית מלקוחות החברה משתמשים במספר שירותים של החברה ומעידים בכך על התאמה עמוקה לצורכי השוק. החברה העניקה רישיונות ללמעלה מ-80 מפיצים והיא מאפשרת ללקוחות לבצע העברות כספים בלמעלה מ-200 מדינות ואזורים גיאוגרפיים ולבצע עסקאות רב מטבעיות בהיקף רחב. בשנת 2025 נכנסה Airwallex ל-12 שווקים חדשים שבהם קיבלה אישורים רגולטוריים, מינתה מפיצים והשיקה מוצרים בצרפת, הולנד, יפן, ישראל, קנדה, קוריאה, ניו זילנד, מלזיה, וייטנאם, ברזיל, מקסיקו, איחוד האמירויות ועוד.   

מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל

בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"

עוזי גרסטמן |

מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה. 

בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ 

חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה. 

לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת. 

נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”.  עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.