דניאל לוי טוטנהאם
צילום: רשתות חברתיות

האיש שעומד מאחורי טוטנהאם והקשר שלו לישראל

דניאל לוי: האיש, העסק והכדורגל; כמה הפסידה טוטנהאם בשנה האחרונה ומה צפוי בהמשך?
עמית בר | (1)

היו"ר היהודי של קבוצת טוטנהאם, דניאל לוי, ממשיך לעורר עניין ותשומת לב. מצד אחד, הוא איש עסקים מצליח שנמצא ברשימת עשירי בריטניה; מצד שני, הוא שנוי במחלוקת בקרב אוהדי הקבוצה, שמבקרים אותו על ניהול שלא מביא תארים. אבל מי הוא באמת האיש שעומד בראש אחד המועדונים המפורסמים באנגליה?

 

טוטנהאם: מועדון עם היסטוריה, תקוות ואתגרים

קבוצת טוטנהאם הוטספר, הידועה בכינויה "התרנגולים", היא אחת מקבוצות הכדורגל האהובות באנגליה. המועדון הוקם בשנת 1882 ונחשב לבעל מסורת ארוכה בליגת הפרמייר ליג. עם זאת, בשנים האחרונות הקבוצה מתקשה לזכות בתארים משמעותיים, מה שמעלה את השאלות סביב ניהולה.

בשנת הכספים האחרונה דיווח המועדון על הכנסות שיא של 551 מיליון ליש"ט – אך יחד עם זאת, נרשם הפסד של 87 מיליון ליש"ט. המועדון גם מתמודד עם הוצאות כבדות, כולל השקעות באצטדיון טוטנהאם החדש, שנחשב לאחד מהמודרניים בעולם ומכיל כ-62,000 מקומות.

 

מי אתה, דניאל לוי?

דניאל לוי נולד ב-1962 למשפחה יהודית באנגליה. אביו היה בעל עסק קמעונאי מצליח, ולוי צמח לתוך עולם העסקים, כשהתחיל את דרכו בקרן ההשקעות ENIC, שבבעלותה נכסים במגוון תחומים, כולל ספורט ומדיה.

לוי מונה ליו"ר טוטנהאם בשנת 2001 ומאז הוא מנהל את המועדון ביד רמה. במהלך כהונתו, טוטנהאם עברה לא מעט שינויים – הן מבחינה מקצועית והן מבחינה כלכלית. לוי ידוע כאיש עסקים חד, שלעתים נתקל בביקורת על כך שהוא מעדיף את השורה התחתונה על פני הצלחה ספורטיבית.

לוי עצמו נהנה מהצלחה כלכלית אישית: בשנת 2020 דורג לראשונה ברשימת עשירי בריטניה עם הון מוערך של 329 מיליון ליש"ט. בנוסף, הוא מחזיק במספר נכסים יוקרתיים בלונדון וברחבי אירופה, כמו גם אוסף רכבים בשווי של כ-7 מיליון ליש"ט.

 

מחלוקות ושאיפות

לוי זוכה לשבחים על כך שהפך את טוטנהאם לאחד המועדונים הרווחיים בעשורים האחרונים בפרמייר ליג (למרות ההפסד בשנה האחרונה), אך הוא גם מתמודד עם ביקורת רבה מצד אוהדי הקבוצה, הטוענים שהניהול שלו מתמקד ברווחיות על חשבון הצלחות על הדשא.

קיראו עוד ב"ביזספורט"

החוזים שמנהל לוי, כמו החתמות שחקנים ומאמנים, הם מהקפדניים והמורכבים בליגה. למשל, הוא התעקש על חוזים ארוכים עם שחקנים כמו הארי קיין, מה שתרם ליציבות המועדון – אך גם גרם לאוהדים לתהות אם המדיניות הזו מונעת גמישות במצבי לחץ.

 

מעורבות חברתית ותדמית ציבורית

למרות הביקורת, לוי תורם מדי שנה מיליוני דולרים לקרנות צדקה, כולל מיזמים חינוכיים וסיוע לקהילות חלשות. זהו צד פחות מוכר באישיותו של לוי, אך הוא מסביר מדוע הוא נחשב לדמות מורכבת כל כך – איש עסקים עם תשוקה אמיתית להשפיע גם מחוץ לעולם הכדורגל.

לדניאל לוי יש קשרים מסוימים לישראל, אם כי הם אינם ישירים כמו אצל אנשי עסקים אחרים בעלי שורשים יהודיים. לוי נולד למשפחה יהודית בבריטניה ומחובר לקהילה היהודית הבינלאומית. במסגרת פעילותו העסקית והפילנתרופית, הוא תורם לעיתים קרובות לקרנות צדקה יהודיות ופרויקטים חינוכיים, כולל כאלה שפועלים גם בישראל. התמיכה הזו משקפת תמיכה בעם היהודי.

השותף העסקי של לוי, ג'ו לואיס, הוא הבעלים העיקרי של קרן ENIC, שמחזיקה בטוטנהאם. לואיס עצמו הוא יהודי עם קשרים עסקיים ענפים, כולל לישראל. לואיס השקיע בעבר בפרויקטים בישראל, כמו תחום הנדל"ן והטכנולגיה.

 

שאלות ותשובות על דניאל לוי

איך טוטנהאם מצליחה כלכלית למרות הפסדים?

למרות ההפסדים השנה, טוטנהאם לאורך השנים האחרונות רווחית והיא צפויה להרוויח בעתיד גם בזכות הכנסות מאצטדיון חדיש, הסכמי חסות ומכירת כרטיסים. ההכנסות מאפשרות לה להתמודד עם ההוצאות הגבוהות ולתכנן עתיד יציב.

מה גרם לדניאל לוי להיות שנוי במחלוקת?

הגישה העסקית שלו, שמעדיפה לעיתים רווחיות על פני הצלחות ספורטיביות, מעוררת תסכול בקרב אוהדים. עם זאת, לוי הצליח לייצב את המועדון מבחינה כלכלית ולשדרג את תשתיותיו.

האם יש עתיד לטוטנהאם תחת לוי?

התשובה תלויה בהצלחת הקבוצה בשנים הקרובות. אם תצליח לשלב בין הישגים ספורטיביים להצלחות כלכליות, לוי עשוי לשנות את דעתם של המבקרים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מיכה 10/01/2025 13:31
    הגב לתגובה זו
    בשל קריאתך לגיוס החרדים לצהל
אליפות A2RL. קרדיט: יח"צאליפות A2RL. קרדיט: יח"צ

הדור הבא של הפורמולה 1: תחרות של רכבי מירוץ אוטונומיים

לראשונה בעולם, אליפות A2RL הציגה שישה רכבים אוטונומיים על מסלול אחד, בגרנד פיינל עם מהירויות של מעל 250 קמ"ש, עקיפות נועזות ובינה מלאכותית שמקבלת החלטות בזמן באמת; TUM הגרמנית זכתה שוב בתואר וזכתה ב-2.25 מיליון דולר; במרוץ אדם נגד מכונה, דניאיל קוויט ניצח את האלגוריתם בפער של 1.58 שניות בלבד

רן קידר |

עולם המרוצים האוטונומיים עשה קפיצה משמעותית לעבר העתיד באבו דאבי, כאשר אליפות A2RL קיימה את הגרנד פיינל העולמי הראשון בהיסטוריה שכלל שישה רכבי מרוץ אוטונומיים לגמרי על אותו מסלול. האירוע, שהתקיים במסלול יאס מרינה כחלק משבוע האוטונומיה של אבו דאבי (ADAW), ריכז טכנולוגיות קצה, הנדסה פורצת דרך ומופע מרהיב של בינה מלאכותית שמנווטת, מאיצה ומבצעת עקיפות בדיוק של אלפיות השנייה. כ-8,000 צופים מילאו את הטריבונה וצפו ברגע היסטורי של ממש, שבו טכנולוגיות שעד לא מזמן היו בתחום המחקר הפכו למציאות דוהרת.

הגרנד פיינל הפגיש בין שש מהקבוצות החזקות בעולם: TUM ואונימורה (Unimore) מאיטליה, Kinetiz ו-TII Racing מהאמירויות, PoliMOVE האיטלקית ו-Constructor מגרמניה. כבר מההקפה הראשונה היה ברור שהמרוץ הזה אינו רק הדגמה של טכנולוגיה, אלא קרב אמיתי. TUM, שזינקה מהפול פוזישן, מצאה את עצמה תחת לחץ של Unimore שהציגה קצב יוצא דופן ועקפה אותה כבר בפנייה השישית של ההקפה השנייה.

שתי המכוניות התנהלו זה לצד זו לאורך 10 ההקפות הבאות במהירויות שהגיעו ל–250 קמ"ש, כאשר הפער ביניהן עמד על פחות משנייה רוב הזמן. באמצע המרוץ, ניסיון עקיפה של Unimore מול Constructor הסתיים בהתנגשות שהוציאה את שתי המכוניות מהמסלול. TUM ניצלה את האירוע, חזרה לראש הדבוקה ולא איבדה את ההובלה עד לקו הסיום. למרות התאונה, Unimore רשמה את הסיבוב המהיר ביותר בתחרות כולה.

אחת עשרה קבוצות מכל העולם השתתפו בעונה השנייה של האליפות, שהתמודדו על פרס כולל של 2.25 מיליון דולר. הגמר הגדול השנה סימן לא רק הישג טכנולוגי מרשים אלא גם אבני דרך הנדסיות המקרבות את עולם הרכב האוטונומי לשימושים יומיומיים, מנסיעה עירונית ועד ליישום תעשייתי.

פייסל אל בנאי, יועצו של נשיא איחוד האמירויות והוגה תחרות A2RL, תיאר את האירוע כ"מתקן ניסוי שמאיץ את עתיד המערכות האוטונומיות". לדבריו, "האליפות מוכיחה כיצד שילוב של שאפתנות מדעית ותחרותיות מוביל לפריצות דרך בקצב מסחרר".

אליפות A2RL. קרדיט: יח"צאליפות A2RL. קרדיט: יח"צ

הדור הבא של הפורמולה 1: תחרות של רכבי מירוץ אוטונומיים

לראשונה בעולם, אליפות A2RL הציגה שישה רכבים אוטונומיים על מסלול אחד, בגרנד פיינל עם מהירויות של מעל 250 קמ"ש, עקיפות נועזות ובינה מלאכותית שמקבלת החלטות בזמן באמת; TUM הגרמנית זכתה שוב בתואר וזכתה ב-2.25 מיליון דולר; במרוץ אדם נגד מכונה, דניאיל קוויט ניצח את האלגוריתם בפער של 1.58 שניות בלבד

רן קידר |

עולם המרוצים האוטונומיים עשה קפיצה משמעותית לעבר העתיד באבו דאבי, כאשר אליפות A2RL קיימה את הגרנד פיינל העולמי הראשון בהיסטוריה שכלל שישה רכבי מרוץ אוטונומיים לגמרי על אותו מסלול. האירוע, שהתקיים במסלול יאס מרינה כחלק משבוע האוטונומיה של אבו דאבי (ADAW), ריכז טכנולוגיות קצה, הנדסה פורצת דרך ומופע מרהיב של בינה מלאכותית שמנווטת, מאיצה ומבצעת עקיפות בדיוק של אלפיות השנייה. כ-8,000 צופים מילאו את הטריבונה וצפו ברגע היסטורי של ממש, שבו טכנולוגיות שעד לא מזמן היו בתחום המחקר הפכו למציאות דוהרת.

הגרנד פיינל הפגיש בין שש מהקבוצות החזקות בעולם: TUM ואונימורה (Unimore) מאיטליה, Kinetiz ו-TII Racing מהאמירויות, PoliMOVE האיטלקית ו-Constructor מגרמניה. כבר מההקפה הראשונה היה ברור שהמרוץ הזה אינו רק הדגמה של טכנולוגיה, אלא קרב אמיתי. TUM, שזינקה מהפול פוזישן, מצאה את עצמה תחת לחץ של Unimore שהציגה קצב יוצא דופן ועקפה אותה כבר בפנייה השישית של ההקפה השנייה.

שתי המכוניות התנהלו זה לצד זו לאורך 10 ההקפות הבאות במהירויות שהגיעו ל–250 קמ"ש, כאשר הפער ביניהן עמד על פחות משנייה רוב הזמן. באמצע המרוץ, ניסיון עקיפה של Unimore מול Constructor הסתיים בהתנגשות שהוציאה את שתי המכוניות מהמסלול. TUM ניצלה את האירוע, חזרה לראש הדבוקה ולא איבדה את ההובלה עד לקו הסיום. למרות התאונה, Unimore רשמה את הסיבוב המהיר ביותר בתחרות כולה.

אחת עשרה קבוצות מכל העולם השתתפו בעונה השנייה של האליפות, שהתמודדו על פרס כולל של 2.25 מיליון דולר. הגמר הגדול השנה סימן לא רק הישג טכנולוגי מרשים אלא גם אבני דרך הנדסיות המקרבות את עולם הרכב האוטונומי לשימושים יומיומיים, מנסיעה עירונית ועד ליישום תעשייתי.

פייסל אל בנאי, יועצו של נשיא איחוד האמירויות והוגה תחרות A2RL, תיאר את האירוע כ"מתקן ניסוי שמאיץ את עתיד המערכות האוטונומיות". לדבריו, "האליפות מוכיחה כיצד שילוב של שאפתנות מדעית ותחרותיות מוביל לפריצות דרך בקצב מסחרר".