יוצא מגוש דן: עיר דרומית שזוכה לפרויקט תמ"א 38 ראשון ומשמעותי
האם יוזמות תמ"א 38 יצליחו לקרום עור וגידים בדרום המדינה? החברה הכלכלית אשקלון יוצאת ביוזמה ראשונה בעיר, בשאיפה שיסתיים ב-2016. החברה הכלכלית יוצאת במכרז למציאת קבלן לפרויקט. המכרז יוצא לדרך בעקבות סל ההטבות הממשלתי לתמ"א 38 בפריפריה. מדובר ב-42 יחידות דיור בבניינים ישנים מאוד, בהם ארבע קומות שנבנו בשנות ה-50, ברחוב אפרים צור בשכונת שמשון בעיר. כל חתימות הדיירים גויסו לצורך התחלת הפרויקט. במסגרת הפרויקט ייבנו עוד ארבע קומות ו-42 יחידות דיור נוספות. הלובי ישופץ ויותאם לסטנדרט של שנות האלפיים, כל דירה תקבל מרפסת והשדרוג המשמעותי: בכל דירה יהפוך אחד החדרים לממ"ד ממוגן. מאז אושרה תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38), הגבולות שבהן היא יצאה מן הכוח אל הפועל היו בעיקר אזור גוש דן. הסיבה: הקבלן המבצע את החיזוקים למבנים מקבל אישור לבניית יחידות דיור נוספות שאותן יוכל למכור, והכדאיות הכלכלית של הפרויקט תלויה בשווי יחידות הדיור החדשות. בפריפריה, מטבע הדברים, קשה להגיע לכדאיות כלכלית, אלא שסל הטבות ממשלתי מיוחד לפריפריה, שאושר סופית, משנה את התמונה, ובימים אלה יוצא לפועל בפעם הראשונה פרויקט נדל"ני רחב היקף במסגרת תמ"א 38. הפתרון - סיוע ממשלתי בהמשך לבקשה לסיוע ממשלתי, שהוגשה על ידי עיריית אשקלון לפרויקט, ובמסגרת הסיוע הממשלתי שאושר הקבלן יקבל עד 90,000 שקל לדירה. בנוסף, נרשם תיקון 101 לחוק המאפשר לוועדה המקומית לאפשר לקבלן 'מסלול ירוק' בקבלת היתרים. התוכנית אף כוללת התייחסות לאפשרות שהעסקה לא תשתלם לקבלן מבחינת הכדאיות הכלכלית. במקרה כזה, על פי החלטה 1303 של מועצת מינהל מקרקעי ישראל, הקבלן יקבל כפיצוי קרקע משלימה, שתהפוך את תמ"א 38 באשקלון למשתלמת עבורו. ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני: "פרויקטים מסוג זה נמצאים אצלנו בסדר עדיפות במטרה לקדם אותם בכל רחבי העיר, בדגש על השכונות הוותיקות. זו הדרך היחידה להבטיח התחדשות עירונית אמיתית באשקלון, דירות חדשות לאוכלוסייה הוותיקה, עם מעליות ומרחבים מוגנים, ומגורים בסביבה שתציע להם איכות חיים אחרת לגמרי". מנכ"ל החברה הכלכלית לאשקלון גלעד אורן: "מדיניות ראש העירייה היא לקדם פרויקטים נדל"ניים במלוא המרץ, במטרה להגביר את איכות החיים של התושבים והמשך פיתוחה של אשקלון. יישום תמ"א 38 באשקלון בהחלט עומדת בקנה אחד עם מדיניות זו".
- 1.אשקלון מזמן לא פריפריה עיר של 130 אלף (ל"ת)חשבתי דימונה, עפולה. 19/01/2015 15:24הגב לתגובה זו

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור
כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".
הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.
מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.
המהפכה שמתחילה במפעל
כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.
התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור
כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".
הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.
מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.
המהפכה שמתחילה במפעל
כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.
התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.