מה אפשר להבין מהזיג-זג של ברננקי?
אחד השינויים המשמעותיים שהכניס ברננקי להתנהלות הבנק המרכזי הוא מדיניות השקיפות, וזאת בניגוד למדיניות העמימות שנקט קודמו הנגיד גרינספן. שקיפות זו מתבטאת בקיום מסיבת עיתונאים עם שאלות פתוחות, ריבוי הופעות פומביות, נגישות של מידע באתרי האינטרנט של הפד, פרסום תחזיות ונתונים כלכליים.
מעל הכול, שקיפות זו מתבטאת בדיבור ישיר יותר ומפורש יותר השוק. בניגוד לגרינספן, שהיה מדבר באופן מעורפל, בתחביר מסויג, שהיה גורם לבלבול, ברננקי יחסית מדבר בצורה מפורשת שניתן להבין, ובעיקר "לחזות" את פעולותיו על סמך דיבורו. ואולם, נראה שדווקא השקיפות הזו היתה המקור לגודל ההפתעה שבה קיבל השוק את החלטתו של הבנק הפדרלי בשבוע שעבר שלא להתחיל כבר עתה בצמצום ההרחבה הכמותית.
הרי לכל אורך החודשים האחרונים, הבנק המרכזי הכין את הקרקע לקראת תחילת הצמצום בספטמבר, הן בהתבטאויות החוזרות ונשנות של ברננקי ויתר חברי הפד וגם באמצעות הדלפות לתקשורת. ואמנם, כבר הרבה זמן לא ראינו קונסנזוס כזה בשוק. כמעט לא היה איש שהעז להמר שהבנק לא יתחיל בצמצום.
אז מה קרה? האם השוק הבין לא נכון את ברננקי וחבריו בשבועות האחרונים? נראה שהבנק באמת ובתמים התכוון להתחיל בצמצום ובחר מבחינה אסטרטגית להכין את השוק מבעוד מועד למהלך הדרמטי הזה, כדי לאפשר תהליך הדרגתי של "תמחור", אבל ממש ברגע האחרון חברי הבנק קיבלו רגליים קרות וחזרו בהם.
למה? מה גרם לזיג-זג הזה? מעל הכול מדובר באיתות מדאיג לגבי מצבה של הכלכלה האמריקנית. בשוק עקבו בחודשים האחרונים אחר נתוני התעסוקה, אשר הצביעו על ירידה מתמשכת באבטלה בשנה אחרונה מ-8.1% ל-7.3%. אבל זה רק הנתון הראשי, אשר מעט מעוות את התמונה האמיתית לגבי המצב בשוק התעסוקה.
כבר בעדותו בקונגרס אמר ברננקי שנתון האבטלה מטעה וכי המצב האמיתי גרוע יותר. הירידה באבטלה נובעת יותר מהירידה בשיעור ההשתתפות ופחות מאשר ייצור אמיתי של משרות. גם התמ"ג עדיין נמוך מאוד סביב 2%. אבל כל זה רק מגביר את הבלבול, שהרי הנתונים הללו היו ידועים מראש ועל כן מדוע אותת הבנק בחודשים האחרונים על צמצום. כמו כן, קשה גם להבין מדוע להמשיך במדיניות ההרחבה שאינה מספקת תוצאות כלכליות משמעותיות ורק מרחיבה את הפער בין השוק הפיננסי לכלכלה הריאלית. איזה נזק היה נגרם אם הבנק היתה מבצע צמצום מינורי של 10 מיליארד דולר?
ברננקי מסיים את כהונתו בדצמבר ומי שתהיה מחליפו ככל הנראה, ג'נט ילן, מקבלת לידיה את תפוח האדמה הלוהט הזה. היא זו שתצטרך לנהל את המשימה הקשה הזו של נטרול הדרגתי של ההרחבה הכמותית, שטומנת בחובה סיכונים שעדיין קשה להעריך מראש. זו תהיה כעת מלאכה קשה אף יותר, לאור הפגיעה באמון של השוק בבנק הפדרלי ובמסרים שהוא משדר. ברננקי ביצע את הניסוי, וילן תצטרך להתמודד עם תוצאותיו, לטוב ולרע.
- 3.shortly 24/09/2013 18:25הגב לתגובה זוהיא כל הזמן לא באמת יצאה מהמיתון כשכל משק בית חייב חוב לאומי והבורסות שותות מזומן.והמובטלים כבר לא פונים לכן גם לא נספרים זאת אשליה כלכלית לניסוי אקדמי באש אמיתית.ברננקי ופישר לא יודעים איך לרדת מהעץ והמכונית תתדרדר ללא ברקסים.אובמה עשה לברננקי את מחוות חייו כמו שבוש לא הכניס לכלא את כל הגולדמנים והלהמנים.השיטות לא השתנו רק הפראיירים חזרו לקנות סחורה מולאמת דה-פאקטו.
- 2.שלמה גרינברג 24/09/2013 14:55הגב לתגובה זומי שקרא את הפרוטוקולים של הפאד מאז משבר 2008 וההחלטה על ההנזלה ומי שהקשיב לנאומיו ועדויותיו של בארנאנקי מאז אינו צריך להתפלא על ההחלטה שלא להקטין רכישות אגחי"ם. זה לא הבנק הפדראלי ש"הכין את הקרקע לקראת תחילת הצמצום בספטמבר" ובארנאנקי גם לא אמר לוועדה "שנתון האבטלה מטעה וכי המצב האמיתי גרוע יותר". מדובר במלחמת כותרות של פרשנים שמנפחים קטעי דברים על מנת לזכות ברייטינג. גולדמן סאקס למשל טענה, ערב הישיבה האחרונה, שהפסקה ברכישות תגרום נזק כבד. בארנאנקי וגם ילן שתומכת במדיניותו של בארנאנקי מההתחלה, עקביים בדבריהם. נכון, מדובר בניסוי (שהוא חלק מתוכנית ההצלה לאחר המשבר) שעד כה הציל את המשק הגלובאלי (לא רק האמריקאי) ושאינו תפוח אדמה לוהט. המטרה בבסיסה אינה רק הנזלה אלא בעיקר להראות לעולם שארה"ב לא תאפשר חזרה למיתון. אפילו הפרופסור רוביני שינה דעתו בנידון בראיון שנתן השבוע
- 1.short market real price (ל"ת)shortly 24/09/2013 14:36הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.