השבוע הגורלי של הדולר: פירסומי המאקרו שיקבעו את הכיוון
1% צמיחה שנתית, 7.5% אבטלה, פחות מ-200 אלף משרות חדשות בחודש. אלה הם, על פי התחזיות, הנתונים המרכזיים שייחשפו השבוע בדוח התמ"ג ובדוח התעסוקה בארצות הברית, בשבוע עמוס במיוחד בנתונים כלכליים, כשבתווך יש לנו גם החלטת ריבית של הבנק הפדרלי. לכך נוסיף את ההרעה הנוכחית בשוק הדיור, פשיטת הרגל של דטרויט והרווחיות המתדלדלת במגזר העסקי, כפי שמשתקף בדוחות החברות בוול-סטריט בשבועות האחרונים.
קצת מדכא לחשוב שזהו מצבה של הכלכלה האמריקנית אחרי כמה שנים טובות של הרחבה כמותית כה מסיבית, שמטרתה הייתה להמריץ את הכלכלה, להעלות את המחירים בשוק הדיור, לייצר מקומות עבודה. מדכא, אבל גם קצת מפחיד להסתכל בנסיבות הנוכחיות על ה-S&P500 ולראות שהוא בשיא כל הזמנים. גם אם אין הצדקה כלכלית להמשך ההרחבה הכמותית לאור היעדר התוצאות, נראה שדווקא המצב המנופח בשוק המניות והחשש מהתפוצצות הבועה והשלכותיה על הכלכלה הריאלית הם הסיבה הטובה היחידה להמשך הזרמת המיליארדים החודשית.
סביר להניח שהבנק הפדרלי לא יחדש דבר בישיבת המדיניות הצפויה ברביעי בערב. למעשה, הפד מצוי במלכוד. מצד אחד, קשה לומר שהתמריצים מסייעים לאושש את הכלכלה. מאידך, במצב הכלכלי הרעוע סיום מוקדם מדי של התמיכה המלאכותית עשוי לזעזע את השווקים. לאחר שהבנק נכווה בישיבתו הקודמת, כשרמיזה תמימה על צמצום ההרחבה הביא לנסיגה חדה במניות, בן ברננקי דאג בשבועיים האחרונים לנסח מחדש את מדיניות הפד, ולהבהיר כי כל שינוי במדיניות תלוי באופן הדוק בנתונים הכלכליים, בעיקר משוק התעסוקה.
הגדיל לעשות יושב הראש כאשר הפתיע ואמר שהיעדים הכלכליים שהוצבו - 6.5% אבטלה ו-2.5% - כלל אינם יעדי סיום, אלא תנאי מינימום לבחינה מחודשת של המדיניות. הזיקה הזו בין מדיניות ליעדים כלכליים שאפתניים, היא במובנים רבים בריחה מאחריות ודחיית הקץ. הפד לא יגיד דבר ויותיר לשווקים לפרש כראות עיניו כל נתון כלכלי, מה שיוליד את המשך הדינאמיקה של "חדשות רעות הן חדשות טובות". הדינמיקה הזו עשויה לבוא היטב לידי ביטוי השבוע, כשלצד ישיבת הריבית, יתפרסמו כאמור, גם דוח התמ"ג ודוח התעסוקה. נתונים ירודים יחזקו בשוק את ההערכה שהבנק הפדרלי ידחה את צמצום ההרחבה, ובכך יספק עוד כמה "חודשים של חסד" - מה שידחוף את המניות ויכביד על הדולר.
אלא שלא רק נתונים כלכליים - ישנו פקטור נוסף שעתיד להשפיע בחודשים הקרובים על ציפיות השוק לגבי מדיניות הפד, והוא זהותו מחליפו של ברננקי, שיסיים כהונתו בינואר. המועמדת המובילה בבורסת השמות כרגע, והאופציה המועדפת על השוק, היא ג'נט יילן, סגניתו של ברננקי. יילן ידועה כמי שדוגלת בהמשך המדיניות הכמותית, ואף באופן קיצוני יותר מברננקי עצמו. רבים מעריכים כי מינויה משמעו המשך ההרחבה בהיקפים הנוכחיים ואף יותר מכך.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
