אמזון
צילום: טוויטר

אמזון משקיעה בגדול ב-AWS וזוכה לאמון המשקיעים

בעוד מתחרות כמו מיקרוסופט ומטה מתמודדות עם ירידות במניה בעקבות השקעות עתק, אמזון זוכה לתגובה חיובית הודות לפיתוח עצמי של שבבים והרחבת תשתיות הענן
אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אמזון אנדי ג'סי

מניית אמזון רשמה עלייה לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי שהציגו ביצועים טובים מהצפוי. אף על פי שהחברה דיווחה על הוצאות הון של 22.6 מיליארד דולר, עליה משמעותית לעומת 12.5 מיליארד דולר באותה תקופה אשתקד. אמזון העריכה שהוצאות ההון השנתיות יעמדו על כ-75 מיליארד דולר, לצורך הרחבת תשתיות טכנולוגיות, ובמיוחד עבור שירותי AWS שלה.

הרוב המוחלט של ההשקעות מופנה לתמיכה בדרישות הגוברות לשירותי בינה מלאכותית. המנכ"ל אנדי ג'סי וצוות ההנהלה הבהירו כי החברה ממשיכה לפתח את תשתיות הענן, גם עם ההוצאות הגבוהות, מתוך אמונה שתזרים המזומנים והכנסות התפעול יפצו על כך בטווח הארוך.

קרדיט: טוויטר

המשקיעים מאמינים בשירותי הענן של החברה; קרדיט: טוויטר​

 

בידול מול מתחרות:  אמזון חוסכת בעלויות

אמזון מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה יחסית, בין היתר בזכות פיתוח עצמי של שבבים, שמשמשים את מרכזי הנתונים של החברה – מה שמסייע לה להקטין עלויות בהשוואה לרכישת רכיבים יקרים מחברות כמו אנבידיה. המהלך הזה הופך את הרחבת תשתיות הבינה המלאכותית שלה לחסכונית יותר ומאפשר לה להשקיע בצורה מאסיבית תוך שמירה על יציבות פיננסית יחסית.

בניגוד למיקרוסופט ומטה, שהשקעות הענק שלהן בבינה מלאכותית גררו ירידות במניות, אמזון זכתה להערכת שווי חיובית ולטווח יעד גבוה. כך למשל, האנליסט מארק מאהני מ-Evercore ISI העניק לאמזון דירוג "Outperform" עם מחיר יעד של 260 דולר, בזכות רווחיות גבוהה ב-AWS ושיפור במרווחים בשווקי קמעונאות בינלאומיים ובצפון אמריקה.

אמזון, בדומה לענקיות טכנולוגיה נוספות, ממשיכה להשקיע סכומי עתק בפרויקטים של בינה מלאכותית. בשיחת המשקיעים הדגישו ג'סי ואנשי ההנהלה כי ההשקעות צפויות להניב תשואה בטווח הארוך, עם צמיחה במגזרי הקמעונאות והענן ובמוצרים מבוססי בינה מלאכותית, שחוו עלייה בביקוש. בניגוד למיקרוסופט ומטה, שנפגעו כתוצאה מהוצאות על הרחבת תשתיות AI, אמזון מצליחה לשמור על אמון המשקיעים הודות לרווחיות גבוהה באזורים האסטרטגיים שלה.

ניהול חכם של השקעות בקמעונאות

אמזון שמה דגש על ניהול הוצאות במגזר הקמעונאות, מה שמפנה תקציב להשקעות חדשות בבינה מלאכותית. בהשוואה למתחרותיה, החברה נתפסת כמי שנוקטת בגישה מדויקת להשקעות בתשתיות ומצליחה לשמור על שולי רווח יציבים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".